Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (Opgelost) Wel of geen losse videokaart.....?  (gelezen 1133 keer)

Offline Mikkel

  • Lid
(Opgelost) Wel of geen losse videokaart.....?
« Gepost op: 2012/06/05, 20:22:52 »
Ben bezig een nieuw systeem samen te stellen en zit eigenlijk alleen nog met deze vraag: is het voor een niet-gamer 'noodzakelijk' om in een (voorlopig nog) dual boot systeem Windows XP/Ubuntu 12.04 een losse grafische kaart te zetten?
In dit topic las ik namelijk..... 

........... samenstelling van een nieuwe computer,.....

Processor  - Intel Core I5 2500 3.33 GHz......

.........Als je de 2500k neemt in plaats van de gewone 2500........
krijg je zelfs de HD3000 videochip in plaats van de HD2000 en die levert prima resultaten. De videochips van Intel zijn deze laatste generatie processoren een stuk vooruitgegaan en kunnen  zich nu meten met de losse budgetkaartjes van ATI/AMD en NVidia.


........ en aangezien er in m'n nieuwe systeem een Intel Core i5 2500K komt, zou ik aan de hand van de opmerking van ThomasN zeggen, dat een losse grafische kaart niet beslist nodig is. Klopt dat?
« Laatst bewerkt op: 2012/06/06, 13:22:30 door Mikkel »

Offline jan11000

  • Lid
Re: Wel of geen losse videokaart.....?
« Reactie #1 Gepost op: 2012/06/05, 20:30:49 »
http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=MTExMTA

Persoonlijk zou ik een nvidia pakken. (meestal langer ondersteund).
En een losse kaart.
En zorg dat je een normale kaart koopt, en niet een afwijkende versie, welke vaak in een laptop zit of onboard zit, dus zoek de videokaart goed op.

Re: Wel of geen losse videokaart.....?
« Reactie #2 Gepost op: 2012/06/05, 20:53:10 »
Als je geen games speelt zou ik lekker voor de Intel gaan, wordt doorgaans prima ondersteund en lijkt me ook energiezuiniger dan nog een losse videokaart erbij.

Re: Wel of geen losse videokaart.....?
« Reactie #3 Gepost op: 2012/06/05, 21:00:42 »
Als je geen games speelt zou ik lekker voor de Intel gaan, wordt doorgaans prima ondersteund en lijkt me ook energiezuiniger dan nog een losse videokaart erbij.

Intel is alleen energiezuiniger als je de juiste hebt i.v.m. performance enzo driverondersteuning. Heb je een van laatstgenoemde dingen niet bij een Intel-kaart, dan is ie even onzuinig als andere videokaarten.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Wel of geen losse videokaart.....?
« Reactie #4 Gepost op: 2012/06/05, 22:21:22 »
Als je geen games speelt zou ik lekker voor de Intel gaan, wordt doorgaans prima ondersteund en lijkt me ook energiezuiniger dan nog een losse videokaart erbij.

Over energiezuiniger had ik nog niet eens nagedacht, maar daar heb je natuurlijk ook nog een punt.
Áls er een losse kaart zou moeten komen zou het sowieso een nVidia worden, maar wanneer Ubuntu 12.04 het met alleen die Intel Core i5 2500K af kan, dan vind ik het eigenlijk overbodig er nog een losse grafische kaart bij te zetten. Alleen lees ik 'overal' in berichten bij het opsommen van de aanwezige hardware over de grafische kaart die er in het systeem zit en dan ga ik toch weer twijfelen of het niet beter is er dan tóch maar een aan te schaffen.

Kwam vanmiddag nog een topic tegen waarin werd gezegd dat de GeForce GT 520 het prima doet onder Ubuntu en aangezien die kaart bij Alternate niet zó ontzettend duur is, heb ik dan weer zoiets van, neem het zekere voor het onzekere en zet er zó'n kaart in.
Wat vinden jullie, is dat 'wijsheid' of écht niet nodig? ;)

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Wel of geen losse videokaart.....?
« Reactie #5 Gepost op: 2012/06/06, 07:51:20 »
Als je nog eens een HD filmpje wil kijken dan is zo'n losse nvidia gt520 wel handig. Met de juiste drivers en een geschikte video player (aanrader: XBMC) kan je die HD film dan hardware matig versneld afspelen.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Wel of geen losse videokaart.....?
« Reactie #6 Gepost op: 2012/06/06, 13:21:40 »
Als je nog eens een HD filmpje wil kijken dan is zo'n losse nvidia gt520 wel handig. Met de juiste drivers en een geschikte video player (aanrader: XBMC) kan je die HD film dan hardware matig versneld afspelen.

Hmmm....... handig, sja..... maar ik ben meer van de muziek dan van de film, zal ik maar zeggen. :D  De filmpjes die ik via m'n pc-monitor bekijk komen van YouTube, Zie.nl en meer van zulke sites. Bepaald geen HD-kwaliteit, dus. =D

Ik denk dat ik het er maar op waag en ga voor een systeem zonder losse grafische kaart. Mocht dat op een gegeven moment toch problemen opleveren, dan is een GeForce GT 520 immers snel aangeschaft.

Iedereen bedankt voor het meedenken! :)