Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Boot device not found - pc vindt niets meer, hoe opstarten?  (gelezen 1159 keer)

Offline Natasha

  • Lid
Boot device not found - pc vindt niets meer, hoe opstarten?
« Gepost op: 2021/07/18, 23:00:05 »
Dag!

Libreoffice was gecrasht en toen heb ik het verwijderd en openoffice er opgezet. Vreselijk vond ik het dus er weer af en libreoffice er weer op. Toen waren de interfaces heel primitief à la Windows, dus ik controleerde hoe ik dat kon verhelpen.
Ergens stond: druk op CTRL + ALT + 1. En toen was ik uit Ubuntu en ik de zwarte terminal. Ik kan er niet meer uit, niets werkt.
Hij vindt de harde schijf wel, maar de opstartdinges niet om Ubuntu weer in te gaan. Heb het hele internet afgestruind en van alles geprobeerd, maar geen resultaat.
Probeerde op te starten met usb-stick met Ubuntu maar zelfs na legacy boot wil hij dat ook niet.
Dit is het laatste dat ik kreeg. Zie foto. Nee lukt ook niet.

"/dev/sda2: clean, ..... files .... blocks (betekent dat alles ok is, las ik). Daarna iets nieuws:

OK Finished Remove Stale Online ext4 Metadata CheckSnapshots.
OK Finished Hold until boot process finishes up.
OK Finished Terminate Plymouth Boot Screen
[   221 ....usb 9-2: can't set config #1, error -71

Dus hij kan ook geen usb opstarten.

Iemand nog een ideetje? Ik zit hier al dagen mee, weet het niet meer!

Alvast dank, Natasha

Offline vanadium

  • Lid
Re: Boot device not found - pc vindt niets meer, hoe opstarten?
« Reactie #1 Gepost op: 2021/07/19, 11:31:46 »
Je vermeld de versie van Ubuntu niet.  CTRL + ALT + F1 brengt je op het login scherm. Op oudere Ubuntu versies brengt dat je op het zwarte scherm. Ik vermoed dus dat dit een oudere Ubuntu versie was.

Uit je bericht kan ik niet opmaken wat er precies gebeurt als je normaal probeert op te starten. Wat zie je allemaal voorbijkomen als je probeert op te starten, en op welk scherm loopt het vast?

Je kan niet opstarten vanaf USB. Mogelijks doe je dit niet correct:  dikwijls staat een computer ingesteld om eerst van de harde schijf op te starten. Om van een USB op te starten, moet in de computer BIOS ingesteld worden dat de computer éérst van de USB moet proberen opstarten.

Offline rico70

  • Lid
Re: Boot device not found - pc vindt niets meer, hoe opstarten?
« Reactie #2 Gepost op: 2021/07/19, 11:50:55 »
Om van USB op te starten is het handiger om van het bootmenu ipv BIOS gebruik te maken. De toets voor het bootmenu staat meestal onderaan het scherm als je de computer opstart.
Bij mij is het F11 op mijn desktop, F7 op mijn laptop en een vorige computer was het ESC

Offline Natasha

  • Lid
Re: Boot device not found - pc vindt niets meer, hoe opstarten?
« Reactie #3 Gepost op: 2021/07/19, 18:24:52 »
Ik zit onhandig op mijn telefoon en wilde geen te lang verhaal vertellen. Heb Ubuntu Focal Fossa erop staan.
Wilde proberen via de terminal Libreoffice weer normaal te maken, want daarzonder lukte het niet. Toen ik Ctrl + Alt + F1 drukte, zat ik in een schermbrede terminal.

Ik heb in de BIOS legacy boot ingeschakeld en snel opstarten uit. Ergens werd dat aangeraden, maar ook toen ik de functie weer aanzette, herkende de computer de usb niet. Uiteraard heb ik de usb als eerste opstartoptie aangegeven. Dit hoort normaliter snel opgelost te zijn, maar wat ik ook doe: niks. Updaten wil hij ook maar deels, want kan niet bij archive.ubuntu. (nogwat) komen en bij alles wat je vraagt, kan hij van alles niet vinden. Bijv. grub updaten. Can't find this, can't find that.

Wanneer ik normaal probeer op te starten, geeft hij dat zinnetje met zoveel bestanden clean en zoveel bestanden block. En dan de terminal!
Heb in de recovery van beide versies ubuntu (iets wat eindigt op 61 en op 59) alle opties doorlopen. Niks. BIOS in originele stand teruggezet. Allerlei spreuken in de terminal gezet, maar bij alles is het antwoord 'opdracht niet correct' of 'kan ditofdat niet vinden' ...

Ben bang dat dit einde pc is. En dat is de grootste ramp mogelijk, want ik ben heel ziek en kan alleen nog heel hard proberen via schrijven op nieuwswebsite ooit nog weer een inkomen te krijgen. Dus als jullie iets weten ..  echt heel graag.


Offline Bloom

  • Lid
Re: Boot device not found - pc vindt niets meer, hoe opstarten?
« Reactie #4 Gepost op: 2021/07/19, 18:32:14 »
Het is me uit het voorgaande niet duidelijk wat voor soort bootschijf in je systeem zit. Als dat een M.2 NVME ssd is (dus geen sata-type), dan moet je verplicht UEFI hebben voor het booten, anders "ziet" Linux de bootschijf niet. Dus géén legacy boot of "CSM" inschakelen voor zo'n schijf. Voor een sata-ssd kan het wel, maar dan mag je in principe niet heen en weer schakelen omdat dan weer vanalles niet gevonden wordt. Je kunt bij sata overschakelen van legacy naar UEFI en omgekeerd, maar dat vereist meestal een volledige backup, herinstallatie en dan restore.

Offline Natasha

  • Lid
Re: Boot device not found - pc vindt niets meer, hoe opstarten?
« Reactie #5 Gepost op: 2021/07/19, 22:30:21 »
Ik heb geen idee wat voor schijf er in deze pc zit. We hebben hem geërfd en ik kan het nu ook niet zien. Maar je kunt in de  IOS zo omschakelen naar legacy boot en weer terug naar secure boot.
Heb je nu een idee wat ik zou kunnen doen om weer Ubuntu in te komen? Want dit gaat zo niet langer op de telefoon! Ik ben echt wanhopig.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Boot device not found - pc vindt niets meer, hoe opstarten?
« Reactie #6 Gepost op: 2021/07/19, 23:28:32 »
Als je zowel UEFI als Legacy Boot uitgeprobeerd hebt en geen van beide start op en je kunt ook geen usb-stick opstarten dan zit je muurvast. Want voor een herinstallatie moet je ook usb kunnen starten. Wat is het juiste merk en model van de computer? Is het een desktop of notebook?

Offline Natasha

  • Lid
Re: Boot device not found - pc vindt niets meer, hoe opstarten?
« Reactie #7 Gepost op: 2021/07/19, 23:52:00 »
Ja dat had ik ook al geconstateerd. 😳
Het is een desktop HP en verder weet ik het niet. We hebben hem geërfd van mijn pleegvader. Hij is al oud maar was toen een supercomputer. Op zich kan hij het nog wel aan nu. Had hem net helemaal schoongemaakt. Ik ben bang dat ik nu een journalist zonder computer ben. Er is niks meer aan te doen hè.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Boot device not found - pc vindt niets meer, hoe opstarten?
« Reactie #8 Gepost op: 2021/07/20, 09:19:09 »
Op een desktop van HP staat altijd het modelnummer ofwel op de voorkant ofwel achteraan met een etiket. Ik heb er hier twee staan en eentje heeft de modelnaam van voor en de ander achterop. Met zowel UEFI als Legacy zou je altijd in staat moeten zijn een usb te booten. Meestal is er een hotkey die je kunt drukken om in het bootmenu terecht te komen. Probeer eens F11 zodra de POST (het logo of wat tekst vanwege het BIOS) verschijnt. Bij sommige HP's is het bootmenu F9. En F12 heb ik ook al gezien. Ja, ik weet het. Helaas is er geen standaard daarin. Iedere fabrikant doet zijn eigen zin en vaak is het niet eens hetzelfde binnen eenzelfde fabrikant. Als je geen bootmenuknop kunt vinden, is er nog altijd de optie om in het BIOS-setupmenu (daar kun je met een andere "hotkey" in terecht komen en nadat UEFI geïnstalleerd is met een menukeuze in Grub) om bij de instelling van de boot-volgorde usb-sticks eerst te kiezen en daarna pas een interne harde schijf of ssd. Als UEFI geactiveerd is, is de keuze voor de bootvolgorde meestal beperkt tot usb en UEFI. Zet dan usb eerst. Standaard zal UEFI de enige bootkeuze zijn.

Wat je wel moet weten: moderne Linux'en herkennen UEFI en doen dan een volwaardige UEFI-installatie. Die start NIET meer op met Legacy. Omgekeerd kun je ook een Legacy (CSM) instelling in het BIOS menu activeren en dan daarmee installeren, maar dan kun je niet omschakelen naar UEFI want die gaat het geïnstalleerde systeem dan ook niet meer herkennen. Maak dus een keuze en stick to it. Een oudere computer gaat geen M.2 NVME ssd hebben, dus dat is het enige wat tot UEFI verplicht. Als er nog een harde schijf in die HP zit, kun je overwegen een ssd te bestellen en die in de plaats van de harde schijf te monteren. Een ssd gaat de werksnelheid van een systeem FORS verhogen in vergelijking met een harde schijf.

Offline Natasha

  • Lid
Re: Boot device not found - pc vindt niets meer, hoe opstarten?
« Reactie #9 Gepost op: 2021/07/20, 15:27:30 »
Dank je wel voor de uitleg. Ik kom met F11 of Esc in de UEFI en van daaruit in de BIOS. Kan ook gelijk de BIOS in met F10.
Maar in de UEFI kun je niet instellen dat je wilt opstarten via usb! Dat moet in de BIOS. Of ik ben scheel, dat kan natuurlijk ook. :-). Hoe is jouw idee dat ik dat moet doen?

Eerst zette ik alleen de opstartvolgorde op usb eerst. Toen herinnerde ik me dat ik bij de vorige Linuxinstallatie een paar maanden terug nóg iets gedaan had om de pc met de usb op te laten starten. Stom, maar ik herinner me totaal niet meer wat dat was en kan het ook nergens meer op het internet vinden.

Dus toen heb ik ik secure boot ingewisseld voor legacy boot. Niks. Toen 'snel opstarten' uitgezet. Niks. Toen instellingen naar 'default' teruggezet. Weer niks. Ik heb van alles geprobeerd in en buiten Ubuntu - de BIOS is immers van de computer, niet van Ubuntu. Ben bang dat het einde pc is en ik weet het niet meer.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Boot device not found - pc vindt niets meer, hoe opstarten?
« Reactie #10 Gepost op: 2021/07/20, 16:09:51 »
Secure boot is niet legacy boot.

Secure boot zet je aan of af: zet dat af.

Er is Legacy boot en UEFI boot: zet hier op UEFI

Bij mij is er een instelling voor hoe de schijf moet aangesproken worden. Staat standaard op RAID maar moet voor Linux of AHCI staan.

Boot volgorde: daar moet de USB eerst gezet worden.

Hoe dat allemaal precies gaat, is inderdaad zeer verschillend per computer.

Offline heir4c

  • Lid
Re: Boot device not found - pc vindt niets meer, hoe opstarten?
« Reactie #11 Gepost op: 2021/07/20, 19:25:23 »
Dus als je opstart dan kom je in die terminal die je had na het indrukken van Ctrl + Alt + F1 ?
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Natasha

  • Lid
Re: Boot device not found - pc vindt niets meer, hoe opstarten?
« Reactie #12 Gepost op: 2021/07/20, 19:36:45 »
Okee, de oude laptop waar ik niets meer mee kon, doet het weer. Is wel heel oud, maar even duimen maar dat'ie het nog even volhoudt.
Vanadium, ik ga kijken of ik iets met 'uefi' kan installen op de pc. De BIOS is helemaal Nederlands en gek genoeg vind ik dat lastiger dan Engels. Zelfs Legacy Boot is vertaald, ben even kwijt hoe ze het noemen.

Heir: normaliter als ik gewoon opstart, kom ik op dat scherm van /dev/sda2: clean, ..... files .... blocks. Soms als ik wéér schijfcontrole heb gedaan en alles wat er maar mogelijk is in recovery, uefi/bios enzo, komt ie nog een klein stukje verder, maar hij opent ubuntu niet.

Soms kom ik inderdaad ook na dat /dev/sda2: clean, ..... files .... blocks -scherm uit in een beeldschermgrote terminal. Heb ook root geprobeerd hoor, maar hij blijft steeds weigeren ubuntu weer binnen te gaan. Was nu bezig de laptop te repareren, wat wonderwel gelukt is en ga nu opzoeken wat ik een paar maanden geleden, toen ik de pc met heel veel moeite opgestart kreeg met de usb (voor schone ubuntu-installatie), gedaan had. Het moet nog iets anders zijn, want toen deed 'ie het toch. Ben wel al m'n documenten en dingen kwijt dan, maar liever dat dan computer kwijt.

Dus tot zo, wish me luck!

Offline heir4c

  • Lid
Re: Boot device not found - pc vindt niets meer, hoe opstarten?
« Reactie #13 Gepost op: 2021/07/20, 19:48:22 »
Als je in die grote terminal terecht komt moet je gewoon eens Ctrl + Alt + F7 drukken. Normaal gezien kom je dan weer in de grafische omgeving terecht. Indien niet dan kan je ook het volgende commando gebruiken:

startx

Blijkbaar kom je in de nieuwste versie van ubuntu in het inlogscherm (net even gedaan). Vroeger kreeg je dan een terminalscherm (ook met F2, F3, enz..) En dan kon je met Ctrl + Alt + F7 naar de grafische omgeving terug keren.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Natasha

  • Lid
Re: Boot device not found - pc vindt niets meer, hoe opstarten?
« Reactie #14 Gepost op: 2021/07/20, 20:40:25 »
Geloof me: dat heb ik ook geprobeerd! Ctrl + Alt + F7 en startx. Nee startx heb ik niet gedaan! Dat ga ik dus doen, maar eerst hoera want ...

Ik zit op de usb nu én die is nu heel traag bestanden vd harde schijf naar de opslag-usb aan het overhevelen. Kan wel uren duren, maar hij is zo druk bezig dat hij ook niet meer kan stoppen. Duzzz als dit klaar is, probeer ik startx. Lukt het niet, dan maar weer een schone installatie. Het probleem is dus opgelost dankzij jullie! Ik ben jullie eeuwig dankbaar en zal uiteraard laten weten of startx werkte!

Fijne dag nog trouwens!

Offline heir4c

  • Lid
Re: Boot device not found - pc vindt niets meer, hoe opstarten?
« Reactie #15 Gepost op: 2021/07/20, 22:47:43 »
Ok. Fijn dat je je data nog kan redden. Verder zien we wel.

Ook nog een fijne dag gewenst.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Natasha

  • Lid
Re: Boot device not found - pc vindt niets meer, hoe opstarten?
« Reactie #16 Gepost op: 2021/07/21, 01:34:33 »
Okee: Ctrl + Alt + F7 deed niets. Alle andere combinaties ook uitgeprobeerd, nop. Startx deed ook niks en sudo startx ook niet.
Heel jammer maar dan maar weer een schone installatie! Hij is bezig momenteel. Dank jullie wel want jullie inzet is gewoon top en misschien heeft iemand anders die z'n pc in de knup heeft er nog wel wat aan.

Tot de volgende troubles maar weer, want ik ben nog lang niet zover dat ik ook kan helpen. 👍🏼👍🏼

Eh ja de computer opent nu - na schone installatie Ubuntu 20.04 - in de GNU GRUB en wel zo dat je niets kunt kiezen. De harde schijf heb ik 3x gecontroleerd, dus daar zitten geen fouten in, maar misschien is hij gewoon af. Triest maar ik weet het nu echt niet meer. In de BIOS stond alles goed. zelfs AHSA stond ingeschakeld, voor Linux  - of was het AHSI? Ben nu maar weer schijfcontrole aan het doen zucht.
« Laatst bewerkt op: 2021/07/21, 02:19:36 door Natasha »