Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe "kapotte?" CD toch laten draaien in CD-speler?  (gelezen 938 keer)

Offline Jenske

  • Lid
Hoe "kapotte?" CD toch laten draaien in CD-speler?
« Gepost op: 2018/01/08, 19:42:18 »
Ik ben mijn muziek-cd's aan het rippen naar harde schijf, maar énkele CD's starten zelfs gewoon niet op. Ook als ik bv. VLC start en dan probeer de CD te laten openen, gebeurt dat niet.

Bestaat er een manier om de CD-speler alsnog te dwingen toch de CD te proberen in te lezen?


(Het gaat dus niet om een geval waarin geen enkele CD wordt ingelezen, maar wel om een énkele CD (waaronder eentje van Prince) die hij niet wil of kan openen)
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline rico70

  • Lid
Re: Hoe "kapotte?" CD toch laten draaien in CD-speler?
« Reactie #1 Gepost op: 2018/01/08, 19:49:29 »
Als er beschadigingen op zitten kan je ze vaak nog redden met scheerzeep en een scheerborstel. Gewoon rustig inzepen en borstelen.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Hoe "kapotte?" CD toch laten draaien in CD-speler?
« Reactie #2 Gepost op: 2018/01/09, 09:56:49 »
Helemaal niet openen lijkt mij wel heel drastisch, en doet me vermoeden dat het hier om een zelfgebrande CD gaat. Het lijkt me sterk dat een klassieke CD helemaal de geest geeft. Voor een zelfgebrande CD is dat wel goed mogelijk. Lijkt me in dat geval hopeloos.

De truck met de scheerzeep ( en vergelijkbare technieken met tandpasta enz.) kan inderdaad mogelijk helpen een gekraste audio CD met iets minder fouten uit te lezen, maar ook hier moet je geen mirakels verwachten.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Hoe "kapotte?" CD toch laten draaien in CD-speler?
« Reactie #3 Gepost op: 2018/01/09, 11:42:19 »
Cd een aantal dagen op een droge vlakke tafel laten liggen, zeker indien deze in een niet vlakke manier bewaart is. Kans is natuurlijk klein.

In heel veel dvd spelers leggen, sommige zijn veel beter.
Zelf heb ik laatst 200 dvd gekopieerd, een werkte niet, wel alle dvd's langzaam gebrand.
1 dvd speler die langzaam is kopieerde wel alle slechtere dvd's.

Vroeger had je rip programma's, die denk ik ook naar het midden van de cd kan springen, alleen namen weet ik niet meer. Kijk voor software om  beveiligde cd's te rippen. Misschien ook naar recovery software, hard disk recovery software.

Offline Nero

  • Lid
Re: Hoe "kapotte?" CD toch laten draaien in CD-speler?
« Reactie #4 Gepost op: 2018/01/09, 12:06:08 »
Kijk eens of de betrokken CD wel erkend wordt door de hardware:
lsblk -fmoet de CD tonen als /dev/cdrom(x).

Re: Hoe "kapotte?" CD toch laten draaien in CD-speler?
« Reactie #5 Gepost op: 2018/01/09, 15:36:41 »
Helemaal niet openen lijkt mij wel heel drastisch, en doet me vermoeden dat het hier om een zelfgebrande CD gaat. Het lijkt me sterk dat een klassieke CD helemaal de geest geeft. Voor een zelfgebrande CD is dat wel goed mogelijk. Lijkt me in dat geval hopeloos.

+1
En is de (vermeende) zelfgebrande muziek CD afgesloten? CD's die niet afgesloten zijn worden door de nodige CD-spelers niet ingelezen.
De pc leest ze dan wel. Dan kun je van de muziekbestanden die je dan vindt zelf alsnog een wel afgesloten muziek-cd branden.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Jenske

  • Lid
Re: Hoe "kapotte?" CD toch laten draaien in CD-speler?
« Reactie #6 Gepost op: 2018/01/09, 19:11:22 »
Het gaat om een volledig officiële CD van Prince. Legaler kan je ze niet krijgen, tenzij we Prince zelf zouden uitnodigen om in onze woonkamer te komen optreden.

(Maar nu ik erover denk: dat gaat dus niet meer wegens gestorven)



Officiëler kan je ze niet vinden; het scheelde niet veel of Prince was 'em zelf komen ondertekenen en heeft er over geademd alvorens hij de CD met zijn purperen mouw afveegde, na er een kort tufje op te hebben gelegd.







(voor de niet-relativatoren: de laatste zin is een grap)
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline wowo

  • Lid
Re: Hoe "kapotte?" CD toch laten draaien in CD-speler?
« Reactie #7 Gepost op: 2018/01/09, 20:04:25 »
In de jaren tachtig waren er volgens mij enkele platenmaatschappijen die een speciale kopieerbeveiliging op een CD zetten.
Je had dan wel gelukkig speciale rip programma's waarmee het wel kon. Als ik het me nog goed kan herinneren kon ik het met Winamp, waarvan ik een "eeuwige" licentie had, wel voor mekaar krijgen.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline vanadium

  • Lid
Re: Hoe "kapotte?" CD toch laten draaien in CD-speler?
« Reactie #8 Gepost op: 2018/01/09, 21:33:12 »
Als het inderdaad een officiële CD is, dan is dat de enige verklaring. Wellicht is de CD niet kapot, maar wel afspeelbaar op een audio CD.

Re: Hoe "kapotte?" CD toch laten draaien in CD-speler?
« Reactie #9 Gepost op: 2018/01/10, 11:50:29 »
Ik heb tot m'n eigen verbazing een (officiële) muziek-cd die zich niet meer liet lezen, toch weer aan de gang gekregen door 'm goed schoon te maken met een antistatisch doekje, zo eentje om lp's van stof te ontdoen. Hetzelfde resultaat met een vrij nieuwe dvd ("Bond. James Bond..."). Normaal maak ik die schijfjes schoon met m'n mouw of t-shirt, maar zo'n doekje is dus kennelijk toch net wat beter.

swake

  • Gast
Re: Hoe "kapotte?" CD toch laten draaien in CD-speler?
« Reactie #10 Gepost op: 2018/01/10, 12:15:07 »
Citaat
Normaal maak ik die schijfjes schoon met m'n mouw of t-shirt, maar zo'n doekje is dus kennelijk toch net wat beter.

Met je mouw of op je t-shirt schijfjes gaan reinigen ga je krassen maken en zal de cd of dvd dan ook onleesbaar worden .
Lees hier paar goede tips om schijfjes te reinigen .

Re: Hoe "kapotte?" CD toch laten draaien in CD-speler?
« Reactie #11 Gepost op: 2018/01/10, 13:53:17 »
Met je mouw of op je t-shirt schijfjes gaan reinigen ga je krassen maken en zal de cd of dvd dan ook onleesbaar worden .
Tot hier en tot dusverre nog nooit medegemaakt, hetzelfde wordt gezegd over het reinigen van optisch materiaal (objectieven), maar daar heb ik de afgelopen 40+ jaar ook nog geen last mee gehad! ;)