Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mailserver met Citadel  (gelezen 4318 keer)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Mailserver met Citadel
« Gepost op: 2009/04/01, 00:01:36 »
Sinds een paar dagen staat er een nieuw artikel in aanbouw over een mailserver met Citadel.

Citadel was voor mij onbekend. Het is een hele andere oplossing dan "traditioneel" met postfix. Het is een echt alles in 1 pakket. Het werkt zo op een Ubuntu server installatie zonder andere pakketten. Er is zelfs een eigen http webserver ingebouwd.

Citadel is een pakket in de Ubuntu universe pakketbron. Met een eenvoudige installatie het je gelijk een (web)mail server.

Een open deur maar wellicht toch een tip voor de documentatie: na de (standaard) installetie heeft "administrator" (nog) geen wachtwoord.

Zijn er meer Citadel gebruikers op het forum die aanvullingen kunnen maken op dit artikel?
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Lars

  • Lid
    • Tuxplace.nl
Re: Mailserver met Citadel
« Reactie #1 Gepost op: 2009/05/17, 12:26:30 »
Leuk dat je het een goed idee vind! Ik had de tut al geschreven voor m'n eigen website, en het leek me een goed idee om het hier ook te plaatsen.
Inderdaad, het is heel eenvoudig op te zetten en je het meteen alles.

Aan welke aanvullingen zat je te denken?

Offline Lars

  • Lid
    • Tuxplace.nl
Re: Mailserver met Citadel
« Reactie #2 Gepost op: 2009/09/17, 20:21:42 »
Is het artikel al klaar om naar Artikelen te worden verplaatst? Hij staat nog steeds op In Aanbouw.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Mailserver met Citadel
« Reactie #3 Gepost op: 2009/09/17, 23:49:47 »
Artikelen worden niet verplaatst. Eventueel kan het artikel uit de lijst met "Artikelen in Aanbouw" worden gehaald en worden toegevoegd aan de lijst "Netwerken en servers".

Het artikel bevat een waardevolle Nederlandstalige beschrijving en informatie over Citadel. Voor onze wiki-documentatie zijn richtlijnen opgesteld. Zie: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/RichtlijnenVoorstel. Jou artikel voldoet niet helemaal aan deze richtlijnen. Zolang lijkt het mij beter dit artikel in "Aanbouw" te houden.

Een aantal opmerkingen:
- Standaard gebruikt de Ubuntu Server (via tasksel) andere pakketten voor e-mail. Deze pakketten werken niet samen met Citadel. De naam van de pagina 'Mailserver' vindt ik daarom niet correct. Kan je de pagina hernoemen in bijvoorbeeld 'CitadelMailServer'? Moet je ook nog een opmerking maken in de inleiding over het niet samenwerken met de "standaard" pakketten?
- kan je een GeschiktVoor-macro opnemen om aan te geven op welke versie (8.04/8.10/9.04) je dit hebt getest? Ik neem aan op een Ubuntu server installatie. Dat kan je ook in deze macro opnemen.
- Je kan onderaan een Category opnemen zodat het artikel ook zichtbaar in in de category Netwerken en Servers.
- Het artikel gaat uit van enige kennis over e-mailroutering en computernetwerken. Zou dat duidelijk gemaakt moeten worden?
- het artikel gaat uit van de succesvolle installatie op jou website. Dit is een prima voor een artikel op een blog maar een documentatie-artikel moet voor algemeen gebruik zijn. Zou je het artikel op dat punt nog kunnen verbeteren?
- Kan je bevestigen dat de "administrator" na installatie geen wachtwoord heeft zoals ik hier merkte? Wellicht een overweging om daar een opmerking voor op te nemen?
- Na het lezen van de richtlijnen wil/kan je misschien nog meer aanpassen zoals bijvoorbeeld een paar schermafbeeldingen.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Lars

  • Lid
    • Tuxplace.nl
Re: Mailserver met Citadel
« Reactie #4 Gepost op: 2009/09/18, 16:57:56 »
Deze pakketten werken idd niet samen met Citadel, maar dat is toch ook niet de bedoeling? Citadel is juist een vervanging voor Postfix.

Wat is een GeschiktVoor-macro? Ik heb het getest op Ubuntu 8.10 Server Edition, maar zover ik weet werkt het ook op 9.04.

Schermafbeelding heb ik eerlijk gezegt niet heel veel zin in, want dan moet ik namelijk (op een VM ofzo) de installatie weer helemaal opnieuw uitvoeren.

De rest kan ik voor zorgen, als ik mijn gebruikersnaam niet was vergeten :S

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Mailserver met Citadel
« Reactie #5 Gepost op: 2009/09/18, 17:46:11 »
Om met het laatste te beginnen: Als je in het menu bovenaan de wikipagina op 'informatie' klikt zie je welke gebruikers een aanpassing hebben gedaan. Daar staat jou gebruikersnaam als 1e. ;) Een nieuw wachtwoord kan je eventueel per (wachtwoord vergeten) e-mail aanvragen.

Citadel vervangt inderdaad 'postfix' en 'fetchmail'. Voor jou en mij spreekt dit voor zich maar ik kan mij voorstellen dat dat niet voor alle lezers duidelijk is. Omdat dit de "standaard" mailpakketten zijn voor Ubuntu Server is het een overweging hierover een opmerking te maken. Dan is duidelijk is dat deze pakketen niet geïnstalleerd moeten worden en de (andere) documentatie hierover niet van toepassing is.

Het GeschikVoor-macro heb ik voor je toegevoegd. Met als versie 8.10 Server Edition. Wellicht zijn er andere forum gebruikers die Citadel op 9.10 hebben draaien en eventuele verschillen in het artikel kunnen aangeven. Dan kan deze eenvoudig aan het macro worden toegevoegd. Ik denk ook wel dat het werkt op 9.04 maar als we de richtlijnen  "De in het artikel beschreven procedure is bewezen correct" strikt nemen moet iemand dat vaststellen.

Schermafbeeldingen zijn een goede manier om duidelijker te maken wat Citadel is. En een Virtualbox installatie is wel "werk" maar geeft wel mooie "schone" afbeeldingen. Eventueel wil ik daar wel naar kijken maar daar moet ik dan wel even de tijd voor vinden.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Lars

  • Lid
    • Tuxplace.nl
Re: Mailserver met Citadel
« Reactie #6 Gepost op: 2009/09/18, 19:11:33 »
Als ik wat tijd heb, ga ik zeker naar je punten kijken.

Het probleem is dat ik ook het gebruikersnaam vergeten ben. Wat dan?