Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Update Apple OSX overschreef mij Yaboot bootloader  (gelezen 2448 keer)

Update Apple OSX overschreef mij Yaboot bootloader
« Gepost op: 2006/02/11, 21:15:57 »
Oftewel, mijn Apple Powerbook is voorzien van Ubuntu 5.10 PPC. Als bootloader wordt daar yaboot voor gebruikt. Maar een recente update van Apple OSX heeft de bootloader overschreven en ik kom dus niet meer een keuzemenu tegen waarbij ik kan kiezen voor hetzij OSX (default overigens) of Linux. Het is dus nu weer een "gewone" Apple geworden met een onbenaderbare partitie van 10 Gb. waar mijn Ubuntu vertwijfelt hulp ligt te roepen. Iemand een idee hoe ik dat kan oplossen?

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Update Apple OSX overschreef mij Yaboot bootloader
« Reactie #1 Gepost op: 2006/02/11, 21:27:43 »
Ik zou opstarten van een live-cd en de grub in /boot/grub/menu.list editen. Hoewel ik dacht dat er een commando was in de trant van grub --reconfigure?

Update Apple OSX overschreef mij Yaboot bootloader
« Reactie #2 Gepost op: 2006/02/12, 02:07:33 »
yaboot, niet grub...

Ik heb dus geen idee hoe dat op een mac gaat, maar met een Live CD moet je toch de bootloader kunnen herstellen...

Update Apple OSX overschreef mij Yaboot bootloader
« Reactie #3 Gepost op: 2006/02/12, 11:38:02 »
Het is gelukkig veel makkelijker dan ik dacht. Je boot die Powerbook op en drukt daarbij de ALT toets in. Je krijgt dan een eenvoudig grafisch menu, waarbij je middels twee 3d vormgegeven buttons een keuze kan maken tussen een boot vanaf de Macintosh hd of vanaf een harddiskpartitie met en fraai tuxje erbij. Als je voor die laatste kiest komt het yaboot bootmenu weer tevoorschijn waarbij je kan kiezen tussen OSX of linux. Deze stap kan ik voortaan vermijden door  weer onder Linux je /etc/yaboot.conf aan te passen, gevolgd door het commando ybin -v Maar eigenlijk vind ik dit wel grappig zo. Niemand die het weet ziet nu mijn Linuxpartitie. Het OM zou eens zo' n configuratie moeten overwegen ;-)

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Update Apple OSX overschreef mij Yaboot bootloader
« Reactie #4 Gepost op: 2006/02/12, 12:28:51 »
Zoals je kon lezen in mijn antwoord ken ik ook niks van Mac :)
Ik moet wel zeggen dat ik het bijzonder lief vindt van Apple om bij de update zelf te zien dat er ook Linux op staat en er zelf een bootloader voor maakt.

Update Apple OSX overschreef mij Yaboot bootloader
« Reactie #5 Gepost op: 2006/02/12, 14:12:46 »
Ja, inderdaad. Chapeau!