Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu of Mint?  (gelezen 1736 keer)

Offline robotto

  • Lid
Ubuntu of Mint?
« Gepost op: 2011/10/04, 10:16:06 »
De vraag liijkt me duidelijk, maar toch maar een toelichting:
graag verneem ik van jullie de voor- en nadelen van de pakketten. Op internet kom ik niet veel verder omdat iedereen roept dat het een kwestie van smaak is en daar valt over te twisten...

Zelf heb ik me ooit zo'n 2 jaar geleden bezig gehouden met Ubuntu (versie 8 of 9 of zoiets) maar sinds ik een nieuwe PC heb (OS win7home 64bit) wil ik me weer wat gaan verdiepen in Linux.

Mocht de vraag al eens gesteld zijn graag een draadje naar het topic!


Offline ThomasN

  • Lid
Re: Ubuntu of Mint?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/10/04, 10:36:55 »
Het belangrijkste verschil ― als we de Debian-editie van Mint buiten beschouwing laten ― is de standaard-interface. Ubuntu heeft tegenwoordig Unity, Mint heeft het "Mint-menu". Het is waarschijnlijk niet het antwoord dat je wilt horen, maar de keuze is toch echt een kwestie van smaak.

Van zowel Mint als Ubuntu kan je een live-versie proberen, zonder iets te hoeven installeren. Probeer ze eens uit en kijk wat er beter bevalt.

Een klein objectief voordeel van Ubuntu is dat er meer Ubuntu-gebruikers zijn en het dus makkelijker is om ondersteuning te vinden, maar ook Mint-gebruikers kunnen prima op ― bijvoorbeeld ― dit forum terecht en veel tips voor Ubuntu werken, eventueel met wat aanpassingen, ook in Mint.

Offline robotto

  • Lid
Re: Ubuntu of Mint?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/10/04, 10:39:34 »
Dank voor je snelle reactie! Toch raar dat ik dit topic met de zoekfunctie niet kon vinden, had zeker mijn bril niet op  =D

Ik zie dat Mint iets vriendelijker is voor de gebruiker en daarom voor sommigen de voorkeur heeft.
Andersom kun je met Ubuntu wat meer zaken instellen naar je eigen idee.
Geen overduidelijke winnaar dus, maar ik ga het met Mint proberen.........
Jullie horen nog wat ik ervan vindt.

Re: Ubuntu of Mint?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/10/04, 10:53:32 »
Mocht je echt niet kunnen beslissen; maak er een triple boot van ;)

Maar wacht nog even met Ubuntu: er komt heel binnenkort een nieuwe versie uit 11.10 en die is echt super !
Nadeel: het is een tussenversie en de updates zijn beperkt in tijd.

Natuurlijk is de nieuwe LTS-versie er ook nog maar dat is nog lang wachten.

Mint is zeker ook heel goed, en draait nog op de Gnome 2.3... versie, die lichter is om te draaien dan Unity bij Ubuntu.

Maar al ik je spec's lees zou ik zeggen ga voor Unity, je zal er veel plezier aan beleven en het is de nieuwe standaard bij Ubuntu.
Let op met de bits-versie ! Check eerst hoeveel Ram je aan boord hebt.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Ubuntu of Mint?
« Reactie #5 Gepost op: 2011/10/04, 11:19:42 »

Let op met de bits-versie ! Check eerst hoeveel Ram je aan boord hebt.

Ik gebruik nu Mint Debian, heb diverse malen geprobeerd Ubuntu 11.04 erop te zetten maar heb sterk de indruk dat mijn RAM (512MB) te licht wordt bevonden en ook Unity pakt mijn laptop niet. Mint daarentegen werkt helemaal super!!

Offline robotto

  • Lid
Re: Ubuntu of Mint?
« Reactie #6 Gepost op: 2011/10/04, 13:02:24 »
Voor zover het er toe doet:

HD Radeon 6570 1Gb
4Gb intern DDR3
AMD Phenom X4 955 3200
Asus Mobo M4A77T
MS Win7 Home 64 bit

Is m.i. voldoende voor Unity. Schijnbaar is Unity wat te zwaar voor de oudere PC's?

Offline ThomasN

  • Lid
Re: Ubuntu of Mint?
« Reactie #7 Gepost op: 2011/10/04, 14:23:59 »
Voor zover het er toe doet:

HD Radeon 6570 1Gb
4Gb intern DDR3
AMD Phenom X4 955 3200
Asus Mobo M4A77T
MS Win7 Home 64 bit

Is m.i. voldoende voor Unity. Schijnbaar is Unity wat te zwaar voor de oudere PC's?

Dat is (heel) ruim voldoende. Unity is wat te zwaar voor oudere PC's, met weinig ram of een oude gpu, maar zo ongeveer iedere computer die de afgelopen paar jaar nieuw gekocht is is goed genoeg. Je kan mogelijk wel tegen problemen aanlopen met de drivers voor je AMD gpu. De drivers van AMD geven nog wat vaker problemen dan die van NVidia of Intel. Ik weet niet zeker in hoeverre je daar daadwerkelijk last van zal hebben ― ik heb zelf geen AMD op dit moment ― je kan het het beste gewoon proberen en bij problemen hier om hulp vragen.
Succes met Mint of Ubuntu!