Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu istalleren op een packard bell  (gelezen 577 keer)

ubuntu istalleren op een packard bell
« Gepost op: 2016/10/24, 13:47:17 »
ik probeer om Ubuntu van een opstart usb op mijn oude pc te zetten, eeen Packard Bell, met windows vista, maar telkens start gewoon windows op. zelfs als ik het in de bios verander. Wat doe ik fout?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: ubuntu istalleren op een packard bell
« Reactie #1 Gepost op: 2016/10/24, 13:53:06 »
Kijk eens of het USB-staafje in het BIOS wordt herkend als tweede harde schijf. Zo ja, verander de opstartvolgorde binnen de categorie "hard disks".

Re: ubuntu istalleren op een packard bell
« Reactie #2 Gepost op: 2016/10/24, 14:09:26 »
zal eens zien.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: ubuntu istalleren op een packard bell
« Reactie #3 Gepost op: 2016/10/24, 15:17:21 »
Vorige week had ik hier een computer, uit hetzelfde tijdperk, die ook niet wilde starten van USB.
Een DVD branden was de oplossing.
Wel een rewritable, dan kan de volgende versie er ook op :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: ubuntu istalleren op een packard bell
« Reactie #4 Gepost op: 2016/10/24, 15:22:11 »
dvd lade wil niet meer openen, ik heb ubuntu nu kunnen installeren, maar hij bevriest bij het openingsscherm.

Re: ubuntu istalleren op een packard bell
« Reactie #5 Gepost op: 2016/10/24, 15:48:59 »
krijg een scherm met die knoppen, voor firefox en dergelijke aan de zijkant, maar dan gebeurt er niets meer. Kan nergens op klikken, er werkt niets.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: ubuntu istalleren op een packard bell
« Reactie #6 Gepost op: 2016/10/24, 15:57:13 »
Start 'm eens op in de herstelmodus (kan via opstartmenu van opstartlader Grub).

Geef daarna eens een volledig systeemoverzicht, op de volgende wijze:
https://sites.google.com/site/computertip/inxi

Re: ubuntu istalleren op een packard bell
« Reactie #7 Gepost op: 2016/10/24, 16:22:18 »
telkens ik hem opstart moet ik die system recovery doen. Dan opent hij, maar dat kan toch niet de bedoeling zijn. Nog een ander vraagje, hoe geraak ik op internet? Die vindt niet automatisch mijn telenet internet.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: ubuntu istalleren op een packard bell
« Reactie #8 Gepost op: 2016/10/24, 17:58:45 »
telkens ik hem opstart moet ik die system recovery doen. Dan opent hij, maar dat kan toch niet de bedoeling zijn. Nog een ander vraagje, hoe geraak ik op internet? Die vindt niet automatisch mijn telenet internet.
Eerst dat systeemoverzicht, want anders kunnen we daar allemaal niks zinnigs over zeggen. De kristallen bollen zijn helaas uitverkocht....  =D

Voor het installeren van inxi heb je internet nodig, en dat gaat blijkbaar niet. Dus probeer eens om dat systeemoverzicht op een andere manier te leveren, namelijk zo:
https://sites.google.com/site/computertip/tipsentrucs#TOC-Maak-automatisch-een-handig-totaaloverzicht-van-alle-apparatuur-in-uw-computer
(punt 18, rechterkolom)

Re: ubuntu istalleren op een packard bell
« Reactie #9 Gepost op: 2016/10/25, 10:33:20 »
eigenlijk heb ik, na er een nachtje over geslapen te hebben, nog maar één vraag. Hoe verwijder ik, Ubuntu terug van mijn pc? Had hem naast Windows geinstalleerd.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: ubuntu istalleren op een packard bell
« Reactie #10 Gepost op: 2016/10/25, 11:01:47 »
eigenlijk heb ik, na er een nachtje over geslapen te hebben, nog maar één vraag. Hoe verwijder ik, Ubuntu terug van mijn pc? Had hem naast Windows geinstalleerd.
Start je computer op vanaf de Ubuntu-DVD, start het programma GParted en verwijder de Ubuntupartities op je harde schijf. Gewoon vernietigen; de vrijgekomen ruimte kun je dan het beste formatteren als NTFS, zodat je een opslagpartitie hebt waar je vanuit Windows bij kunt.

Zet daarna de opstartlader van Windows terug in de MBR:
https://sites.google.com/site/computertip/grub#TOC-Grub-verwijderen-terug-naar-uitsluitend-Windows-
(punt 10 en verder, rechterkolom)

Houd er wel rekening mee, dat Windows Vista op 11 april 2017 officieel overlijdt:
https://support.microsoft.com/nl-nl/help/13853/windows-lifecycle-fact-sheet

Dat overlijden betekent: geen veiligheids-updates meer. Waardoor Vista dan absoluut niet meer veilig gebruikt kan worden op het internet.

Als ik jou was, dan zou ik dus je keuze om terug te stappen op Vista, nog eens heroverwegen.

Als je hulp nodig hebt bij het deftig aan de praat krijgen van Linux, dan kun je vanavond al terecht in Tilburg, bij de inloopavond van de HCC:
http://m-brabant.hcc.nl/agenda/agenda.php

Voor jou als mede-Kempenaar (ik ben er ook een, maar dan van de Nederlandse Kempen) niet al te ver weg.... :)
« Laatst bewerkt op: 2016/10/25, 11:15:19 door Pjotr »

Re: ubuntu istalleren op een packard bell
« Reactie #11 Gepost op: 2016/10/25, 13:54:55 »
wat mijn pc met ubuntu niet kon, namelijk werken, doet hij nu met Lubuntu wel. Maar ik heb nog een paar vraagjes: 1 ik heb een wifi connectie via usb, namelijk TPlink ac 600, hoe stel ik die in en hoe laat ik hem herkennen?  2 hoe laat ik mijn printer, een hp deskjet 3052A, herkennen?  3 Daar mijn dvd speler niet meer werkt, vind ik vor beiden, drivers op internet en hoe installeer je die.  Alvast bedankt bij voorbaat.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: ubuntu istalleren op een packard bell
« Reactie #12 Gepost op: 2016/10/25, 14:15:39 »
Zonder systeemoverzicht kan ik niks beginnen..... Of kom vanavond naar Tilburg, daar ben ik ook bij. Zie mijn eerdere berichten.  :)

Re: ubuntu istalleren op een packard bell
« Reactie #13 Gepost op: 2016/10/25, 14:31:06 »
spijtig genoeg geen tijd

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: ubuntu istalleren op een packard bell
« Reactie #14 Gepost op: 2016/10/25, 14:39:29 »
spijtig genoeg geen tijd
Morgenavond Eindhoven kan ook (Linux aktief avond):
https://zo-brabant.hcc.nl/