Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Xubuntu  (gelezen 828 keer)

Offline Rene1979

  • Lid
Xubuntu
« Gepost op: 2013/01/27, 17:39:14 »
Hallo allemaal,

Ik voor 2 weken geleden deze versie gevonden xubuntu-12.04.1-desktop-i386 geinstalleerd en ik moet eerlijk zijn van deze versie ben ik zeer onder de indruk hij werkt als een sneltrein en alles hardware en software werkt als een zonnetje ik heb hem nu dik 2 weken op en hij bevalt mij super goed wil geen andere versie meer.

Het emgiste wat ik wel mis aan deze versie zijn de systeem geluidjes zoals opstarten afsluiten prullenbak leegmaken en dergelijk nu is het wel zo dat ik ze allemaal in een mapje heb zien staan en ik heb ook bij de geluidmixer gekeken daar aangevinkt systeemgeluiden inshakelen dat heb ik gedaan maar daar stond geen schema waar de geluiden staan en waar je zo ook kunt testen.

Mijn vraag is moet ik daarvoor iets extra installeren om die systeem geluidjes te activeren of iets dergelijks.
Geluid heb ik gewoon overal op op youtube en amarok werkt het geluid fanatschi goed en kwaliteit is erg goed.

Ik zie het niet als nadeel met die systeem geluidjes gaat het niet dat is dat zo

Re: Xubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2013/01/27, 20:38:15 »
https://sites.google.com/site/computertip/tips-xubuntu

Zie de site van Pjotr:

Opstartgeluid toevoegen
Het is wel aardig, om een opstartgeluid toe te voegen aan Xubuntu. Volslagen nutteloos natuurlijk, maar het heeft iets.

Als volgt doet u dat.

a. Menuknop - Systeem - Synaptic pakketbeheer
Zoekterm: sox

Vink aan: sox en klik op de knop Toepassen (de groene vink in de werkbalk).

b. Haal het opstartgeluid binnen van een heel oude Ubuntuversie, namelijk de onvolprezen 6.06 Dapper Drake, door hier te klikken.

Laat het bestand staan in de map waar hij is, namelijk Downloads.

Let op: u kunt ook andere geluiden gebruiken, mits ze maar van het bestandtype .ogg zijn.

c. Kopieer het opstartgeluidbestand naar een systeemmap:
Menuknop - Hulpmiddelen - Terminalvenster
Kopieer en plak de volgende toverspreuk in de terminal:

sudo cp -v ~/Downloads/opstartgeluid.ogg /usr/share/sounds

Druk op Enter. Tik desgevraagd uw wachtwoord in; dit blijft geheel onzichtbaar, u ziet zelfs geen sterretjes, dat hoort zo.

d. Voeg nu een opstarttoepassing toe.
Menuknop - Instellingen - Instellingenbeheerder - Sessie en Opstart
Tabblad Toepassing autostart: klik op Toevoegen
Vul de velden als volgt in (gebruik kopiëren en plakken, dat is het makkelijkste):

Naam:
Opstartgeluid van Ubuntu 6.06 Dapper Drake

Beschrijving:
een aardig opstartgeluid

Opdracht:
play /usr/share/sounds/opstartgeluid.ogg

Klik op OK en op Sluiten.

e. Herstart uw computer. Als het goed is, wordt u nu aangenaam verrast door een prettig opstartgeluid.

Let op: gebruikersvoorkeur, dus stap d herhalen per gebruikersaccount.

Als u het geluid te lang vindt duren, dan kunt u bijvoorbeeld in plaats daarvan dit korte opstartgeluid gebruiken.
De bijbehorende opdrachtregels zijn iets anders, want de naam van het geluidbestand is anders:
sudo cp -v ~/Downloads/opstartgeluid-kort.ogg /usr/share/sounds
en
play /usr/share/sounds/opstartgeluid-kort.ogg
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Offline Rene1979

  • Lid
Re: Xubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2013/01/27, 20:55:35 »
Die link had ik ook gevonden en zo heb ik het gedaan maar ergens schijnt iets mis te zijn gegaan want hij doet het niet.
Maar moet ik zo geluidje voor elke toepassing handmatig doen of kan ik ergens een geluid thema downloaden en installeren want kon daar niet niet veel op vinden.
Die geluidjes vind ik wel leuk en mis ik nu wel sinds ik windows niet meer hebt.

Offline HarzG

  • Lid
Re: Xubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2013/01/28, 11:18:16 »
Kijk bij Instellingen->Weergave->laatste tab "Instellingen" en zet daar de geluiden aan.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Rene1979

  • Lid
Re: Xubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2013/01/28, 11:30:22 »
Dat is nu net het probleem die heb ik meteen na de installatie aangezet 2 weken geleden.

Re: Xubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2013/01/28, 11:40:00 »
Is het pakket ubuntu-sounds geïnstalleerd?

Offline Rene1979

  • Lid
Re: Xubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2013/01/28, 20:22:30 »
Ik denk dat het wel geïnstalleerd is, ik heb in softwarecentrum gekeken daar staat Ubuntu's GNOME audio theme versie  ubuntu-sounds 0.13

Sox staat ook geinstalleerd.

Ik had nog een tip gekregen hier boven.

rene@rene-NM678AA-ABH-a6740nl:~$ sudo cp -v ~/Downloads/opstartgeluid.ogg /usr/share/sounds
[sudo] password for rene:
cp: kan status van ‘/home/rene/Downloads/opstartgeluid.ogg’ niet opvragen: Bestand of map bestaat niet
rene@rene-NM678AA-ABH-a6740nl:~$

Bij mij staan wel enkele geluidjes in een andere map die ik zo even niet uit het hoofd weet maar wel gezien heb.
« Laatst bewerkt op: 2013/01/28, 20:27:05 door Rene1979 »