Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bestanden delen via netwerk in Ubuntu 18.04  (gelezen 2526 keer)

Bestanden delen via netwerk in Ubuntu 18.04
« Gepost op: 2019/05/23, 16:32:27 »
Graag wil ik bestanden van mijn laptop via de router overzetten naar mijn desktop. Heb Ubuntu.org doorzocht en daar een pagina gevonden. De stappen daarop doorlopen, nu krijg ik in Ubuntu 18.04 lts de melding dt de locatie onvindbaar is. Op de laptop staat (nog) de vorige lts-versie. Dit wil ik ook gaan upgraden, maar eerst wil ik de bestanden ovezetten naar de desktop. Via mijn router.
De desktop is met een draadje bevestigd met de router en de laptop draadloos. Hoe doe ik dat? Wat is het standaard wachtwoord voor de Workgroup van het netwerk?
« Laatst bewerkt op: 2019/05/26, 17:18:19 door Johan Joost »
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

nahjo

  • Gast
Re: Bestanden delen via netwerk in Ubuntu 18.04
« Reactie #1 Gepost op: 2019/05/29, 16:55:03 »
Een mogelijkheid is het gebruik van SSH.
Maak van de desktop een (tijdelijke) SSH server
sudo apt install openssh-serverVoor het verbinden vanaf de cliënt hebben we straks het IPNUMMER van de server nodig.
ifconfignoteer het inet nummer (meestal iets met 192.168.x.x)

Nu op de notebook (de cliënt)
start de verkenner en type in de adresbalk (bestanden navigator)
sftp://IPNUMMERUiteraard is het IPNUMMER natuurlijk dat nummer van de server (hierboven)
Login met de gebruikersnaam en wachtwoord van de server.
Navigeer naar de map waar je de bestanden wilt gaan plaatsen (of ophalen)

Start nog een verkenner (Ctrl-N) en blader naar de map op je cliënt die je wilt kopiëren.

Kopiëren en plakken maar tussen beide vensters  :)

PS,
mocht je een windows systeem als cliënt hebben dan kun je daar het programma WINSCP op installeren om je bestanden met de linux server te delen.
« Laatst bewerkt op: 2019/05/29, 17:21:59 door nahjo »

Re: Bestanden delen via netwerk in Ubuntu 18.04
« Reactie #2 Gepost op: 2019/05/29, 17:56:00 »
Voor het delen en benaderen van bestanden via router/netwerk vind ik persoonlijk Samba erg handig. Dan kun je elke pc als mini-server gebruiken, of servers benaderen. Heb je Samba toevallig al geïnstalleerd?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Samba_(software)
Samba installeren. Gewenste map(pen) delen. En in je bestandsbeheerder "netwerk" benaderen.

Als je andere oplossingen zoek haak ik af wegens te weinig kennis.
« Laatst bewerkt op: 2019/05/29, 17:59:28 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore