Interactief > Algemeen

projection laser keyboard

(1/1)

peer:
Gisteren werd bij mij een pakje bezorgd. Toe ik het openmaakte zat er een klein doosje met een electronic gadget: een projection laser keyboard. Maar dat had ik niet besteld. Toen ik nog even goed op het adreslabel keek zag ik dat dit een retouritem was voor een verkoper via bol.com en het retouradres leek heel erg op mijn adres maar was het niet. Verkeerd bezorgd dus. Omdat ik het pakje toch al open had maar even kijken wat het nu eigenlijk was. Het een apparaatje waarmee je een keyboard op de tafel projecteert.  Dit kende ik eigenlijk alleen van science fiction films..

Hier is de bol.com-link: https://www.bol.com/nl/nl/p/professioneel-laser-toetsenbord-projectie-toetsenbord-black-laser-projection-keyboard-zwart/9200000072421528/?bltgh=qUMnWh-5asUdFtYxwrRPBQ.2_6.7.ProductTitle

Volgens de specificaties werkt het apparaatje met windows, android en macos. Linux wordt niet genoemd.  Dus meer even geprobeerd op mijn os (debian 11 kde).

Ik zet het appaaatje aan en zet het op de tafel voor mij. Direct zie ik de knoppen van een querty keyboard op de tafel. Ze zijn rood verlicht. De lichtsterkte kun je aan passen maar de kleur niet.  Ik zie ook dat niet alle toetsen even goed worden weergegeven. Met name op de bovenste rij zien de toetsen er licht gehavend uit. In het gebruik merk ik daar verder niets van.

Vervolgens kijk ik in de bluetooth manager op mijn pc en daar zie ik het keyboard staan. Ik klik op connect en de verbinding is gemaakt. Als ik het apparaatje uitschakel en weer inschakel dan wordt de verbinding direct automatisch gemaakt.  Bluetooth werkt dus goed.

Op de pc start ik een tekstprogramma (kwrite) en ik typ een tekstje op het virtuele keyboard. Ik typ gewoon op tafel waar de toetsen geprojecteerd worden. Bij elke toetsaanslag hoor ik een biepje en ik zie dat de  tekst in kwrite verschijnt. Dit werkt dus. De toetsgeluidjes vind ik niet fijn maar die kan ik gelukkig uitzetten. Als ik per letter kijk dan lijkt het alsof er een hele kleine vertraging zit tussen het intypen en het moment dat de letter op het scherm verschijnt. Maar dit is niet storend. Ik heb geen typediploma dus mijn typen gaat niet zo snel. Het is ook even wennen aan dit virtuele keyboard.  Het werkt echter wel zonder problemen.

Het keyboard heet twee modes: keyboard en mouse. Het omschakelen gebeurt met een toets waarop een schuine pijl staat. Als ik overschakel naar de mouse-mode dan dimt het licht van het keyboard en werkt het apparaatje als muis. En de muis werkt ook maar is ontzettend traag. In de kde - settings kan ik de muissnelheid aanpassen. Dus hier is misschien wel wat verbetering te behalen. Dit heb ik echter niet geprobeerd.

Ok, het apparaatje werkt dus ook in linux. Bluetooth is goed, de keyboardfunctie werkt en de muisfunctie valt tegen.  Het is zeker geen vervanging voor een normaal keyboard en een normale muis. Het is gewoon een gadget dat leuk lijkt als je het koopt, dat wat tegenvalt in het gebruik en vervolgens in de kast verdwijnt.

Ik heb het apparaatje weer in de doos gestopt en afgeleverd op het goede adres zodat het retourproces voor dit pakje afgerond kan worden en de koper zijn geld terug kan krijgen.

Navigatie

[0] Berichtenindex

Naar de volledige versie