Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Help mee de wiki aan te passen voor nieuwe Ubuntu versies  (gelezen 7258 keer)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Help mee de wiki aan te passen voor nieuwe Ubuntu versies
« Gepost op: 2010/04/20, 23:20:33 »
Hoewel er twee maal per jaar een nieuwe versie van Ubuntu uitkomt zijn veel artikelen (bijna) ongewijzigd van toepassing op de nieuwe versie.

Maar... met een nieuwe versie komen (natuurlijk! :)) ook nieuwe toepassingen of bestaande toepassingen krijgen nieuwe functies, mogelijkheden of schermindelingen.

Voor nieuwe toepassingen kunnen nieuwe Nederlandstalige artikelen worden gemaakt.

Maar, en niet onbelangrijk, bestaande artikelen moeten worden nagelopen om het artikel te toetsen op de nieuwe versie. Soms kan snel vastgesteld worden dat een artikel ongewijzigd van toepassing is. Soms zijn er overduidelijke verschillen en soms zit het in een detail (soms zijn er ook nog taalfouten :o).

Het mooie van de Ubuntu-NL wiki is dat altijd rechtbovenin te zien is voor welke versie het artikel geschikt is.



Dit is een oproep om mee te helpen! Controleer de wiki artikelen. Heb je er voldoende kijk op om het artikel te onderhouden, doe dat! Maak zo nodig een account aan en houd rekening met de richtlijnen.

Ben je minder zeker van de wijziging, of heb je daar geen zin in, of geen tijd voor, aarzel niet een topic te starten in het forumgedeelte: http://forum.ubuntu-nl.org/documentatie/: de "Nederlandstalige community" is groot en er is vast wel iemand anders die wil meedenken of een aanpassing doorvoeren. Dat zijn de meerwaarden van een wiki: vele handen maken licht werk, meer weten meer als 1, veel ogen zien alles, enz.

De Ubuntu-NL wiki is een open-source project en is afhankelijk van de deelnemers aan het project.

Dus, weet je inmiddels wel wat van {X|K}Ubuntu en wil je deze kennis delen met andere Nederlandstalige gebruikers? Kijk dan kritisch naar de Ubuntu-NL artikelen en deel je ervaring.

En... je kan altijd meehelpen met artikelen in aanbouw: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/ArtikelenInAanbouw.

« Laatst bewerkt op: 2010/10/27, 11:58:22 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Offline petervs

  • Lid
Re: Lucid Lynx help met de wiki
« Reactie #1 Gepost op: 2010/04/24, 11:33:24 »
Hier had ik een kleine aanpassing gemaakt:
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/VirtualBox#Windows-1 in verband met de usb-ondersteuning in lucid, echter zie ik dat de inhoud 'n beetje overhoop ligt. Namelijk: == USB-ondersteuning == wordt ook als zodanig weergegeven, en niet meer als kop en in de inhoud weergegeven. Hoe kan dat, of wat doe ik niet goed?
Ubuntu MATE 16.04

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Lucid Lynx help met de wiki
« Reactie #2 Gepost op: 2010/04/24, 11:57:06 »
De usb-ondersteuning is (ook volgens artikel op de wiki) alleen beschikbaar in de niet-ose versie van http://www.virtualbox.org

Niet in de opensource versie uit de Ubuntu pakketbronnen. De niet-ose (PUEL) versie komt (normaal/altijd) pas later beschikbaar (na 29 april als Lucid Lynx uitkomt).

Dit artikel over VirtualBox zou helemaal gereviseerd moeten worden. Het gaat over versie 2 terwijl versie 3 al lang beschikbaar is. :|
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Lucid Lynx help met de wiki
« Reactie #3 Gepost op: 2010/04/24, 13:13:32 »
Om het werk goed te verdelen is het misschien een idee om een overzicht te maken van bestaande pagina's (met links), en daarbij de mogelijkheid te maken om een vinkje te plaatsen wanneer een pagina is gecontrolleerd? Wellicht er ook nog bij vermelden wat de prioriteit is, welke pagina's zo snel mogelijk dienen te worden gecontrolleerd. Misschien is dat heel veel werk, zo'n pagina maken, en daarom niet handig, dat weet ik zo niet.

Maar, op die manier hoeven we geen dubbel werk te doen, en kunnen we in een lijstje kijken wat er nog moet gebeuren. Wat ook werkt is om af en toe te melden hoeveel procent nog gedaan moet worden, en hoeveel al af is. Dat motiveert, dan zie je progressie.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Lucid Lynx help met de wiki
« Reactie #4 Gepost op: 2010/04/24, 21:56:12 »
Als een pagina is gecontroleerd kan dat worden vastgelegd in het "GeschiktVoor" macro.

Klik op 'Bewerken' om de pagina met de teksteditor te openen.
(je moet met een wiki account zijn ingelogd).

Daar zie je een regel voor deze macro waar je de gecontroleerde versie kan toevoegen. Bijvoorbeeld:

<<GeschiktVoor("ubuntu, kubuntu, xubuntu", "9.04, 9.10, 10.04 LTS")>>

@Thomas: prima plan, lijkt een beetje op de werkwijze van het vertaalteam. Maar zo'n lijst lijkt mij voor de Nederlandse documentatie wiki minder effectief. De Nederlandse documentatie wiki is niet van/door een team maar van en door "iedereen". Ubunteros die enthousiast zijn over (en min of meer bekend zijn met) een onderwerp/programma/toepassing/hardware leveren nu de bijdragen.

Als er geen enthousisme meer is om dit bepaalde onderwerp/programma/toepassing/hardware te onderhouden zal deze uiteindelijk in verouderde pagina's komen.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Lucid Lynx help met de wiki
« Reactie #5 Gepost op: 2010/10/27, 11:49:49 »
Misschien kun je de titel van dit topic aanpassen van Lucid naar iets van "Nieuwe Ubuntu versies"?
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Help mee de wiki aan te passen voor nieuwe Ubuntu versies
« Reactie #6 Gepost op: 2012/06/19, 10:25:54 »
Een lijst van dit soort pagina's is te vinden op: http://wiki.ubuntu-nl.org/Label/NietGetestVoorNieuwsteVersie/Lijst (alle artikelen met het label NietGetestVoorNieuwsteVersie).

Echter zijn er veel meer artikelen die ook bijgewerkt kunnen worden, maar niet in deze lijst staan. Als er animo vanuit de community is om hieraan te helpen, kan ik deze lijst nog wel een stuk langer maken ;)
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Help mee de wiki aan te passen voor nieuwe Ubuntu versies
« Reactie #7 Gepost op: 2012/09/30, 13:52:43 »
Is de pagina http://wiki.ubuntu-nl.org/community/xubuntu1204 al toegevoegd aan de documentatie ?
Deze vraag stel ik, omdat een aantal dingen niet werken / anders moeten in Xubuntu 12.10.
Mijn idee is, om eind oktober een pagina te maken met wijzigingen t.o.v. 12.04.
Dit is nodig, omdat 12.10 werkt met XFCE 4.10 en Xubuntu 12.04 met XFCE 4.08.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.