Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu installeren - aanhechtpunt?  (gelezen 4800 keer)

Offline Mrls

  • Lid
Ubuntu installeren - aanhechtpunt?
« Gepost op: 2010/01/09, 10:31:39 »
Goeiemorgen

Ik ben heb kennis leren maken met Ubuntu. Deze zou ik nu graag installeren om mijn laptop (ASUS F7Z). Op mijn laptop staat al Windows Vista. Ik zou graag hebben dat Vista en Linux in dual boot zitten. Zodat ik bij het opstarten kan kiezen tussen ubuntu en vista. Ik heb namelijk nog geen ervaring met Linux.

Ik ben nu bezig met mijn installatie en ben bij stap 5 van 7 moet ik de partities voorbereiden.
Ik had op voorhand een nieuwe partitie gemaakt van 50GB voor Linux er op te zetten. Bij Partitie bewerken moet je het Aanhechtpunt selecteren  (/boot   /Home   /Temp   /Usr   /var   /srv   /opt /usr/local). Wat betekend dit juist. Wat kies ik heb best?
Ik heb ook een partitie met al mijn documenten deze zou ik graag via Windows en Linux kunnen bekijken en aanpassen. Is dit mogelijk?

dank
Marlies
« Laatst bewerkt op: 2010/01/09, 10:37:15 door Mrls »

FrSu

  • Gast
Re: Ubuntu installeren - aanhechtpunt?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/09, 10:38:00 »
Ook goedemorgen Marlies. :D

Welkom als Linux gebruiker op ons forum.

Kijk hier even: http://sites.google.com/site/computertip/installeren

Offline Lexaldo

  • Lid
Re: Ubuntu installeren - aanhechtpunt?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/09, 10:59:44 »
Ik ga er van uit dat je 9.10 gaat installeren. Hier hoef je geen aparte partities voor aan te maken (kan natuurlijk wel). Als je tijdens de installatie in het menu kiest voor: ze naast elkaar installeren, hoef je alleen nog maar met een eenvoudig schuifbalkje aan te geven hoeveel ruimte hij moet krijgen. Hij formatteert automatisch de bestemde ruimte met ext4.

Na de install kun je heel eenvoudig het keuzemenu bewerken (Windows bovenaan of Ubuntu).

Verder:

Direct na het installeren

Succes!
« Laatst bewerkt op: 2010/01/09, 11:19:26 door Lexaldo »

Offline jan11000

  • Lid
Re: Ubuntu installeren - aanhechtpunt?
« Reactie #3 Gepost op: 2010/01/09, 11:07:54 »
/boot   /Home   /Temp   /Usr   /var   /srv   /opt /usr/local
Dit is gewoon waar de bootfiles komen /boot, /home is waar je als gebruiker alles neer zet, /temp is hetzelfde als windows, de rest moet je gaan lezen hoe linux werkt. Dus handleiding van linux leren dan weet je prcies wat wat is. Dus je kan in linux voor alle mappen aparte partities gaan maken, dit is natuurlijk niet nodig.

Maar voor installeren kun je het beste of
1 automatisch kiezen. hier hoef je verder niks te doen.
Dan worden er 2 partities gemaakt.


2 Zelf indelen:
 /home, /, en swap maken.
swap 2x je geheugen +een beetje extra.
/  moet je even opzoeken, ik gok 10Gb.(ik heb heel veel geinstalleerd en heb 8Gb vol).
/home de rest.

Offline Mrls

  • Lid
Re: Ubuntu installeren - aanhechtpunt?
« Reactie #4 Gepost op: 2010/01/09, 18:16:33 »
Bedankt voor de hulp!

Ik heb in het menu gekozen voor ze naast elkaar te installeren. Ubuntu werkt perfect :)

FrSu en Lexaldo bedankt voor de interessante site!

groetjes
Marlies

FrSu

  • Gast
Re: Ubuntu installeren - aanhechtpunt?
« Reactie #5 Gepost op: 2010/01/09, 22:42:25 »
Graag gedaan. :D

Veel plezier met Ubuntu! =D