Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: USB stick opstarbaar maken  (gelezen 4405 keer)

Offline mcgyver

  • Lid
USB stick opstarbaar maken
« Gepost op: 2007/01/14, 12:30:41 »
Weet iemand hier hoe  ik een USB stick opstartbaar maak?

USB stick opstarbaar maken
« Reactie #1 Gepost op: 2007/01/14, 13:49:43 »
Zo met een distro er die je vanop je stick draait?
Ik weet dat je DSL(-n) van op de livecd kan installeren naar usb. Ik veronderstel dat het bij andere distro's gelijkaardig werkt?

Offline mcgyver

  • Lid
USB stick opstarbaar maken
« Reactie #2 Gepost op: 2007/01/14, 14:07:59 »
Ik wil een Gparted Live USB stick maken op een oude 32 mb memory stick. Ik kan er toch niks anders mee en het is veel handiger dan met een cd rondsjouwen. Ik volg hiervoor de aanwijzingen van http://gparted.sourceforge.net/liveusb.php maar er gaat iets verkeerd.

Kreeg wel de interface maar vervolgens zegt gparted (als ik er al in ben) dat ie geen Gparted Live USB stick ziet.

edit: heb al ontdekt dat er minstens een 128 mb stick voor nodig is. Maar ook daarmee is het nog niet gelukt.

Offline mcgyver

  • Lid
USB stick opstarbaar maken
« Reactie #3 Gepost op: 2007/01/19, 18:39:40 »
Heb een hele week hiermee gesukkeld en ben er nog niet uit. Is me gelukt om Parted Magic, GParted en Featherlinux op een usb stick te plaatsen. Starten mooi op en ik al blij. Vervolgens stoppen alle drie in de 2e fase:

Kernel panic....could not mount fs ......

Lijkt me toch wel handig om een usb stick te gebruiken i.p.v. de cd. Wie o wie?

USB stick opstarbaar maken
« Reactie #4 Gepost op: 2007/01/20, 10:12:32 »
Ik ben de laatste tijd hier ook mee aant experimenteren.

Paar zaken moet je altijd in het oog houden.

* gebruik Fat16/Fat32 file system
* zie dat je de partitie active staat.
* gebruik syslinux (met -s parameter) om bootable te maken.(goede versie in de repo's)
* Kan je bios wel van USB bootten, gebruik indien niet een Bootfloppy.
*

Wat me nog is opgevallen, van de USB bootable distributies is Puppy Linux de gemakkelijkste.
Deze heeft een zéér handige installer.
DSL en DSL-N zijn ook mooie, maar daar zit een slechte syslinux in de installatie, dus dan moet je nog NA de installatie op de usb-pen in Ubuntu bootten. En daar nog eens syslinux -s /dev/sda1 uitvoeren, om er een nieuwere versie van syslinux op te zetten.

Groeten,
Arvid

ps; als ik eens veel tijd heb na het studeren, ging ik eens een Howto plaaten op het discutiegedeelte vandit forum hoe je nu usb distributies moest maken (puppy, dsl,...) leek veel interesse naar te zijn.

USB stick opstarbaar maken
« Reactie #5 Gepost op: 2007/01/20, 11:04:42 »
Citaat van: Burnass
ps; als ik eens veel tijd heb na het studeren, ging ik eens een Howto plaaten op het discutiegedeelte vandit forum hoe je nu usb distributies moest maken (puppy, dsl,...) leek veel interesse naar te zijn.
dat zou erg mooi zijn
ik hoop dat die er komt :)

USB stick opstarbaar maken
« Reactie #6 Gepost op: 2007/01/20, 12:40:16 »
Ik heb net ook eens Gparted geprobeerd op mijn 1GB USBpen.(Kingston)
Ik heb hetzelfde voor als jij. Usb start mooi op. tot ineens usb not found en kernel pannic.
Dus ik denk dat het aan Gparted zal liggen. (daar eens op forum rondzwerven)

@mcgyver: Probeer eens puppy linux. De laatste versie hiervan is een zeer goede en is ook gemakkelijk te installeren op USB. Als deze wel werkt, ligt al niet aan je systeem.

Voor puppy linux.
1) Download de .iso (liveCD)
2) Brand op CD(RW) (nog geen manier gevonden om dit te omzeilen.
3) in puppylinux start>setup>Universal installer > usbflashdisk

Dan krijg je een mooie GUI die je door de installatie leidt.
Wat ik er geweldig aan vind, is dat de installer ook je andere partities op de USBpen ziet.

Wat ik nu probeer te halen is: 2mini distributies + 200MB vrije ruimte voor met windows gegevens overdracht+ GRUB (om bij bootten te kunnen kiezen uit de 2 distributies) allemaal op 1GB stick te krijgen.
De distributies zijn. DSL-N en Gparted.

Weet iemand ook of je kunt bootten van een logical partition? of moet die Primary zijn.
Anders ga ik voor de 4 distributies.

Groeten,
Arvid Van Essche

Offline mcgyver

  • Lid
USB stick opstarbaar maken
« Reactie #7 Gepost op: 2007/01/20, 13:38:53 »
Puppylinux heb ik juist niet geprobeerd. Werd juist afgeraden op sommige fora. Heb fat32 geprobeerd, fat16, ge-syslinuxed -s, (ook met versie syslinux 2.11, werd ook aangeraden). Uiteraard kan mijn mobo opstarten met usb, ben wel een dummy, maar ook weer niet zo'n grote.

Op naar puppylinux dus. Het gaat mij meer om Gparted te kunnen gebruiken op een usb de rest hoeft voor mij niet echt. Als ik via usb Gparted kan gebruiken ben ik al blij.

Bedoel je met de laatste versie versie 7?

Bartbes

  • Gast
USB stick opstarbaar maken
« Reactie #8 Gepost op: 2007/01/20, 13:44:22 »
ik heb het wel eens gedaan, maar ik heb toen geloof ik met qemu geinstalleerd, dat was lastig met dat usb gebeuren. O ja, sorry dat was TE lastig, ik heb het met vmware gedaan.

USB stick opstarbaar maken
« Reactie #9 Gepost op: 2007/01/20, 14:25:44 »
Oke,

Het is me toch gelukt om Gparted live op usb te zetten.
Echt snel en handige programma's die er opstaan. Ideaal voor een broken system.

De how-to
In mijn configuratie wil ik op de USBpen 2 partities. De eerste een lege FAT32 voor datatransfer met windows (de gewone gang van zaken) en een 2de met een FAT16 partitie voor Gparted.
Je kan gemakkelijk maar 1 partitie hebben op de USBpen, die voor Gparted. Het is hoe jij het wilt.
We gaan er ook van uit dat de USBpen herkend wordt als /dev/sda

partitioneren
We partitioneren de USBpen via fdisk (gparted gaf veel random fouten)
sudo fdisk /dev/sdaHier kan je mbv kleine comando's de partities aanmaken. Typ dus telkens één van volgende letters, dan krijg je een nieuwe prompt, die een paar vragen stelt
n: nieuwe partitie
d: deleet partitie
a: zet een bootflag
t: definieer filesystem
q: afsluiten en niets veranderen
w: afsluiten en de veranderingen doorvoeren

Wat belangrijk is bij het partitioneren dat je de a optie gebruikt voor je Gparted partitie EN dat je met de t optie de partitie een FAT 16 toewijst (als hij vraagt welke file system typ je "6" =>fat 16)

je sluit fdisk af met optie w.

formateren
unmount je partities van de USBpen en formateer de partitie die je fat 16 gezet hebt en dus uitgekozen hebt voor Gparted met het fat 16 FS. De andere kan je hier ook formateren naar eigen keuze.
Voor Gparted partitie:
sudo mkfs.vfat -F 16 -n Gparted /dev/sda2installeer Gparted
Download de zip file op de Gparted site. Extract en kopier de INHOUD van de folder (niet folder) naar de partitie op uw USBpen.

syslinux
maak je gparted partitie bootable.
syslinux -s /dev/sda2Nu zou je kunnen bootten mbv je USBstick.

Veel succes,
Arvid Van Essche

ps: het is zeer belangrijk dat je ook met fdisk een fat 16 toewijst aan je partitie. (t optie)
Dit ging bij mij de eerste keer fout.

Offline mcgyver

  • Lid
USB stick opstarbaar maken
« Reactie #10 Gepost op: 2007/01/20, 14:49:33 »
Ik tik nu vanuit Puppylinux live cd.

Vraagje:

Welke Gparted versie heb je gebruikt? Mij was (door LarryT van de site) aangeraden om de nieuwe (versie 7.1, voor live cd te gebruiken) Ik heb trouwens alles geprobeerd op die sites (en ook andere). Zowel vanuit XP als vanuit Ubuntu.

Ik heb trouwens liever GParted.

Bedankt voor je - voor mij baanbrekend - werk. Er staat namelijk heel wat op een heleboel sites. Maar het lukt (bijna) niemand. ;)

USB stick opstarbaar maken
« Reactie #11 Gepost op: 2007/01/20, 14:54:18 »

Offline mcgyver

  • Lid
USB stick opstarbaar maken
« Reactie #12 Gepost op: 2007/01/20, 16:39:25 »
Weer na kiezen nvidia-sata:

No Gparted LiveUSB found
Kernel panic - not syncing: Attempted to kill init! :(

Kan het komen doordat ik een syslinux vanuit Edgy doe? Denk het niet.

Offline mcgyver

  • Lid
USB stick opstarbaar maken
« Reactie #13 Gepost op: 2007/01/20, 17:19:19 »
Puppylinux USB stick aangemaakt. Doet het wel, dus zal het nu maar gebruiken. Maar eigenlijk wil ik GParted. :(

USB stick opstarbaar maken
« Reactie #14 Gepost op: 2007/01/20, 22:41:19 »
Als je puppy linux kan draaien, moet ook Gparted gaan! Dus wanhoop niet.
Wat jij had, USB not found had ik dus ook de eerste keer.
Heb je IN fdisk tijdens het partitioneren de t optie gebruikt om een FAT 16 systeem toe te wijzen. Dit moet je ook doen naast het mkfs.vat command.
Daar was ik de fout in gegaan.

Ik heb ook edgy en heb de syslinux vanuit de repo's. Gebruik je de -s parameter bij syslinux?

Arvid

Offline mcgyver

  • Lid
USB stick opstarbaar maken
« Reactie #15 Gepost op: 2007/01/20, 22:56:29 »
Zal het morgen weer proberen. Denk wel dat ik alles heb gedaan wat je zegt. Het moet op 1 of andere manier met booten/fat/sylinux te maken hebben. Je hoort het wel. Tnx.

Offline mcgyver

  • Lid
USB stick opstarbaar maken
« Reactie #16 Gepost op: 2007/01/21, 11:40:11 »
Ik geef het op. Krijg weer zelfde foutmelding. Dan maar weer Puppy.

USB stick opstarbaar maken
« Reactie #17 Gepost op: 2007/01/21, 12:18:10 »
Nog 1 typ. Je hebt toch telkens:
sudo umount /dev/sda1 /dev/sda2, enz gedaan.
Want bij het partitioneren, formateren en syslinux, moet je de usbpen unmounten.
dit is niet hetzelfde als eject (rechtermuistoets op usb>eject)
En dit umount moet bij elke stap gebeuren, want soms mount ubuntu je stick na een stap zonder dat je dat wilt en soms merk je dat niet gemakkelijk op.
Je kan dit goed controleren door diskmounter in je panel te zetten. Dan zie je bij groen lichtje=gemount, grijs=umount, geen icoon=eject.

Als je eens in Leuven bent en je hebt je stick mee, wil ik het wel eens doen.
Wel pas binnen 14dagen. Nu heb ik examens. Op naar mechanica:)

Groeten,
Arvid

USB stick opstarbaar maken
« Reactie #18 Gepost op: 2007/01/21, 12:27:32 »
Wat ik ook nog doe, is mijn stick na elke operatie vb fdisk-deel:
1) eject en uithalen
2) terug insteken (wordt automatisch gemount)
3) umount-commando (niet gelijk aan eject)

Soms moet dit als je de partitietafels verandert, want als je hem niet uittrekt blijft hij de oude gebruiken. (kreeg soms die warning, dus maar gedaan)

Probeer het zo eens :)

Arvid

Offline mcgyver

  • Lid
USB stick opstarbaar maken
« Reactie #19 Gepost op: 2007/01/21, 12:35:16 »
Nog een keer proberen. Bij het formatteren en syslinuxen wel ge-umount, bij de rest niet. Weer proberen. (Zucht)

Offline mcgyver

  • Lid
USB stick opstarbaar maken
« Reactie #20 Gepost op: 2007/01/21, 13:00:51 »
Ik zit er nog midden in. 2 vragen:

1 Wat doen de +size, de +sizeM en de +sizeK in onderstaande zin? Ik heb btw 1015 ingevuld. De stick is alleen voor GParted bedoeld.

Last cylinder or +size or +sizeM or +sizeK (1-1015, default 1015):

2 Ik begrijp deze zin "sudo mkfs.vfat -F 16 -n Gparted /dev/sda2" behalve het stukje "Gparted". Wat doet dat daar? Zo een dummy ben ik nou weer wel ;)

USB stick opstarbaar maken
« Reactie #21 Gepost op: 2007/01/21, 13:00:53 »
Een laatste zaak en dan weet ik het ook niet meer.
Ik heb bij puppy linux voor gehad dat ik het thuis kon bootten en op school, waar je de bootoptie USB had,kon ik het dan weer niet. Zat ook ergens in het boot proces vast.
DSL-N kon ik dan weer op beide bootten.

Wie weet ligt het aan je pc. Probeer het eens op een andere op te starten.
Arvid

Offline mcgyver

  • Lid
USB stick opstarbaar maken
« Reactie #22 Gepost op: 2007/01/21, 13:03:11 »
Heb het op 3 pc's thuis geprobeerd. Met puppy doet ie het wel, met Gparted niet.

USB stick opstarbaar maken
« Reactie #23 Gepost op: 2007/01/21, 13:06:36 »
1) voor jou enter is daar genoeg, default neemt hij een maximaal grote partitie.
+sizeM: vb +100M (maak een partitie van 100MB groot)
+sizeK: vb +100K (maakt een partitie van 100kB)
+size :vb +100 (maakt een partitie van 100 clusters groot)

2) -n Gparted: geeft de partitie de naam Gparted. Als je dan aankoppelt krijg je als usb stick de naam Gparted ipv usbdisk. Staat mooi en niet noodzakelijk.
vb: -n hallo : je partitie mount in ubuntu in /media/hallo en je krijgt op dektop het icoontje van removeable device te zien met daaronder "hallo".

Succes

Offline mcgyver

  • Lid
USB stick opstarbaar maken
« Reactie #24 Gepost op: 2007/01/21, 13:36:12 »
Na mij vraag benik ook even gaan uitdokteren. Je antwoord dus ook net ontdekt. Sorry :(  Ook nu is het trouwens niet gelukt. Ik ga voorlopig met dit experiment stoppen. Was een hele intensieve USB week. Als ik weer energie heb kom ik hierop terug.

Toch bedankt voor alle moeite. Mijn vrouw is trouwens Belgische, we zijn dus zo af en toe daar. Als ik er nog niet uit ben, maak ik dankbaar gebruik van je aanbod.