Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: UEFI bootable USB stick maken met Windows 7 erop onder Ubuntu.  (gelezen 3171 keer)

Offline jos34

  • Lid
Ik krijg steeds de volgende error als ik vanaf wil booten.:

Non-system disk or disk error replace and press any key when ready.

PS. is het trouwens booten of boten?

Offline EZ-man

  • Lid
Re: UEFI bootable USB stick maken met Windows 7 erop onder Ubuntu.
« Reactie #1 Gepost op: 2015/06/19, 18:41:50 »
Vraag:
   met welk programma zet je die iso op de usb-stick ?

Als mij dat overkomt bij een installatie (en weet dat de stick wel op een ander systeem werkt) dan kies ik voor een DVD-installatie - ik ben niet voor een gat te vangen  ;)

PS. is het trouwens booten of boten?

"Booten", de Engelse stam van het woord is boot.
Mocht je de kluts kwijt raken, dan kan je ook spreken van "opstarten", maar dat is wel minder cool.  :D

Offline jos34

  • Lid
Re: UEFI bootable USB stick maken met Windows 7 erop onder Ubuntu.
« Reactie #2 Gepost op: 2015/06/19, 18:45:25 »
Schijfimage koppelaar.

En op internet staat dat een DVD niet in UEFI kan booten.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: UEFI bootable USB stick maken met Windows 7 erop onder Ubuntu.
« Reactie #3 Gepost op: 2015/06/19, 19:00:34 »
En op internet staat dat een DVD niet in UEFI kan booten.
Zo, en waar heb je dat gelezen ?

PS: het internet is heel klein, ik heb het vanmiddag uitgelezen en ligt nu op de brandstapel.

JohPoe

  • Gast
Re: UEFI bootable USB stick maken met Windows 7 erop onder Ubuntu.
« Reactie #4 Gepost op: 2015/06/19, 19:09:18 »
En op internet staat dat een DVD niet in UEFI kan booten.
Zo, en waar heb je dat gelezen ?

PS: het internet is heel klein, ik heb het vanmiddag uitgelezen en ligt nu op de brandstapel.

EZ mode
http://lmgtfy.com/?q=UEFI+and+DVD+boot

Offline EZ-man

  • Lid
Re: UEFI bootable USB stick maken met Windows 7 erop onder Ubuntu.
« Reactie #5 Gepost op: 2015/06/19, 19:34:31 »
Het onderwerp UEFI en DVD ligt wat gecompliceerder (met een blinde zoekopdracht kom je niet ver) zie de officiele Ubuntu Wiki:
   https://help.ubuntu.com/community/UEFI#Identifying_if_the_computer_boots_the_Ubuntu_DVD_in_UEFI_mode

Vragen aan Jos:
  - welke instructie gebruik je voor de installatie van Ubuntu op een moderne pc
  - welke Ubuntu instructie gebruik je voor USB

Mijn ervaring met UEFI en dvd:
  Mint 17.1  ging vlekkeloos (terwijl mijn multi distro usb niet werkte).

Aanvulling:
Jos, ik wil je helpen, maar dan moet je meer informatie geven.
« Laatst bewerkt op: 2015/06/19, 19:37:22 door EZ-man »

Offline jos34

  • Lid
Re: UEFI bootable USB stick maken met Windows 7 erop onder Linux Mint 17.1.
« Reactie #6 Gepost op: 2015/06/19, 20:47:03 »
Het gaat hier over Windows 7 op een USB Stick, niet Linux Mint.

Edit. Ik had mij vergist, alle Ubuntu in de vorige post is Linux Mint.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: UEFI bootable USB stick maken met Windows 7 erop onder Ubuntu.
« Reactie #7 Gepost op: 2015/06/19, 20:57:01 »
Dus als ik het goed begrijp wil je het volgende vragen:
   "Ik wil op een linux-systeem (Linux Mint) een usb-stick maken met een bootable windows 7 er op."

Antwoord:
  dat kan bij mijn weten niet (of je moet info vinden van ms op het forum aldaar).

Offline jos34

  • Lid
Re: UEFI bootable USB stick maken met Windows 7 erop onder Ubuntu.
« Reactie #8 Gepost op: 2015/06/19, 22:57:08 »
Dus als ik het goed begrijp wil je het volgende vragen:
   "Ik wil op een linux-systeem (Linux Mint) een usb-stick maken met een bootable windows 7 er op."

Antwoord:
  dat kan bij mijn weten niet (of je moet info vinden van ms op het forum aldaar).

Ja, en ik bedoel de installatie van Windows vanaf de USB Stick.
« Laatst bewerkt op: 2015/06/19, 23:13:56 door jos34 »

Re: UEFI bootable USB stick maken met Windows 7 erop onder Ubuntu.
« Reactie #9 Gepost op: 2015/06/19, 23:22:33 »
Voor een opstartbare stick met Windows erop heb je helaas Windows voor nodig en een bepaald progje dat alleen in Windows draait.
Mogelijk zou je dat progje kunnen draaien via Wine of VirtualBox Windows; maar dit is een hint geen parate kennis.

Even de TechBase van Microsoft raadplegen wat precies je nodig hebt om een USB stick met Windows te maken.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Henkp

  • Lid
Re: UEFI bootable USB stick maken met Windows 7 erop onder Ubuntu.
« Reactie #10 Gepost op: 2015/06/20, 12:14:40 »
Unetbootin voor zowel Windows als Linux en Mac OS

http://unetbootin.sourceforge.net/

Offline vanadium

  • Lid
Re: UEFI bootable USB stick maken met Windows 7 erop onder Ubuntu.
« Reactie #11 Gepost op: 2015/06/20, 12:32:46 »
Niet dus: de OP wil immers een opstartbare USB maken die MS Windows opstart. Dat kan niet met UNetbootin. Hier werd dezelfde vraag in het Engels gesteld.

Re: UEFI bootable USB stick maken met Windows 7 erop onder Ubuntu.
« Reactie #12 Gepost op: 2015/06/20, 13:44:58 »
Mijn ervaring is dat vanuit Linux een Windows USB stick maken nukkig gaat, en dat je dan de door TS vermelde foutmeldingen krijgt.
Vanuit Linux een Windows DVD maken werkt wel.
(desnoods met een externe USB DVD-brander, past in een envelop, dus voor €10 te koop op MP  ;) )

Offline jos34

  • Lid
Re: UEFI bootable USB stick maken met Windows 7 erop onder Ubuntu.
« Reactie #13 Gepost op: 2015/06/22, 14:53:27 »
Ik heb via Rufus nu een werkende stick verkregen en Windows 7 nu geïnstalleerd, echter krijg ik Windows 7 niet gestart:
http://nl.tinypic.com/r/33nyiy1/8

Offline EZ-man

  • Lid
Re: UEFI bootable USB stick maken met Windows 7 erop onder Ubuntu.
« Reactie #14 Gepost op: 2015/06/22, 15:04:44 »
Doe een zoekopdracht met de volgende term:
   fix boot win7


Offline Henkp

  • Lid
Re: UEFI bootable USB stick maken met Windows 7 erop onder Ubuntu.
« Reactie #15 Gepost op: 2015/06/22, 16:16:17 »
Even een vraagje tussen door,
Weten jullie toevallig ook als ik mijn ram geheugen uit ga breiden van 4Gb naar 16Gb of dat ik daar dan ook last mee ga krijgen?.
En dan heb ik het over Win 7

Offline EZ-man

  • Lid
Re: UEFI bootable USB stick maken met Windows 7 erop onder Ubuntu.
« Reactie #16 Gepost op: 2015/06/22, 16:29:24 »
als ik mijn ram geheugen uit ga breiden van 4Gb naar 16Gb of dat ik daar dan ook last mee ga krijgen?.
Dit is een niet geheel uit te sluiten scenario  ;)
Maar ik denk dat je met bootfix kan verhelpen en anders vraag je het de jongens van ms te R.  :police:

Offline jos34

  • Lid
Re: UEFI bootable USB stick maken met Windows 7 erop onder Ubuntu.
« Reactie #17 Gepost op: 2015/06/22, 17:13:26 »
Tja, dan zal je niet de juiste Windows 7 hebben.
Dat staat er ook hè..........bovenaan.............er is een software of hardware gewijzigd en daardoor kan deze niet opstarten.
Dus deze Windows behoord aan een andere pc.

Zoek een Windows forum en vraag het daar even ;)

Ehh.... Behalve mischien een OEM versie is een Windows installatie geloof ik niet gebonden aan een PC, alleen de licentie code. En dan nog draait het gewoon al dan mischien niet als legitieme Windows.
« Laatst bewerkt op: 2015/06/22, 17:59:25 door jos34 »

Offline Henkp

  • Lid
Re: UEFI bootable USB stick maken met Windows 7 erop onder Ubuntu.
« Reactie #18 Gepost op: 2015/06/22, 18:05:37 »
Even een vraagje tussen door,
Weten jullie toevallig ook als ik mijn ram geheugen uit ga breiden van 4Gb naar 16Gb of dat ik daar dan ook last mee ga krijgen?.
En dan heb ik het over Win 7
Nee, dat krijg je niet. Het gaat echt om hardware zoals videokaarten en dat soort zaken. Geheugen kan je er gewoon bijprikken.

Vriendelijk bedankt,

Henk

Offline jos34

  • Lid
Re: UEFI bootable USB stick maken met Windows 7 erop onder Ubuntu.
« Reactie #19 Gepost op: 2015/06/22, 18:59:51 »
Even een vraagje tussen door,
Weten jullie toevallig ook als ik mijn ram geheugen uit ga breiden van 4Gb naar 16Gb of dat ik daar dan ook last mee ga krijgen?.
En dan heb ik het over Win 7
Nee, dat krijg je niet. Het gaat echt om hardware zoals videokaarten en dat soort zaken. Geheugen kan je er gewoon bij prikken.

Citaat
Ehh.... Behalve mischien een OEM versie is een Windows installatie geloof ik niet gebonden aan een PC, alleen de licentie code. En dan nog draait het gewoon al dan mischien niet als legitieme Windows.
Ik zie het duidelijk op je filmpje staan bovenaan, hoe wil je dat dan verklaren? Je kan echt niet zomaar alle versies downloaden en installeren. Het is geen Ubuntu ;)

Ik heb het net geïnstalleerd en kreeg deze fout melding.

DarkEra

  • Gast
Re: UEFI bootable USB stick maken met Windows 7 erop onder Ubuntu.
« Reactie #20 Gepost op: 2015/06/22, 21:03:07 »
Denk eraan dat dit forumgedeelte bedoeld is voor andere Linux distributies en derivaten van Ubuntu, daar horen Windows en Mac niet in thuis:

Citaat
Dit forum is bedoeld voor ondersteuning bij andere Linuxdistributies dan Ubuntu. De Ubuntu-gebruiker die naast Ubuntu ook nog vragen heeft over andere Linux-distributies en de gebruikers van Ubuntu derivaten kunnen hier hun vragen stellen.
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=45961.0

Je hebt je probleem om Windows op een USB stick te krijgen opgelost door gebruik te maken van een bestaande Windows installatie en het progje Rufus (wat dus voor Windows only is zover ik begrepen heb). Daarmee zou ik het topic op "Opgelost" zetten en verdere hulp over Windows elders vragen of in het Algemene gedeelte van het forum. ;) :)


Just my 2 €cents
« Laatst bewerkt op: 2015/06/22, 21:18:30 door Maik »

Offline Bloom

  • Lid
Re: UEFI bootable USB stick maken met Windows 7 erop onder Ubuntu.
« Reactie #21 Gepost op: 2015/06/23, 08:43:04 »
De gevraagde informatie gaat niet alleen over Windows maar over hoe je dat moet doen vanuit Ubuntu of Linux Mint. Die methode is namelijk hetzelfde voor Windows en voor alle andere besturingssysteem-ISO's (zoals alle Linuxen) met zogenaamde hybride ISO's. Die laatste kunnen werken vanaf eender welke cd-r/dvd-r of usb-stick. De ISO van Windows 7, 8.x of 10 is zo'n hybride, net als de ISO's van alle moderne Linuxen.

Om een hybride ISO naar een usb-stick toe te schrijven installeer je het pakket usb-imagewriter vanuit het Softwafecentrum.
Steek je usb-stick in je Linux pc of notebook. Wacht een seconde of twee totdat je de stick op je desktop ziet verschijnen. Start nu de ImageWriter (staat normaal in het Hulpmiddelen menu). Je zult zien dat de usb-stick reeds aangeduid is. Kies nu het gewenste ISO-bestand en klik op de knop "Schrijven naar station".
Klaar en simpel!

DarkEra

  • Gast
Re: UEFI bootable USB stick maken met Windows 7 erop onder Ubuntu.
« Reactie #22 Gepost op: 2015/06/23, 09:30:10 »
Bloom,

Het was beter geweest als de TS nu geduldig verder had gewacht om een oplossing te verkrijgen hoe het te doen op Linux. Maar schijnbaar was er haast bij en heeft hij het opgelost door Rufus te gebruiken op een bestaande Windows installatie en zo de Windows iso te schrijven naar een usb stick. Daarmee is dus dat probleem op die manier al verholpen.

De rest van de problemen waar hij met het booten van Windows tegenaan loopt heeft dus verder niks meer te maken met Linux naar mijn bescheiden mening.