Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: windowsterreur kan niet bij mijn partities  (gelezen 316 keer)

windowsterreur kan niet bij mijn partities
« Gepost op: 2016/03/21, 08:56:33 »
Goedemorgen,

Zojuist wil ik een van mijn partities openen maar daar kan ik niet bij met de mededeling dat deze ergens anders al gemount is.
Dit kan alleen maar betekenen dat de "snel opstarten" optie in de windows 10 boot aan staat, maar die heb ik lang geleden al eens uitgezet.
Ik heb het inderdaad al eens een enkele keer meegemaakt en toen moest ik wederom de optie in windows uitzetten.
Zojuist gebeurde het weer en ik wil vragen of iemand weet hoe het komt dat om wat voor reden dan ook die "snel opstarten" optie toch weer ongevraagd aan lijkt te springen en hoe kan dit worden voorkomen ?
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: windowsterreur kan niet bij mijn partities
« Reactie #1 Gepost op: 2016/03/21, 09:23:13 »
Ik weet het niet zeker, maar ik heb wel eens gehoord dat Windows bepaalde settings terug naar standaard zet bij een update.
Misschien komt het dus door een recente Windows update?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: windowsterreur kan niet bij mijn partities
« Reactie #2 Gepost op: 2016/03/21, 10:15:53 »
Ik weet het niet zeker, maar ik heb wel eens gehoord dat Windows bepaalde settings terug naar standaard zet bij een update.
Misschien komt het dus door een recente Windows update?
Dat vermoed ik ook.

Dat gedrag van Windows is natuurlijk een fout: een eenmaal gewijzigde instelling zou uiteraard behouden moeten blijven na een update.  >:(

Re: windowsterreur kan niet bij mijn partities
« Reactie #3 Gepost op: 2016/03/21, 13:54:07 »
Heren,

Dat zou inderdaad fout zijn van windows, of moedwillige "windowsterreur" ik weet het niet. Echter, zojuist heb ik ontdekt
wat de oorzaak was. Het betreft een dual boot op een laptop en deze ochtend moest ik even op windows zijn maar de batterij was bijna leeg.
De computer viel dus ook uit en omdat windows geen "proper shutdown" had gehad, werden blijkbaar de partities nog herkent als mounted op windows.
Na een herstart en een nette uitschakeling was alles op de linux boot ook weer in orde.

Mijn dank voor uw meedenken.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.