Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Commerciële activiteit?  (gelezen 4779 keer)

Commerciële activiteit?
« Gepost op: 2011/09/02, 20:58:16 »
Ik kreeg een vraag van een gemeenschapslid of de activiteiten van Pjotr om zijn webstek te promoten op dit forum niet zouden vallen onder commerciële activiteiten. Er schijnen volgens dit lid banners op die site te staan waarmee geld verdient wordt.

Zoals ik de forumregels en de toelichting daarop lees zou je inderdaad kunnen stellen dat het promoten van een eigen website waarmee geld verdient wordt zou kunnen vallen onder commerciële activiteiten, en daarmee niet toegestaan zou zijn.

http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Moderators/Regels/Toelichtingen#Forumregel_9

Hoe kijkt het forumteam hier tegenaan?

edit:
P.s. Dit is een vraag van mij als gemeenschapsraadslid aan het forumteam, gelieve dus niet iedereen zich hier tegenaan te bemoeien.
« Laatst bewerkt op: 2011/09/02, 22:50:37 door Thomas de Graaff »

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Commerciële activiteit?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/09/02, 21:51:18 »
Hier komt een antwoord op naar de gemeenschapsraad. We moeten even alle pros and cons tegen het licht houden.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Commerciële activiteit?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/09/02, 23:11:15 »
Ik ben het (uiteraard) niet eens met de interpretatie dat dit niet zou zijn toegestaan.

Het cruciale punt bij de uitleg van deze regel is mijns inziens: is de reclame de hoofdzaak of slechts een bijzaak?

In het eerste geval betreft het reclame om de reclame alleen (bijvoorbeeld een bericht met alleen: "bezoek onze webwinkel"). Die is terecht verboden.

In het tweede geval betreft het in hoofdzaak nuttige informatie, die op een webpagina staat waar als bijkomstigheid ook nog wat reclame op te zien is. Zoals mijn webstek.

Als je het vermelden van mijn webstek zou willen verbieden, en dus ook reclame als bijzaak niet wil, dan krijg je een vreemd resultaat. Want dan zou je..... bijvoorbeeld ook de website van www.ubuntu.com in de ban moeten doen! Ook daarop wordt immers reclame gemaakt, voor betaalde producten en betaalde diensten van Canonical....

Ook valt er dan nog wel wat te zeggen over het vermelden van HCC en Bit, als sponsor-hosters, op dit forum zelf. Dat is ook reclame (het zijn zelfs aanklikbare webkoppelingen naar HCC en Bit).

Enfin, zo kunnen we nog wel even doorgaan. Dit lijkt me een heilloze weg.
« Laatst bewerkt op: 2011/09/02, 23:18:01 door Pjotr »

Re: Commerciële activiteit?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/09/02, 23:17:02 »
@ Pjotr

Het gaat er bij commerciële activiteit in deze om dat de eigenaar van de site geld verdient door deze op het forum aan te prijzen. Wanneer iemand anders dan de eigenaar dezelfde site aanprijst is er geen probleem, dat valt niet onder commerciële activiteit. Dus het linken naar commerciële sites is op zich geen probleem, alleen als dat gebeurd door de eigenaar van die site, of als het aanprijzen is georganiseerd door die eigenaar.

edit:
Inderdaad dus als Canonical op dit forum allemaal links zou plaatsen naar Canonical zou het onder reclame, commerciële activiteit vallen.

Bit en HCC zijn partners van Ubuntu-NL en sponsoren Ubuntu-NL. Reclame maken voor partners van Ubuntu-NL is volgens de forumregels toegestaan voor teamleden.
« Laatst bewerkt op: 2011/09/02, 23:20:20 door Thomas de Graaff »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Commerciële activiteit?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/09/02, 23:27:30 »
Beste Thomas,

Wat wil je hiermee bereiken?

Stel de forumleden eens de vraag, of ze zich (in meerderheid, meestal) goed geholpen voelen door de verwijzingen die ik geef naar mijn website? Daar gaat het ons toch immers om?

Pas ook op, dat je je niet voor een karretje laat spannen.... Ik heb niet alleen maar vrienden op dit forum, en er zijn hier enkele lieden die alles uit de kast willen halen om mij te treffen en te benadelen. Desnoods via een omweg als deze.

Offline heir4c

  • Lid
Re: Commerciële activiteit?
« Reactie #5 Gepost op: 2011/09/02, 23:37:04 »
(Reactie als gewoon lid, dus NIET als lid van het forumteam, dit is nog niet eens besproken in het team):

Dus iedereen die een website heeft waarop linken staan zoals Google-ads zou die moeten verwijderen.
Als ik dus morgen een gratis website maak en daar dus reclame op moet toelaten kan ik deze dus niet in mijn handtekening zetten of naar verwijzen omdat het mijn eigen site is. ???
Dit is niet om Pjotr gelijk te geven, ook al gaat het om zijn site, ik ga hier enkel in op de kern van de zaak: Eigen website met advertenties zouden dus niet meer mogen vermeld worden door de eigenaar zelf.
Dus moeten we maar betalen voor een site zonder advertenties en intussen mogen anderen wel linken naar sites met enorme hoeveelheden reclame. (Een voorbeeld: alleen al afbeeldingen die men upload naar imageshack en de link hier neerzet bevatten al reclame vanaf dat je er op klikt. Enkel met een add-on om die pop-ups te verwijderen kan je het ten dele vermijden)
Waar ligt dus de grens?
De grens ligt als je linkt naar sites die commerciële zaken bevatten en producten te koop aanbieden.
Pjotr en anderen bieden niets aan. Niemand verplicht u om op die ads te klikken.
Als je alleen al op Google zoekt krijg je al redelijk veel reclame te verwerken, ook al zijn het maar hyperlinks die je te zien krijgt.

Dus persoonlijk vind ik dit een onterechte beschuldiging van het schenden van de forumregels.

Meer wil ik daar niet over kwijt en ga niet verder in discussie met ongemanierde typen die de boel op stelten willen zetten voor onbegrijpelijke redenen (En dat is niet op jou bedoelt Thomas).

Dit ter persoonlijke titel.

Met vriendelijke groet,
heir4c


Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline heir4c

  • Lid
Re: Commerciële activiteit?
« Reactie #6 Gepost op: 2011/09/02, 23:46:41 »
Beste Thomas,

Wat wil je hiermee bereiken?

Stel de forumleden eens de vraag, of ze zich (in meerderheid, meestal) goed geholpen voelen door de verwijzingen die ik geef naar mijn website? Daar gaat het ons toch immers om?

Pas ook op, dat je je niet voor een karretje laat spannen.... Ik heb niet alleen maar vrienden op dit forum, en er zijn hier enkele lieden die alles uit de kast willen halen om mij te treffen en te benadelen. Desnoods via een omweg als deze.

[Dit is WEL een reactie als lid van het Forumteam]:

Thomas wil hier niets mee bereiken, want jouw "Pas ook op, dat je ...." is ook mijn vermoeden.
Dat je zelf ook wel meer dan eens niet zo netjes uit de hoek komt en soms te vlug reageert op berichten i.p.v. deze gewoon te melden, zou ook al zo'n vraag over je site naar de gemeenschapsraad kunnen voorkomen. Het is inderdaad een persoonlijke aanval op jou, dat kan iedereen zo raden.
Meer kan/wil/zal ik daar niet over zeggen. Ik wil hier verder niets plaatsen zonder medeweten van het Forumteam.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Commerciële activiteit?
« Reactie #7 Gepost op: 2011/09/02, 23:59:04 »
Beste Pjotr,
ik wil dat op dit forum de regels worden gehandhaafd, of indien dat niet gebeurd daar een duidelijke verklaring voor is. Ik heb de indruk dat de regels inzake commerciële activiteit op dit forum niet goed worden gehandhaafd. Dus ik zou hierover graag duidelijkheid zien.

Volgens mij zijn daarbij vier mogelijkheden om duidelijkheid te scheppen:
1) Ik interpreteer de regels niet goed, en het forumteam legt duidelijk uit dat er geen sprake is van commerciële activiteit of reclame.
2) Er is wel sprake van commerciële activiteit of reclame, maar er is een goede reden om een uitzondering op de regels te maken.
3) Er is wel sprake van commerciële activiteit of reclame, en deze wordt in de toekomst niet meer toegestaan.
4) Er is wel sprake van commerciële activiteit of reclame volgens de huidige regels, maar omdat het niet wenselijk is dat dergelijke activiteiten niet worden toegestaan worden de forumregels aangepast.

Thomas wil hier niets mee bereiken, want jouw "Pas ook op, dat je ...." is ook mijn vermoeden.

Praat alsjeblieft voor jezelf. Ik wil hier wel degelijk iets mee bereiken, zie mijn uitleg hierboven. Daarbij laat ik me niet voor het karretje spannen, maar sta ik geheel achter de vraag om duidelijkheid die ik gesteld heb.

Re: Commerciële activiteit?
« Reactie #8 Gepost op: 2011/09/03, 00:05:47 »
Als ik dus morgen een gratis website maak en daar dus reclame op moet toelaten kan ik deze dus niet in mijn handtekening zetten of naar verwijzen omdat het mijn eigen site is. ???
Nee, zolang jij zelf geen geld verdient aan die advertenties is het geen commerciële activiteit als je links naar jouw site plaatst op dit forum.

Het verzoek van de topicstarter was trouwens dat niet iedereen zich hier tegenaanbemoeid, graag een beetje respect daarvoor. Pjotr en het forumteam prima, maar liever niet iedereen op persoonlijke voet gaan reageren a.u.b.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Commerciële activiteit?
« Reactie #9 Gepost op: 2011/09/03, 00:09:52 »
Het is inderdaad een persoonlijke aanval op jou, dat kan iedereen zo raden.

Dank je voor deze toelichting en voor je steun.  :)

Ik kan zelfs wel raden wie de aanstichter is, denk ik. Volgens mij hoef ik alleen maar even de openbare mailinglijst van de Gemeenschapsraad na te lezen. Dat heb ik nog niet gedaan, want zelfs die moeite is eigenlijk teveel eer.

Ach ja, ik vind het voornamelijk zielig. En laf, want het figuur durft mij blijkbaar niet meer openlijk te confronteren. Er zijn enkele mensen die zich blijkbaar liever bezighouden met onrust stoken en achterbakse streken uithalen, dan andere mensen te helpen met hun Linuxproblemen. Gelukkig is de overgrote meerderheid op dit forum wel positief ingesteld.

Re: Commerciële activiteit?
« Reactie #10 Gepost op: 2011/09/03, 00:18:36 »
Ik kreeg een vraag van een gemeenschapslid of de activiteiten van Pjotr om zijn webstek te promoten op dit forum niet zouden vallen onder commerciële activiteiten. Er schijnen volgens dit lid banners op die site te staan waarmee geld verdient wordt.

Zoals ik de forumregels en de toelichting daarop lees zou je inderdaad kunnen stellen dat het promoten van een eigen website waarmee geld verdient wordt zou kunnen vallen onder commerciële activiteiten, en daarmee niet toegestaan zou zijn.

http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Moderators/Regels/Toelichtingen#Forumregel_9

Hoe kijkt het forumteam hier tegenaan?

edit:
P.s. Dit is een vraag van mij als gemeenschapsraadslid aan het forumteam, gelieve dus niet iedereen zich hier tegenaan te bemoeien.

Hier heeft het Forumteam zich al eens over gebogen en besloten dat het niet onder forumregel 9 valt.

Re: Commerciële activiteit?
« Reactie #11 Gepost op: 2011/09/03, 00:25:37 »
Dat hoor ik dan graag inclusief uitleg van het forumteam.

Kan hier nu een slotje op tot het forumteam antwoord geeft?

Offline heir4c

  • Lid
Re: Commerciële activiteit?
« Reactie #12 Gepost op: 2011/09/03, 00:31:32 »
We zullen een slotje plaatsen en op het antwoord van het forumteam wachten.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Commerciële activiteit?
« Reactie #13 Gepost op: 2011/09/03, 19:45:19 »
Mededeling van het forumteam.

Sites met advertenties zijn gewoon een 'fact of life'. Indien met de info die hierop staat, iemand kan worden geholpen, valt dat ons inziens niet onder forumregel 9, en deze discussie is al eens geweest. Om zelfs maar de schijn van 'linkdumpen' te voorkomen, worden Tips in Etalage geplaatst.
De info die op de site van Pjotr te vinden is, kan vrij worden gebruikt door eenieder binnen enkele randvoorwaarden, en ook deze discussie is geweest.
Eenieder, die verschoond wenst te blijven van advertenties, kan AdBlock in Firefox installeren. Die keuze is aan u zelf.


Slotje blijft van kracht.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]