Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: donderbeestjes in scherm  (gelezen 9488 keer)

Offline idefix

  • Lid
donderbeestjes in scherm
« Gepost op: 2008/10/05, 10:33:16 »
Deze vraag is niet UBUNTU-gebonden. Deze zomer zijn 2 donderbeestjes (piepkleine insekten) achter het glas van mijn computerscherm gekropen  (Laptop HP Pavillion). Ze zijn daar blijkbaar gestorven, want ze zitten daar nog. Ik heb ze altijd laten zitten.
Vorige week heeft mijn schoonmoeder het scherm afgekuist met een te natte doek. Sindsdien zijn er heldere plekken en strepen tussen het beeld en het dekglas. Die wil ik wel kwijt. Kan ik dat scherm op een of andere (veilige) manier openen?
Support bacteria. They're the only culture some people have.

Offline Petervdw

  • Lid
donderbeestjes in scherm
« Reactie #1 Gepost op: 2008/10/05, 11:05:02 »
Aan idefix
Wacht heel even met openmaken. Ik heb hier een uitgebrande HP laptap staan met een hard glazen scherm. Die kan ik wel even slopen om precies te weten te komen hoe je dat zonder beschadigingen doet. Misschien kan het je op weg helpen.
Vr.groet, peter

Offline idefix

  • Lid
donderbeestjes in scherm
« Reactie #2 Gepost op: 2008/10/05, 11:16:50 »
Citaat van: Petervdw
Aan idefix
Wacht heel even met openmaken. Ik heb hier een uitgebrande HP laptap staan met een hard glazen scherm. Die kan ik wel even slopen om precies te weten te komen hoe je dat zonder beschadigingen doet. Misschien kan het je op weg helpen.
Vr.groet, peter
Hey, da's vriendelijk...
Support bacteria. They're the only culture some people have.

Offline Petervdw

  • Lid
donderbeestjes in scherm
« Reactie #3 Gepost op: 2008/10/05, 12:00:59 »
Aan idefix
Voor ik verder ga, het scherm ligt er nu naast, notabene van LG.Philips, made in Korea, wat voor type laptap is dat van jou. Hier is een HP Pavillion ze5400. Echt HP, die laten zich toch lastig uit elkaar halen
Een fannetje vervangen is al een ramp, en het schermpje al niet veel beter.
Dus graag even het type van jouw laptap.
Vr.groet, peter

Offline idefix

  • Lid
donderbeestjes in scherm
« Reactie #4 Gepost op: 2008/10/05, 12:03:52 »
Hallo Peter,

Een "HP Pavillion Entertainment PC" HP Pavillon dv6000
Alvast bedankt voor de moeite!
Support bacteria. They're the only culture some people have.

Offline mrGee

  • Lid
donderbeestjes in scherm
« Reactie #5 Gepost op: 2008/10/05, 12:46:51 »
Hallo

Vanwege een aspect van mijn werk heb ik wel eens een laptop open moeten maken, meestal vanwege kleine hardware
problemen(voedingsplugje los enzo).  Ik kan je alleen wat algemene tips geven;

1 Let op dat er verschillende maten schroefjes worden gebruikt; bij terug inschroeven kun je zomaar een extra beschadiging veroorzaken.
   Remedie, vaak kun je het uitgedraaide schroefje op de kop terug laten vallen in de uitsparing waar hij uitkwam, plakband erover klaar.
                  of neem een A4 papier merk een bovenkantje en steek de losgedraaide schroeven door het papier in de positieplaats waar ze
                  uit kwamen.

2 Maak foto's van tussenstappen als er echt veel dingen moeten losgehaald

3 Bij schermen; (zelf nog niet hoeven toe te passen) zitten er evt. diverse lagen op elkaar, soms met extra polarisatiefilters, de volgorde van de
     diverse lagen is van belang.
     Vaak ook aan de randen verkleeft, voorzichtig loshalen, geen mechanische krachten op het scherm
     Werk zo mogelijk stofvrij anders heb je evt. tal van stofjes later ingesloten.  
     Gebruik een microfiber doekje voor reinigen.
     Schermen kun je ten dele losmonteren van de laptop (zie scharnieren) maar vaak is de bekabeling te kort (en moet je dus de laptop
     compleet demonteren)
     Kijk eerst of je echt alle schroefjes gevonden hebt, daarna moet je vaak iets van subtiel geweld aanwenden voor de randen van het scherm
   
4  Kijk of je een demontage handleiding ergens kan vinden.

5  Probeer een beetje antistatisch te werken, draadje aan jezelf naar aarde; op het moment vanwege het weer niet zo'n probleem dacht ik
    in de winter en als het droog is, neemt de kans op statische overlag natuurlijk toe

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline Petervdw

  • Lid
donderbeestjes in scherm
« Reactie #6 Gepost op: 2008/10/05, 13:01:35 »
Aan idefix
Lijkt er veel op, uit dezelfde periode. Heb nu even haast, maar er komt meer. Begin er niet aan, want als je er geen ervaring mee hebt, en wel speciaal met dit type, je krijgt het niet heel uit elkaar. Laat staan in elkaar. Ik leg straks wel uit waarom.
Vr.groet, peter

Offline idefix

  • Lid
donderbeestjes in scherm
« Reactie #7 Gepost op: 2008/10/05, 13:16:14 »
Peter, ik wacht wel
Gerrit, ook bedankt, dat zijn heel nuttige tips
Support bacteria. They're the only culture some people have.

Offline Petervdw

  • Lid
donderbeestjes in scherm
« Reactie #8 Gepost op: 2008/10/05, 13:49:58 »
Aan idefix
Dat schermpje bestaat uit 5 harde en zachte folies, die met lijstjes geschroefd  en geplakt (met heel dun plakband) bijeen worden gehouden. Bij het losnemen breekt bij het minste of geringste één van die folies (ruitjes) Gevolg: scheur over je scherm. Praktisch gesproken is het onmogelijk om het heel uit elkaar te halen. Laat staan dat je het weer heel en stofvrij in elkaar krijgt. Het is een wonder dat die beestjes erin gekomen zijn. Helaas, het beste wat ik je kan aanraden is een heel nieuw schermpje (als nog verkrijgbaar), maar ik denk dat de prijs ongeveer in de buurt komt van een niet al te dure nieuwe laptap.
Aan dat ding hier is niets verloren. Mijn kleinzoon was er aardig op thuis, maar daar vinden we wel weer iets anders voor.  :D
Vr.groet, peter



Met dank aan Femke98, die me samen met anderen hielp met imageshack, hoewel ik de foto wel erg groot vind, ha, ha.

Offline idefix

  • Lid
donderbeestjes in scherm
« Reactie #9 Gepost op: 2008/10/05, 14:44:39 »
Dank je Peter, voor de goede raad. Ik ben blij dat ik gewacht heb en de boel niet verprutst heb!
Support bacteria. They're the only culture some people have.

kurtbe

  • Gast
donderbeestjes in scherm
« Reactie #10 Gepost op: 2008/10/05, 15:54:08 »
Beste Idefix, kijk ook eens op www.dity.nl.  Dat zijn mensen die bezig zijn met het zelf in elkaar knutselen van Beamers, gebaseerd op het principe van een sterke lichtbron die doorheen een (laptop) scherm straalt.  Er zijn veel beschrijvingen over en voor het verwijderen van de vesrchillende folielagen op de LCD schermen.  OOk veel fotomateriaal.  Misschien wordt je daar wel wijzer....

donderbeestjes in scherm
« Reactie #11 Gepost op: 2008/10/05, 16:16:36 »
Ik ben mijn favorieten eens door geweest en kon het niet meer vinden. Er zijn bedrijven die voor zo'n beetje elk type monitor losse (nieuwe) folie kunnen leveren. Misschien is dat ook een optie. je kunt het zelf doen of het door het bedrijf laten doen. Misschien is dat iets voor je. Een zoektocht op internet is dan je lot..

Edit: Een link: http://www.google.nl/search?q=repair+laptop+screen&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=com.ubuntu:nl:unofficial&client=firefox-a
Er staan ook howto's tussen.
Succes, wat je ook doet.
Wie de gemakkelijkste weg niet zoekt is een luiaard. :)
Linux User #228066

Offline Petervdw

  • Lid
donderbeestjes in scherm
« Reactie #12 Gepost op: 2008/10/05, 16:34:40 »
Aan idefix
Geen dank, graag gedaan. Door de bank genomen schrik ik nergens voor terug, en ik ben handig genoeg, en alle gereedschap enz, maar zelfs met handleiding krijg ik dit niet schadevrij voor elkaar.
Naast de verschillende schroef- en kleefverbindingen zitten er ook nog enkele booby traps in de vorm van klik, schuif en druk verbindingen in de weg waarvoor subtiel geweld (mrGee) moet worden gebruikt. Ongeveer zoiets als het voorfront van een desktop PC met van die lipjes, maar dan onzichtbaar en breekbaarder. Jammer dat ik je niet kon helpen met wat montagefotootjes en een handleiding, maar het was denk ik op een fiasco uitgelopen. Als je laptap het nu nog gewoon doet, blijf hem dan zo gebruiken, de beste raad die ik je geven kan. Succes.
Vr.groet, peter

Offline idefix

  • Lid
donderbeestjes in scherm
« Reactie #13 Gepost op: 2008/10/05, 21:33:32 »
Bedankt aan iedereen voor de raad! Maar ik ga uiteindelijk Peters raad opvolgen en het zo laten. het risico is te groot.
Support bacteria. They're the only culture some people have.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
donderbeestjes in scherm
« Reactie #14 Gepost op: 2008/10/05, 21:34:40 »
Kijk ook eens hier: http://gathering.tweakers.net/forum/find/keyword?data[q]=beestje+in+scherm&x=0&y=0&data[boolean]=AND&where=GoT#hitstart
(linkje kopiëren en plakken)
Daar staan ook hele waardevolle tips.

Offline Petervdw

  • Lid
donderbeestjes in scherm
« Reactie #15 Gepost op: 2008/10/05, 22:52:09 »
Aan Johanvd
Nou, zo te zien komt het vaker voor. Het zal je overkomen met een nieuwe laptop.
Wel aardige hints bij.

Aan idefix
Eigenlijk niet op die strepen en vlekken ingegaan. Is dat echt vloeistof tussen twee folies/glasplaten, of zijn het ontbrekende pixels, die ook tijdens bedrijf zichtbaar blijven. In geval van vloeistof zou je kunnen denken aan uitdampen bij een milde temperatuur (zo van 40 tot 50 graden) in een droge atmosfeer. Zo wel eens een keyboardje gered waar een beker Yoki in gegaan was. Uitgespoeld en gedroogd. En werken! Meer geluk als wijsheid denk ik. Laptops blijft moeilijk, vooral omdat er door de accu altijd wel ergens spanning blijft, met kortsluiting als gevolg
Vr.groet, peter

donderbeestjes in scherm
« Reactie #16 Gepost op: 2008/10/06, 10:57:15 »
offtopix: wat een leuke foto van dat kleintje op die laptop, da's nog eens creatief gebruik van ICT-technologie! :-)

donderbeestjes in scherm
« Reactie #17 Gepost op: 2008/10/06, 10:58:44 »
Citaat van: paul_matthijsse
offtopic: wat een vrolijke foto van dat kleintje op die laptop, da's nog eens creatief gebruik van ICT-technologie! :-)