Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: hdd kapot gegaan door magneet. Is de laptop nog bruikbaar?  (gelezen 795 keer)

Offline bart85

  • Lid
hdd kapot gegaan door magneet. Is de laptop nog bruikbaar?
« Gepost op: 2021/04/17, 13:37:01 »
Hier heb ik een 2dehands macbook pro. Voor de installatie was ik op mijn tablet aan het zoeken. De tablet had ik op het toetsenbord van de macbook pro gelegd. mijn lenovo tablet heeft een magneet om de hoes vast te klikken. Door deze magneet is de hdd van de macbook kapot gegaan. Is dit alles wat eraan defect is of kunnen er meer onderdelen defect zijn geworden?
Indien alleen de hdd defect is, is er met een nieuwe hdd of ssd nog wat mogelijk?
Het idee is om op een andere computer een efi partitie aan te maken met een root partitie (ubuntu). Aansluiten op de macbook en kijken of de bootloader wil laden.
Mac os herinstalleren zal niet mogelijk zijn, omdat het niet gratis is. Daarom zat ik aan dualboot darwin met ubuntu te denken.

Mijn vraag is:  Kan de efi partitie inclusief firmware worden gedownload? Zal de macbook weer bootable kunnen worden gemaakt?

Groeten, Bart
« Laatst bewerkt op: 2021/04/17, 15:07:37 door bartveurink »
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Offline M_aD

  • Forumteam
Re: hdd kapot gegaan door magneet. Is de laptop nog bruikbaar?
« Reactie #1 Gepost op: 2021/04/17, 15:05:46 »
Lijkt mij sterk dat dat door die magneet komt, of deze moet erg krachtig zijn, welke ik betwijfel.
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

Offline bart85

  • Lid
Re: hdd kapot gegaan door magneet. Is de laptop nog bruikbaar?
« Reactie #2 Gepost op: 2021/04/17, 15:18:44 »
ja, best wel krachtig. Je hoorde wat kapot gaan. De hdd heb ik eruit gehaald en in een andere getest. Bios herkent de schijf wel, maar tijdens booten heb ik read/write errors.
Kan ik de hdd vervangen?
Wil het zelf gaan doen. Aangezien het een oude macbook is wil ik er geen geld voor uitgeven. Laten repareren vind ik zonde geld.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Offline M_aD

  • Forumteam
Re: hdd kapot gegaan door magneet. Is de laptop nog bruikbaar?
« Reactie #3 Gepost op: 2021/04/17, 15:22:15 »
Aangezien je de eerst HDD eruit hebt gehaald kan je 'm dus vervangen. Ga dan direct voor een SSD i.p.v. een gewone HDD als dat mogelijk is, dan is hij direct sneller ook.
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

Offline bart85

  • Lid
Re: hdd kapot gegaan door magneet. Is de laptop nog bruikbaar?
« Reactie #4 Gepost op: 2021/04/17, 15:26:14 »
De vraag voor het vervangen is:
Kan de data van de efi partitie terug worden gehaald?
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: hdd kapot gegaan door magneet. Is de laptop nog bruikbaar?
« Reactie #5 Gepost op: 2021/04/17, 17:56:49 »
Macbook met Intel processor? Kan zeer waarschijnlijk van een met terminal dd aangemaakte Ubuntu of Mint installeren. Mocht het Grub menu schitteren door afwezigheid gebruik dan een rEFInd opstart USB om de geïnstalleerde Linux op te starten en installeer dan direct vanuit de software rEFInd op de schijf.
Windows 10 kan ook maar moet dan waarschijnlijk vanaf een DVD worden geïnstalleerd, oorzaak Nvidia USB chipset. Gebruik dan de eerste 1809 versie, die past nog op een 4.7G DVD. Windows 7 kan ook nog vanaf DVD en upgraded naar 10. Maak bij Windows wel gebruik van gelicenceerde versies.
Installatie Linux USB aanmaken vanuit Windows? het program (Balena) Etcher, heeft ook Mac en Linux versies.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline bart85

  • Lid
Re: hdd kapot gegaan door magneet. Is de laptop nog bruikbaar?
« Reactie #6 Gepost op: 2021/04/18, 09:17:27 »
schijf is vervangen. problemen met firmware gehad, maar opgelost.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.