Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installeren op USB-HD; blijft eerste HD ongemoeid?  (gelezen 1058 keer)

Installeren op USB-HD; blijft eerste HD ongemoeid?
« Gepost op: 2006/08/04, 18:37:51 »
Na een paar mislukte installaties van Ubuntu op mijn interne drive waar ook XP op staat, wil ik proberen Ubuntu op mijn externe HD te zetten. Mijn idee: ik zet de bootvolgorde op 1. externe HD 2. interne HD, met het idee dat als ik Ubuntu wil draaien er voor zorg dat de externe HD aangesloten is, en als ik XP wil draaien...juist.

De reden hiervoor is dat ik graag wil dat mijn eerste HD met data en XP volkomen ongemoeid blijft na wat minder goede ervaringen met GRUB en dualboot; ik heb geen tijd om precies uit te zoeken waarom dit niet werkt, maar wil graag ook van Ubuntu gebruik maken.

Mijn vraag: als ik Ubuntu op de USB-schijf installeer, blijft mijn MBR van de interne schijf dan

budster

  • Gast
Installeren op USB-HD; blijft eerste HD ongemoeid?
« Reactie #1 Gepost op: 2006/08/04, 21:39:35 »
Het lijkt me dat je mbr met rust gelaten wordt, van lilo weet ik het in ieder geval zeker. Maar als je er heel erg zeker van wilt zijn dan trek je toch gewoon je interne schijf los tijdens installatie van Ubuntu.

Installeren op USB-HD; blijft eerste HD ongemoeid?
« Reactie #2 Gepost op: 2006/08/04, 21:46:15 »
Ik heb zelfs nog gedacht aan een verwisselbare HD, maar waar kun je die dingen nog krijgen? Waarom zijn ze zo impopulair? Onbetrouwbaar misschien?

budster

  • Gast
Installeren op USB-HD; blijft eerste HD ongemoeid?
« Reactie #3 Gepost op: 2006/08/04, 22:04:43 »
Die dingen zijn eigenlijk gewoon laatjes met standaard harddisks erin, nadeel is een beetje dat standaard harddisks (in tegenstelling tot laptop harddisks) heel erg slecht tegen stoten kunnen. Eigenlijk dus gewoon een leuk concept maar slecht idee.

Ze zijn een tijdje voor filmmontage wel populair geweest, maar als je vaak genoeg data bent kwijt geraakt dan wil je ze ook niet meer gebruiken.

Ze worden nog wel eens in serverkasten gebruikt met raid systemen zodat er heel snel schijven na een HDcrash kunnen worden verwisseld.

remm

  • Gast
Installeren op USB-HD; blijft eerste HD ongemoeid?
« Reactie #4 Gepost op: 2006/08/06, 16:47:16 »
ik heb een extere hdd van 250gb en ik ben wel tevreden over maar idd je moet er heel erg zorg voor dragen
maar als je zo schrik heb van u bestanden kun je ook altijd een back nemen ^^

LinuxDaan

  • Gast
Installeren op USB-HD; blijft eerste HD ongemoeid?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/05/09, 22:16:14 »
Ik heb XP pro op mijn primaire master HD en heb afzonderlijk , na eerst de master HD losgekoppeld te hebben  Ubuntu 6.06 geïnstalleerd op een andere HD die ik als master aangesloten had. Nu wil ik mijn oorspronkelijke  primaire master HD  terug als master aankoppelen en de Ubuntu schijf als primaire slave aankoppelen en dan met een DUAL-BOOT werken . Kan dat , en hoe ???. Let wel : ik ben tamelijk neophiet in Linux.
Dank bij voorbaat voor een reactie.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Installeren op USB-HD; blijft eerste HD ongemoeid?
« Reactie #6 Gepost op: 2007/05/09, 22:22:15 »
Citaat van: LinuxDaan
Ik heb XP pro op mijn primaire master HD en heb afzonderlijk , na eerst de master HD losgekoppeld te hebben  Ubuntu 6.06 geïnstalleerd op een andere HD die ik als master aangesloten had. Nu wil ik mijn oorspronkelijke  primaire master HD  terug als master aankoppelen en de Ubuntu schijf als primaire slave aankoppelen en dan met een DUAL-BOOT werken . Kan dat , en hoe ???. Let wel : ik ben tamelijk neophiet in Linux.
Dank bij voorbaat voor een reactie.
Twee dingen:
- het is makkelijker om een tweevoudige opstartmogelijkheid te scheppen, wanneer je beide schijven hebt aangekoppeld.
- 6.06 is een prima Ubuntuversie, maar de nieuwste 7.04 is veel gebruikersvriendelijker, met name voor beginners met Linux.

Kortom: doe de installatie eens over, maar dan met 7.04, en met beide schijven aangekoppeld.

Groet, Pjotr.