Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Rippen naar MP3 met Rhythmbox  (gelezen 2947 keer)

Offline GerB

  • Lid
Rippen naar MP3 met Rhythmbox
« Gepost op: 2009/04/21, 10:20:54 »
Ik heb een autoradio waar ik CD's met MP3's op kan afspelen. Erg handig, dus met enige regelmaat pak ik wat CD's en rip die naar MP3 om ze vervolgens samen op 1 CD te zetten en in de auto te leggen. Omdat ik mijn laptop met Ubuntu 8.10 als mediacentre laat fungeren, wil ik dat dus ook met Ubuntu en (dus?) met Rhythmbox laten doen. Daar krijg ik standaard echter alleen .ogg en .flav uit. Ik kan MP3 wel activeren, maar zelfs naar een herstart krijg ik die nog niet in het selectielijstje als ik een CD wil rippen.

Doe ik iets verkeerd, staat er toch nog ergens een instelling verkeerd misschien, ...? Ogg is namelijk wel leuk, maar mijn autoradio kan er niets mee.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Rippen naar MP3 met Rhythmbox
« Reactie #1 Gepost op: 2009/04/21, 11:02:57 »
Dus bij voorkeuren: muziek: cd/form. voorkeursformaat kun je niet kiezen voor mp3?
Heb je lame geinstalleerd? sudo apt-get install lame

Offline GerB

  • Lid
Re: Rippen naar MP3 met Rhythmbox
« Reactie #2 Gepost op: 2009/04/21, 11:18:09 »
Nope, niet geïnstalleerd (althans, ervanuitgaande dat het niet bij een standaardinstallatie van 8.10 zit). Wat doet het?

Offline Tom

  • Lid
Re: Rippen naar MP3 met Rhythmbox
« Reactie #3 Gepost op: 2009/04/21, 11:43:11 »
Waarom ript U niet met Sound Juicer , zo doe ik dat altijd .. oke alleen even Sound juicer instellen op MP3.
En dat werkt voortreffelijk
Of mis ik iets. ???
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline lizardman

  • Lid
Re: Rippen naar MP3 met Rhythmbox
« Reactie #4 Gepost op: 2009/04/21, 11:48:40 »
Lame is een mp3 encoder.

Als je een standard 8.10 installatie hebt dan is het misschien handig om de volgende link te volgen en de pagina even door te lopen.
http://sites.google.com/site/computertip/directdoen

Het kan je een hoop zoeken besparen ;)
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Rippen naar MP3 met Rhythmbox
« Reactie #5 Gepost op: 2009/04/21, 12:31:02 »
Soundjuicer, het heet overigens niet meer zo, heeft de eigenschap niet afspeelbare (op cd) mp3's te produceren. Dan heeft de cd geen zin.
Soundconverter/soundkonverter doet dat wel goed, maar ook voor dat prog heb je lame nodig om tot mp3's te komen.
« Laatst bewerkt op: 2009/04/21, 12:33:12 door leoquant »

Offline GerB

  • Lid
Re: Rippen naar MP3 met Rhythmbox
« Reactie #6 Gepost op: 2009/04/21, 13:04:23 »
Bedankt, ik ga het morgen eens proberen!

Offline GerB

  • Lid
Re: Rippen naar MP3 met Rhythmbox
« Reactie #7 Gepost op: 2009/04/22, 14:31:55 »
Zojuist geprobeerd, en in het pakketbeheer staat lame ook als geinstalleerd weergegeven. Zonder resultaat echter, ook na een herstart niet. Enig idee waardoor dit kan komen?

Offline track

  • Lid
Re: Rippen naar MP3 met Rhythmbox
« Reactie #8 Gepost op: 2009/04/22, 15:50:52 »
Je moet niet alleen lame installeren (dat ook), maar je moet het in het rip-programma ook instellen.

Bijj mijn soundjuicer staat het onder [bewerken] - instellingen > "Formaat": [profiel bewerken]
En daar moet je de goede instellen.   
De Gstreamer-kreet voor "CD kwaliteit MP3" is: audio/x-raw-int,rate=44100,channels=2 ! lame name=enc mode=0 preset=1002 quality=1 ! xingmux ! id3v2muxAls je er nog een beetje wilt tunen moet je je licht iets opstoken op  man lame .

Vriendelijke groet,

track

Offline GerB

  • Lid
Re: Rippen naar MP3 met Rhythmbox
« Reactie #9 Gepost op: 2009/04/22, 15:57:54 »
Dat heb ik ook gedaan, sterker nog, dat kon ik al aanvinken in Rhytmbox voordat ik lame geinstalleerd had. Zie bijlage voor een screendump. In de selectielijst voor het voorkeursformaat komt het echter niet terug.

Offline track

  • Lid
Re: Rippen naar MP3 met Rhythmbox
« Reactie #10 Gepost op: 2009/04/22, 16:18:44 »
Hoe ben je trouwens in dat menu gekomen ?
En waar zit het menu om iets te rippen ?

Ik zit nog met rythmbox 0.10 en daar vind ik geen menu om iets te rippen.  Vandaar heb ik het altijd met soundjuicer gedaan.

track

Offline Ploffie

  • Lid
Re: Rippen naar MP3 met Rhythmbox
« Reactie #11 Gepost op: 2009/04/22, 17:41:40 »
Grip is er ook nog...
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

Offline GerB

  • Lid
Re: Rippen naar MP3 met Rhythmbox
« Reactie #12 Gepost op: 2009/04/22, 18:03:24 »
Hoe ben je trouwens in dat menu gekomen ?
Bewerken, voorkeuren, tab muziek, voorkeursformaat.
En waar zit het menu om iets te rippen ?
Rechtermuisknop op de cd, aan collectie toevoegen. Dan pakt-ie automatisch de instellingen die je in voornoemd menu hebt ingegeven (start gelijk).

Ik zit nog met rythmbox 0.10 en daar vind ik geen menu om iets te rippen.  Vandaar heb ik het altijd met soundjuicer gedaan.
Net gekeken, ik heb 0.11.6, volgens mij zit dat standaard in Ubuntu 8.10 en anders is het met de updates binnengekomen. Soundjuicer vind ik zo niet in mijn installatie, ik neem aan dat dat weer een apart programma is? Liefst houd ik het hier zo simpel mogelijk; niet omdat ik zo simpel ben maar omdat er ook een aantal "simpelen" mee moeten werken. Daarbuiten wil ik ook gewoon weten waarom een optie die er wel lijkt te zijn, toch niet werkt.

@ploffie: da's vast ook weer een apart programma? Daar geldt dan ook bovenstaande voor.

Offline track

  • Lid
Re: Rippen naar MP3 met Rhythmbox
« Reactie #13 Gepost op: 2009/04/22, 18:16:50 »
Hmm, volgens  http://packages.ubuntu.com/nl/intrepid/sound-juicer  staat hij er wél in de repo's.

En makkelijk / simpel ?   Nou dat is ie zeker, je hebt de playlist en kunt alles rechtstreeks instellen.  Verder is er niet veel.
Niet met "rechterklik", maar met overzichtelijke menu's.
En hij werkt.  Zeker.  Vandaar gebruik ik hem standaard voor het rippen.

track

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Rippen naar MP3 met Rhythmbox
« Reactie #14 Gepost op: 2009/04/22, 18:56:16 »
In jaunty zit geen soundjuicer in de synaptic. Het heet anders. Verder is er ripperx ook nog, werkt prima.
edit toch wel: sound-juicer. Die lijkt het beste idd.
« Laatst bewerkt op: 2009/04/22, 19:00:34 door leoquant »

Offline GerB

  • Lid
Re: Rippen naar MP3 met Rhythmbox
« Reactie #15 Gepost op: 2009/04/22, 19:20:04 »
Ah, zo'n streepje scheelt veel!
Echter, daar kom ik op exact hetzelfde probleem uit: net zoals in de eerdere screendump staat MP3 wel als actief aangevinkt, maar kan ik die niet kiezen...

Offline GerB

  • Lid
Re: Rippen naar MP3 met Rhythmbox
« Reactie #16 Gepost op: 2009/04/27, 09:04:48 »
Zie bovenstaande, het probleem bestaat nog steeds, wat ik ook probeer.

Overigens zag ik vanmorgen nog dat ik kan upgraden naar 9.04. Zou dat iets uit kunnen halen?