Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wie heeft Fedora 12 al geprobeerd (releasedatum: 18-11-09)  (gelezen 13760 keer)

Wie heeft Fedora 12 al geprobeerd (releasedatum: 18-11-09)
« Gepost op: 2009/11/19, 17:13:04 »
Ben momenteel eens lekker aan het distro-hoppen. De nieuwste Fedora (12) is nu aan de beurt.
Gisteren vrijgegeven zie ook http://techworld.nl/technologie/12992/veel-verbeteringen-in-nieuwe-fedora-.html#source=newslist
Wie heeft er al ervaring mee.
Ik las ook dat er een fors veiligheidsprobleem is omdat eenieder zelfs zonder root-wachtwoord elke software kan installeren.
Daar is inmiddels een hele rel over ontstaan....http://techworld.nl/technologie/12997/stevige-rel-om-nieuwe-default-policy-in-fedora-12.html#source=head
« Laatst bewerkt op: 2009/11/19, 17:14:42 door Peterbeter »
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline dvdmeer

  • Lid
    • Python-RandR :: dvdmeer.nl
Re: Wie heeft Fedora 12 al geprobeerd (releasedatum: 18-11-09)
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/19, 17:14:03 »
Maar dat is dan wel alleen vanuit de repository's, waar geen wachtwoord voor nodig is.

Re: Wie heeft Fedora 12 al geprobeerd (releasedatum: 18-11-09)
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/19, 18:30:23 »
Die probeer ik maar niet meer,mijn pc heeft blijkbaar moeite met Fedora,ongeacht welke versie ik ook gebruik.
Kubuntu 20.04

Re: Wie heeft Fedora 12 al geprobeerd (releasedatum: 18-11-09)
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/19, 20:18:14 »
Ze gaan hard zeg :O Nog niet zo lang geleden is Fedora 11 vrijgegeven...

Re: Wie heeft Fedora 12 al geprobeerd (releasedatum: 18-11-09)
« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/19, 21:07:38 »
Ik heb hem net binnengehaald, morgen eens installeren :)

Re: Wie heeft Fedora 12 al geprobeerd (releasedatum: 18-11-09)
« Reactie #5 Gepost op: 2009/11/20, 16:21:19 »
Bij mij loopt de live CD versie (Gnome) van Fedora 12 op een wat oudere desktop nogal traag (in vergelijking met Ubuntu 9.10)
Voorts mis ik nogal wat standaard software die wel aanwezig is in de Ubuntu live cd's. Fedora 12 heeft nu wel de nieuwste Firefox (3.5) erbij gedaan en die loopt lekker vlot. Maar bijv muziek bestanden afspelen in de liveCd kan pas nadat je allerlei add-ons hebt toegevoegd. Dat is vreemd als je bedenkt dat een mp3 formaat toch al lang niets nieuws of bijzonders meer zou moeten zijn.
Ik ga de nieuwste Fedora en OpenSuze nog eens op een paar nieuwere desktops proberen, misschien is het dan wel leuker. Ik loop niet over van enthousiasme van wat ik nu heb gezien. Alles werkte wel (o.o.t.b.) en het geluid (oudere Nvidia kaart) wel bij Suze maar niet bij Fedora.
Samenvattend vind ik Fedora allemaal te weinig vernieuwend en dat geldt minder voor OpenSuze 11.2. Suuz zit best op hoog nivo; al is software installeren er inderdaad een crime in vergelijking met Ubuntu.
Ubuntu blijft gewoon mijn eerste keuze in Linux; het is de meest complete distro. Al heb ik wel genoeg van die bruine kleurtjes. Die heb ik dus al enige tijd geleden aangepast.
« Laatst bewerkt op: 2009/11/20, 17:50:18 door Peterbeter »
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline jolo

  • Lid
Re: Wie heeft Fedora 12 al geprobeerd (releasedatum: 18-11-09)
« Reactie #6 Gepost op: 2009/11/21, 19:41:30 »
Ik heb de nieuwe LiveCD Fedora 12 i686 met Gnome ook gedownload. Ik heb de LiveCD op mijn oude AthlonXP 1700+ PC met 1,5 GB werkgeheugen geïnstalleerd. Ziet er goed uit. Alleen zit er één foutje in. Standaard staat de screensaver ingesteld op 5 minuten. Het scherm wordt dan op slot gezet. Omdat te openen moet je wachtwoord typen. Maar deze faalt elke keer. Het wachtwoord zou niet juist zijn. Maar als ik klik op Switch user, en klik op mijn naam waar ik al op ingelogd was, en hetzelfde wachtwoord gebruik die zojuist faalde, dan kom ik wel weer in de Gnome Desktop. Dat is dus wel wat vreemd.

Wat nieuw is dat Fedora 12 blijkbaar als één van de eerste grote Linux distributie de open source NOUVEAU drivers voor nvidia videokaarten heeft meegeleverd. Ik had daar al iets over gemeld in het Ubuntu 10.04 LTS Lucid Lynx topic, waar deze waarschijnlijk nog niet inzit.


Dat is vreemd als je bedenkt dat een mp3 formaat toch al lang niets nieuws of bijzonders meer zou moeten zijn.
Zo vreemd is dat toch niet. Want MP3 is gepatenteerd, zoals te lezen is op Wikipedia. En kan dus niet zomaar met een Linux distributie worden meegeleverd. Daarvoor kun je beter gebruik maken van Ogg Vorbis.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Wie heeft Fedora 12 al geprobeerd (releasedatum: 18-11-09)
« Reactie #7 Gepost op: 2009/11/22, 11:46:48 »
Die vervelende bug met dat wachtwoord heb ik niet meegemaakt (ach, ik ben immers altijd druk bezig, dus geen pauze waar de screensaver kan starten...ahum).

Code: (jolo) [Selecteer]
..Zo vreemd is dat toch niet. Want MP3 is gepatenteerd, zoals te lezen is op Wikipedia. En kan dus niet zomaar met een Linux distributie worden meegeleverd. Daarvoor kun je beter gebruik maken van Ogg Vorbis.Dat is het inderdaad zo; ja die lelijke patenten ook; zit daar misschien ook weer MS achter?
Wat me in die situatie wel opvalt is dat er kennelijk geen alternatief is waar een distro wel mee vooruit kan (want Ogg Vorbis zit er ook niet in).
En ik krijg die mp3 natuurlijk ook wel aan de gang, dat is niet het probleem. Maar in een nieuwe distro verwacht je toch op zijn minst iets dat kan muziek kan draaien. En alle muziek staat voor mij in het mp3 format. 

Samenvattend vind ik Fedora maar een flauw aftreksel van Ubuntu; niet om de makers te grieven, hoor.
Ik zie er gewoon te weinig nieuws met ruggegraat in. Die nvidia werkte bij mij verder prima hoor en ik wist overigens niet dat dat iets nieuws was.
Ik ga geen drivers vergelijken en stel me bij een nieuwe distro op als ''consumer'': het moet "gewoon"" werken allemaal.
Dat wil ik trouwens ook in een nieuwe Ubuntu. Anders krijgt Pjotr toch gelijk dat Linux beperkt blijft tot die 1% PC gebruikers die technisch wat uitdagenders wil. En dat moet anders worden: geschikt voor de overgrote meerderheid van PC gebruikers.
Waarom breng je anders iets nieuws uit?
Begrijp dan ook niet wat de reden moet zijn waarom mensen voor Fedora kiezen; buiten dan een stom willekeurige keuze voor ''iets anders''.
Waar wil Fedora zich eigenlijk mee onderscheiden vraag ik me dus af...
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wie heeft Fedora 12 al geprobeerd (releasedatum: 18-11-09)
« Reactie #8 Gepost op: 2009/11/22, 12:05:26 »
Begrijp dan ook niet wat de reden moet zijn waarom mensen voor Fedora kiezen; buiten dan een stom willekeurige keuze voor ''iets anders''.
Waar wil Fedora zich eigenlijk mee onderscheiden vraag ik me dus af...

Fedora gaat altijd keihard voor "het nieuwste van het nieuwste".... Doelgroep: gebruikers die niet bang zijn voor een fout meer of minder. De pioniersmentaliteit: "ach, er moet toch iemand eens tegen die fouten aanlopen? Als ik maar steeds het allernieuwste spul heb." Voor de dappersten van de dapperen dus.  :)

Re: Wie heeft Fedora 12 al geprobeerd (releasedatum: 18-11-09)
« Reactie #9 Gepost op: 2009/11/22, 15:53:09 »
Citaat
Samenvattend vind ik Fedora maar een flauw aftreksel van Ubuntu; niet om de makers te grieven, hoor.

Correctie, Fedora is géén aftreksel van Ubuntu, maar zogezegd de testtuin van/voor Redhat.  :) daar is het namelijk een afgeleide van.
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline Dave

  • Lid
Re: Wie heeft Fedora 12 al geprobeerd (releasedatum: 18-11-09)
« Reactie #10 Gepost op: 2009/11/22, 17:39:34 »
Goeiedag, Ubuntu als nieuwkomer (en ook van een bepaalde basis) bestempelen als ruler en de rest aftreksels en overbodig  :evil:




Re: Wie heeft Fedora 12 al geprobeerd (releasedatum: 18-11-09)
« Reactie #11 Gepost op: 2009/11/22, 20:23:24 »
Begrijp dan ook niet wat de reden moet zijn waarom mensen voor Fedora kiezen; buiten dan een stom willekeurige keuze voor ''iets anders''.
Waar wil Fedora zich eigenlijk mee onderscheiden vraag ik me dus af...

Fedora gaat altijd keihard voor "het nieuwste van het nieuwste".... Doelgroep: gebruikers die niet bang zijn voor een fout meer of minder. De pioniersmentaliteit: "ach, er moet toch iemand eens tegen die fouten aanlopen? Als ik maar steeds het allernieuwste spul heb." Voor de dappersten van de dapperen dus.  :)

Ik dacht dat Gentoo juist altijd voor het nieuwste van het nieuwste ging...

Re: Wie heeft Fedora 12 al geprobeerd (releasedatum: 18-11-09)
« Reactie #12 Gepost op: 2009/11/23, 10:58:06 »
Dat is het inderdaad zo; ja die lelijke patenten ook; zit daar misschien ook weer MS achter?
Nee, Fraunhofer.

Samenvattend vind ik Fedora maar een flauw aftreksel van Ubuntu; niet om de makers te grieven, hoor.
Ik zie er gewoon te weinig nieuws met ruggegraat in.
Joh, ga je even inlezen voordat je zo iets roept. Fedora is veel meer "bleeding edge" dan Ubuntu en zoals Progger ook al stelt de proeftuin van Red Hat.

Ik ga geen drivers vergelijken en stel me bij een nieuwe distro op als ''consumer'': het moet "gewoon"" werken allemaal.
Ervan uitgaande dat Fedora 12 ook een 2.6.31 kernel heeft zullen de drivers nagenoeg hetzelfde zijn.

Dat wil ik trouwens ook in een nieuwe Ubuntu. Anders krijgt Pjotr toch gelijk dat Linux beperkt blijft tot die 1% PC gebruikers die technisch wat uitdagenders wil. En dat moet anders worden: geschikt voor de overgrote meerderheid van PC gebruikers.
Waarom breng je anders iets nieuws uit?
Om nieuwe software in het wild te testen, zoals al eerder gezegd is Fedora de proeftuin van Red Hat. Daarnaast is het gewoon een goeie distro waarvan de ontwikkelaars ontzettend veel inbrengen in de community en in de ontwikkeling van GNU/Linux. Misschien nog wel meer dan Canonical/Ubuntu.

Begrijp dan ook niet wat de reden moet zijn waarom mensen voor Fedora kiezen; buiten dan een stom willekeurige keuze voor ''iets anders''.
Waar wil Fedora zich eigenlijk mee onderscheiden vraag ik me dus af...
Joh, ook hier weer, lees jezelf een beetje in over de geschiedenis en oorsprong van bepaalde distro's en GNU/Linux in het algemeen. Wat je nu zegt komt min of meer hier op neer:
Citaat
Begrijp dan ook niet wat de reden moet zijn waarom mensen voor Skoda kiezen; buiten dan een stom willekeurige keuze voor ''iets anders dan VW, Audi of Seat''.
Waar wil Skoda zich eigenlijk mee onderscheiden vraag ik me dus af...
Er zijn mensen die kiezen voor Ubuntu, mensen die kiezen voor Fedora, weer anderen voor OpenSuSE of Gentoo. En weer anderen voor Mac OSX of Windows 7. Wat je het meeste ligt, daar werk je mee. Zelf gebruik ik thuis Ubuntu omdat dat het stabielst draait en er gewoon veel software voor is en je kan er ook nog eens goed muziek mee maken en produceren. Op mijn werk gebruik ik dan weer Fedora omdat dat de meest gebruikte distro is bij de Uni en zo blijf ik op de hoogte van eventuele ontwikkelingen op dat vlak. Daarnaast is het een goed werkpaard wat veel meer up to date is en ook wordt gehouden dan bijv. een Ubuntu.
« Laatst bewerkt op: 2009/11/23, 11:06:27 door AutoStatic »

Re: Wie heeft Fedora 12 al geprobeerd (releasedatum: 18-11-09)
« Reactie #13 Gepost op: 2009/11/23, 11:01:16 »
+1  :D
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Re: Wie heeft Fedora 12 al geprobeerd (releasedatum: 18-11-09)
« Reactie #14 Gepost op: 2009/11/23, 11:57:46 »
Code: (autostatic) [Selecteer]
Citaat van: Peterbeter op Gisteren om 11:46:48
Begrijp dan ook niet wat de reden moet zijn waarom mensen voor Fedora kiezen; buiten dan een stom willekeurige keuze voor ''iets anders''.
Waar wil Fedora zich eigenlijk mee onderscheiden vraag ik me dus af...
Joh, ook hier weer, lees jezelf een beetje in over de geschiedenis en oorsprong van bepaalde distro's en GNU/Linux in het algemeen.

@Autostatic, dat ben ik dus niet met je eens...misschien hierboven nog eens teruglezen als je mocht twijfelen aan onderstaande.
Ik hoef me niet in te lezen in achtergronden van een nieuwe distro, om me toch te kunnen afvragen waarmee deze (of welke andere) distro zich wil of kan onderscheiden van andere distro's.
Als het mij, als hobbyist in Linux, niet meteen duidelijk wordt (inderdaad hoor zonder ruime voorkennis van de historie, dat geef ik toe), maar hoe moet dat dan met al die andere mensen die we zo graag op Linux zouden willen verwelkomen?

Ik voel me niks meer of minder als een amateur (= liefhebber) in linux; waarmee gezegd dat ik relatief onervaren ben met gering tot matige kennis van de technische achtergronden. Ik heb hierboven duidelijk gezegd dat ik me met dit uitproberen opstel als een consumer: een ''gewone consument''.
Daar zit tot heden volgens mij een groot manco in de meeste Linux distributies: gebrek aan aandacht voor de gemiddelde PC gebruiker. In sommige gevallen moet je bijna techneut zijn om ermee rond te komen; dus... jawel Pjotr krijgt misschien toch gelijk met zijn opmerking (uit een ander topic) dat linux alleen maar wordt gebruikt door ongeveer 1% van s'werelds PC gebruikers, omdat het technisch veel meer vraagt.
Dat het meer vraagt is allemaal begrijpelijk (drivers, compatibilitiet etc) omdat de standaard is gezet door MS en consorten. En juist die hebben met het grote geld en hun macht het belang van krachtige PR al langer ontdekt. 
Dat het zo niet verder mag gaan (met Linux) zijn we hier meestal wel met elkaar eens. Maar om dat te bereiken is een verbreding nodig om precies die technische beperkingen eruit te halen. Daarom hoort er (naar mijn mening en van vele anderen (zie ook: off topic)) ook betere informatie bij Linux distributies voor de eindgebruikers.

Eigenlijk is deze Fedora distro een zelfde voorbeeld (zoals dat ook bij Karmic het geval was, naar veler mening) van de ontbrekende informatie naar de consument. Als Fedora meer aandacht aan goede informatie zou besteden, zou dat hun inspanningen voor het ontwikkelen van goede software ook veel effectiever maken. Helaas kan dat naar mijn mening voor de meeste Linux-distro's worden gesteld.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Re: Wie heeft Fedora 12 al geprobeerd (releasedatum: 18-11-09)
« Reactie #15 Gepost op: 2009/11/23, 13:38:18 »
Peterbeter, Mijn visie op Linux verschilt denk ik voor een groot deel van die van jou.
Ik zie mezelf ten eerste al niet als gewone consument maar als een kritische consument die een bewuste keuze heeft gemaakt voor open source oplossingen omdat ik me het beste kan vinden in de filosofie daarachter. Ten tweede ben ik ook een liefhebber, maar een liefhebberij is voor mij inherent aan dat je ook het nodige weet over datgene waar je passie ligt.
Vanuit die invalshoeken heb ik me in de discussie gemengd en mijn mening over jouw, in mijn ogen ongegronde, kritiek gegeven, wetende dat een discussie daarover kansloos is omdat we beiden bij onze onverenigbare standpunten zullen blijven.
« Laatst bewerkt op: 2009/11/23, 16:00:08 door AutoStatic »

Re: Wie heeft Fedora 12 al geprobeerd (releasedatum: 18-11-09)
« Reactie #16 Gepost op: 2009/11/23, 14:24:02 »
Waar wil Fedora zich eigenlijk mee onderscheiden vraag ik me dus af...
Een van de kenmerkende eigenschappen van een Fedora-installatie is dat het voor 100% bestaat uit open software. Naar gepatenteerde software zul je dus tevergeefs zoeken. Dit is voor grotere omgevingen (bedrijven, onderwijs- of overheidsinstellingen) vaak een belangrijk gegeven. Verder is Fedora minder op consumenten gericht, kent een wat steilere leercurve dan bv. Ubuntu en afgeleide distro's maar biedt in ruil daarvoor "meer grip" op het systeem. Fedora 12 ziet er overigens weer prima uit.

Re: Wie heeft Fedora 12 al geprobeerd (releasedatum: 18-11-09)
« Reactie #17 Gepost op: 2009/11/23, 16:20:22 »
peterbeter, Mijn visie op Linux verschilt denk ik voor een groot deel van die van jou.
Ik zie mezelf ten eerste al niet als gewone consument maar als een kritische consument die een bewuste keuze heeft gemaakt voor open source oplossingen omdat ik me het beste kan vinden in de filosofie daarachter. Ten tweede ben ik ook een liefhebber, maar een liefhebberij is voor mij inherent aan dat je ook het nodige weet over datgene waar je passie ligt.
Vanuit die invalshoeken heb ik me in de discussie gemengd en mijn mening over jouw, in mijn ogen ongegronde, kritiek gegeven, wetende dat een discussie daarover kansloos is omdat we beiden bij onze onverenigbare standpunten zullen blijven.
Ho, dat is voor mij wat te snel die laatste conclusie. Een discussie hoeft niet kansloos te zijn als je het niet meteen eens bent; er mag ook best soms een open eind zijn...
Maar dat liefhebberij specifieke kennis en/of deskundigheid impliceert roept bij mij de twijfel op of dat regel of uitzondering is; althans vind ik dat niet vanzelfsprekend. Dat is soms wel en soms niet het geval.
Voorbeeldje: Ik speek al 38 jaar klarinet in een 11 mans groep, maar kan toch geen noot lezen (ben wel de enige notenblinde in die groep). We spelen een grote verscheidenheid aan blaasmuziek; ook Bach en soms best lastige stukken uit harmonie-concerten. Als ik een stuk muziek hoor is het voor mij veel gemakkelijker om het te leren dan voor iemand die uitgaat van notenschrift. Ik leer door te luisteren, anderen door het notenschrift te volgen. Ik geef best toe dat bij complexe passages mijn geheugen me soms wel parten speelt. Maar mijn boodschap is: er zijn meerdere wegen naar Rome kunnen leiden.

In de discussie hier gaat het mij slechts om de ontbrekende info die blijkbaar nogal cruciaal is of je wel of niet met een specifieke open-source aan de gang kunt. Voor mij was die ontbrekende info bij Fedora de reden dat ik er niks bijzonders mee kon doen en mezelf afvroeg waarmee deze distro zich wil onderscheiden. Dat weet ik nu van jullie; waarvoor dank en een extra reden om nog eens Fedora uit te proberen.
Maar ik kreeg dat niet mee van de makers van Fedora...
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Re: Wie heeft Fedora 12 al geprobeerd (releasedatum: 18-11-09)
« Reactie #18 Gepost op: 2009/11/23, 17:49:29 »
Je hebt gelijk, dat laatste was te cynisch.
Je hebt ook gelijk wat betreft Fedora dat je niet duidelijk meekrijgt wat hun standpunt is en in hoeverre dat van invloed is op de inhoud van de distro. En je analogie met muziek vind ik heel herkenbaar. Ben zelf ook muzikant, weliswaar popmuziek (gitaar/zang), maar ook ik kan geen noot lezen. Het zit me inderdaad ook niet in de weg, behalve dat ik mijn muziek niet zelf kan noteren dus moet ik elk ideetje opnemen.

En heb Fedora 12 net op mijn werk PC gezet en tot nu draait het prima. Zo hou ik ook feeling met de belangrijkste twee Linux exponenenten (Fedora/Red Hat en Ubuntu/Debian) en hoe hun systemen in elkaar steken want dat verschilt her en der nogal (pakketmanagement, plaats configuratiebestanden).

Offline Dave

  • Lid
Re: Wie heeft Fedora 12 al geprobeerd (releasedatum: 18-11-09)
« Reactie #19 Gepost op: 2009/11/23, 18:23:20 »
Tsja die info zul je gewoon zelf moeten zoeken of een blad wat je leest moet er toevallig over schrijven.
Voor Linux distributies zie je inderdaad geen dure reclame campagnes.
Dit wel te verwachten van software die gratis ter beschikking wordt gesteld is wel erg simplistisch eigenlijk.

Offline jolo

  • Lid
Re: Wie heeft Fedora 12 al geprobeerd (releasedatum: 18-11-09)
« Reactie #20 Gepost op: 2009/11/23, 21:05:05 »
En intussen heeft iemand een review over Fedora 12 geplaatst op distrowatch http://distrowatch.com/weekly.php?issue=20091123#feature Het is inderdaad een Linux distributie om kennis te maken met de nieuwste software en -drivers. Zoals ik al noemde als voorbeeld, de open source drivers NOUVEAU voor nvidia videokaarten.

« Laatst bewerkt op: 2009/11/23, 21:06:41 door jolo »
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Wie heeft Fedora 12 al geprobeerd (releasedatum: 18-11-09)
« Reactie #21 Gepost op: 2009/11/23, 23:09:20 »
Heb een Quadro kaart en die wordt niet ondersteund door Nouveau. Dus toch de nVidia drivers er op moeten zetten. Maar draai 64-bits dus kon helaas niet even yum install doen aangezien RPMFusion nog geen 64-bits nVidia drivers in de standaard repo heeft zitten. Met de drivers uit de testing repo kreeg ik het zo aan de gang. Morgen weer verder optuigen.

Re: Wie heeft Fedora 12 al geprobeerd (releasedatum: 18-11-09)
« Reactie #22 Gepost op: 2009/11/23, 23:10:09 »
Citaat
Ik speek al 38 jaar klarinet in een 11 mans groep, maar kan toch geen noot lezen

Troost je, zelfs de beatles konden in hun beginperiode geen noten lezen, maar maakten toch héél goede muziek, zo zie je maar.  :D
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Re: Wie heeft Fedora 12 al geprobeerd (releasedatum: 18-11-09)
« Reactie #23 Gepost op: 2009/11/26, 10:42:28 »
Zo he he, het draait inmiddels:
- Er zijn nog geen stabiele 64-bits nVidia drivers, moest dus drivers uit de testing repo van RPMFusion installeren. Gaat met commando yum --enablerepo=rp*g install akmod-nvidia xorg-x11-drv-nvidia-libs.x86_64 nadat je de RPMFusion repo's hebt geïnstalleerd.
- Vervolgens deed Compiz het niet, uiteindelijk op weten te lossen door de volgende regels toe te voegen aan mijn xorg.conf:
Section "Files"
ModulePath "/usr/lib64/xorg/modules/extensions/nvidia"
ModulePath "/usr/lib64/xorg/modules/drivers"
ModulePath "/usr/lib64/xorg/modules"
EndSection
- Ben nog niet tevreden over de font aliasing, moet ik nog naar kijken. Ik snap daar niet zo veel van eerlijk gezegd, heb ook het idee dat dat er onder Ubuntu beter uitziet op de een of andere manier.

Verder draait het goed, winbind/ldap weer opgetuigd zodat ik weer aan kan loggen op het Windows domein op mijn werk en mijn Wacom tablet doet het gewoon helemaal OOTB.

Re: Wie heeft Fedora 12 al geprobeerd (releasedatum: 18-11-09)
« Reactie #24 Gepost op: 2009/11/26, 11:15:36 »
@AutoStatic: Even een vraagje over die Wacom tablet.
Ik gebruik al jaren een wat ouder model (CT serie). Ik elke Linux werkt het wel in grote lijnen, alleen kan ik daar nergens de gevoeligheidsinstellingen van de pen aanpassen (verzadiging, drukgevoeligheid etc).
In Gimp zijn wel enkele instellingen aan te passen voor de pen, maar voor mij te basaal.
Onder Win kan dat met de nieuwste drivers van Wacom wel heel uitvoerig worden aangepast.
Omdat ik de tablet voor maken van grafisch werk gebruik kun je op een bepaald moment niet meer buiten goede instellingen. Daarom blijf ik maar steeds de tablet onder Win te gebruiken (ook o.a. met Gimp 2.6.7).
Hoe kan ik onder Linux de pen-instellingen aanpassen?
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood