Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe dezelfde mail naar 100 adressen, maar ieder persoonlijk  (gelezen 12574 keer)

Offline Beekhof

  • Lid
Hoe dezelfde mail naar 100 adressen, maar ieder persoonlijk
« Gepost op: 2012/05/24, 07:52:25 »
Een en hetzelfde E-mail bericht versturen naar meerdere adressen zou kunnen door al die adressen op een regel (to all) te vermelden/zetten.
Dat is echter nadrukkelijk, om privacy redenen, niet de bedoeling.
Dus iedere ontvanger ziet alleen zijn eigen adres.
Dat dit programma (script) in de Terminal (ook wel “console” of “command-line”genoemd)  moet draaien is geen bezwaar, enkel is het handig als de commando’s enigszins toegelicht kunnen worden, dus een beschrijving van wat iedere commandoregel oplevert als resultaat.
Waar dit op internet te vinden?

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Hoe dezelfde mail naar 100 adressen, maar ieder persoonlijk
« Reactie #1 Gepost op: 2012/05/24, 08:03:42 »
Een en hetzelfde E-mail bericht versturen naar meerdere adressen zou kunnen door al die adressen op een regel (to all) te vermelden/zetten.
Dat is echter nadrukkelijk, om privacy redenen, niet de bedoeling.
Dus iedere ontvanger ziet alleen zijn eigen adres.
Dat dit programma (script) in de Terminal (ook wel “console” of “command-line”genoemd)  moet draaien is geen bezwaar, enkel is het handig als de commando’s enigszins toegelicht kunnen worden, dus een beschrijving van wat iedere commandoregel oplevert als resultaat.
Waar dit op internet te vinden?
Als je BCC gebruikt, dan zien de andere ontvangers dat mailadres niet.

Re: Hoe dezelfde mail naar 100 adressen, maar ieder persoonlijk
« Reactie #2 Gepost op: 2012/05/24, 11:28:58 »
Blind Carbon Copy it is.
« Laatst bewerkt op: 2012/05/24, 16:36:37 door Cumulus007 »

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Hoe dezelfde mail naar 100 adressen, maar ieder persoonlijk
« Reactie #3 Gepost op: 2012/05/24, 16:21:14 »
Misschien ook, maar ik zou liever de Blind Carbon Copy gebruiken.

Offline Beekhof

  • Lid
Re: Hoe dezelfde mail naar 100 adressen, maar ieder persoonlijk
« Reactie #4 Gepost op: 2012/05/24, 21:39:13 »
24-5-12 Toepassen BCC is me bekend, maar is NIET het antwoord op mijn vraag.

Ik vroeg om een programma (script) waarmee het mogelijk is een en dezelfde mail naar meerdere mensen te sturen, waarbij iedere ontvanger alleen zijn eigen mail adres zou zien.
Dus waardoor het hem of haar onmiddellijk duidelijk voor wie dit bericht bestemd is.

Al die 100 adressen m.b.v BCC versturen levert bij de ontvanger een geheimzinnige boodschap op, nl: “Aan: niet-openbare ontvangers” en dit kan gezien worden als spam en als zodanig onmiddellijk verwijderd worden.


Re: Hoe dezelfde mail naar 100 adressen, maar ieder persoonlijk
« Reactie #5 Gepost op: 2012/05/24, 21:42:16 »
24-5-12 Toepassen BCC is me bekend, maar is NIET het antwoord op mijn vraag.

Ik vroeg om een programma (script) waarmee het mogelijk is een en dezelfde mail naar meerdere mensen te sturen, waarbij iedere ontvanger alleen zijn eigen mail adres zou zien.
Dus waardoor het hem of haar onmiddellijk duidelijk voor wie dit bericht bestemd is.

Al die 100 adressen m.b.v BCC versturen levert bij de ontvanger een geheimzinnige boodschap op, nl: “Aan: niet-openbare ontvangers” en dit kan gezien worden als spam en als zodanig onmiddellijk verwijderd worden.


Dit is wel een antwoord op je vraag. Je stelt in je openingspost dat een script/programma, al dan niet draaiend in de terminal, geen bezwaar is. Hieruit maak ik niet op dat het een vereiste is.

Persoonlijk heb ik nog nooit ervaren dat een mailclient "niet-openbare ontvangers" vermeldt bij het Aan-veld.

Offline Beekhof

  • Lid
Re: Hoe dezelfde mail naar 100 adressen, maar ieder persoonlijk
« Reactie #6 Gepost op: 2012/05/24, 22:18:57 »
Maak het nu niet gekker:
1e Een script moet wel via de cmd line dus een vereiste en geen keuze.
Ik bedoelde enkel hiermee ik heb ervaring in werken met de Terminal.
2e heb ik wel - al enkele malen - een bericht ontvangen met "Aan: niet-openbare ontvangers", vond het maar een raar zaakje en onmiddellijk de mail verwijderd.

Re: Hoe dezelfde mail naar 100 adressen, maar ieder persoonlijk
« Reactie #7 Gepost op: 2012/05/24, 22:25:01 »
BCC is toch wel de juiste manier om mails naar meerdere personen te sturen waar ze niet kunnen zien aan wie het nog meer gestuurd is.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Re: Hoe dezelfde mail naar 100 adressen, maar ieder persoonlijk
« Reactie #8 Gepost op: 2012/05/24, 22:36:44 »
Maak het nu niet gekker:
1e Een script moet wel via de cmd line dus een vereiste en geen keuze.
Ik bedoelde enkel hiermee ik heb ervaring in werken met de Terminal.
2e heb ik wel - al enkele malen - een bericht ontvangen met "Aan: niet-openbare ontvangers", vond het maar een raar zaakje en onmiddellijk de mail verwijderd.
Je wilt een antwoord, of je wilt het niet.  Stel in het vervolg je vraag wat duidelijker ;)

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Hoe dezelfde mail naar 100 adressen, maar ieder persoonlijk
« Reactie #9 Gepost op: 2012/05/24, 22:59:16 »
Je wilt een antwoord, of je wilt het niet.  Stel in het vervolg je vraag wat duidelijker ;)
Ik snap je punt. Maar laten we nu de TS gewoon weer gaan helpen.

BCC is toch echt voor dit soort situaties ontworpen. Als je wilt voorkomen dat ontvangers dingen als "Aan: niet-openbare ontvangers" te zien krijgen kun je 1 adres in To: zetten. Bijv. nieuws@jouwdomein.nl of noreply@jouwdomein.nl of gewoon jouw persoonlijk e-mailadres.

Als je toch echt liever een moeilijk(er) doet met een script, kun je met bash en het mail commando aan de gang. Genoeg voorbeelden op Google. ipv. 1 keer dat mail-commando aan te roepen zou je een lus kunnen maken die het commando voor elk adres aanroept. Als je hier niet uitkomt horen we het wel.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline vanadium

  • Lid
Re: Hoe dezelfde mail naar 100 adressen, maar ieder persoonlijk
« Reactie #10 Gepost op: 2012/05/25, 10:47:39 »
Het voordeel van geïndividualiseerde mails is niet alleen dat het meer netjes is, maar ook dat je veel minder kans hebt dat je mail als spam gemarkeerd wordt. In mijn Windows periode heb ik dat nog gedaan via een batch bestand, waarbij automatisch om de twee seconden een bericht werd verstuurd. Dat laatste om te vermijden dat men je beschuldigt van een "aanval" op de mail server. In linux kan je voor die pause "sleep" gebruiken.

Dergelijk batchbestand kan je via een commando genereren uit een databank. Mijn primitievere aanpak was de commando's samen te stellen in een rekenblad. Bijvoorbeeld, met een email adres in A1:
="sleep 2 && /bin/mail -s ""Onderwerp"" "&A1&"afzender@domein < $(cat bericht.txt)"
(niet getest)

Ten slotte commando's uit het rekenblad kopiëren en plakken in een script.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Hoe dezelfde mail naar 100 adressen, maar ieder persoonlijk
« Reactie #11 Gepost op: 2012/05/25, 17:04:26 »
Het voordeel van geïndividualiseerde mails is niet alleen dat het meer netjes is, maar ook dat je veel minder kans hebt dat je mail als spam gemarkeerd wordt.
....
Inderdaad. Maar als je geregeld nieuwsbrieven of iets dergelijks wilt versturen zou ik liever kijken naar software daarvoor. Er zijn voldoende makkelijke gratis oplossingen daarvoor. Deze zijn dan ook een stuk makkelijker in beheer, en hebben dergelijke functionaliteit (niet alles in 1 keer versturen). Ik heb wel eens http://www.phplist.com/ gebruikt
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: Hoe dezelfde mail naar 100 adressen, maar ieder persoonlijk
« Reactie #12 Gepost op: 2012/05/25, 17:33:12 »
# Er van uitgaande dat je correct een mailserver geconfigureerd hebt
for x in $(cat recipients.txt); do mail -s 'Onderwerp hier' $x < mail.txt; done
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net