Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe je monitor "dwingen" zich te beperken tot 1 pixel = 1 pixel beeldverhouding?  (gelezen 2273 keer)

Offline Jenske

  • Lid
Ik weet niet hoe ik dit moet omschrijven en daarom ...

Bestaat er (in Kubuntu) een manier om ervoor te zorgen dat de monitor afbeeldingen NIET harder kan inzoomen dan een 1 pixel?

Ik verklaar me nader: je kan een foto inzoomen (bv. Gwenview) tot een welhaast oneindige vergroting. Dan blaast Gwenview het beeld op, interpolleert erop los en dan lijkt het altijd, als je maar genoeg inzoomt, alsof je foto eigenlijk niet echt scherp is.

Ook bij digitale fototoestellen kwam dit probleem voor, totdat men een knop "100%" had ingevoerd, waarmee je het inzoomen beperkte.

Je gaat ook niet bij een reclameposter op 7 cm van het paneel kijken om dan te zeggen: "ik zie de pixels en het is onscherp".

Dus: hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn computerscherm een eindige inzoom hanteert tot maximaal 1 pixel op het scherm overeenkomt met 1 pixel op de foto?

Mogelijk hangt dit af van programma tot programma: ook dan had ik graag geheten hoe deze instelling heet in de verschillende grafische programma's.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Is me niet helemaal duidelijk wat je bedoeld.

Maar volgens mij doet bij mij afbeeldingsviewer wat jij bedoeld, maar Gimp niet. Zie bijlagen. Bedoel je dit?

Dus dan ben ik geneigd te zeggen "hangt af van programma". En ik weet niet of je dit in je beeldscherm-weergave zelf kunt (of wilt) aanpassen?
En aangezien bij mij Gimp gewoon weergeeft trek ik eigenlijk ook de conclusie dat dit dus niet in het beeldscherm zit, en zou ik het daar zelf niet gaan zoeken.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline vanadium

  • Lid
Is het niet eenvoudiger, Jenske, om eenvoudig er zelf voor te kiezen niet te veel op je plaatje in te zoemen? Ik vermoed dat de "100%" view in veel viewers ongeveer in de buurt komt van de instelling die je zoekt. Dan hangt het nog van de scaling van de desktop en mogelijk andere factoren af of dat dan werkelijk overeenkomt met 1 pixel van je foto = 1 pixel op je scherm.

Offline Jenske

  • Lid
"Niet teveel in te zoomen" is inderdaad de bedoeling, maar sommige programma's geven niet goed aan vanaf welk moment ze aan het gladmaken en interpolleren slaan.Bij GIMP kan je inderdaad op 100 % inzoomen (en meer hoeft eigenlijk niet, want levert niet meer informatie op en lijkt altijd onscherp / slecht). Maar er zijn programma's die veel minder eerlijk zijn en de indruk wekken dat je kan inzoomen tot een oneindig fijne schaal.

.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline vanadium

  • Lid
(en meer hoeft eigenlijk niet, want levert niet meer informatie op en lijkt altijd onscherp / slecht).
Toch wel als je fotobewerking doet! Kras uit een foto halen, bijvoorbeeld.

"Niet teveel in te zoomen" is inderdaad de bedoeling, maar sommige programma's geven niet goed aan vanaf welk moment ze aan het gladmaken en interpolleren slaan.Bij GIMP kan je inderdaad op 100 % inzoomen (en meer hoeft eigenlijk niet, want levert niet meer informatie op en lijkt altijd onscherp / slecht). Maar er zijn programma's die veel minder eerlijk zijn en de indruk wekken dat je kan inzoomen tot een oneindig fijne schaal.

Had ik je probleem dan goed begrepen? Zoals het verschil in de twee plaatjes?
In dat geval blijf ik er bij een geschikt programma te kiezen om dit te bepalen. En het zeker niet te zoeken in je beeldscherminstellingen voor je je algehele beeldscherm 'verpest'.

Gedachtengang. Kun je dit interpoleren niet uit zetten in de instellingen van betreffende programma's?

Edit: Even gechecked. Bij afbeeldingsviewer kun je dit aan of uit zetten in de voorkeuren  ;) zie bijlage
Zoals aan het eerder geplaatste plaatje en deze voorkeuren kun je zien dat dat bij mij inderdaad aan stond ... en dus uit gezet kan worden =D
Misschien dat je daar dan toch een oplossing kunt vinden.
« Laatst bewerkt op: 2021/12/28, 19:03:14 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Jenske

  • Lid
@PartyRabbit: het gaat 'em inderdaad om het weergeven binnen een applicatie waarin ik foto's bewerk: Digikam, DarkTable, Gimp.

Ik gebruik Kubuntu en daarin is de afbeeldingenviewer iets anders, nl. gwenview. Dus om gewoon even te kijken naar een afbeelding zou in principe Gwenview moeten worden gebruikt in Kubuntu.


En wil het toeval toch wel dat Gwenview bij mij crasht telkens ik hem opstart, zekers.
Eerst dat eens uitpuzzelen.

Maar ik meen me niet te herinneren dat je in Gwenview iets kan instellen over het maximum zoomniveau.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Crashen gebeurd bij mij eigenlijk zelden. Als er iets crashed is het meestal door overbelasting intern geheugen (te groot project, of te groot opgebouwd bewerkings-geheugen). Na herstart is het dan meestal weer over.

Maar ik meen me niet te herinneren dat je in Gwenview iets kan instellen over het maximum zoomniveau.

Dat zou je even goed kunnen zoeken of het mogelijk is.
Net ook even in Gimp gekeken, maar daar kan je de instelling zoals hierboven voor Afb.viewer ook niet aanpassen voor zover ik kan vinden. Gimp is en blijft dus 'eerlijk'. Overigens was de afbeelding die ik als voorbeeld gebruikte ingezoomd op ca 2000. Ver boven 100% dus.
Misschien dan toch maar terug grijpen op een wel duidelijk programma? Ik werk projecten al mijn hele computerleven zo vaak af in meerdere programma's voor bepaalde handelingen (voorbewerking) die ergens niet in zitten. Niets mis mee  =D

Hopelijk heb je je probleem wat meer getackeld.
Succes.
« Laatst bewerkt op: 2021/12/29, 01:37:12 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

PS: En mocht je vinden dat het in dat programma hoort dan zou je contact op kunnen nemen met de ontwikkelaars. Zijn ze vaak blij mee. Kan (binnen linux) zomaar zijn dat het geimplementeerd gaat worden. Zal niet de eerste keer zijn dat een goed attentiepunt opvolging krijgt. Gebeurd in de video- en audio-productie software doorlopend.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore