Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: OPGELOST: Wubi weg, hd's verwisselen en WIN-XP behouden  (gelezen 3372 keer)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Wubi weg, hd's verwisselen en WIN-XP behouden
« Reactie #25 Gepost op: 2009/02/28, 17:22:12 »
Het lijkt erop dat je niet de correcte schijfverwijzing opgeeft bij het installeren van grub. Je moet eerst en vooral een goed inzicht hebben in hoe je schijven gepartitioneerd zijn, en van welke schijf je systeem normaal opstart. Ik zie daar ergens: "/dev/sda1                 /media/USBschijf       fuseblk", wat zou betekenen dat je sda1 een USB schijf is ???

Ik zou de USB schijf afkoppelen, de live sessie opstarten met de live CD, al de Ubuntu partities verwijderen, en dan een herinstallatie uitvoeren. Het eindresultaat is een dual-boot systeem waar je kan kiezen tussen Ubuntu of Windows. Dat is toch wat je wil?

Als je het manueel wil doen, zal je eerst moeten zorgen dat je een goed inzicht hebt in hoe jou schijven gepartitioneerd zijn, welke opstart en waar je Ubuntu partities staan. "sudo fdisk -l" is het commando dat alle schijven en partities weergeeft. [edit] Track was me met dit laatste voor[edit]

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Wubi weg, hd's verwisselen en WIN-XP behouden
« Reactie #26 Gepost op: 2009/03/01, 10:28:52 »
Het struikelblok lag zó voor de hand dat ik  het niet zo onmiddellijk zag: menu.lst aanpassen en klaar is Kees!!!


Offline Jakke5

  • Lid
Re: OPGELOST: Wubi weg, hd's verwisselen en WIN-XP behouden
« Reactie #27 Gepost op: 2009/03/01, 10:32:15 »
En ik heb nog vergeten vooral Track en Vanadium te denken voor hun support. Zonder hen had ik het waarschijnlijk al lang opgegeven.

Offline vanadium

  • Lid
Re: OPGELOST: Wubi weg, hd's verwisselen en WIN-XP behouden
« Reactie #28 Gepost op: 2009/03/01, 12:24:49 »
...en het zou mooi zijn als je eens duidelijk aangaf wat je hebt aangepast. Dan help je op jou beurt mogelijk anderen.

Offline Jakke5

  • Lid
Re: OPGELOST: Wubi weg, hd's verwisselen en WIN-XP behouden
« Reactie #29 Gepost op: 2009/03/01, 23:07:42 »
Goed Vanadium, hoewel ik betwijfel of ik anderen kan helpen met Ubuntu.
Eerst heb ik de jumpertjes van de hd's verandzerd om de master de slave te maken en omgekeerd en dan heb ik Grub geïnstalleerd op hd1
Ik beperk me dus tot het veranderen van menu.lst

OPM: Zorg dat je weet op welke plaats grub geïnstalleerd is. Bij mij was dat van hd1 de partitie 1
Grub telt echter vanaf 0, Dat werd dus voor mij hd(0,0). Voor bv. van hd2 de partitie 4  zou dat worden hd(1,3)

1. neem een copie van menu.lst
2. Start op met de live-cd en zoek in Locations waar menu.lst te vinden is
dat was bij mij /media/disk/boot/grub
2. open in Applications de Terminal
3. tik in gksudo gedit /media/disk/boot/grub/menu.lst
4. menu.lst verschijnt
Ga naar de groepen regels waar géén # voor staat en verander telkens na "root" hd(0,0) (zie OPM)
5. Ga nu naar de groep regels die begint met "title   Windows ...."
Eerst moet de computer weten waar Win te vinden is:
Dus na "root" veranderen hd(1,0) (zie Opm. Wat moet ingevuld woden hangt af van waar Windows staat.
Hetzelfde geldt voor de regels met "map" . Ook daar moet ingevuld worden op welke hd Windows staat.)
Nu Windows nog wijsmaken dat hij op disk 1 staat, anders start hij niet
verander na "map" (hd0) (hd1)
en nog eens na de 2de "map" (hd1) (hd0)

Verlaat de editor en de terminal en QUIT Ubuntu-opgestart-met-de-cd-of-de-dvd
Nu zou UBUNTU moeten opstarten vanaf wat nu hd1 is en Win op hd2 toch ook opstartbaar in het menu dat Grub op het scherm zet als je opstart.
« Laatst bewerkt op: 2009/03/02, 12:28:36 door Jakke5 »