Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Compiz-Fusion & spelletjes  (gelezen 5527 keer)

Compiz-Fusion & spelletjes
« Gepost op: 2008/01/20, 13:55:53 »
Mensen,

Sinds gister heb ik compiz-fusion draaien. Prachtig speeltje :-)

Alleen: als ik nu een spelletje wil doen (ik speel bijv. tuxkart en supertux), dan is de instelling "fullscreen" ineens anders dan voorheen. De instelling fulscreen blijft nu een klein venster op een zwarte achtergrond.

Desktop-effects uitzetten voordat ik ga spelen, helpt niet.

Kan ik nog iets anders proberen, of moet ik ermee leren leven?

Compiz-Fusion & spelletjes
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/20, 14:16:09 »
Gebruik je XGL?
Daar kan het aan liggen. Speel nooit spelletjes met XGL.

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Compiz-Fusion & spelletjes
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/20, 14:32:44 »
Ik dacht het wel - dat moet voor Compiz, omdat ik een Ati-kaart heb.
Althans, dit meen ik me te herinneren.

Hoe kan ik dat voor de zekerheid nog nakijken?
En kan ik er eventueel wat aan doen om toch spelletjes te spelen?

Bedankt voor het meedenken ;-)

Compiz-Fusion & spelletjes
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/20, 15:12:20 »
if [ ps -e | grep -i xgl ]; then echo "You use XGL!"; else echo "You don't use XGL!"; fi

SuperTux en TuxKart maken gebruik van OpenGL. Je kan geen enkel OpenGL-spelletje goed spelen met XGL. Als je dan wilt spelen, doe dit in een terminal
sudo Xorg :1.0 &  # wacht eerst tot hij volledig gestart is, schakel dan over met ctrl+alt+F7 naar je normale desktop
DISPLAY=:1.0 xterm
# ga terug met ctrl+alt+F8 (of andere toetsencombinatie)
# typ dit in xterm
gnome
# of voor kde-gebruikers
startkde

Van dat gnome-commando ben ik niet helemaal zeker.

En nee, gdm starten op :1.0 start gewoonweg een nieuwe XGL-server.

EDIT: zorg wel dat je xterm geinstalleerd hebt:

sudo apt-get install xterm

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Compiz-Fusion & spelletjes
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/20, 17:34:17 »
Bedankt, SaySayux,
dat zal ik eens proberen.

Offline siegi

  • Lid
Compiz-Fusion & spelletjes
« Reactie #5 Gepost op: 2008/01/20, 17:42:19 »
Ziet er redelijk goed uit SeySayux maar het volgende commando
"sudo Xorg :1.0 &" Gaat niet werken omdat er na dit commando het wachtwoord moet ingegeven worden. Dus ik zou gewoon de & weglaten.

Compiz-Fusion & spelletjes
« Reactie #6 Gepost op: 2008/01/20, 17:49:35 »
Citaat van: siegi
Ziet er redelijk goed uit SeySayux maar het volgende commando
"sudo Xorg :1.0 &" Gaat niet werken omdat er na dit commando het wachtwoord moet ingegeven worden. Dus ik zou gewoon de & weglaten.
owjaa...
moet je wel 2 terminals starten.

- Seysayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline Pascal2

  • Lid
Compiz-Fusion & spelletjes
« Reactie #7 Gepost op: 2008/01/20, 17:54:15 »
Citaat van: siegi
"sudo Xorg :1.0 &" Gaat niet werken omdat er na dit commando het wachtwoord moet ingegeven worden. Dus ik zou gewoon de & weglaten.
Sorry, maar daar moet ik je toch even corrigeren. :)   Dat is niet helemaal waar , wat je daar zegt.

Beste Siegi , als je de & weglaat , bedoel je alleen te zeggen , dat het programma niet meer als een appart process moet starten maar blijvend , in de desbetreffende console waar je ook het commando hebt uitgevoerd. Dus met andere woorden, sluit je de console af , stopt het spel of programma, abrupt ook.

Het commando "sudo" zorgt ervoor , dat er om een wachtwoord gevraagd wordt.

Het commando wat SeySayux je gaf , is volledig correct.

Succes , savage
-- To criticize the incompetent is easy; it is more difficult to criticize the competent. --

Offline siegi

  • Lid
Compiz-Fusion & spelletjes
« Reactie #8 Gepost op: 2008/01/20, 17:58:23 »
Srry je zit helemaal mis Savage, Dat & teken zorgt ervoor dat het programma in de achtergrond start. Indien je de terminal afsluit. Dan sluit het programma nog steeds uit.

Achter sudo word je wachtwoord gevraagd maar dit kan je niet meer ingeven als het programma in de achtergrond zit.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Compiz-Fusion & spelletjes
« Reactie #9 Gepost op: 2008/01/20, 18:04:15 »
Citaat van: SeySayux
Citaat van: siegi
Ziet er redelijk goed uit SeySayux maar het volgende commando
"sudo Xorg :1.0 &" Gaat niet werken omdat er na dit commando het wachtwoord moet ingegeven worden. Dus ik zou gewoon de & weglaten.
owjaa...
moet je wel 2 terminals starten.
of je doet zoiets als "sudo echo dummy; sudo Xorg :1.0 &"
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline Pascal2

  • Lid
Compiz-Fusion & spelletjes
« Reactie #10 Gepost op: 2008/01/20, 18:07:49 »
Ik zei dus precies hetzelfde , alleen met andere woorden. Ik zal in de toekomst proberen , iets makkelijker uit te leggen.

Normaal gesproken start het programma pas nadat je het wachtwoord ingegeven hebt, dus ik begrijp niet goed de opmerking, dat jouw terminal(console) , op de achtergrond raakt. Mocht dat toch het geval zijn , zou ik eens de Alt+TAB knoppen gebruiken , om de terminal(console) weer naar voren te halen.

probeer het eens , succes    

Savage
-- To criticize the incompetent is easy; it is more difficult to criticize the competent. --

Compiz-Fusion & spelletjes
« Reactie #11 Gepost op: 2008/01/20, 18:32:26 »
@profoX: nog beter:
sudo true; sudo Xorg :1.0

En ik denk dat je je pas wel nog kunt ingeven, alleen zie je hem wel (kwestie van clear intypen ;) )

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline siegi

  • Lid
Compiz-Fusion & spelletjes
« Reactie #12 Gepost op: 2008/01/20, 18:33:25 »
Citaat van: Savage
Ik zei dus precies hetzelfde , alleen met andere woorden. Ik zal in de toekomst proberen , iets makkelijker uit te leggen.

Normaal gesproken start het programma pas nadat je het wachtwoord ingegeven hebt, dus ik begrijp niet goed de opmerking, dat jouw terminal(console) , op de achtergrond raakt. Mocht dat toch het geval zijn , zou ik eens de Alt+TAB knoppen gebruiken , om de terminal(console) weer naar voren te halen.

probeer het eens , succes    

Savage
Nu begin je echt rare dingen te zeggen.  Je blijft ernaast zitten.
Het & teken zorgt ervoor dat een programma dus in de achtergrond word gestart. Wat betekent dat je in datzelfde terminal venster nog commando's kan ingeven.  Dus bv DISPLAY=:1.0 xterm zoals seysayux aangaf.
Het commando sudo Xorg :1.0 & start sudo Xorg :1.0 in de achtergrond.  Aangezien het in de achtergrond word gestart kan je niet meer het noodzakelijk wachtwoord voor sudo invoeren. Het enige wat je dan kan doen is een volgend commando uitvoeren.

alt-tab zorgt ervoor dat je tussen windows/raampjes kan switchen. Als je programma's terug naar de voorgrond wil halen doe je dit met fg btw.

ProfoX heeft een simpele workarround aangeven, aangezien het wachtwoord bij sudo een tijdje word onthouden. En dus bij het volgende sudo commando niet opnieuw hoeft ingegeven te worden.

@SeySayux: Eigenlijk niet, je bent gewoon een volgend commando aan het ingeven.

Compiz-Fusion & spelletjes
« Reactie #13 Gepost op: 2008/01/20, 18:48:58 »
Ok,
ik lees dit allemaal met grote belangstelling.
Interessant. Echt.

De meeste comando's zijn mij niet bekend, maar ik moet de documentatie van de terminal ook nog bestuderen.

Voor nu: moet ik dit hele verhaal elke keer uitvoeren om een spelletje te doen? Dat zou wel wat onhandig worden. Kan ik in dat geval niet een scriptje maken dat dit voor me doet, elke keer als ik een spelletje wil spelen? Of is dat niet een optie?

Hoe dan ook, ik zal het eens proberen.

Bedankt zover. Ik laat nog weten hoe het lukt ;-)

EDIT:

Het gaat niet.
Hieronder zie je de uitvoer die de terminal geeft. Of doe ik iets verkeerd?

kukeleku@kompjoeter:~$ sudo echo dummy
dummy
kukeleku@kompjoeter:~$ sudo Xorg :1.0 &
[1] 6254
kukeleku@kompjoeter:~$
Fatal server error:
Server is already active for display 1
        If this server is no longer running, remove /tmp/.X1-lock
        and start again.
Iemand een idee wat hier mis gaat?

Offline siegi

  • Lid
Compiz-Fusion & spelletjes
« Reactie #14 Gepost op: 2008/01/20, 19:03:18 »
Dit betekent dat je al een Xserver hebt draaien op display 1.
Heb je het commando al een keertje uitgevoerd?

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Compiz-Fusion & spelletjes
« Reactie #15 Gepost op: 2008/01/20, 19:11:08 »
Als ik me niet vergis draait Xgl (Xglx) standaard op display 1, dus moet je :2 gebruiken.

PS: de meeste games werken wel onder Xgl (Xglx) alleen vaak een beetje trager, zeker wanneer je een oudere videokaart hebt.

PS2: voor een ATI kaart kan je vaak de open source driver + DRI gebruiken (niet voor de allernieuwste kaarten) en zo dus AIGLX gebruiken, dus dan heb je niet noodzakelijk Xgl (Xglx) nodig. Of je kan de allerlaatste closed source fglrx driver gebruiken, die ondersteunt ook AIGLX.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Compiz-Fusion & spelletjes
« Reactie #16 Gepost op: 2008/01/20, 19:27:51 »
Ok dan :-)

@Siegi: nee ik had dit commando nog niet eerder uitvoerd.

@Profox:
- met de open source driver werkte compiz-fusion niet, dacht ik me te herinneren..... Dus dat is niet een oplossing.
- Wat bedoel je de "allerlaatste" closed source driver? Is dat niet de driver die ik installeer onder "beperkt ondersteunde stuurprogramma's"? Of kan ik die updaten? Als dat mogelijk is, dan is dat wellicht de oplossing.....

Ik zal eens wat proberen.
Intussen zijn suggesties nog steeds welkom.....

MatthijsH

  • Gast
Compiz-Fusion & spelletjes
« Reactie #17 Gepost op: 2008/01/20, 20:52:55 »
Ik zou ook graag games spelen en compiz-fusion draaien. :) Met mijn ATI kaartje..

Offline Pascal2

  • Lid
Compiz-Fusion & spelletjes
« Reactie #18 Gepost op: 2008/01/21, 07:37:37 »
Citaat van: siegi
Nu begin je echt rare dingen te zeggen.
Laten we het een beetje leuk houden.
Je weet nooit hoe mensen reageren , als ze plotseling voor je neus staan, op een Ubuntu-Linux bijeenkomst bijvoorbeeld.

Mijn advies : probeer toch netjes te blijven , ook al zou iemand ongelijk hebben.

Bij voorbaat dank , savage
-- To criticize the incompetent is easy; it is more difficult to criticize the competent. --

Offline siegi

  • Lid
Compiz-Fusion & spelletjes
« Reactie #19 Gepost op: 2008/01/21, 12:55:14 »
De originele eerste zin van je eerste post was het volgende. (maar je hebt het blijkbaar aangepast...)
Citaat van: Savage
Hahaha , hier spring ik spontaan van in de lach. smile   Dat is niet helemaal waar , wat je daar zegt.
Raar kan in verschillende taalgemeenschappen hier anders begrepen worden.  Mijn zin was zeker niet slecht bedoeld. Maar volgens mij is wat jij doet uitlachen.
BTW: Hij die zonder zonde is werpe de eerste steen?


ontopic nu, ProfoX bedoeld de driver die van je de ati website kan downloaden.

Compiz-Fusion & spelletjes
« Reactie #20 Gepost op: 2008/01/21, 21:02:36 »
Dank Siegi.
Ik zal daar eens een kijkje nemen.

Compiz-Fusion & spelletjes
« Reactie #21 Gepost op: 2008/01/27, 21:42:57 »
Excuus voor het late reageren.....

Ben nu de laatste driver voor mijn ati-kaartje aan het dowloaden.
Het is een .run bestand. Dat ken ik niet..... Gewoon dubbelklikken straks, of moet ik iets bijzonders doen? Op de ati-site kan ik dat niet vinden (maar het kan aan mij liggen, verwijs me dan maar hoor)

Bedankt voor het meedenken mensen :-)

edit:
laat maar, het is al gelukt.....
Nu nog afwachten of alles goed is gegaan.....