Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: checking root file system  (gelezen 848 keer)

Gast

  • Gast
checking root file system
« Gepost op: 2006/05/03, 09:41:28 »
Hallo,

Gisteren duurde het opstarten vele malen langer i.v.m. "checking root file system"
Blijkbaar moet dit regelmatig gechecked worden, maar hoe?
De volgende tekst verscheen er bij: "has been mounted 30 times without being checked, checked forced"
Nadat e.e.a. was gechecked controleerde het systeem de rest alvorens te kunnen inloggen en functioneerde alles als vanouds.
Moet ik een handeling plegen om dit in de toekomst te voorkomen of is dit zo nu en dan een feit?
Graag jullie antwoord.

Rob Hoekstra

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
checking root file system
« Reactie #1 Gepost op: 2006/05/03, 09:59:34 »
Standaard om de 30 mounts. Je kan dat afzetten, maar weet niet onmiddellijk hoe. Ik laat het echter. Is altijd eens goed :)

Gast

  • Gast
checking root file system
« Reactie #2 Gepost op: 2006/05/03, 13:13:44 »
Je kan het afzetten door in /etc/fstab aan het einde van de lijn waar je / partitie in staat de 2 cijfers in 0 en 0 te veranderen. Ik zou dit echter niet aanraden.

jpjacobs

  • Gast
checking root file system
« Reactie #3 Gepost op: 2006/05/06, 00:57:11 »
of als je het interval te klein vindt tussen 2 checks (dus te kort opelkaar) kan je dit wijzigen met e2fstune. Ik heb dit nog nooit gedaan, dus google ernaar en lees de manpage.
groetjes,
JP

Offline wutnubu

  • Lid
checking root file system
« Reactie #4 Gepost op: 2006/05/06, 08:24:41 »
Dat is nu ook een reden om Linux te gebruiken, je ziet wat er gebeurd en hebt er af en toe last van als je systeem gecontroleerd (en gerepareerd wordt). Nooit uitzetten, dat gaat je opbreken.

Al het niet gedaan zou worden heb je over een aantal maanden ineens problemen met bestanden die niet goed meer benaderd kunnen worden. Dat wil je natuurlijk niet.

Succes
Willem