Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bestand undeleten na herinstallatie ubuntu  (gelezen 492 keer)

Offline djdg

  • Lid
Bestand undeleten na herinstallatie ubuntu
« Gepost op: 2011/07/04, 19:48:27 »
HEEEEEEELP!!!! Ik heb Ubuntu opnieuw geïnstalleerd, maar op de oude versie stond een belangrijk bestand op een ext4 partitie. Is deze nog terug te halen. Ik heb inmiddels al een legertje aan data recovery programma's opgezocht, maar vraag me af hoe ik een individueel bestand terug kan halen nadat ik een complete herinstallatie van ubuntu heb gedaan. Is dit überhaupt mogelijk? Is extundelete een goede? Die vereist alleen wel een 'internal journal' van de partitie en ik neem aan dat die na herinstallatie verwijderd is. Het bestand stond op de partitie waar Ubuntu op geïnstalleerd was. De andere partities heb ik intact gelaten, en alleen op de ubuntu partitie een herinstallatie uitgevoerd.
« Laatst bewerkt op: 2011/07/04, 19:53:27 door djdg »

Offline mrGee

  • Lid
Re: Bestand undeleten na herinstallatie ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2011/07/05, 11:55:01 »
Hallo,

Ik vrees het ergste, als er een herinstallatie is gedaan, dan is de kans groot dat je bestand daarmee
is overschreven. Inderdaad kan je het journaal daar niet meer voor gebruiken, dus extundelete gaat
je (zeer waarschijnlijk; heb ik nl. zelf nog niet mee gespeeld) niet helpen. Want per slot van rekening
is de file niet ge-delete in een bestaand filesysteem maar eventueel overschreven. In ieder geval bestaat
hij niet meer in de tabellen maar ligt nog ergens als data brij op de disk.
Mocht je geluk hebben, de bewuste file staat ergens achterin geparkeerd (nu dus onzichtbaar) en je
huidige installatie heeft hem niet overschreven, dan moet je de zogenaamde datacarvers gebruiken;
photorec (onderdeel van testdisk) of foremost, om maar eens wat te noemen.

Die draai je dan vanaf een live cd (testdisk/photrec zit niet standaard in ubuntu live) neem bijv.
PartedMagic;  http://partedmagic.com/doku.php
of je hangt de schijf waarvan je wilt redden in een andere Ubuntu machine. Zorg ook voor genoeg
ruimte op een andere locatie om daarnaartoe te "carven".
Als je weet of het belangrijke bestand bijv. een mp3 of een wav o.i.d. is, dan kun je dat aangeven in
photorec. Photorec gaat alles van die schijf doorzoeken en "vind" dan natuurlijk ook alles wat niet is
gewist en "redt" dat ook, vandaar die ruimte die je nodig hebt op de andere locatie schijf.
Hier;
http://www.cgsecurity.org/wiki/PhotoRec_Step_By_Step
een soort van uitleg.

Groeten Gerrit
« Laatst bewerkt op: 2011/07/09, 12:01:06 door mrGee »
-- = >  simplify if you can   -- = >