Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Firmware Lite-on DVD ReWriter updaten  (gelezen 2993 keer)

Azalin

  • Gast
Firmware Lite-on DVD ReWriter updaten
« Gepost op: 2006/05/16, 22:33:43 »
Beste mensen,

net een LiteOn (olidata... yeah right) DVD ReWriter drive gekocht, afgezien van het feit dat hij BeAll DVD-R schijven niet wilde lezen (rommel moet hij ook niet lezen :) ) en toen de dma van de drive afhaalde (??) is het een prettig brandertje. Nu is er een firmware update .. maar dat is een exe.

Nu dacht ik, ik probeer dat gewoon via DOS, ik flash drives altijd onder DOS aangezien die bedrijven weigeren om drivers maar ook om firmware updaters voor Linux te maken... Nu is de driver niet nodig, die firmware zou wel handig zijn, dan kan de drive meer media aan. Maargoed, onder DOS zegt hij dus dat de exe onder een Win32 environment moet draaien.

Nu kan ik dat dus wel vanuit Linux met Wine doen, maar vraag ik mij af of dat wel goed zal gaan... ik heb niet zo veel zin om met die drive terug te moeten omdat ik hem kapot heb geflashed... Dus, iemand wijze raad? En aangezien ik geen Windows geinstalleerd meer heb en dat eigenlijk ook niet meer wil, is dat niet echt een optie. Hooguit als allerlaatste ooit...

Firmware Lite-on DVD ReWriter updaten
« Reactie #1 Gepost op: 2006/05/16, 22:47:28 »
Hmm, wine lijkt me best gevaarlijk daarvoor...

budster

  • Gast
Firmware Lite-on DVD ReWriter updaten
« Reactie #2 Gepost op: 2006/05/16, 23:48:19 »
Als wijze raad wil ik je dit mee geven:

Als je defecte hardware hebt zeg dan niet dat je er zelf iets mee hebt gedaan .... zeg gewoon "hij deed het opeens niet meer" of als je hem net hebt "ik sloot hem aan en deed helemaal niets."

Mare DAT was vast niet de wijze raad die je wilde hebben.

Ik zou het niet onder wine doen, zeker niet als je een andere mogelijkheid hebt.

Azalin

  • Gast
Firmware Lite-on DVD ReWriter updaten
« Reactie #3 Gepost op: 2006/05/17, 01:01:54 »
:-D Op zich ook goede wijze raad.. de kijkshop oplicht...uhm, de halve waarheid vertellen (tja, kijkshop, ik weet het... maar ze hadden toevallig een goeie brander liggen... zal wel per ongeluk zijn :-D )

Wat wine betreft, leek mij ook niet echt een goed idee... maar wat dan? toch windows installeren? alleen al de gedachte er aan ...

budster

  • Gast
Firmware Lite-on DVD ReWriter updaten
« Reactie #4 Gepost op: 2006/05/17, 10:22:42 »
Onder wine draait niet alle software 100% daar wil je natuurlijk niet halverwege het flashen achterkomen. Heb je niet toevallig een andere computer ter beschikking waar je het apparaat even in kan hangen?

Azalin

  • Gast
Firmware Lite-on DVD ReWriter updaten
« Reactie #5 Gepost op: 2006/05/17, 10:45:31 »
Nee precies... weinig zin om een defecte drive te hebben, ookal kan ik die dan via de garantie proberen te claimen, echt zin daarin heb ik niet. Ik zou hem bij m'n vriendin in de computer kunnen hangen, maar dan moet ik de handel weer afkoppelen. Naja, ziet er naar uit dat dat de enige optie is, of Windows installeren.......

Azalin

  • Gast
Firmware Lite-on DVD ReWriter updaten
« Reactie #6 Gepost op: 2006/05/17, 12:00:22 »
Net wat ik dus zocht... een zogenaamde live cd van windows... tenminste, als ik het goed lees is dat een live cd achtig ding van Windows toch? Als dat zo is, dan is het precies wat ik zoek... Ga ik thuis eens een blik op werpen. Thanks!

Firmware Lite-on DVD ReWriter updaten
« Reactie #7 Gepost op: 2006/05/17, 12:53:46 »
Hmmm...kheb zelf ook een LITE-ON DVD-RW device.
Hij doet het prima...
Waarvoor dient firmware precies dan en wat is het?
Wat mis ik?

Azalin

  • Gast
Firmware Lite-on DVD ReWriter updaten
« Reactie #8 Gepost op: 2006/05/17, 14:52:30 »
Citaat van: Azalin
... die firmware zou wel handig zijn, dan kan de drive meer media aan...
Daarvoor dus. Als je dus een DVD-R er in duwt en die herkent hij niet, dan is dat met een firmware vaak opgelost.

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Firmware Lite-on DVD ReWriter updaten
« Reactie #9 Gepost op: 2006/05/17, 16:37:27 »
@ Azalin: Heb je geen mogelijkheid om die drive even in een windows-computer te stoppen, updaten en terug in uw pc stoppen?

@ Corvus_corvax: Firmware is soft die inderdaad op een flash-kaart op de device zelf wordt geschreven. Indien je reeds een oude drive hebt kan een update ervoor zorgen dat je bv dubble-layered dvd's kan lezen, sneller kan branden... Maar als bij u alles werkt, laat het dan maar allemaal zo zou ik zeggen :)

Azalin

  • Gast
Firmware Lite-on DVD ReWriter updaten
« Reactie #10 Gepost op: 2006/05/17, 16:48:17 »
@zappa: die mogelijkheid is er wel, alleen vergt dat wat meer gerommel omdat beide machines open moeten, ge-evacueerd ;-) en dat allemaal voor een firmware upgrade. Aangezien het allemaal wel werkt, laat ik het voorlopig ook zo, maar zodra ik een dvd tegen kom die hij niet aan kan, dan zal ik hem er eens uitschroeven.

@arie: die BartPE is wel handig... maar helemaal vertrouwen doe ik het niet dus laat ik het maar even zo want je weet maar nooit... had die flash tool nu onder dos gewerkt zoals normaal gesproken (BIOS flashen wordt tegenwoordig ook vaak via WinOS gedaan :( ) dan had ik het wel ondernomen maar nu... toch maar even wachten tot het echt nodig is... die BartPE daarentegen ga ik wel even uitproberen...

Bedankt voor alle hulp allemaal. Waar het dus op neer komt is: de drive er even uithalen, in de computer van mijn vriendin hangen (die heeft nog wel Windows) en v ervolgens de firmware upgraden. Maar dat ga ik pas doen wanneer ik een DVD wil beschrijven die hij niet kan herkennen...

Nu dat Gnomebaker het wel doet (backport versie van GB doet het wel in tegenstelling tot de 4.weetikveel uit de repos) kan ik ook het een en ander beter wegbranden. Anyway, nogmaals bedankt!

Firmware Lite-on DVD ReWriter updaten
« Reactie #11 Gepost op: 2006/05/17, 18:03:57 »
Ik herinner mij plots dat de winkelbediende die mn  pc gebouwd heeft er iets over gezegd heeft en dat ie dat speciaal nog uitgevoerd had.

Idd alles doet het probleemloos bij me...CD's zijn in 2 a 3 minuten gebrand en een DVD in +- 10 a 15 min.

Tis verder nu ook nog maar een paar maand oud systeem.

Azalin

  • Gast
Firmware Lite-on DVD ReWriter updaten
« Reactie #12 Gepost op: 2006/05/17, 21:10:59 »
Tja, bij mij duurt het branden ook maar een paar minuten hoor.. :) Maar als de verkoper/techneut dat voor je gedaan hebt dan zul je wel een redelijk nieuwe firmware hebben. Ik zou me er niet erg veel zorgen om gaan maken. Alleen houd het in je achterhoofd als je dus een DVD hebt die je niet kan beschrijven, of als je problemen ondervindt die met de drive te maken hebben.
Verder heeft zappa het firmware verhaal goed uitgelegd, sorry dat ik daar overheen las :) maargoed, het is duidelijk zo lijkt me.