Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Windows 7 Ubuntu 9.10 dualboot  (gelezen 6997 keer)

Windows 7 Ubuntu 9.10 dualboot
« Gepost op: 2009/12/06, 15:56:16 »

Nieuwe Pc en ga voor de dualboot , weet eigenlijk niet zo goed waarom want gebruik nu een jaar jaunty
Niet met Wubi dat is al begrepen uit de discussies
Nu ga ik mijn cd 9.10 (foutloos) opstarten en kom na enkele klikken bij twee gekleurde balken : hele schijf of tweede balk met behoudt van W7
Bij eerdere Ubuntu versies kon je in deze balk schuiven , dat is nu niet meer
Scherm verder zie ik vier partities met een groot bestand ga ik nu deze handmatig wijzigen ?
Wie wil me even aan de hand mee nemen ?

alvast dank

Peet

kwaliteit is toeval uitsluiten

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Windows 7 Ubuntu 9.10 dualboot
« Reactie #1 Gepost op: 2009/12/06, 16:11:32 »
start allereerst eens op in de live sessie en maak mbv gparted een vrije ruimte die je wilt gebruiken voor ubuntu en swap, start daarna de installer.

dan kan je eenvoudig in de handmatige installer zonder problemen of kans op vergissingen de vrije ruimte toewijzen aan ubuntu met evt een apparte home en SWAP.

en let op,, op de paar laatste win bakken waar ik een dualboot moest maken was de 2e! win keuze de goede om win op te starten [in grub na install] en niet de eerste, die liet de recovery van win opstarten, let daarop als je de dualboot klaar hebt en je krijgt bij de eerste keer win starten een vreemd scherm ;)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Windows 7 Ubuntu 9.10 dualboot
« Reactie #2 Gepost op: 2009/12/06, 21:00:55 »
Je hebt toch ook ergens de optie "handmatig instellen" op het scherm staan ?
Die aanklikken en dan naar het volgende scherm, zou moeten werken.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline ruujan

  • Lid
Re: Windows 7 Ubuntu 9.10 dualboot
« Reactie #3 Gepost op: 2009/12/07, 10:25:30 »
Ik heb zaterdag ook een dual boot gemaakt met Win7. Ik heb een Acer Veriton. Bij het opstarten van de live cd viel me op dat er al vier partities waren: een restore partitie, een bootpartitie voor Windows, een system-partitie voor Windows en een data partitie. Ik heb die data-partitie verwijderd en daar draait nu Ubuntu op.
Ik heb eigenlijk niet goed opgezet of het allemaal primaire partities waren, maar in dat geval is vier ook het maximale. Nu is die vierde partitie een extended partitie met daarop twee logische partities  (swap en /) voor Ubuntu. Ik denk dat bij jou hetzelfde het geval is.

Re: Windows 7 Ubuntu 9.10 dualboot
« Reactie #4 Gepost op: 2009/12/07, 12:48:20 »
Je hebt toch ook ergens de optie "handmatig instellen" op het scherm staan ?
Die aanklikken en dan naar het volgende scherm, zou moeten werken.
Handmatig was bij voorgaande versies voor beginnelingen nog redelijk duidelijk, vind ik.
Maar bij 9.10 wordt je nu zo vrij gelaten bij handmatig indelen dat een beginner echt niet weet wat hij daar moet invullen...zo heb ik al een paar keer kunnen vaststellen.
Daarom vind ik de aanpak van Peet2222 hier wel een hele goeie.
Nu krijgt hij hopelijk niet teveel verschillende adviezen, want dan is hij weer terug bij af.
Ik vind dat Chris een goed advies geeft. Dat is tegelijk een check van de compatibiliteit van de hardware en het is een overzichtelijke aanpak.
Alleen zijn Windows verhaal is voor mij nieuw. Pas nog twee nieuwe pc´s gedaan WinXP en 9.10 dualboot en krijg met grub2 maar een win in de bootloader. Misschien geldt dat specifiek voor Win7 ? Die heb ik alleen in Virtualbox draaien (en wat een suikergoed is dat geworden zeg; bah).

Misschien is vooraf inlezen in onze documentatie ook geen verkeerd advies voor nieuwelingen...zie onder http://wiki.ubuntu-nl.org/
« Laatst bewerkt op: 2009/12/07, 12:50:07 door Peterbeter »
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline ruujan

  • Lid
Re: Windows 7 Ubuntu 9.10 dualboot
« Reactie #5 Gepost op: 2009/12/07, 13:37:47 »
De eerste is de recovery volgens mij. Dat is ook Windows, maar natuurlijk niet de goeie.

Re: Windows 7 Ubuntu 9.10 dualboot
« Reactie #6 Gepost op: 2009/12/07, 19:57:18 »
oké
ik gebruik even de default route dus geen gparted
ik ga wijzigen in de tweede partite dat is /dev/sda2 (nu ntfs), ruimte 900gb
ga ik deze partitie wijzigen naar bv 20 gb ext4 tbv ubuntu ?

peet


kwaliteit is toeval uitsluiten

Offline ruujan

  • Lid
Re: Windows 7 Ubuntu 9.10 dualboot
« Reactie #7 Gepost op: 2009/12/08, 08:19:32 »
Kun je starten met de Lived CD?
Doe  dan een sudo fdisk -l in de terminal en post de uitkomst hier. Eerder durf ik daar niks over te zeggen met zekerheid.

Re: Windows 7 Ubuntu 9.10 dualboot
« Reactie #8 Gepost op: 2009/12/08, 20:42:19 »
Er valt mij op dat bij een 4 bits live cd wel bij installatie een schuifbalk wordt getoond als je de installatie doorloopt
Echter de partitie die dan wordt aangegeven is 335 gb , met als split voor 9.10 :  32 gb




Zie hierbij



Disk /dev/sda: 1000.2 GB, 1000204886016 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 121601 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes
Disk identifier: 0xe4210e8c

   Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/sda1   *           1          13      102400    7  HPFS/NTFS
Partition 1 does not end on cylinder boundary.
/dev/sda2              13      118860   954636288    7  HPFS/NTFS
/dev/sda3          118860      121471    20971520    7  HPFS/NTFS
/dev/sda4          121471      121602     1049600   12  Compaq diagnostics

Disk /dev/sdb: 400.1 GB, 400088457216 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 48641 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes
Disk identifier: 0x9a1cbd3b

   Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/sdb1               1       48641   390708801    7  HPFS/NTFS





Kun je starten met de Lived CD?
Doe  dan een sudo fdisk -l in de terminal en post de uitkomst hier. Eerder durf ik daar niks over te zeggen met zekerheid.
kwaliteit is toeval uitsluiten

Offline ruujan

  • Lid
Re: Windows 7 Ubuntu 9.10 dualboot
« Reactie #9 Gepost op: 2009/12/08, 22:18:18 »
Oei, dat is lastig. Ik moet nu even wat veronderstellingen en aannames doen, dus ga niet aan de gang, zonder dat iemand mijn ideeën bevestigd heeft. Er staan op je schijf vier primaire partities. Je zult er in ieder geval een moeten verwijderen, want 4 is het maximale. Daarna kun je Ubuntu installeren + een swap in een extended partitie die dan vrijkomt.

sda1: Windows Boot
sda2: Je C:-schijf met Windows 7
sda3: geen idee, zie je in Windows een D:? Anders is dit misschien een aparte herstel-partitie.
sda4: je Compaq-diagnose partitie, misschien met een herstelimage, maar dat durf ik zo niet te zeggen. In ieder geval moet deze bewaard blijven.

Als je de Live CD start, hoeveel partities zie je dan bij locaties? Dat zouden er drie moeten zijn. Die Compaqpartitie is waarschijnlijk een verkapte FAT die niet in Linux te benaderen is, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Als je er minder dan 3 hebt, dan moet je even gaan rommelen. Start dan Disk Utility (Palimpsest) en maak de partities mountable. Geen idee waarom dit nodig is, maar zo was het bij mij op de Acer ook met de recoverypartitie. Denk erom, hierbij ga je in de partitietabel wijzigingen aanbrengen, dus als het fout gaat, heb je een herstel DVD of CD nodig voor Windows. Als je die niet hebt, dan zou ik helemaal niks doen, aangezien je nooit meer Windows kunt herstellen.


Als je alle drie de NTFS-partities kunt mounten, kun je eens gaan kijken wat erop staat en of mijn aanname hierboven klopt. Je zult zelf moeten bepalen of je die sda3 de moeite vindt om te backuppen. Uiteindelijk zal die eraf moeten, denk ik. Vervolgens zul je een tool moeten zoeken waarmee je partitie sda2 een stuk kunt verkleinen. Ik gebruik daar Paragon Harddiskmanager voor, maar denk er in jouw geval om dat je juist je Windows partitie moet verkleinen, dus Windows tools hebben weinig zin.
Daarna hou je een stuk vrije ruimte over en als je dan de installatie weer start, dan kun je gewoon aangeven dat Ubuntu geïnstalleerd moet worden in de grootste aaneengesloten vrije ruimte.

Denk erom, eea is absoluut niet gegarandeerd. Als er iets mis gaat kun je opnieuw gaan beginnen met de installatie van je Windows. Maar volgens mij is het wel de enige manier waarop het kan. Of je moet je tweede harddisk voor Linux gaan gebruiken. Dat kan natuurlijk ook.

Re: Windows 7 Ubuntu 9.10 dualboot
« Reactie #10 Gepost op: 2009/12/10, 19:08:09 »
Het is toch niet zo makkelijk alles overwegende om naast W7 een dualboot te installeren
Eigenlijk een gemiste kans, hoe ik Ubuntu ook al enige tijd om arm soms is een Windows progje wel handig
Ik overweeg om de machine maar helemaal op Ubuntu 9.10 64b in te richten
Als ik de live cd start kom ik bij de twee balken waarbij onder de 64 bits versie ik kan schuiven
Ik heb toch stellig de indruk dat daarna , uiteraard na afronding van de installatie, er een dualboot mogelijkheid ontstaat. Het blijft kennelijk een gok en dat is voor een nwe pc met W7 aan boord toch wel even minder ook gezien de garantie

Peet
  :'( ;)


kwaliteit is toeval uitsluiten

Re: Windows 7 Ubuntu 9.10 dualboot
« Reactie #11 Gepost op: 2009/12/10, 20:37:45 »
Voor een compleet artikel over het multiboot installeren van Windows 7 en Ubuntu 9.10:

http://www.opensourcelearning.info/portaal/ubuntu-windows-7-en-pc-bsd-op-1-pc

Het is niet ingewikkeld, je moet er wel even voor gaan zitten.

Offline ruujan

  • Lid
Re: Windows 7 Ubuntu 9.10 dualboot
« Reactie #12 Gepost op: 2009/12/10, 21:19:01 »
Citaat
Het is toch niet zo makkelijk alles overwegende om naast W7 een dualboot te installeren

Het is niet zo'n probleem, maar jouw pc heeft al vier primaire partities. Dat is een beetje slordig van de producent/leverancier.

Re: Windows 7 Ubuntu 9.10 dualboot
« Reactie #13 Gepost op: 2009/12/10, 21:54:36 »
Je hebt een HP Compaq? Dan heb je binnen windows een programma waarmee je DVD kunt branden om eventueel ooit je pc in originele staat terug te brengen. Kost een paar uur en enkele DVD's maar is een goedkope backup en kan je alles rustig verklooien en overnieuw beginnen.

groet,

Gerrit-Jan


Offline track

  • Lid
Re: Windows 7 Ubuntu 9.10 dualboot
« Reactie #14 Gepost op: 2009/12/17, 12:48:37 »
Het is toch niet zo makkelijk alles overwegende om naast W7 een dualboot te installeren
...
Het probleem is inderdaad dat iemand naast de "compaq diagnostics"- partitie echt drie
primaire partities heeft aangemaakt !  Dat is een no-go.
Want dan kun je met geen systeem meer nog partities bijvoegen.

Kun jij vertellen wat op welke partitie staat ? 
Dat er een extra "boot"-partitie is kan ik mij haast niet voorstellen, want Win.. boot normaal vanaf "C:"
(welke partitie dat ook is) en die bevat uiteraard ook de boot-code.

Dus: welke "drives" zie je vanuit Win.. ?

track

p.s.: en, wat zit op welke partitie ?  Doe je even ook een  df -h in de terminal ?
« Laatst bewerkt op: 2009/12/17, 12:55:37 door track »

.
« Reactie #15 Gepost op: 2009/12/17, 20:44:09 »
.
« Laatst bewerkt op: 2009/12/17, 20:49:08 door peet2222 »
kwaliteit is toeval uitsluiten

Re: Windows 7 Ubuntu 9.10 dualboot
« Reactie #16 Gepost op: 2009/12/17, 20:45:27 »
Bij deze

ubuntu@ubuntu:~$ df -h
Filesystem            Size  Used Avail Use% Mounted on
aufs                  2,0G   32M  2,0G   2% /
udev                  2,0G  256K  2,0G   1% /dev
/dev/sr0              691M  691M     0 100% /cdrom
/dev/loop0            666M  666M     0 100% /rofs
none                  2,0G  100K  2,0G   1% /dev/shm
tmpfs                 2,0G   12K  2,0G   1% /tmp
none                  2,0G   88K  2,0G   1% /var/run
none                  2,0G     0  2,0G   0% /var/lock
none                  2,0G     0  2,0G   0% /lib/init/rw


Het is toch niet zo makkelijk alles overwegende om naast W7 een dualboot te installeren
...
Het probleem is inderdaad dat iemand naast de "compaq diagnostics"- partitie echt drie
primaire partities heeft aangemaakt !  Dat is een no-go.
Want dan kun je met geen systeem meer nog partities bijvoegen.

Kun jij vertellen wat op welke partitie staat ? 
Dat er een extra "boot"-partitie is kan ik mij haast niet voorstellen, want Win.. boot normaal vanaf "C:"
(welke partitie dat ook is) en die bevat uiteraard ook de boot-code.

Dus: welke "drives" zie je vanuit Win.. ?

track

p.s.: en, wat zit op welke partitie ?  Doe je even ook een  df -h in de terminal ?
kwaliteit is toeval uitsluiten

Re: Windows 7 Ubuntu 9.10 dualboot
« Reactie #17 Gepost op: 2009/12/17, 21:00:43 »

Vanuit W7 zie ik een C:  schijf 910 gb
en verder alleen een Recovery schijf D: 19,9gb


Bij deze

ubuntu@ubuntu:~$ df -h
Filesystem            Size  Used Avail Use% Mounted on
aufs                  2,0G   32M  2,0G   2% /
udev                  2,0G  256K  2,0G   1% /dev
/dev/sr0              691M  691M     0 100% /cdrom
/dev/loop0            666M  666M     0 100% /rofs
none                  2,0G  100K  2,0G   1% /dev/shm
tmpfs                 2,0G   12K  2,0G   1% /tmp
none                  2,0G   88K  2,0G   1% /var/run
none                  2,0G     0  2,0G   0% /var/lock
none                  2,0G     0  2,0G   0% /lib/init/rw


Het is toch niet zo makkelijk alles overwegende om naast W7 een dualboot te installeren
...
Het probleem is inderdaad dat iemand naast de "compaq diagnostics"- partitie echt drie
primaire partities heeft aangemaakt !  Dat is een no-go.
Want dan kun je met geen systeem meer nog partities bijvoegen.

Kun jij vertellen wat op welke partitie staat ? 
Dat er een extra "boot"-partitie is kan ik mij haast niet voorstellen, want Win.. boot normaal vanaf "C:"
(welke partitie dat ook is) en die bevat uiteraard ook de boot-code.

Dus: welke "drives" zie je vanuit Win.. ?

track

p.s.: en, wat zit op welke partitie ?  Doe je even ook een  df -h in de terminal ?
kwaliteit is toeval uitsluiten

Offline track

  • Lid
Re: Windows 7 Ubuntu 9.10 dualboot
« Reactie #18 Gepost op: 2009/12/18, 16:10:59 »
Wordt de tweede schijf (de partitie van 400 GB) vanuit Win.. niet gezien dan ?

In ieder geval zou ik noch de "boot"-partitie  /dev/sda1  noch de Compaq-partitie /dev/sda4 durven aan te raken.
(terwijl ik sowieso niet begrijp hoezo iemand op zo'n moderne bak een extra "boot"-partitie aanmaakt)

Mijn eerste kandidaat is dus de "backup"-partitie /dev/sda3 ("D" onder Win..).
Dat je die verandert naar een "extended" partitie.

Maar het eerst: kun je de data die daar op staat ergens veilig stellen ? (alleen voor het geval dat ..)

track

Offline ruujan

  • Lid
Re: Windows 7 Ubuntu 9.10 dualboot
« Reactie #19 Gepost op: 2009/12/18, 17:31:42 »
Citaat
Dat er een extra "boot"-partitie is kan ik mij haast niet voorstellen, want Win.. boot normaal vanaf "C:"

Windows 7 wel heb ik gemerkt. Tenminste op mijn Acer. Daar is-ie 100 MB groot.

Re: Windows 7 Ubuntu 9.10 dualboot
« Reactie #20 Gepost op: 2009/12/18, 22:40:32 »
Er waren eens tijden dat je bij je PC diskettes, CD of DVD kreeg met daarop alle software.
Al enige tijd doen ze dit meestal op een partitie op de HD.
Lekker goedkoop en dat maakt het moeilijker om illegale handelingen te verrichten als intallatie op een 2e PC. Ook hier weer typisch een oplossing gericht op de fabrikant en niet op de consument.

Om een lang verhaal kort te maken, een kopie van de hele HD is aan te bevelen.
Ik gebruik hier clonezilla en dat bevalt mij prima.
Voor deze kwestie dus een backup van HD naar een image naar een externe HD (USB)

« Laatst bewerkt op: 2009/12/18, 22:42:06 door ArjenDouma »

Re: Windows 7 Ubuntu 9.10 dualboot
« Reactie #21 Gepost op: 2009/12/19, 06:20:11 »
Citaat
Dat er een extra "boot"-partitie is kan ik mij haast niet voorstellen, want Win.. boot normaal vanaf "C:"

Windows 7 wel heb ik gemerkt. Tenminste op mijn Acer. Daar is-ie 100 MB groot.

Klopt, Windows 7 maakt bij de installatie een extra boot partititie aan. Dat kun je wijzigen bij een kale installatie. Wil je met multiboot aan de slag is dat ook wel handig, want het scheelt een primaire partitie.

Offline ruujan

  • Lid
Re: Windows 7 Ubuntu 9.10 dualboot
« Reactie #22 Gepost op: 2009/12/19, 10:54:41 »
Citaat
Dat kun je wijzigen bij een kale installatie.

Dat zou best kunnen, alleen wordt bij de meeste pc's niks meer geïnstalleerd maar wordt er domweg een image teruggezet. Dat is bij mijn Acer zo en dat zal bij de HP ook wel zo zijn. Dan heb je die keus dus niet.

De logica van die extra boot-partitie ontgaat me trouwens.

Offline track

  • Lid
Re: Windows 7 Ubuntu 9.10 dualboot
« Reactie #23 Gepost op: 2009/12/19, 11:12:41 »
Nou dat is volgens mij weer zo'n eigenwijs idee van MS ...

Hoe dan ook, als je niet jouw gehele Win..-systeem naar de soep wil sturen zou ik alleen de 2e Win..-partite (/dev/sda3 oftewel D:)
veranderen. 

Zoals ik al zei, eerst opslaan (voor het geval ..),
en dan die /dev/sda3 gewoon met gparted wissen (alleen die partitie !) en opnieuw als "extended" partitie weer aanmaken.
(Niet formatteren !)
Als het goed is heb je dan meteen alles weer erop staan, maar nu op een uitgebreide (="extended") partitie.
Als het niet lukt kun je met de  testdisk  de partitie weer terughalen.
Maar tussendoor aljeblieft niet met Win.. aan die partitie komen !  (vooral niet met chkdsk !)
Ik zou niet weten wat dan daarmee gebeurt.

Pas aan het eind, als alles er weer is even Win.. opstarten en een chkdsk laten lopen.

Na die stappen kun je gewoon de eerste Win..-partitie verkleinen en een Uby erbij zetten.
En als het goed is verlies je bij het gehele verhaal geen data.

track
« Laatst bewerkt op: 2009/12/19, 11:16:33 door track »

Re: Windows 7 Ubuntu 9.10 dualboot
« Reactie #24 Gepost op: 2009/12/21, 12:30:52 »
Lijkt me het proberen waard
Zie nu al twee volle bladzijden met mogelijkheden en ga maar eens aan de slag
Uiteindelijk kan ik ook altijd nog 9.10 gewoon integraal installeren met een dikke plof 
Ik heb echter W7 bij de nieuwe machine er op staan dus ik dacht zo maar weggooien kan altijd nog
Dank voor de reactie

Peet
 8)



Nou dat is volgens mij weer zo'n eigenwijs idee van MS ...

Hoe dan ook, als je niet jouw gehele Win..-systeem naar de soep wil sturen zou ik alleen de 2e Win..-partite (/dev/sda3 oftewel D:)
veranderen. 

Zoals ik al zei, eerst opslaan (voor het geval ..),
en dan die /dev/sda3 gewoon met gparted wissen (alleen die partitie !) en opnieuw als "extended" partitie weer aanmaken.
(Niet formatteren !)
Als het goed is heb je dan meteen alles weer erop staan, maar nu op een uitgebreide (="extended") partitie.
Als het niet lukt kun je met de  testdisk  de partitie weer terughalen.
Maar tussendoor aljeblieft niet met Win.. aan die partitie komen !  (vooral niet met chkdsk !)
Ik zou niet weten wat dan daarmee gebeurt.

Pas aan het eind, als alles er weer is even Win.. opstarten en een chkdsk laten lopen.

Na die stappen kun je gewoon de eerste Win..-partitie verkleinen en een Uby erbij zetten.
En als het goed is verlies je bij het gehele verhaal geen data.

track
kwaliteit is toeval uitsluiten