Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (Opgelost) Geluid uit slechts twee speakers  (gelezen 3270 keer)

Offline Mikkel

  • Lid
(Opgelost) Geluid uit slechts twee speakers
« Gepost op: 2009/08/17, 14:08:17 »
In de andere pc hier zit een Terratec Aureon 7.1 Space-geluidskaart. Er hangen vier speakers, een center en een subwoofer aan. In Ubuntu geven alleen de twee voorste speakers geluid.
In Windows XP hebben we in (standaard speler) Winamp de plugin KB_5_Channels_Output moeten installeren om uit alle speakers geluid te krijgen.

In Ubuntu is Audacious de standaard speler, is in de instellingen de ALSA Output Plugin geselecteerd en onder de knop 'Instellingen uitvoer-plugin' staat dit:
Audio-device: default
Mixer card: Terratec Aureon 7.1 Space
Mixer device: PCM

In het BIOS is het onboard geluid uitgeschakeld.
Heeft iemand een tip om geluid te krijgen uit álle speakers? Ik kom er via Google niet uit, behalve dan dat die Terratec-kaart door Linux ondersteund wordt.
In VLC komt er ook alleen maar geluid uit de voorste speakers, dus het lijkt me niet te liggen aan Audacious.
Aan mijn pc hangen vier satellites en een subwoofer, ik gebruik Audacious als standaard speler met dezelfde instellingen als in de andere pc (alleen een andere geluidskaart) en ik heb in Ubuntu niets extra's hoeven doen om uit alle speakers geluid te krijgen. Maar in mijn pc zit dan ook maar een Soundblaster Live!-kaart. XD
« Laatst bewerkt op: 2009/08/20, 14:22:22 door Mikkel »

Re: Geluid uit slechts twee speakers
« Reactie #1 Gepost op: 2009/08/17, 23:16:42 »
Veel info over jouw kaart http://www.alsa-project.org/main/index.php/Matrix:Vendor-Terratec
Of probeer OSS eens, in versie 4.2 wordt je kaart ondersteund. http://manuals.opensound.com/devlists/Linux.html OSS is de voorganger van ALSA
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Geluid uit slechts twee speakers
« Reactie #2 Gepost op: 2009/08/17, 23:31:14 »
Of probeer OSS eens, in versie 4.2 wordt je kaart ondersteund.

Bedankt, Gijsbert. 'k Zal morgen eens proberen of er met OSS wat meer herrie uit de speakers komt. ^-^

Offline Marco`

  • Lid
Re: Geluid uit slechts twee speakers
« Reactie #3 Gepost op: 2009/08/18, 13:26:38 »
Controleer even of de goede kanalen openstaan in de geluidsmixer (naast de klok). Ik moest namelijk eerst nog Surround, Center en LFE (deze eerst aanvinken bij voorkeuren) openzetten voordat ik goed geluid had.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Geluid uit slechts twee speakers
« Reactie #4 Gepost op: 2009/08/18, 17:47:55 »
Alles waar geluid uit zou moeten komen, had ik al aangevinkt in de Volumeregeling, alle schuiven staan helemaal open, er staat niets op 'Dempen', behalve Lijn-in en Microfoon.
Het zal wel te simpel van me gedacht zijn dat ik in Audacious alleen maar ALSA hoefde in te wisselen voor OSS, want de achterste speakers en de center zwijgen nog steeds als het graf. De subwoofer staat mee te bonken, maar geen idee of ie dat gisteren ook al niet deed. In de titelbalk van Volumeregeling zie ik nog steeds de naam van de Terratec-kaart staan, met daarachter (Alsa mixer, dus mijn boodschap om OSS te gebruiken is niet helemaal overgekomen. Ook niet na Audacious gesloten en weer geopend te hebben.

Gijsbert, die OSS versie 4.2 waar jij het over hebt, zou die via Synaptic geïnstalleerd moeten zijn of moet ik die ergens downloaden?

Re: Geluid uit slechts twee speakers
« Reactie #5 Gepost op: 2009/08/18, 17:49:24 »
Volumemixer (geluidsicoontje in je systeemvak) openen en zoeken naar "Channel Mode". Indien dat er niet bij staat, moet je "Channel mode" zelf toevoegen aan de mixer.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Geluid uit slechts twee speakers
« Reactie #6 Gepost op: 2009/08/18, 18:27:43 »
Geen Channel mode te bekennen, Cumulus. Dit betreft Ubuntu 8.04, maakt dat misschien verschil? Als het ergens zou móéten staan, waar moet ik het dan zoeken/toevoegen?

Re: Geluid uit slechts twee speakers
« Reactie #7 Gepost op: 2009/08/18, 18:56:20 »
Misschien al tig keer gecontroleerd, maar heb je de stekkers in de juiste uitgangen gestoken?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Geluid uit slechts twee speakers
« Reactie #8 Gepost op: 2009/08/18, 20:56:13 »
Misschien al tig keer gecontroleerd, maar heb je de stekkers in de juiste uitgangen gestoken?

Onder Windows XP komt er genoeg herrie uit alle speakers+subwoofer, dus die stekkers zitten op de juiste plek. ^-^

Re: Geluid uit slechts twee speakers
« Reactie #9 Gepost op: 2009/08/18, 21:13:52 »
Ok duidelijk, die zitten goed. Inmiddels wel dit gevonden surround40.conf zit in de map /usr/share/alsa/pcm , Ik heb nog niet gevonden hoe je dit configureert. Helaas moet ik nu even weg, maar misschien kan je ondertussen zelf even zoeken op het internet.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Geluid uit slechts twee speakers
« Reactie #10 Gepost op: 2009/08/19, 00:33:04 »
In diezelfde map zit ook het bestand surround51.conf. Aangezien het om een 5.1 speakersysteem gaat, denk ik dat dát bestand dan aangepast zal moeten worden? Ik heb er even een kijkje in genomen en zie wel dat dit beslist niet iets is waar ik mee ga knoeien. =D

Via Google kwam ik hier: https://help.ubuntu.com/community/SurroundSound , waar onder 'Enabling Surround sound in ALSA' een link staat naar http://alsa.opensrc.org/SurroundSound en naar http://www.halfgaar.net/surround-sound-in-linux
Morgen maar eens wat gaan lezen, daar. ^-^

Re: Geluid uit slechts twee speakers
« Reactie #11 Gepost op: 2009/08/20, 00:19:06 »
Deze link http://www.automaticable.com/2008-05-28/how-to-enable-surround-sound-on-ubuntu-hardy/ is het makkelijkst als je pulse-audio gebruikt. Alleen een getal,2, vervangen door 8 in jou geval. De configuratie file moet je openen met gksudo ervoor omdat je anders niets kan opslaan. De methode houd weinig risico in, als het niet werkt dan hoef je alleen het getal 2 weer terug te zetten. Gebruik je alleen ALSA dan zou ik niet de laatste link gebruiken, hierin wordt zijn configuratie beschreven van 5.1 naar 4.0.
Er staat ook een configuratie file bij voor 7.1, ik begrijp dat je een 7.1 kaart hebt. Ik denk dat de # in de file verwijdert moeten worden, alleen weet ik niet of dit de juiste oplossing is, nog even verder spitten.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Geluid uit slechts twee speakers
« Reactie #12 Gepost op: 2009/08/20, 14:16:13 »
Wat Pulse-audio betreft, ik dacht dat eigenlijk altijd werd aangeraden om ALSA te gebruiken?
De informatie op de site van die laatste link is inderdaad niet wat ik zoek.

Eerst die Pulse-audio manier maar eens uitproberen.

Deze handleiding:
http://www.automaticable.com/2008-05-28/how-to-enable-surround-sound-on-ubuntu-hardy/
werkt!!! Die staat dus bij de Bladwijzers. =D =D =D  

Gijsbert, je bent geweldig! =D  Heel erg bedankt!!!

Offline Mikkel

  • Lid
Re: (Opgelost) Geluid uit slechts twee speakers
« Reactie #13 Gepost op: 2009/08/20, 16:12:33 »
Heb hier het afgelopen uur al een keer of vijf horen zeggen: "O, wat ben ik híer blij mee!!!" =D =D =D
En dat alleen maar door het verwijderen van een ; en het wijzigen van een 2 in een 8. :D