Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] post apt script  (gelezen 791 keer)

[opgelost] post apt script
« Gepost op: 2010/10/19, 13:54:10 »
Hallo,

Heb een kleine irritatie waar ik niet uitkom misschien dat iemand hier een oplossing heeft, want google geeft mij ook niet het gewenste resultaat.
Ik ben opzoek naar een manier om een commando te draaien nadat ik een apt-get update;apt-get upgrade -y heb gedaan.
Ik draai namelijk rkhunter en na het updaten van mn machines moet ik nu iedere keer op de handkar rkhunter --propupd draaien. Ik kan er ook geen dagelijkse cron van maken, want dan heb ik helemaal niks meer aan rkhunter.

Ik kan me niet voorstellen dat er niet iets als een post-apt script is waar je commandos in kan zetten die gerunned moeten worden als apt klaar is met upgraden. Misschien is er nog een andere weg die naar rome leidt, maar dan heb ik die nog niet gevonden.
Bedankt voor de aandacht.  
« Laatst bewerkt op: 2010/10/19, 15:54:59 door karlhungus »

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: post apt script
« Reactie #1 Gepost op: 2010/10/19, 14:03:37 »
Nou tja uhh hoe ik het zou doen, maar dat is misschien een beetje lui :P is:

Een update bash script maken die er ongeveer zo uit ziet:
#!/bin/bash
echo "Updating.."
apt-get update
echo "upgrading.."
apt-get upgrade -y
echo "Fixing rkhunter.."
rkhunter --propupd
echo "done!"

En dan in plaats van de commando's draaien als je wilt updaten gewoon dit script uitvoeren als sudo/root.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: post apt script
« Reactie #2 Gepost op: 2010/10/19, 14:06:21 »
http://bugs.debian.org/cgi-bin/bugreport.cgi?bug=445661

Oftewel: maak een bestandje genaamd /etc/apt/apt.conf.d/90rkhunter
En zet daar in:
DPkg::Post-Invoke { "if [ -x /usr/bin/rkhunter ]; then /usr/bin/rkhunter --propupd; fi"; };
Niet getest, maar zou moeten werken.

Re: post apt script
« Reactie #3 Gepost op: 2010/10/19, 15:54:31 »
Het probleem met de eerste oplossing is dat je dan weer losse scriptjes moet draaien op een bak en die gebruiken voor updates.
Zo doe ik het nu inderdaad al geen ideale oplossing zeker niet als andere mensen die access tot de betreffende server hebben het niet gebruiken. Dan loopt dat hele idee alsnog de soep in.

Oplossing twee is ideaal moest er nog wat aan knutselen omdat het plesk bakken zijn met Debian. En plesk natuurlijk weer allerlei dubieuze plekken heeft om zn eigen rkhunter neer te zetten /opt/psa/blablablabla. Maar werkt ideaal zo.

Bedankt voor jullie informatie !