Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Partitie delen met samba  (gelezen 898 keer)

Offline Wooldoor

  • Lid
Partitie delen met samba
« Gepost op: 2009/11/30, 15:24:03 »
Hallo,

Ik wil graag mijn media partitie delen via Samba zodat ik hem op mijn windows XP machine kan benaderen en bestanden op kan zetten.
Nu heb ik in smb.conf een nieuwe share gemaakt en deze verwijst naar de map media (ik ga uit dat dit een soort library is). Deze map kan ik benaderen in XP en alle andere mappen staan erin dus ook de partitie die ik wil benaderen. Maar als ik deze map wil openen dan krijg ik een fout:

\\Ion\Myshare\Partitie is niet toegankelijk. U hebt niet de juiste machitingen voor deze netwerkbron. Neem contact met de beheerder van de server op als u wilt weten of u toegangsmachtigingen hebt.

Toegang geweigerd.

De vraag is nu hoe kan ik deze partitie nu toch vanuit windows benaderen, via de media map of gewoon los als partitie?

Offline Dave

  • Lid
Re: Partitie delen met samba
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/30, 16:51:29 »
Locaties/computer/home/account
rechtsklik en deelopties ingeven.

Niet uitgeprobeerd maar zie wel de opties net als bij de andere mappen.
Bij reguliere mappen wordt de software dan vanzelf geïnstalleerd om te delen.
Of dat nu ook zo is nu je het al anders geprobeerd hebt?

edit:
Wat voor zin het heeft om alles te delen?
Zou het beperken tot de documenten map en eventueel wat andere als je die daar niet in onder gebracht hebt zoals muziek of fotoos enz.


« Laatst bewerkt op: 2009/11/30, 16:54:14 door Dave »

Offline Wooldoor

  • Lid
Re: Partitie delen met samba
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/30, 17:07:42 »
Hmm ik zal het straks eens proberen. Maar het is niet de home map die ik deel maar een andere NTFS partitie waar ik alleen films en muziek wil gaan opslaan. Deze download ik dan op mijn windows XP machine en kopieer ze vervolgens via het netwerk naar de Media partitie op mijn ubuntu machine.

Trouwens als ik in Windows shares aanmaak en deze benader vanaf de Ubuntu machine gaat het allemaal prima zonder problemen.

Offline Wooldoor

  • Lid
Re: Partitie delen met samba
« Reactie #3 Gepost op: 2009/12/01, 12:59:12 »
Ik heb het al opgelost, het probleem was dat de partitie NTFS was en dus zat te kloten met rechten hoogstwaarschijnlijk. Nu heb ik er EXT4 van gemaakt en in de terminal de hele partitie met chmod 777 rechten heb gegeven. Nu kopier is van windows xp naar ubuntu met 10 MB's, redelijk snel voor 100 mbit lijkt me.