Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Fotobewerking  (gelezen 7566 keer)

Offline BenMedia

  • Lid
    • Ben-Media
Fotobewerking
« Gepost op: 2014/09/30, 17:21:09 »
Beste mensen,

Wie van jullie weet hoe je in Linux het effect kunt krijgen in een foto zoals in de bijlage. Ik weet dat deze bewerking is gedaan in (windows)  Lightroom. Ik zou dit graag ook willen toepassen op mijn foto's. Wie o wie kan mij helpen.
Leverancier Ubuntu, Xubuntu, Lubuntu en Mint PC's

Re: Fotobewerking
« Reactie #1 Gepost op: 2014/09/30, 18:27:20 »
Zou heel veel helpen als je uit legt wat voor effect het eigenlijk is..Zijn het gewoon grijstinten of zo?
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline BenMedia

  • Lid
    • Ben-Media
Re: Fotobewerking
« Reactie #2 Gepost op: 2014/09/30, 18:35:04 »
Zou heel veel helpen als je uit legt wat voor effect het eigenlijk is..Zijn het gewoon grijstinten of zo?

Lowlands: Dat is nu net de vraag. Af en toe kom ik dit soort foto's tegen, weet verder echt niet hoe ze dit gedaan hebben. Als je goed naar de foto kijkt dan zie je meteen dat dit niet een gewone foto is die even snel omgezet is naar zwart-wit. De vraag is dus wie heeft enig idee of dit soort effecten ook mogelijk is in Linux. (programma)
Leverancier Ubuntu, Xubuntu, Lubuntu en Mint PC's

Re: Fotobewerking
« Reactie #3 Gepost op: 2014/09/30, 20:23:59 »
Kun je gewoon doen met een simpele fotobewerker zoals femke98 al aangeeft of een bekendere zoals Pixlr: http://pixlr.com

En anders op de desktop gewoon met Pinta of iets uitgebreider programma GIMP.

Offline MKe

  • Lid
Re: Fotobewerking
« Reactie #4 Gepost op: 2014/09/30, 22:07:18 »
Als je lightroom zoekt voor Linux moet je eens naar Darktable kijken. Dat is een opensource tegenhanger. Of het je bevalt is heel persoonlijk, maar in principe is dit, net als lightroom, een programma voor bewerken van raw bestanden. Gimp en dergelijke programma's zijn vaak meer gericht op jpeg-achtige formaten.

Re: Fotobewerking
« Reactie #5 Gepost op: 2014/10/01, 09:00:45 »
Dit effect kun je onder meer in Gimp 2.8 of lager bereiken. Kies Gereedschap - GEGL-bewerking, c2g (color to gray) en speel wat met de instellingen.

Offline wowo

  • Lid
Re: Fotobewerking
« Reactie #6 Gepost op: 2014/10/01, 09:52:22 »
Bij fotobewerking zijn er vele wegen die tot een bepaald resultaat leiden.
Welke het beste resultaat geeft kan alleen jijzelf beoordelen.
Klakkeloos een bepaalde bewerking kopiëren (in welk fotoprogramma dan ook) die je ergens hebt gezien, kan op je eigen foto anders uitpakken.
Het uitgangsmateriaal kan namelijk nooit identiek zijn.
Paul Matthijsse schrijft dan ook dat je zelf aan de slag moet gaan en wat experimenteren.

Als je op internet zoekt op gimp zwartwit conversie of zoiets zal je dan ook vele methodes tegenkomen.

Gimp bevat van huis uit al een grote verzameling filters, plugins en scripts en die kan je vrijwel onbeperkt uitbreiden.
Een interessante uitbreiding is bv de gmic-plugin. Daarmee worden maar liefst 652! extra filters geïnstalleerd.

Hoe je deze uitbreiding en nog vele anderen het beste kan installeren zal ik binnenkort in de rubriek Tips & trucs uitleggen.

Voor directe hulp over Gimp kan je je natuurlijk ook wenden tot een Gimp forum bv het Dutchgimpers Forum.







 
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline BenMedia

  • Lid
    • Ben-Media
Re: Fotobewerking
« Reactie #7 Gepost op: 2014/10/01, 09:54:19 »
Dit effect kun je onder meer in Gimp 2.8 of lager bereiken. Kies Gereedschap - GEGL-bewerking, c2g (color to gray) en speel wat met de instellingen.

Paul. Dit lijkt idd op wat ik zoek, alleen loopt Gimp bij deze bewerking steeds muur vast.
Leverancier Ubuntu, Xubuntu, Lubuntu en Mint PC's

Offline BenMedia

  • Lid
    • Ben-Media
Re: Fotobewerking
« Reactie #8 Gepost op: 2014/10/01, 09:57:05 »
Bij fotobewerking zijn er vele wegen die tot een bepaald resultaat leiden.
Welke het beste resultaat geeft kan alleen jijzelf beoordelen.
Klakkeloos een bepaalde bewerking kopiëren (in welk fotoprogramma dan ook) die je ergens hebt gezien, kan op je eigen foto anders uitpakken.
Het uitgangsmateriaal kan namelijk nooit identiek zijn.
Paul Matthijsse schrijft dan ook dat je zelf aan de slag moet gaan en wat experimenteren.

Als je op internet zoekt op gimp zwartwit conversie of zoiets zal je dan ook vele methodes tegenkomen.

Gimp bevat van huis uit al een grote verzameling filters, plugins en scripts en die kan je vrijwel onbeperkt uitbreiden.
Een interessante uitbreiding is bv de gmic-plugin. Daarmee worden maar liefst 652! extra filters geïnstalleerd.

Hoe je deze uitbreiding en nog vele anderen het beste kan installeren zal ik binnenkort in de rubriek Tips & trucs uitleggen.

Voor directe hulp over Gimp kan je je natuurlijk ook wenden tot een Gimp forum bv het Dutchgimpers Forum.

Thanx!
Leverancier Ubuntu, Xubuntu, Lubuntu en Mint PC's

Re: Fotobewerking
« Reactie #9 Gepost op: 2014/10/01, 11:22:43 »
Paul. Dit lijkt idd op wat ik zoek, alleen loopt Gimp bij deze bewerking steeds muur vast.
Ik denk dat je geen vastloper ziet. C2g is zeer rekenintensief, daardoor lijkt je pc niet meer te reageren. Om te zien hoe dat intrigerende filter werkt, kun je het beste een kleine foto nemen (max 1 MB bv.). Zet de iteratie op 1, samples op 4 en radius bv. op 100. Hoe lager de radius, des te duidelijker het effect, hoe hoger de radius, des te 'cleaner' de foto.

Dat filter maakt zoals gezegd deel uit van de Gegl-bibliotheek, waardoor Gimp met een grotere bitdiepte kan werken. Dat maakt bewerkingen ook rekenintensiever. Gimp 10 zal volledig op Gegl draaien, is de bedoeling. In Gimp 2.9, de (niet per se stabiele) ontwikkelversie, is al een aantal gegl-filters opgenomen. Als je die loslaat op 16-bit tiff's die Gimp 2.9 kan verwerken, zit je soms wel even te wachten, ook omdat multicore-verwerking nog niet voor elk filter is doorgevoerd.

Re: Fotobewerking
« Reactie #10 Gepost op: 2014/10/01, 11:24:49 »
Of het mooie boek van Gimp, Inkscape en Scribus gemaakt door Just Vecht, Paul en Kristie.
Huishoudelijke mededeling. Femke krijgt niet ik herhaal niet betaald om ons boek te spammen!  :)

Offline BenMedia

  • Lid
    • Ben-Media
Re: Fotobewerking
« Reactie #11 Gepost op: 2014/10/01, 11:32:33 »
Paul. Dit lijkt idd op wat ik zoek, alleen loopt Gimp bij deze bewerking steeds muur vast.
Ik denk dat je geen vastloper ziet. C2g is zeer rekenintensief, daardoor lijkt je pc niet meer te reageren. Om te zien hoe dat intrigerende filter werkt, kun je het beste een kleine foto nemen (max 1 MB bv.). Zet de iteratie op 1, samples op 4 en radius bv. op 100. Hoe lager de radius, des te duidelijker het effect, hoe hoger de radius, des te 'cleaner' de foto.

Dat filter maakt zoals gezegd deel uit van de Gegl-bibliotheek, waardoor Gimp met een grotere bitdiepte kan werken. Dat maakt bewerkingen ook rekenintensiever. Gimp 10 zal volledig op Gegl draaien, is de bedoeling. In Gimp 2.9, de (niet per se stabiele) ontwikkelversie, is al een aantal gegl-filters opgenomen. Als je die loslaat op 16-bit tiff's die Gimp 2.9 kan verwerken, zit je soms wel even te wachten, ook omdat multicore-verwerking nog niet voor elk filter is doorgevoerd.

Dit klopt helemaal, Gimp loopt niet vast maar is volop aan het werk waardoor er niet meer gereageert wordt op muisklikken. Paul met Gegl kan ik de bewerking doen die ik zocht. Hartelijk dank!
Leverancier Ubuntu, Xubuntu, Lubuntu en Mint PC's

Re: Fotobewerking
« Reactie #12 Gepost op: 2014/10/01, 12:00:46 »
Daarom was Pinta een mooi alternatief geweest. Een stuk lichter en bevat exact datzelfde effect, zoals ik al eerder aanhaalde. Maar goed, mooi dat het alsnog gelukt is :)

Offline BenMedia

  • Lid
    • Ben-Media
Re: Fotobewerking
« Reactie #13 Gepost op: 2014/10/01, 15:01:52 »
Daarom was Pinta een mooi alternatief geweest. Een stuk lichter en bevat exact datzelfde effect, zoals ik al eerder aanhaalde. Maar goed, mooi dat het alsnog gelukt is :)

Je maakt mij nieuwsgierig  :-)  Hoe doe je dat dan in Pinta?
Leverancier Ubuntu, Xubuntu, Lubuntu en Mint PC's

Re: Fotobewerking
« Reactie #14 Gepost op: 2014/10/01, 19:01:35 »
Menubalk --> Aanpassingen --> Zwart-wit

Offline BenMedia

  • Lid
    • Ben-Media
Re: Fotobewerking
« Reactie #15 Gepost op: 2014/10/01, 19:23:36 »
Menubalk --> Aanpassingen --> Zwart-wit

Een foto omzetten naar zwart-wit is even iets anders dan wat ik vroeg.
Leverancier Ubuntu, Xubuntu, Lubuntu en Mint PC's

Offline Jenske

  • Lid
Re: Fotobewerking
« Reactie #16 Gepost op: 2014/10/03, 00:07:12 »
Beste mensen, de oorspronkelijke vraag was helemaal niet naar het programma dat je er eventueel voor kan gebruiken, maar wél naar het systeem of de procedure die erachter zit.

En ik vermoed dat je hier eens moet proberen met wat men "lokaal contrast" of "local contrast" noemt. Je kan dit effect (in overdreven vorm) o.a. zien op "http://pics.idemdito.org/computer/lokaal-contrast.htm".

In Digikam kan je als het ware meerdere lokale contrastbewerkingen "stapelen"; ze noemen dat daar "stappen". Door 2 à 3 stappen (of passages) uit te voeren krijg je een effect zoals op uw foto.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline BenMedia

  • Lid
    • Ben-Media
Re: Fotobewerking
« Reactie #17 Gepost op: 2014/10/03, 07:10:46 »
Beste mensen, de oorspronkelijke vraag was helemaal niet naar het programma dat je er eventueel voor kan gebruiken, maar wél naar het systeem of de procedure die erachter zit.

En ik vermoed dat je hier eens moet proberen met wat men "lokaal contrast" of "local contrast" noemt. Je kan dit effect (in overdreven vorm) o.a. zien op "http://pics.idemdito.org/computer/lokaal-contrast.htm".

In Digikam kan je als het ware meerdere lokale contrastbewerkingen "stapelen"; ze noemen dat daar "stappen". Door 2 à 3 stappen (of passages) uit te voeren krijg je een effect zoals op uw foto.

Jenske heeft de vraag wel goed begrepen, evenals Paul en Wowo :-). Jenske, ik heb digikam geinstalleerd en er even in rondgesnuffeld. Is wel even anders dan Gimp wat ik nu al acht jaar gebruik. Ik moet er erg aan wennen en voel me nog een beetje een kat in een vreemd pakhuis. Maar ik ga me er zeker verder in verdiepen. Bedankt voor je tip.
Leverancier Ubuntu, Xubuntu, Lubuntu en Mint PC's

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Fotobewerking
« Reactie #18 Gepost op: 2014/10/03, 07:14:36 »
Dit effect kun je onder meer in Gimp 2.8 of lager bereiken. Kies Gereedschap - GEGL-bewerking, c2g (color to gray) en speel wat met de instellingen.

Paul. Dit lijkt idd op wat ik zoek, alleen loopt Gimp bij deze bewerking steeds muur vast.

Ik heb net eens gespeeld met dit filter. Paul had er al eens eerder over geschreven. Met de instellingen 700 - 20 - 30 bereikte ik prima resultaten, maar het filter vraagt dan wel heel erg veel van mijn PC.

Zet eerst het voorbeeld uit en tik dan deze waarden in. Dan pas zet je het voorbeeld weer aan. Dan zie je het resultaat blokje voor blokje op je scherm komen. Neem er de tijd voor. Dat voorbeeld wordt zo te zien uitgevoerd op het volledige beeld. Dat was bij mij 44 MB groot en 1700 pixels breed. Geen hele dikke dus. Dit filter gaat al aan het voorbeelden zodra je die eerste instelling aanpast. Dat is nou niet echt slim en misschien dat jouw PC zich daarin verslikt?

Misschien ook een goed idee de actie in stapjes naar de wat heftiger waarden te brengen. Nu heb ik maar een PC met een oudere threecore AMD en nog geen 4 GB op Xubuntu. Dat is geen schokkend snelle PC met een i7 op 64 bits. Wel een schokkend snel computersysteem natuurlijk (geintje)

Ik ben benieuwd!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline BenMedia

  • Lid
    • Ben-Media
Re: Fotobewerking
« Reactie #19 Gepost op: 2014/10/03, 07:52:32 »
Jvecht:  Geweldige tip. Door het voorbeeld uit te schakelen kun je nu wat makkelijker werken. Het instellen lukt nu zonder dat de machine al bezig gaat en je niet meer verder kunt met instellingen. Met de gegeven waardes van jou kom ik nu heel dicht in de buurt van hetgeen ik zoek (zocht) De instellingen kunnen wel heel sterk verschillen per foto. Hartelijk dank voor deze geweldige tip, heel blij mee :-)
Leverancier Ubuntu, Xubuntu, Lubuntu en Mint PC's

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Fotobewerking
« Reactie #20 Gepost op: 2014/10/03, 08:03:14 »
Goed te horen en graag gedaan!

Ik ben er zelf ook blij mee! Inderdaad verschillen de resultaten per foto. Mijn stoppelbaard was geen succes in c2g. Dat wordt een klus voor wat glamour touch up werk. Of naar de kapper en het natte scheermes?

Prachtig vind ik dit. Je leest of ziet een mooi verhaal met voorbeeld voor Photoshop, Lightroom, etc en dat doe je dan vrijwel naadloos na met GIMP. Soms heb je een tip nodig waar je het moeten zoeken, zoals dit c2g filter. Paul, hartelijk dank!!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline BenMedia

  • Lid
    • Ben-Media
Re: Fotobewerking
« Reactie #21 Gepost op: 2014/10/03, 09:53:37 »
Goed te horen en graag gedaan!

Ik ben er zelf ook blij mee! Inderdaad verschillen de resultaten per foto. Mijn stoppelbaard was geen succes in c2g. Dat wordt een klus voor wat glamour touch up werk. Of naar de kapper en het natte scheermes?

Prachtig vind ik dit. Je leest of ziet een mooi verhaal met voorbeeld voor Photoshop, Lightroom, etc en dat doe je dan vrijwel naadloos na met GIMP. Soms heb je een tip nodig waar je het moeten zoeken, zoals dit c2g filter. Paul, hartelijk dank!!

Jenske, Wowo, Jvecht en Paul, hartelijk dank, jullie hulp wordt zeer gewaardeerd!!
Leverancier Ubuntu, Xubuntu, Lubuntu en Mint PC's

Offline BenMedia

  • Lid
    • Ben-Media
Re: Fotobewerking
« Reactie #22 Gepost op: 2014/10/03, 10:42:36 »
Citaat
Wie van jullie weet hoe je in Linux het effect kunt krijgen in een foto zoals in de bijlage.
Dit was je vraag, dus ik denk dat je hem anders had moeten stellen.
Ik lees er namelijk niet in welk het systeem of de procedure erachter zit, maar met welk proggie etc.

En nogmaals je kan heel veel online doen met foto's.

zelf heb ik deze online gemaakt:





De achterkant was heel wat anders, die haal je dan weg en vervolgens kan je er van alles mee doen wat je wilt.

Maar, Gimp kan inderdaad ook heel veel. En de tips die ik lees zijn erg welkom!!


Als je deze foto wilt vergelijken met de foto die ik geplaatst heb, Ja sorry, maar dan schiet ik waarschijnlijk helaas zelf wat tekort, mijn excuses.

[Mod edit: niet op de man spelen!]
« Laatst bewerkt op: 2014/10/04, 17:08:32 door TopGear »
Leverancier Ubuntu, Xubuntu, Lubuntu en Mint PC's

Offline BenMedia

  • Lid
    • Ben-Media
Re: Fotobewerking
« Reactie #23 Gepost op: 2014/10/03, 11:15:06 »
Jvecht, Paul, Wowo en Jenske, Hartelijk dank voor de hulp.  Mijn vraag is beantwoord :-)


Groet Ben.

[Nogmaals, NIET op de man spelen!]
« Laatst bewerkt op: 2014/10/04, 18:23:52 door TopGear »
Leverancier Ubuntu, Xubuntu, Lubuntu en Mint PC's

Offline Henkp

  • Lid
Re: Fotobewerking
« Reactie #24 Gepost op: 2014/10/03, 13:24:09 »
@Jvecht, Paul, Wowo en Jenske,

Ook namens mij Hartelijk bedankt voor deze geweldige goede uitleg.

Henk