Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] gegevens kwijt na installatie 10.4.1  (gelezen 2115 keer)

Offline Maureen

  • Lid
[OPGELOST] gegevens kwijt na installatie 10.4.1
« Gepost op: 2010/08/21, 23:01:31 »
Hai,

Ik heb zojuist ubuntu 10.4.1 geinstalleerd, na 9.10 eraf gehaald te hebben. Nu kwam ik erachter dat ik bij het maken van een backup voorafgaand aan de installatie een map vergeten ben te backuppen. Aangezien ik een verse installatie uitgevoerd hebt, vrees ik dat ik het antwoord al weet,  :'( maar aangezien ik niet al te thuis ben in ubuntu, ga ik het toch even vragen op dit forum: is er een mogelijkheid dat ik deze map nog terug vindt?

Misschien iemand die me blij kan maken.....  :|

groet,
maureen
« Laatst bewerkt op: 2010/08/31, 21:59:01 door Maureen »

Offline Tom

  • Lid
Re: gegevens kwijt na installatie 10.4.1
« Reactie #1 Gepost op: 2010/08/21, 23:14:43 »
Oei daar ben ik bang dat dat niet meer gaat lukken.
Misschien dat iemand nog iets weet maar ik vrees. :'(
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: gegevens kwijt na installatie 10.4.1
« Reactie #2 Gepost op: 2010/08/21, 23:22:03 »
Een beetje een rare naam voor een programma om te proberen scalpel:

http://www.addictivetips.com/ubuntu-linux-tips/how-to-recover-deleted-filesdata-in-ubuntu-linux/

Ubuntugeek heeft ook ooit iets geschreven over scalpel en Foremost als tool voor recovery:

http://www.ubuntugeek.com/recover-deleted-files-with-foremostscalpel-in-ubuntu.html

NOTE: Zelf nooit/niet mee gewerkt, maar het proberen waard lijkt mij.
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Re: gegevens kwijt na installatie 10.4.1
« Reactie #3 Gepost op: 2010/08/22, 16:59:44 »
Maureen,

Als je een systeem heb met 3 partitie's: root-, swap- en home-partitie.
En bij een verse installatie alleen de root-partitie heb geformatteerd.
Staan je gegevens nog op je home-partitie.

Heb je daar en tegen alle partitie geformateerd, vrees ik dat je het kwijt ben.

Zelf zo'n dure recovery-labo zal niet veel terug kunnen halen.

Tussen haakjes, welke map is het die je vergeten ben.


MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline mrGee

  • Lid
Re: gegevens kwijt na installatie 10.4.1
« Reactie #4 Gepost op: 2010/08/22, 17:12:42 »
Hallo

Het ligt er ook een beetje aan hoe groot de 9.10 installatie in totaal was, en de plaats van
die gewiste/geformatteerde map. Als de 9.10 nu iets van 20 Gb innam, waarbij die map een
beetje achteraan op het bestand systeem stond, dan hoeft niet alle data uit die map
daadwerkelijk te zijn overschreven. (ondanks formatteringen en partitioneringen)

Zolang er niets overheen geschreven is, kun je proberen met datacarving tools zoals donpedroII
al aan geeft; bijv. foremost of ook photorec, proberen daar nog data uit te halen.
Dat zal in dit geval lastig gaan, hij gaat nl. alle data (dus ook de nieuw geïnstalleerde 10.04) 'redden'
en hangt daar ook nog eens een eigen labelnaam aan, kortom; lijkt me een bijna ondoenlijke klus  
en je hebt wel erg veel opslagruimte nodig. Dat ook op een andere plaats als je eigen systeem moet
zijn aangekoppeld, ook mag je niet draaien vanaf dit systeem, maar moet je de harddisk ergens
inhangen, of van een live linux systeem dit gaan regelen.

Maar nogmaals, zolang er maar niets is overschreven tijdens de nieuw installatie, staan de gegevens nog steeds
op de schijf en is redding mogelijk. Maar aangezien je nooit zeker weet van waar de map nu eigenlijk stond
in het syteem, blijft het een enorme gok met een zeer kleine kans op succes. Waarbij je met datacarvers ook
nog eens bergen aan "geredde" data moet doorworstelen of moet zien te filteren.

Groeten Gerrit
 
« Laatst bewerkt op: 2010/08/22, 20:50:41 door mrGee »
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline Neri

  • Lid
Re: gegevens kwijt na installatie 10.4.1
« Reactie #5 Gepost op: 2010/08/22, 20:48:40 »
Hoi Maureen,

Wellicht kan ik wat voor je betekenen. Ik kan de data wel recoveren (voor een groot deel) Er zitten wel wat haken en ogen aan zoals een ieder al schrijft, maar wellicht kan ik je helpen. Woon je in de buurt van Apeldoorn?

Stuur me anders even een PM en dan kijken we verder.
----------------------------------------------------

Iedereen zal wel denken: Neri nog in NL?? Ja mensen, we zijn nog niet weg :-) Ik las dit bericht en dacht; wellicht kan ik ook eens hulp bieden.

Maureen, ik zie je bericht tegemoet, mocht je hulp nodig hebben.



Neri

Offline Maureen

  • Lid
Re: gegevens kwijt na installatie 10.4.1
« Reactie #6 Gepost op: 2010/08/23, 22:06:41 »
Hoi allemaal,

Dank je wel voor alle suggesties. Jullie zijn echt heel erg behulpzaam, dat waardeer ik zeer! Hoewel ik al een aantal jaar met Ubuntu werk, weet ik er eigenlijk maar weinig van. Veel te weinig. Het installeren van 10.4.1 was voor het eerst dat ik het zelf deed -en hij loopt goed, dus dat is wel positief. Maar ik ben nog lang niet thuis in alle terminal commando's.

Ik heb het met de linken van donpedroll geprobeerd. Installeren van scalpel en ook foremost lukte wel, maar vervolgens kreeg ik een foutmelding als ik het mijn files boven water wilde laten halen. Het commando was scalpel /dev/sda1 -o output en de foutmelding die ik kreeg was The configuration file did not specify any file types to carve.   (If you are using the default configuration file, you have to uncomment some of the file types. Toen snapte ik het niet meer. Ik kan ook niet goed volgen waarom ik sda1 moest intypen, volgens mij staat ubuntu op sda4, -kan dat?- maar dat heb ik ook geprobeerd en dat leverde hetzelfde op. Ben helemaal de weg kwijt.

Nog meer de weg kwijt raakte ik toen MauRice2 over root-, home- en swappartities begon. Volgens mij heb ik de root en swap gedelete, maar heb ik dan ook de home gedelete?  En waar zit die dan eigenlijk?

Het verhaal van Gerrit kan ik volgen. Alleen, ik heb na de installatie van 10.4.1 nog geen bestanden op mijn laptop gezet. Is dat hetzelfde als dat er "nog niets overheen geschreven is"?

Kortom, het is hopeloos met mij  :| Overigens, het is een map met foto's, jpeg-jes dus. Ja, hoe ik die nou kon overslaan bij het maken van een back up is mij een raadsel.....

Ondanks alle goede tips en suggesties zie ik niet in dat ik het zelf voor elkaar ga krijgen, mijn Ubuntukennis is gewoonweg te beperkt. Ik ga Neri een PM sturen, hopelijk kan die iets voor mij doen. En anders houdt het denk ik op, het is per slot van rekening mijn eigen suffe schuld.

In ieder geval heel erg bedankt, en ik zal laten weten of het gelukt is.

Groet,
Maureen 

Re: gegevens kwijt na installatie 10.4.1
« Reactie #7 Gepost op: 2010/08/27, 10:10:51 »
Ik hoop voor je dat het lukt.
Vond nog een andere interessante handleiding, misschien niet voor jouw van toepassing maar wel voor andere mensen die met dit probleem te maken krijgen.

http://port25.technet.com/videos/research/datarecovery.pdf
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Maureen

  • Lid
Re: gegevens kwijt na installatie 10.4.1
« Reactie #8 Gepost op: 2010/08/31, 21:52:21 »
Hoi,

Het is uiteindelijk voor een groot deel gelukt om mijn verloren gegane foto's terug te krijgen, dankzij Neri. Hij heeft een recoveryprogramma waar hij eerst mee heeft geprobeerd mijn harde schijf te recoveren. Dat ging helaas niet goed vanwege een foutmelding en het afbreken van het proces tijdens de recovery. Vervolgens heeft hij hetzelfde programma losgelaten op mijn sd-kaart en dat is wel gelukt, ik heb nu een groot deel van mijn foto's terug!

Ben echt helemaal :D !

Grote dank gaat uit naar Neri, maar ook naar alle anderen die met hun reaktie op mijn geposte draadje Neri verder op weg geholpen hebben mijn probleem op te lossen. Jullie zijn super.

Blije groeten,
Maureen
« Laatst bewerkt op: 2010/08/31, 21:59:29 door Maureen »

Offline Maureen

  • Lid
[opgelost] Re: gegevens kwijt na installatie 10.4.1
« Reactie #9 Gepost op: 2010/08/31, 21:57:44 »
en dan natuurlijk wel nog [OPGELOST] in het onderwerp zetten....