Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ghosting dual boot systeem (Ubuntu - Windows XP)  (gelezen 982 keer)

lolindir

  • Gast
Ghosting dual boot systeem (Ubuntu - Windows XP)
« Gepost op: 2007/06/26, 13:00:59 »
Hey,

Ik ben een tijd geleden beginnen experimenteren met Ubuntu, wat me zeer goed beviel. Uiteindelijk mijn collega's op de school waar ik werk warm kunnen krijgen om dual boot systemen op te zetten voor volgend schooljaar, met hierop (ed)ubuntu en Windows XP.

We hebben 1 basis systeem opgezet met hierop 4 partities:

1. WinXP
2. Ubuntu SWAP partition
3. /boot partition (EXT3)
4. / partition (EXT3)

Nu willen we dit systeem over ons netwerk ghosten naar de andere pc's, en hier loopt het fout.

De nieuwe systemen starten niet op, blijkbaar iets met Norton Ghost en GRUB. Bijgevolg heb ik GRUB opnieuw geinstalleerd als volgt:

1. Start up Ubuntu live CD
(Ik kan mijn partities zien en benaderen)
2. Open console
3. Volgende commando's laten lopen:
sudo grub
root (hd0,2)
setup (hd0)
quit
4. Reboot

Nu wordt GRUB wel gestart en kan ik mijn Windows partitie booten.
Wanneer ik kies om Ubuntu te booten krijg ik tijdens het opstart-proces een melding dat ik een manuele scan moet doen van m'n partitie met fsck.

Dus heb ik het volgende geprobeerd:
fsck -f -p
wat niet bleek te werken omdat het een volledig manuele scan moest zijn (zonder -p optie). Maar wanneer ik dit doe krijg ik volgende foutmelding:

e2fsck 1.40-WIP (14-Nov-2006)
Resize inode not valid. Recreate?

Wat betekent dit?
Als ik yes kies krijg ik heel de tijd de volgende foutboodschappen (honderden):

Group XX 's inode table conflicts with some other fs block.
Relocate?

Dus heb ik geprobeerd om telkens yes te kiezen (fsck -f -y) maar dan kwam ik uiteindelijk in een oneindige lus terecht die ik niet kon afbreken.

Waarom loopt het ghosten fout en hoe kan ik dit oplossen?
Indien er geen oplossing is, welke software kan ik dan wel gebruiken om de basis configuratie te ghosten naar alle andere pc's?

Alvast bedankt voor jullie wijsheid! :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ghosting dual boot systeem (Ubuntu - Windows XP)
« Reactie #1 Gepost op: 2007/06/26, 13:14:50 »
Je hebt een rare partitionering. Waarom heb je een aparte /boot partitie?

Je kunt het beter zo doen:
hda1: primaire partitie,   Windows XP, ntfs, boot flag (vergeet die niet)
hda2: primaire partitie,   /home   (ext3)
hda3: primaire partitie,   /           (ext3)
hda4: primaire partitie,   swap

Doe het partitioneren met de geweldige opstartbare Gparted LiveCD:
http://gparted.sourceforge.net/livecd.php

Misschien dat je probleem zo ook verdwijnt?

Groet, Pjotr.

Offline siegi

  • Lid
Ghosting dual boot systeem (Ubuntu - Windows XP)
« Reactie #2 Gepost op: 2007/06/26, 13:19:22 »
Aparte /boot kan nuttig zijn in sommige gevallen hoor.

Ik denk dat het probleem bij ghost te zoeken is. Persoonlijk zou ik gewoon partimage gebruiken en dat is nog gratis ook.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ghosting dual boot systeem (Ubuntu - Windows XP)
« Reactie #3 Gepost op: 2007/06/26, 13:24:44 »
Citaat van: siegi
Aparte /boot kan nuttig zijn in sommige gevallen hoor.

Ik denk dat het probleem bij ghost te zoeken is. Persoonlijk zou ik gewoon partimage gebruiken en dat is nog gratis ook.
Een aparte /boot partitie is toch iets vanuit een grijs verleden? Ik heb het nog nooit gebruikt....

Maar inderdaad. Het kan Norton zijn (goeie antivirusprogs maken kunnen ze ook al niet). Overweeg eens Acronis True Image (niet gratis). Fantastisch programma voor images maken en terugzetten.

lolindir

  • Gast
Ghosting dual boot systeem (Ubuntu - Windows XP)
« Reactie #4 Gepost op: 2007/06/29, 13:20:35 »
Hé,

Een late reply wegens drukke agenda.
Ik heb het uiteindelijk opgelost gekregen op een omslachtige manier.
Probleem met partimage is dat enkel partities ondersteund worden, en geen volledige harde schijven (waarop meerdere partities staan).

Om de juiste partitie-groottes te verkrijgen heb ik eerst elke pc ge-ghost (Norton Ghost). Gevolg is een pc die niet opstart.

Dan heb ik een partimage server opgezet mbv partimage live cd. Vanaf de basis-pc heb ik dan elke partities (4 in totaal) op de server gezet en vervolgens elke pc laten connecteren met de server en de 'defecte' Linux partities op elke pc vervangen door de partimage image.

Dan heb ik eveneens getracht de MBR terug te zetten mbv partimage, maar dit lukte niet (altijd). Voor een aantal pc's heb ik moeten opstarten met een Ubuntu Live CD en handmatig Grub opnieuw moeten installeren.

Momenteel zijn alle pc's up-and-running, al was de methode nogal omslachtig.

Zijn er geen betere alternatieve om een volledige harde schijf (inclusief alle partities) tegelijk, over het netwerk) te kunnen 'ghosten'?

Ik heb eens wat zitten experimenteren met clonezilla en de DRBL-functionaliteit. Ik heb een server aan de praat gekregen, maar ik kreeg het niet voor mekaar de clients via het netwerk (PXE-boot) op te laten starten: ze kregen wel een IP-adres van de DRBL server, maar vervolgens kreeg ik telkens een 'file not found' foutmelding.
Indien er iemand een duidelijke stap-voor-stap handleiding heeft om DRBL in Ubuntu correct aan de praat te krijgen (zodat de clients kunnen booten via PXE- boot) mag je me dit altijd laten weten.

Bedankt voor de tips alvast!

Ciao!