Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux Mint Déjà Dup geen integratie met Thunar ?  (gelezen 1022 keer)

Offline wowo

  • Lid
Linux Mint Déjà Dup geen integratie met Thunar ?
« Gepost op: 2014/04/15, 23:42:19 »
Weer een vraagje over Linux Mint.
Standaard Back-up tool van Linux Mint is nogal karig.
Ik ben in Ubuntu gewend om met Déjà Dup te werken en dat ging ik dus ook in Linux Mint proberen.
Gek genoeg kreeg ik in de bestandsbeheerder van Linux Mint (Thunar) geen mogelijkheid voor  "herstellen naar vorige versie" van een map of "Ontbrekende bestanden herstellen"

Wie heeft deze ervaring ook.
Moet ik nu Thunar verwijderen en Nautilus daarvoor in de plaats installeren ?
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline wowo

  • Lid
Re: Linux Mint Déjà Dup geen integratie met Thunar ?
« Reactie #1 Gepost op: 2014/04/16, 22:23:06 »
Thunar heeft zoals ik heb geconstateerd helaas geen integratie met Déjà Dub wat betreft het herstellen van ontbrekende bestanden of herstellen naar vorige versie.
Nu komt het natuurlijk niet zo vaak voor dat ik deze functies moet gebruiken maar ik heb daarvoor de volgende oplossing:
Installeer naast Thunar via het software centrum Nautilus.
Als je de integratie met Nautilus nodig hebt:
Ga naar instellingenbeheerder > Voorkeurstoepassingen en kies vervolgens Nautilus als voorkeurstoepassing.
Kies in het menu op bestandsbeheerder zodat Nautilus wordt opgestart. Als je klaar bent met herstellen kan je Thunar weer als voorkeurstoepassing inschakelen.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Linux Mint Déjà Dup geen integratie met Thunar ?
« Reactie #2 Gepost op: 2014/04/16, 22:45:13 »
De bestandbeheerder van een werkomgeving (Nautilus, Thunar, PCmanFM, ....) is misschien wel het meest wezenlijke onderdeel van die werkomgeving, en overal mee verweven. Ik raad sterk af, om bestandbeheerders erbij te installeren: dat kan hele vreemde storingen geven.

Behalve losstaand spul als Midnight Commander of zo; dat kan geen kwaad. Maar daar heb je niks aan voor Deja Dup.

Re: Linux Mint Déjà Dup geen integratie met Thunar ?
« Reactie #3 Gepost op: 2014/04/16, 23:13:30 »
Nautilus kun je starten met nautilus --nodesktop om te voorkomen dat ie je bureaublad overneemt. In 14.04 is die parameter overigens niet meer nodig want sinds Nautilus 3.10 (die in 14.04 zit) beheert Nautilus de desktop niet meer (GNOME heeft die ondersteuning gedropt).
Maar goed, ideaal is het niet.

Het enige alternatief is PCManFM. Ik weet niet of Deja Dup daarmee integreert, maar PCManFM is de enige bestandsbeheerder die in elke werkomgeving storingsvrij kan worden gebruikt. Daarom heeft bijv. Bodhi hem standaard geïnstalleerd staan naast de bestandsbeheerder van Enlightenment zelf.

Offline wowo

  • Lid
Re: Linux Mint Déjà Dup geen integratie met Thunar ?
« Reactie #4 Gepost op: 2014/04/16, 23:26:01 »
De bestandbeheerder van een werkomgeving (Nautilus, Thunar, PCmanFM, ....) is misschien wel het meest wezenlijke onderdeel van die werkomgeving, en overal mee verweven. Ik raad sterk af, om bestandbeheerders erbij te installeren: dat kan hele vreemde storingen geven.
Ik heb deze waarschuwing gelezen voor wat betreft Xubuntu op jouw site.
Als je op Linux Mint en Nautilus googled kan je zien dat het prima kan.
Om Nautilus blijvend als default te gebruiken zal je wel wat extra handelingen moeten verrichten (de voorkeurstoepassing is nl niet voldoende) en misschien dat wel problemen zou kunnen opleveren ?
Maar ja ik gebruik Nautilus niet "blijvend", dat zal dan toch geen kwaad kunnen ?
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Re: Linux Mint Déjà Dup geen integratie met Thunar ?
« Reactie #5 Gepost op: 2014/04/16, 23:28:17 »
De bestandbeheerder van een werkomgeving (Nautilus, Thunar, PCmanFM, ....) is misschien wel het meest wezenlijke onderdeel van die werkomgeving, en overal mee verweven. Ik raad sterk af, om bestandbeheerders erbij te installeren: dat kan hele vreemde storingen geven.
Ik heb deze waarschuwing gelezen voor wat betreft Xubuntu op jouw site.
Als je op Linux Mint en Nautilus googled kan je zien dat het prima kan.
Om Nautilus blijvend als default te gebruiken zal je wel wat extra handelingen moeten verrichten (de voorkeurstoepassing is nl niet voldoende) en misschien dat wel problemen zou kunnen opleveren ?
Maar ja ik gebruik Nautilus niet "blijvend", dat zal dan toch geen kwaad kunnen ?

Als standaard zetten is heel gemakkelijk. Je hoeft alleen het .desktop-bestand van Nemo te zoeken en daarin een regeltje te wijzigen naar Nautilus (weet even niet meer welke regel, maar is zo opgezocht op internet).

Offline wowo

  • Lid
Re: Linux Mint Déjà Dup geen integratie met Thunar ?
« Reactie #6 Gepost op: 2014/04/17, 00:42:58 »
Ik denk dat ik toch maar Nautilus uit Linux Mint 13 Xfce weer ga verwijderen.
Omdat ik deze via het software centrum heb geïnstalleerd, kan ik Nautilus dan ook weer het beste via het software centrum verwijderen of via synaptic ? 
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Linux Mint Déjà Dup geen integratie met Thunar ?
« Reactie #7 Gepost op: 2014/04/17, 09:49:47 »
Synaptic verwijdert beter en grondiger. Kies voor "volledig verwijderen".  :)

Offline wowo

  • Lid
Re: Linux Mint Déjà Dup geen integratie met Thunar ?
« Reactie #8 Gepost op: 2014/04/17, 13:12:43 »
Nautilus verwijderd via Synaptic omdat het niet mijn eigen laptop betreft. Anders had ik het wel aangedurfd maar dan wel opstarten via het commando wat vistaus aanhaalde zodat nautilus niet "per ongeluk" de desktop kan overnemen.

Hierbij ook nog een mi interessante link over het mogelijke gebruik van de Nautilis file manager in andere desktop omgevingen (Xfce, LXDE, KDE etc.):
Notes on The Nautilus File Manager installed in a non-Gnome desktop environment
http://www.freedomenv.com/NautilusScriptsFE/nautilus_fileMgr_on_nonGnome_desktops.htm
 
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS