Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bitlocker en ext4 op één HDD  (gelezen 966 keer)

Offline malinas

  • Lid
Bitlocker en ext4 op één HDD
« Gepost op: 2021/04/10, 19:10:51 »
Hallo,
Onder zachte dwang heb ik mijn externe HDD die ik hoofdzakelijk voor 't werk maar ook privé gebruik, versleuteld met bitlocker in W10
Nu is het een heel gedoe om toegang te krijgen tot de schijf, al lukt het uiteindelijk wel. Maar ik had het idee om de bitlocker-partitie te verkleinen en een ext4- partitie toe te voegen in de hoop dat ik die dan zou kunnen gebruiken vanop mijn Ubuntu-PC. Dat lijkt wel te lukken, echter ... ik kan wel de lege schijf openen maar kan geen bestanden of mappen hier naartoe kopiëren en plakken of hierop opslaan. Als ik op eigenschappen klik zie ik "eigenaar : root". Heeft dat iets met die bitlocker te maken of is er een andere oorzaak?
Alvast bedankt.

Re: Bitlocker en ext4 op één HDD
« Reactie #1 Gepost op: 2021/04/10, 20:59:43 »
Kan je niet een tool zoals Veracrypt gebruiken? De container of schijf kun je versleutelen als exfat en kun je goed in W10 én Linux openen.

Edit: je hebt van Veracrypt ook nog een portable versie, zodat je op je werksysteem niets hoeft te installeren:
https://www.veracrypt.fr/en/Downloads.html
« Laatst bewerkt op: 2021/04/11, 09:49:38 door Ronaldus »
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Offline aartje

  • Lid
Re: Bitlocker en ext4 op één HDD
« Reactie #2 Gepost op: 2021/04/11, 09:25:44 »
Kan je niet een tool zoals Veracrypt gebruiken? De container of schijf kun je versleutelen als exfat en kun je goed in W10 én Linux openen.
+1 Ik gebruik Truecrypt en later de opvolger Veracrypt al jaaaren en heb er nooit problemen mee gehad.
Zelfs geheime diensten konden dat niet kraken .....

Re: Bitlocker en ext4 op één HDD
« Reactie #3 Gepost op: 2021/04/11, 09:29:43 »
ik kan wel de lege schijf openen maar kan geen bestanden of mappen hier naartoe kopiëren en plakken of hierop opslaan. Als ik op eigenschappen klik zie ik "eigenaar : root". Heeft dat iets met die bitlocker te maken of is er een andere oorzaak?
Als je op een externe HD een partitie aanmaakt is de eigenaar: root.
Het volstaat de eigenaar te wijzigen met command chown.
En eventueel de rechten aan te passen met command chmod.

groeten van michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline malinas

  • Lid
Re: Bitlocker en ext4 op één HDD
« Reactie #4 Gepost op: 2021/04/16, 21:13:41 »
ik kan wel de lege schijf openen maar kan geen bestanden of mappen hier naartoe kopiëren en plakken of hierop opslaan. Als ik op eigenschappen klik zie ik "eigenaar : root". Heeft dat iets met die bitlocker te maken of is er een andere oorzaak?
Als je op een externe HD een partitie aanmaakt is de eigenaar: root.
Het volstaat de eigenaar te wijzigen met command chown.
En eventueel de rechten aan te passen met command chmod.

groeten van michael

Michael,
Daar moet ik in de terminal mee aan de slag denk ik? Heb ik al eens via google opgezocht en vind er wel wat over terug ( chown root /u ) maar ben toch nog te onkundig om dit tot een goed einde te brengen. vb wat is /u : d map, de naam van de partitie ...? Kan je me nog op weg zetten?

Re: Bitlocker en ext4 op één HDD
« Reactie #5 Gepost op: 2021/04/17, 09:52:59 »
- Zelf eigenaar worden.
vb. de partitie Datadisc staat hier gekoppeld:
sudo chown $USER:$USER /media/michael/Datdisc
- Schrijfrechten geven
Voorbereiding
Start bestandsbeheer nautilus.
Ga naar +Andere locaties en open de gewenste partitie -> de naam staat nu in de bovenste balk van nautilus.
R-klik daar op die naam en vervolgens Open as administrator.

ALS "Open as administrator" daar niet te zien is moeten eerst extra functionaliteiten toegevoegd worden aan nautilus:
sudo apt-get install nautilus-adminDan de computer volledig herstarten

Nu wijzigen
Start bestandsbeheer nautilus.
Ga naar +Andere locaties en open de gewenste partitie -> de naam staat nu in de bovenste balk van nautilus.
R-klik daar op die naam en vervolgens Open as administrator.
Geef 2 maal na elkaar je paswoord.
In de bovenbalk: R-klik op de naam van de partitie, en dan Eigenschappen.
Klik Rechten
Je ziet 3 maal Toegang staan.
Zorg er nu voor dat je bij Eigenaar en Groep instelt Bestanden aanmaken en verwijderen.
Sluit hierna nemo af.

Herstart nemo en probeer uit.

groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)