Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] opstartprobleem  (gelezen 2721 keer)

[OPGELOST] opstartprobleem
« Gepost op: 2009/03/16, 14:33:14 »
Sorry - verkeerde toets - nu is het bericht compleet:

Ik heb een PC met 2 HD's, 750 GB Samsung en 650 GB WDC.
Op de 2e heb ik Kubuntu geinstalleerd en het werkt uitstekend.
Op de eerstgenoemd heb ik 2 partities van 150 en 600 GB, op de 1e partitie staat Windows XP Professional OEM versie.
De Bios heb ik ingericht met 1e opstart Sata 3 M-WDC (dus Linux), 2e opstart Sata 4 Samsung (dus Windows) en als 3e de CD/DVD drive, boot from other YES
RAID heb ik uitgeschakeld.
Probleem:
ik kan Linux prima opstarten echter als ik Windows kies krijg ik melding óf 'schijfleesfout' óf NTLDR ontbreekt' óf 'no array is defined'. Gek maar deze meldingen wisselen af met een niet constant patroon.
Nu heb ik de file  fixntldriso.zip  gedownload en als ISO op schijf gezet.
Bios verandert op opstart CD
Je krijgt dan 10 verschillende keuzes en meerdere malen verschijnt de volgende melding:
'Windows could not start because the following file is missing or corrupt: <Windows root>\system32\hal.dll

So far so good. Deze file heb ik van mijn andere PC gekopieerd en op een stick gezet.
Maar nu ........??? Hoe krijg ik in vredes naam deze file op de invalid PC in de windows root want als ik met Kubuntu opgestart heb dan herkend Linux de Samsung schijf niet (kan volume niet aankoppelen)
DUS HOE KRIJG IK DE GOEDE FILE OP DE JUISTE PLEK ???

Wie kan mij helpen? Grote dank bij voorbaat
Ubunturolf [vrij radeloos kijkend]  javascript:void(0)
« Laatst bewerkt op: 2009/03/23, 09:13:12 door ubunturolf »
Weinig is IETS, veel soms NIETS
http://www.travelfoto.biz/    óf    http://www.nature.travelfoto.biz

Re: opstartprobleem
« Reactie #1 Gepost op: 2009/03/16, 14:45:24 »
Wat meer info zou welkom zijn. Ge zegt dat ge Kubuntu hebt geïnstalleerd en dat het uitstekend werkt.

Re: opstartprobleem
« Reactie #2 Gepost op: 2009/03/16, 20:56:12 »
Wat geeft sudo fdisk -l (de laatste is een kleine L) in de terminal.
En als je toch de terminal open hebt wat geeft sudo gedit /etc/fstab
Kan ik of iemand anders zien waarom je Windows schijf niet gezien wordt of niet gemount wordt.

Met vriendelijke groet,

Gijs
« Laatst bewerkt op: 2009/03/19, 13:32:47 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: opstartprobleem
« Reactie #3 Gepost op: 2009/03/19, 10:34:01 »
Bedankt Gijs voor je reactie. Helaas kon ik even niet reageren.
Ik heb fdisk en fstab uitgevoerd en probeer nu de 2 schermafdrukken hier bij te voegen.
Overigens is de toestand nog steeds dezelfde. Een vriend was van mening dat waarschijnlijk mij HD defect is. Het vreemde is overigens dat hij 2 dgn geleden ineens wel reageerde en ik kon WIN opstarten. Maar ..... systeem was uiterst traag. Dus ik heb defragmentatie opgestart (wat nodig was) maar uiterst traag liep. Dus in de nacht laten lopen en in de ochtend was PC zelfstandig uit WIN gegaan en ik had het opstartscherm van Linux voor me. Of defragmentatie überhaupt is gelukt kan ik uiteraard nu niet constateren.
Mijn probleem is ook dat ik absoluut nog niet thuis ben in de Linux terminal commando's. Ik kan me nog wel iets herinneren uit de pre-historische DOS tijd, maar dat helpt niet veel. Ik zou zo graag ook eens wat studie willen verrichten over deze commando's en hoe ik in terminal allerlei dingen kan zien etc etc. Werk nog maar kort met Linux. Het Ubuntu hulpcentrum geeft wel wat info maar weinig op het gebied van terminal commando's vind ik.
Zo zeggen mij ook de 2 resultaten van fsdisk en gedit absoluut helemaal niets.
Alvast bedankt voor de moeite dat je je met mijn probleem bezig houdt.
Ubunturolf

Offline track

  • Lid
Re: opstartprobleem
« Reactie #4 Gepost op: 2009/03/19, 12:52:51 »
Hoi Rolf,

mijn verdenking in dit geval gaaat in de richting dat er iets mis is met de aansturing van de harde schijven.
Dus de eerste poging zou zijn om de SATA-kabels gewoon nog een keer los te halen en misschien ook in een andere SATA- poort te prikken.

En misschien mits er de een of andere schemerige instelling in het BIOS fout geraakt zou zijn ook de "optimal settings" opnieuw te laden.
(daarna moet je eventuëel handmatige veranderingen opnieuw invoeren, dus voordien even noteren)

Vriendelijke groet,

track

Re: opstartprobleem
« Reactie #5 Gepost op: 2009/03/19, 13:38:40 »
Zoek in Synaptic op pysdm na insiallatie terug te vinden onder Systeem>Beheer>Storage Device Manager.Hiermee kan je de harde schijven mounten/umounten. Lukt het hiermee?

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: opstartprobleem
« Reactie #6 Gepost op: 2009/03/19, 14:49:32 »
Hallo Gijs,

dan krijg ik dit en verder durf ik niet te gaan eerlijk gezegd omdat ik niet weet wat er dan gebeurd. Ik weet ook niet wat sda en sdb betekend (zie mijn eerdere hulpkreet).
Erg hé zo'n groentje?
Groetjes
Rolf

Offline track

  • Lid
Re: opstartprobleem
« Reactie #7 Gepost op: 2009/03/19, 15:03:12 »
In dit geval zou ik zeker ook niet doorgaan.  Wat mij toch aan een instabiel systeem doet denken is dat die /dev/sdb5
bij de sudo fdisk -l wél als  ntsf  gevonden werd, en nu niet meer.  (terwijl beiden het ofer dezelfde partitie hebben !!)

Dus in ieder geval eerst uitsluiten dat het systeem instabiel is voor je iets verandert.  Anders zal alles zo stuk schrijven !

track

Re: opstartprobleem
« Reactie #8 Gepost op: 2009/03/19, 16:14:40 »
Het enigste wat er geconfigureerd word is wat in fstab,daar heeft het programma wat gegevens voor nodig, gewoon op ok drukken. Hierna kan je op de knop mount klikken die nu nog grijs is, hierna verandert de tekst in umount, voor als je de schijf weer af wilt koppelen. sda is je eerste harde schijf, sdb je tweede etc. sda1 betekent partitie 1 op de eerste harde schijf, sda2 betekent de tweede partitie op de eerste schijf ook zo voor sdb1, sdb2 etc. En ik ben ook een groentje geweest. :)

Met vriendelijke groet,

Gijs
« Laatst bewerkt op: 2009/03/19, 16:23:35 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: opstartprobleem
« Reactie #9 Gepost op: 2009/03/21, 18:18:44 »
Hallo Gijsbert en Track,

Jullie willen het niet geloven maar mijn probleem is opgelost!
Het lag noch aan de instellingen noch aan verkeerde paden of wat dan ook.
Gisteren heb ik op aanraden van een goede vriend (die mij deze PC ooit heeft gebouwd) de stekkertjes van de twee HD's op het moederbord verwisselt. En ziedaar alles werkt weer naar behoren. Ubuntu erkent keurig de sda en de sdb en in Windows kan ik weer mijn geliefde video bewerking doen.
Echt ongeloofelijk maar de twee HD's Samsung en WD verdroegen blijkbaar elkaar niet of het moederbord wilde een andere deur voor hun hebben.
Het enige wat ik onbegrijpelijk vind is dat het weken lang gewerkt heeft en na acht dagen afwezigheid mijnerzerzijds zonder enige waarschuwing ineens gek deed. Misschien wel een minieme oxidatie van de stekkertjes of wat dan ook. Wij hebben er geen verklaring meer voor - maar wat telt is dat het werkt.
Ben er nu een week mee bezig geweest. Maar uiteindelijk zeer gelukkig want ik zag al spoken (nieuwe PC, andere HD's met spiegeling etc etc)
Mijn hartelijke dank aan jullie voor de steun. Heb er toch weer een hele boel van geleerd.
Gijsbert, wil je mij nog een tip geven voor de verschillende commando's om het 'groentje' stap voor stap tot een ervaren PC gebruiker te maken? Er moet toch ergens een lijst zijn met de commando's en hun uitwerkingen of niet?
Fijne zondag en nogmaals bedankt
Ubunturolf  :)

Offline mcgyver

  • Lid
Re: opstartprobleem
« Reactie #10 Gepost op: 2009/03/21, 18:24:20 »
Weet je zeker dat je ze niet per ongeluk verwisseld had en nu weer goed teruggeplaatst hebt?

Offline Drummies

  • Lid
Re: opstartprobleem
« Reactie #11 Gepost op: 2009/03/21, 18:43:45 »
Er moet toch ergens een lijst zijn met de commando's en hun uitwerkingen of niet?
Fijne zondag en nogmaals bedankt
Ubunturolf  :)

bij deze een lijst met terminal commando,s en enige uitleg
http://www.techzine.nl/tutorials/297/Linux-Commandline-Basics.html
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline track

  • Lid
Re: opstartprobleem
« Reactie #12 Gepost op: 2009/03/21, 18:47:08 »
Hoi Rolf,

een tip kun je ook van mij hebben.  In ieder geval heb je voor alles op de commandolijn de  man [commando] voor nader uitleg.
(of op het internet:  http://linux.die.net/man/ )  en voor een thematisch overzicht  apropos [trefwoord] .  Test het gewoon zelf !

Verder zijn er  http://sites.google.com/site/computertip/  en  http://wiki.ubuntu-nl.org/ .
Maar die kende je toch ?
En voor specifiekere dingen kom je vol vertrouwen weer hier ...

Vriendelijke groet,

track

p.s.: die techzine-tutorials met hun systematisch overzicht zijn schitterend !
« Laatst bewerkt op: 2009/03/21, 18:51:22 door track »

Re: opstartprobleem
« Reactie #13 Gepost op: 2009/03/21, 18:47:58 »
Ububturolf, even een kleine tip van Catharina http://www.ubuntupocketguide.com/download3.html stukje naar beneden scrollen voor de download mirrors. Het is een zip file even uitpakken dan heb je een pdf file. Op www.google.nl/linux even in toetsen terminal commando's. Verder er zijn veel boeken over commando's.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: opstartprobleem
« Reactie #14 Gepost op: 2009/03/22, 11:36:58 »
Hé, allemaal hartelijk dank - supertips.

antwoord op de vraag: ja daar ben ik zeker van dat ik ze eerder niet per ongeluk verwisselt heb. Maar dat is nu juist het vreemde aan het hele verhaal. Op een zeker moment (later dan de oorspronkelijke bouw van de PC) heb ik een BD brander (Blue-Ray) ingebouwd en alles werkt prima. Ik heb er meer dan drie films mee bewerkt en op BD gebrand - dus uitstekend. En dan -ik was 8 dagen weg- kom ik terug en wil de nieuw opgenomen video inspelen, bewerken etc etc en toen gebeurde dit gekke verhaal.
Onbegrijpelijk, maar zoals reeds eerder gezegd: computers zijn onberekenbaar en de technieken zeker. Wie weet (en dat was een advies van een vriend van me) is er een miniem kleine occidatie (vocht of een stofdeeltje of what ever) opgetreden en heeft dit veroorzakkt. Door het omstekkeren hebben de schoentjes en contactpunten weer beter contact gemaakt misschien en het probleem was opgelost. Zoals gezegd: wie weet!
Anyway het is voorbij en ik ben in een week tijd misschien 2 jaar ouder geworden (ben al 66, dus moet een beetje uitkijken nietwaar).

Nogmaals een ieder hartelijk dankt, ga nu eens alle sites bekijken en verder leren. Maar eerst wordt de laatste video bewerkt en op BD gebrand (8 dagen Wenen, heerlijke stad).

By the way: ik heb inmiddels behoorlijke ervaring opgedaan met Ulead Video Studio 11,5 Plus en het branden van blue-ray schijven. Als iemand hierover vragen heeft of gedachten wil uitwisselen, ik ben hier te bereiken op dit forum, anders in mijn profiel.

Groetjes
Ubunturolf ;)

Offline track

  • Lid
Re: opstartprobleem
« Reactie #15 Gepost op: 2009/03/22, 13:40:24 »
...   ouder geworden (ben al 66, dus moet een beetje uitkijken nietwaar).

Nou dat valt best mee, hoor:  http://www.youtube.com/watch?v=0zFP3Fi2Hv8
Het tweede leven met vrije software is niet zo erg toch  ?

Vriendelijke groet,

track

Re: opstartprobleem
« Reactie #16 Gepost op: 2009/03/22, 13:51:18 »
In tegendeel, Track, nu begint het pas.
En wat die vrije software betreft: ik heb me nog nooit zo goed en safe gevoeld als met Linux. Wat een verademing tegenover Windows!
Ik had Windows allang er definitief afgedon...... als ik het niet zo hard nodig had voor mijn video bewerking. Ik weet het ook Linux heeft wat mogelijkheden in die richting maar die software is nog lang niet zo ver dan b.v. Ulead VS. Ook het bewerken van full HD valt nog niet mee hoor. Maar zonder enige twijfel zullen de programma makers in de Linux community ook stap voor stap hieraan werken. Dus ..... kwestie van tijd.
En er komt een dag dan mag Windows eindelijk helemaal van beide PC's worden verbannen. Hosannah !!!
Overigens heb ik mijn labtop (na een crash) nu met Ubuntu gezuiverd dus geen partitite met Win en het is een heel fijne machine geworden.
Groetjes
Ubunturolf