Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mijn Brother printer installeren  (gelezen 3999 keer)

Mijn Brother printer installeren
« Gepost op: 2011/06/06, 21:43:00 »
Wij hebben een Brother mfc-6890cdw all in one A3 printer op kantoor. We hebben diverse drivers van de Brother site gehaald maar daarmee doet ie het niet. Hij print wel, maar slecht, maar alle andere functies doen het niet. Graag hulp want ook jullie lokale man heeft niet kunnen helpen en het kan toch niet zo moeilijk zijn.

Alvast dank

Offline Roc.am

  • Lid
Re: Mijn Brother printer installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2011/06/06, 21:59:41 »
Hier een pagina met de linux drivers:

http://welcome.solutions.brother.com/bsc/public_s/id/linux/en/index.html

- Roc

Gevonden naar aanleiding van volgend artikel:

http://ubuntuforums.org/archive/index.php/t-1430717.html

Offline HarzG

  • Lid
Re: Mijn Brother printer installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2011/06/06, 22:20:07 »
De instructies staan op de site van Brother.
Roc.am heeft de link naar de uitgebreide informatie al gegeven.

Helaas vertel je niet met welke client (op de pc) je werkt en welke printer op de server geïnstalleerd is. Als je bijv. met Windows-clients werkt, zou het van belang zijn welke Windows-versie je gebruikt.
Eigenlijk zijn er 2 smaken. Voor beide keuzes is iets te zeggen.
Het gaat dus om de keuze "client via een IP-adres met eigen (pc)driver" of "client via netwerk-printer".

Kies je voor "het draadje/IP-adres+driver op de pc" heb je geen controle op server-niveau en moet je op elke pc de driver installeren.
Heb je de voorkeur voor een netwerk-printer, worden de opties voor de gebruiker/clients beperkter, maar je moet de printer slechts 1 keer configureren en iedereen krijgt de "vaste netwerk-"instellingen opgelegd.

Hoeveel pc's heb je in je netwerk en wat is je voorkeur?
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: Mijn Brother printer installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2011/06/07, 21:02:14 »
Op de Brother site staat de Brother mfc-6890cdw all in one A3 printer er niet tussen. We hebben daarom een andere geïnstalleerd alleen nu print ie alleen, en in slechte kwaliteit. We hebben geen netwerk en draaien Ubuntu 11.04 met de oude vertrouwde opmaak, want met GNOME hadden we kuren en moesten veel te vaak klikken om ergens te komen. Later komt er een server in een netwerk enz. Maar we willen nu aan de slag. Het gaat dus om één PC en we willen alles kunnen met die printer, printen, faxen, scannen enz.

Offline petervs

  • Lid
Ubuntu MATE 16.04

Offline HarzG

  • Lid
Re: Mijn Brother printer installeren
« Reactie #5 Gepost op: 2011/06/07, 21:44:39 »
Mijn advies: vraag direct bij Brother per telefoon hoe je de kwaliteit van de afdrukken kan verbeteren en wat de beste driver is. Wij zijn hier "behulpzame leken" - als je geluk hebt, heeft iemand een vergelijkbare printer en een oplossing gevonden. Maar de helpdesk van een producent heeft voor specifieke vragen waarschijnlijk sneller een oplossing paraat. Hierdoor kan je vermijden dat je met trial&error veel tijd kwijt bent, terwijl een Brother-techneut je in 5 minuten kan vertellen of je nog een hulpprogramma mist.

Op de Brother site staat de Brother mfc-6890cdw all in one A3 printer er niet tussen. We hebben daarom een andere geïnstalleerd alleen nu print ie alleen, en in slechte kwaliteit
Als je een andere driver probeert, kunnen bepaalde functies van de mfc-6890cdw misschien niet goed aangestuurd worden. Omdat Brother alleen met een oudere Ubuntu-versie heeft getest, kan "een Ubuntu-forumlid" niet weten wat de oorzaak van de slechte kwaliteit van de afdruk is. Dat kan met 11.04 bijv. aan de nieuwere kernel, de driver-modules, CUPS liggen.
In een zakelijke omgeving zou ik overigens altijd kiezen voor de LTS-versies van Ubuntu en geen andere versies proberen.

(Je kan overigens testen met een Ubuntu live-CD op de pc en de installatie van de Brother-driver van de in de live-omgeving. Hiermee kan je testen of de aangeboden Brother-driver beter werkt met Ubuntu 10.04.2.)
« Laatst bewerkt op: 2011/06/07, 21:49:23 door HarzG »
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce