Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu installeren - aanhechtpunt?  (gelezen 4800 keer)

Offline Mrls

  • Lid
Ubuntu installeren - aanhechtpunt?
« Gepost op: 2010/01/09, 10:31:39 »
Goeiemorgen

Ik ben heb kennis leren maken met Ubuntu. Deze zou ik nu graag installeren om mijn laptop (ASUS F7Z). Op mijn laptop staat al Windows Vista. Ik zou graag hebben dat Vista en Linux in dual boot zitten. Zodat ik bij het opstarten kan kiezen tussen ubuntu en vista. Ik heb namelijk nog geen ervaring met Linux.

Ik ben nu bezig met mijn installatie en ben bij stap 5 van 7 moet ik de partities voorbereiden.
Ik had op voorhand een nieuwe partitie gemaakt van 50GB voor Linux er op te zetten. Bij Partitie bewerken moet je het Aanhechtpunt selecteren  (/boot   /Home   /Temp   /Usr   /var   /srv   /opt /usr/local). Wat betekend dit juist. Wat kies ik heb best?
Ik heb ook een partitie met al mijn documenten deze zou ik graag via Windows en Linux kunnen bekijken en aanpassen. Is dit mogelijk?

dank
Marlies
« Laatst bewerkt op: 2010/01/09, 10:37:15 door Mrls »

FrSu

  • Gast
Re: Ubuntu installeren - aanhechtpunt?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/09, 10:38:00 »
Ook goedemorgen Marlies. :D

Welkom als Linux gebruiker op ons forum.

Kijk hier even: http://sites.google.com/site/computertip/installeren

Offline Lexaldo

  • Lid
Re: Ubuntu installeren - aanhechtpunt?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/09, 10:59:44 »
Ik ga er van uit dat je 9.10 gaat installeren. Hier hoef je geen aparte partities voor aan te maken (kan natuurlijk wel). Als je tijdens de installatie in het menu kiest voor: ze naast elkaar installeren, hoef je alleen nog maar met een eenvoudig schuifbalkje aan te geven hoeveel ruimte hij moet krijgen. Hij formatteert automatisch de bestemde ruimte met ext4.

Na de install kun je heel eenvoudig het keuzemenu bewerken (Windows bovenaan of Ubuntu).

Verder:

Direct na het installeren

Succes!