Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie van Ubuntu 14.04 GNOME in dualboot met W8.1  (gelezen 6108 keer)

Installatie van Ubuntu 14.04 GNOME in dualboot met W8.1
« Gepost op: 2015/02/17, 17:38:56 »
Hallo,

ik ben hartstikke nieuw hier en heb al gelijk een vraag mbt de installatie van Gnome; heb dit samen met een vriendin gedaan op mijn HP laptop.

Hierop staat standaard W8.1 en Gnome werd niet gezien tijdens het opstarten. Nu volg ik de wijzigingen zoals beschreven in "wijzig enkele instellingen voordat u installeert", en dan stop ik noodgedwongen bij 2.3.  Wij kunnen in de engelstalige W8.1 NIET de functietoets voor de eenmalige opstartwijziging vinden!  Hebben meer mensen hiermee problemen ondervonden en kunnen jullie me vertellen hoe en waar ik deze kan vinden? Alvast hartstikke bedankt!
« Laatst bewerkt op: 2015/02/18, 18:01:47 door Olivier4 »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Installatie van Gnome ter vervanging van W8.1
« Reactie #1 Gepost op: 2015/02/17, 18:08:44 »
Wij kunnen in de engelstalige W8.1 NIET de functietoets voor de eenmalige opstartwijziging vinden!
Die vind je daar ook niet, maar tijdens het opstarten van de PC zelf, voordat Windows wordt gestart.
Meestal is dit F2, F7, F8 of F12, maar er zijn meer mogelijkheden.........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Installatie van Gnome ter vervanging van W8.1
« Reactie #2 Gepost op: 2015/02/17, 18:34:17 »
Tja Ron, we hebben met het opstarten ieder keer een andere "F" toeste geprobeert, maar nada.... Vandaar ten einde raad de vraag hier geplaatst want ik kan me niet voorstellen de enige te zijn!

Offline Henkp

  • Lid
Re: Installatie van Gnome ter vervanging van W8.1
« Reactie #3 Gepost op: 2015/02/17, 18:47:44 »
Tja Ron, we hebben met het opstarten ieder keer een andere "F" toeste geprobeert, maar nada.... Vandaar ten einde raad de vraag hier geplaatst want ik kan me niet voorstellen de enige te zijn!

Heb je ook de [ del ] toets geprobeerd? of de F11

Offline Henkp

  • Lid
Re: Installatie van Gnome ter vervanging van W8.1
« Reactie #4 Gepost op: 2015/02/17, 18:53:37 »
Voor de duidelijkheid bekijk het onderstaande,

Vraag over opstarten vanaf een CD/DVD, USB-stick.
Die zie ik niet in de boot. Of moet ik dan eerst CD/DVD of USB erin en dan pas pc opstarten?

Het BIOS is het scherm dat u als allereerste ziet, wanneer u uw computer aanzet. Daarvoor hebt u enkele seconden de tijd, wanneer u de PC hebt aangezet. de mededeling staat meestal onder in het Scherm met welke toets je in het bios komt, om de volgorde van je USB, CD/DVD op te kunnen starten moet je die aan klikken en dan op de daar voor voorgeschreven manier weer het Bios verlaten, om dan op te starten.

Je USB of CD/DVD er eerst in, en dan met het opstarten op de F2, F6, F11 of F12 voor de Dell PC drukken om in dat boot menu te kunnen komen. Het kan ook zijn dat je op de Esc toets moet drukken, dat is voor iedere PC of Laptop verschillend.
En de Delete/del toets dat komt ook veel voor bij de Asus, Medion van de Aldi

Offline daniel

  • Lid
Re: Installatie van Gnome ter vervanging van W8.1
« Reactie #5 Gepost op: 2015/02/17, 19:00:21 »
Hallo,

ik ben hartstikke nieuw hier en heb al gelijk een vraag mbt de installatie van Gnome; heb dit samen met een vriendin gedaan op mijn HP laptop.

Hierop staat standaard W8.1 en Gnome werd niet gezien tijdens het opstarten.




heb je al geprobeerd de grub te herstellen met een live cd?

Re: Installatie van Gnome ter vervanging van W8.1
« Reactie #6 Gepost op: 2015/02/17, 19:46:52 »
Tja Ron, we hebben met het opstarten ieder keer een andere "F" toeste geprobeert, maar nada.... Vandaar ten einde raad de vraag hier geplaatst want ik kan me niet voorstellen de enige te zijn!

Heb je ook de [ del ] toets geprobeerd? of de F11

Ja, die zijn beiden geprobeert.

Re: Installatie van Gnome ter vervanging van W8.1
« Reactie #7 Gepost op: 2015/02/17, 19:48:24 »
Hallo,

ik ben hartstikke nieuw hier en heb al gelijk een vraag mbt de installatie van Gnome; heb dit samen met een vriendin gedaan op mijn HP laptop.

Hierop staat standaard W8.1 en Gnome werd niet gezien tijdens het opstarten.




heb je al geprobeerd de grub te herstellen met een live cd?

Neen, dat nog niet; omdat ik hartstikke nieuw ben en mijn vriendin al meer als 10 jaar gebruikster, doe ik dat graag samen met haar! Ben zelf niet zo'n techneut, vandaar.

Re: Installatie van Gnome ter vervanging van W8.1
« Reactie #8 Gepost op: 2015/02/17, 20:14:37 »
In W8.1:
Charms bar (muis aan de bovenkant-rechterkant van het scherm houden zodat die balk opent) --> Settings --> Change PC Settings --> Update and recovery --> klik op Restart now onder Advanced Startup

Dat is wat je zocht, als ik de OP er op nahoud.

Welke Linux-uitgave- en versie probeer je trouwens? GNOME is geen Linux-distro maar alleen een werkomgeving. Bedoel je Ubuntu GNOME Edition? En zo ja, welke versie: 12.04, 14.04 of 14.10?

Re: Installatie van Gnome ter vervanging van W8.1
« Reactie #9 Gepost op: 2015/02/18, 09:49:24 »
Hier ben ik, de vriendin van Olivier4, met wat Linux ervaring, maar noob met Windows 8.1
Het betreft hier een laptop van het merk HP (Pavilion dacht ik) waar ik Ubuntu GNOME 14.04 64 bit op geïnstalleerd heb.
Dat Windows de boel onder de voeten ging lopen wist ik al van de info die ik kon lezen (computer tips).
Ik weet niet meer vanbuiten waar we allemaal op vast liepen, maar in de UEFI BIOS konden we de optie om een bootmenu te selecteren (meestal f12) niet vinden.
Van hieruit weet ik niet welke versie deze BIOS is, maar mij lijkt dat daaraan geprutst is door de fabrikant van de laptop om niets anders naast Windows te kunnen installeren.

Een BIOS update lijkt me te overwegen, maar dit durf ik zelf niet te doen op andermans computer tenzij anderen dit met succes eerder hebben gedaan en wij een howto ervoor vinden.


Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Installatie van Gnome ter vervanging van W8.1
« Reactie #10 Gepost op: 2015/02/18, 10:59:12 »
Ik weet niet meer vanbuiten waar we allemaal op vast liepen, maar in de UEFI BIOS konden we de optie om een bootmenu te selecteren (meestal f12) niet vinden.
Nogmaals, bij nieuwe computer met Windows 8.1 voor-geïnstalleerd werkt het vaak niet door op een functietoets te drukken tijdens het opstarten maar via het Configuratiescherm (Windowstoets + c) → Pc-instellingen → Bijwerken en herstellen → Geavanceerde opstartopties (Advanced startup). Druk op “Nu opnieuw opstarten”. Kies Problemen oplossen (Troubleshoot) → Geavanceerde opties (Advanced options) → Instellingen van UEFI-firmware.

Dan wordt gevraagd om de computer opnieuw op te starten (in het UEFI-firmware menu).
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Installatie van Gnome ter vervanging van W8.1
« Reactie #11 Gepost op: 2015/02/18, 12:10:52 »
Naar UEFI gaan ging wel hoor tijdens opstarten, met de f10 toets dacht ik. (We hadden hiervoor ook al een paar instellingen geweizigd in het Windows configuratiescherm), onder andere "snel opstarten inschakelen" uitschakelen.
Maar in de UEFI instellingen vond ik de optie om f12 in te stellen voor het bootmenu nergens.

Dit dus:

Maar we gaan alles morgen of komend weekend met een frisse geest eens rustig overlopen.
« Laatst bewerkt op: 2015/02/18, 22:41:19 door Starterke »

Re: Installatie van Gnome ter vervanging van W8.1
« Reactie #12 Gepost op: 2015/02/18, 12:16:24 »
Olievier4, kan je de titel even veranderen van " Installatie van Gnome ter vervanging van W8.1" naar " Installatie van Ubuntu 14.04 GNOME  in dualboot met W8.1"

Gewoon in het eerste bericht van dit topic en dan edit.

Re: Installatie van Ubuntu 14.04 GNOME in dualboot met W8.1
« Reactie #13 Gepost op: 2015/02/21, 11:43:23 »
Nu kunnen we al op allerlei manieren naar de BIOS en naar Ubuntu gaan, maar het blijven grote omwegen.
Wat we nu precies moeten doen om direct een grubscherm te krijgen bij opstart lukt niet, want we blijven vastlopen op de instelling in de BIOS zelf om die functietoets om eenmalige opstartwijziging in te stellen. Die mogelijkheid is er gewoon niet.

Nu zijn we wat verder gaan zoeken en kwamen op een bericht uit op het Mint forum waar iemand het heeft klaargespeeld met een script.
Iemand van hier er ervaring mee?
http://www.linuxmintusers.be/forum/MintWedge/index.php?topic=3339.0
Hier de uitleg: https://pctechman.wordpress.com/2014/09/13/dual-boot-windows-8-1-with-linux-grub-boot-order-hp-laptop/

Hier durf ik echter niet aan te beginnen. Windows 8.1 moet echt blijven staan.

« Laatst bewerkt op: 2015/02/21, 17:58:04 door Starterke »

Re: Installatie van Ubuntu 14.04 GNOME in dualboot met W8.1
« Reactie #14 Gepost op: 2015/02/21, 16:45:58 »
Nu staan we zover dat we bij de opstart met F9 in het bootmenu komen en vandaaruit naar Grub kunnen om Ubuntu te starten.

Iemand ervaring met die HP bakken?


Re: Installatie van Ubuntu 14.04 GNOME in dualboot met W8.1
« Reactie #15 Gepost op: 2015/02/21, 20:11:37 »
Als je bedoelt dat GRUB niet als standaardbootloader wordt herkend, dat kun je zo oplossen als ik gedaan heb: https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=86122.msg940600#msg940600

Re: Installatie van Ubuntu 14.04 GNOME in dualboot met W8.1
« Reactie #16 Gepost op: 2015/02/23, 18:19:04 »
Bedankt voor de tip Vistaus. Weet niet of Olivier4 dit bericht al heeft gezien, anders zal ik eens hard roepen  =D
Het zou fijn zijn grub direct op scherm te krijgen en Windows ook in het lijstje te zien staan. Moet lukken.