Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 9.10 grub2 probleem[fresh install] "error: no such device:"  (gelezen 3219 keer)

Nilez

  • Gast
Hallo Mensen

Vandaag installeerde ik een 9.10, tijdens de installatie geeft hij geen problemen (meermaals herinstallleerd)
Maar als ik dan boot kom ik in grub en krijg ik volgende opties:


Ubuntu, Linux 2.6.31-14-generic
Ubuntu, Linux 2.6.31-14-generic(recovery mode)
Memory test (memtest86+)
Memory test (memtest86+,serial console 115200)


Ik ga ervan uit dat dit correct is en besluit voor de eerste optie te kiezen, die geeft echter een error.


error: no such device:       //en dan een nummer met deze structuur: 8 hex tekens - 4 hex - 4 hex - 4 hex - 12 hex

Press any key to continue


Uiteraard na he pressen van die beruchte key krijg ik weer dezelfde error.
Daarna zocht ik wat op internet (zoals ik meestal doe en tot nu toe altijd al heb gevonden) naar een oplossing, maar het mag niet baten, op

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/grub2/+bug/403408

staat een mogelijke oplossing voor het probleem, maar ik ken niets van linux commmand line zonder mijn handjes vastgehouden worden noch van bash-commandline hetgeen in grub2 gebruikt blijkt te worden.

Laptop is een (reeds oude)

intel pentium m 1.6 GHz
1 GB Ram
Meer info (dunkt mij) is niet meteen nodig vermits het geen echt hardware probleem is




Hopelijk weet iemand raad


Veel dank



EDIT:

Probleem opgelost zoals beschreven op de voorgenoemde hyperlink.
« Laatst bewerkt op: 2009/10/30, 13:47:37 door Nilez »

Offline simthadim

  • Lid
Re: Ubuntu 9.10 grub2 probleem[fresh install] "error: no such device:"
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/23, 23:14:40 »
Ik heb ongeveer hetzelfde probleem,
ik heb een dualboot van windows Vista en ubuntu 9.10, maar na mijn instalatie van karmic laad grub 2 mijn vista partitie niet meer.

error: no such device: bed6ae56d6ae0f29
Press any key to continue...

Ik heb veel geprobeert van wat ik op internet vond (ook de suggestie hierboven) maar ik kwam niet verder dan een andere error:
error: no such partition: ********** (een of ander nummer)
Press any key to continue...

Indien ik in een terminal sudo update-grub typ dan zegt ie dat hij windows op /dev/sda1 gevonden heeft, maar uiteindelijk dus niet kan laden.

Ik heb al mijn veranderingen terug gezet om de 'oorspronkelijke' grub weer terug te krijgen, een herinstalatie heb ik ook al geprobeert.

Hebben jullie nog adviezen? Ben nog een Ubuntu-rookie dus heel diep heb ik nog niet kunne graven in de terminal.
alvast bedankt!
simon

EDIT: heb nog een grub herinstalatie geprobeert met de live cd maar ook dit lukt niet.
grub-setup: warn:This GPT partition label had no bios Boot Partition; embedding is not possible.
Grub can only be installes in thes setup using blocklists. However, these are unreliable and its use is discouraged.

Tijdens de instalatie heb ik de partition het aankoppelpunt / gegeven, kan dat hier aan liggen? Daarnaast lijkt mij grub 2 herinstalen niet de oplossing, ik heb immers heel 9.10 al een keer opnieuw geinstaleerd.
« Laatst bewerkt op: 2009/11/23, 23:31:38 door simthadim »

Offline heir4c

  • Lid
Re: Ubuntu 9.10 grub2 probleem[fresh install] "error: no such device:"
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/24, 00:15:46 »
Welkom op het forum,

Die / als koppelpunt is correct.
Stond het kleine vierkantje bij formatteren aangevinkt?
Hoe groot is je harde schijf? En hou oud is je hardware?

Ik ga intussen eens kijken of ik iets vind......

Edit:
Ok, heb in de link even gekeken en daar lees ik (als ik het goed begrijp) dat je ter hoogte van lijn 147 in de file: /usr/lib/grub/grub-mkconfig_lib  iets moet verwijderen.

Dus:
Start de liveCD.
Maak eerst een backup van die file zodat je die eventueel terug kan zetten als het geen verschil maakt.
Dus tik eerst in de terminal (of Kopieer/Plak):
cp /usr/lib/grub/grub-mkconfig_lib /usr/lib/grub/grub-mkconfig_lib.backupEn dan:
sudo gedit /usr/lib/grub/grub-mk-config_libJe zal wel je wachtwoord moeten intikken. Je zal niet zien ook geen sterretjes, dat is normaal.

En verwijder het volgende binnen de functie (zoek deze lijn tekst in het bestand (dit is lijn 147 volgens de link):
`prepare_grub_to_access_device ()'
het volgende:
[color=red]
  if fs_uuid="`${grub_probe} --device ${device} --target=fs_uuid 2> /dev/null`" ; then
    echo "search --no-floppy --fs-uuid --set ${fs_uuid}"
  fi
[/color]

Sla het bestand op.
Tik nu het commando:
sudo update-grub(Dit laatste commando zou genoeg moeten zijn. Anders moet je het volgende commando proberen:
sudo dpkg-reconfigure grub-pcSluit de terminal en herstart.

Nu zou het moeten gaan. (Volgens die link).

Laat iets weten of dit werkt. ThX
Zoniet dan kijken we verder. Er staat nog wat met betrekking tot het toch booten door de shift in te drukken en dan de e om de kernel line te kunnen editen.
(maar het word laat en mijn concentratie valt weg :D dus, morgen is er weer een dag.)

Met vriendelijke groet,
heir4c
« Laatst bewerkt op: 2009/11/24, 01:12:12 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

brugtyvo

  • Gast
Re: Ubuntu 9.10 grub2 probleem[fresh install] "error: no such device:"
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/24, 10:36:25 »
hallo ubuntu 9.10 geinstaleerd, over xp heen,lekker fris schone pc. Nooit meer opstarten. zelfde verhaal als hierboven met als verschil dat mijn pc nog ouder is, pentium 3.
XP maar weer geinstaleerd. Zijn er ubuntu versies die direkt functioneren of moet je toch gewoon een computernerd wezen en zelf je instalatie programma's kunnen schrijven.
groet Brugt

Re: Ubuntu 9.10 grub2 probleem[fresh install] "error: no such device:"
« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/24, 10:59:03 »
Nee dat hoef je niet te zijn.
Ubuntu werkt OOB.

Wat jouw fout is ( kan je nix aan doen) is dat je de 9.10 versie gepakt hebt.

Je moet de LTS versie pakken met de naam Hardy Heron, oftewel 8.04
Die vind je hier http://releases.ubuntu.com/hardy/

En als je hier klikt
http://releases.ubuntu.com/hardy/ubuntu-8.04.3-desktop-i386.iso

Download je de goede versie.

ff langzaam branden op cd en dan opnieuw alles installeren over de versie heen die er nu opstaat.
Daarna afmaken met codecsen ed wat je hier kan lezen http://wiki.ubuntu-nl.org/
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline simthadim

  • Lid
Re: Ubuntu 9.10 grub2 probleem[fresh install] "error: no such device:"
« Reactie #5 Gepost op: 2009/11/24, 12:15:40 »
bedankt voor het snelle antwoord heir4c!

Ik heb die regels in het grub-mkconfig_lib file aangepast (de regels zaten bij mij van regel 171 tot 173 geloof ik, op 147 en daarna vond ik niks soortgelijks) maar helaas nog geen succes.

Error: no such partition
press any key to continue

In ieder geval herkent grub nu de device wel, nu nog de partitie bekend maken.

Over mijn hardware:
ongeveer 2/1.5 jaar oud geloof ik;
core 2 duo E6700, P5K moederboard, Nvidea 9800GTX
Ubuntu staat op /dev/sdb1 (sdb mijn 1 TB (een samdung spinpoint nogwat geloof ik) schijf),
Windows op /dev/sda1 (sda is mijn 200 GB schijf).
Nooit problemen gehad met jaunty

wat ik ook gebropeerd heb ik om mijn windows schijf te mounten en dan grub up te daten.
$ sudo mount /dev/sda1 /mnt
$ sudo update-grub
maar ook dat haalde niks uit

Offline heir4c

  • Lid
Re: Ubuntu 9.10 grub2 probleem[fresh install] "error: no such device:"
« Reactie #6 Gepost op: 2009/11/24, 13:34:08 »
Tja, je ubuntu staat op de tweed schijf, het kan zijn dat grub2 daar last mee heeft. Grub is dus nu grub2 moest je dat nog niet weten. Is eigenlijk nog een beta, dus...

Vooreerst kan je proberen eens grub2 te herstellen/herinstalleren:
Om grub2 op te daten geef ik het algemene linkjes over grub2, is ook voor ons nieuw:
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/GrubHerstel
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2#HerstelGrub2meteenLiveCD
Installeer ook de grub terug in de MBR van de eerste schijf, daarvoor is er een apart commando.
(sudo grub-install /dev/sda --root-directory=/mnt (dit zal je tegenkomen in de linkjes hierboven))

Als je met de liveCD wel in je systeem kan kan je ook de regel aanpassen in wat vroeger de menu.lst was en daar de UUID uitschakelen (met een commentaar-teken: # ervoor te zetten) en te vervangen door de partitie waar ubuntu opstaat: /dev/sdb1 (in jouw geval).

Wat je ook kan proberen is grub in hd1 te zetten i.p.v. hd0 en van daaruit te booten (tegenwoordig kan je via F12 geloof ik instellen van waarop hij moet opstarten, en als je die tweede schijf daar kan kiezen...) maar dan mag je je HD 2 niet afkoppelen of anders kan windows niet meer opstarten.

Of je maakt een bootfloppy aan maar dan moet je natuurlijk wel een floppydisk hebben in je comp en tegenwoordig is dat meestal niet meer aanwezig.

Nog een mogelijkheid: zet de 9.10 gewoon op je eerste harddisk en maak bijvoorbeeld een partitie aan voor je /home op je tweede schijf. Zo heb je slechts een kleine ruimte nodig op je eerste schijf voor het systeem (best min 10 GB aanhouden alhoewel het met minder kan) En kan je al je documenten, foto's e.d. op de tweede schijf zetten.
Of naast je /home een aparte partitie voor data in nfts formateren en in /home of in /Persoonlijke Map een link naar die partitie. Zo kan je vanuit windows ook aan die documenten. Windows kan geloof ik niet van ext2;3;4 niet lezen of je moet iets speciaals installeren in windows.

Nog een mogelijkheid: zet er 9.04 er terug op in triple boot en laat die zijn grub installeren op hd0, misschien werkt je 9.10 dan toch.
]
Soms heb je dus pech dat het echt niet gaat. Heb hier zelf een oud compje, niets meer op te krijgen (ergens iets fout gedaan of een verkeerde instelling in het bios dat ik niet meer weet) Enkel dus nog 7.10 op gekregen en dan geupgrade naar 10.04 via 8.04, 8.10, enz... (Een ganse dag zoet mee geweest)

Ook mijn Packard Bell Pen lll kreeg ik niets op. Eerst de 7.10 erop gezet en dan kon ik plots wel de 8.04 erop krijgen, weliswaar met dan nog eerst mijn cd-lade open en pas nadat mijn ledje flikkerde van de floppy mocht ik de lade dicht doen, anders ging het ook niet.
Zo zie je, soms .... :D

« Laatst bewerkt op: 2009/11/24, 13:57:28 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline ruujan

  • Lid
Re: Ubuntu 9.10 grub2 probleem[fresh install] "error: no such device:"
« Reactie #7 Gepost op: 2009/11/24, 17:15:28 »
Ja, ook gehad. Het probleem is dat het blkid (dat lange nummer) niet klopt. Dat is op te lossen, maar ik moet even zoeken. Ik weet nog dat er een cache is die geleegd moet worden en dat de blkid's opnieuw moeten worden gedetecteerd. Ik kom er op terug.

OK, gevonden:

Open het bestand /etc/blkid.conf en vervang de regel

EVALUATE=udev,scan

door

EVALUATE=scan

Nu wordt er een nieuw .blkid.tab aangemaakt met de goede UUID's. Vervolgens grub-install draaien zodat ook grub die info overneemt in zijn menu en het moet werken.
« Laatst bewerkt op: 2009/11/24, 17:33:07 door ruujan »

Offline simthadim

  • Lid
Re: Ubuntu 9.10 grub2 probleem[fresh install] "error: no such device:"
« Reactie #8 Gepost op: 2009/11/24, 23:18:06 »
Ik heb voor nu Jaunty er maar even bij gehaald, grub (1) heeft immers een half jaar prima dienst gedaan en ik moest echt mijn windows even in voor mijn studie (het programma Catia krijg ik niet helemaal lekker werkend op linux, vandaar)

De grub herstel had helaas geen resultaat:
grub-setup: warn:This GPT partition label had no bios Boot Partition; embedding is not possible.
waar dat aan ligt: denk aan karmic... want op mijn laptop staat jaunty (ook op ext4) en daar geeft hij die GPT "warning" niet weer bij de partitie als ik intyp:
sudo fdisk -l
ruujan, moet ik op jouw manier na de verandering in het bestandje
sudo grub-install intypen?
Heb die nog niet geprobeert, heb toen update-grub gedaan en daarmee werkte het niet.

Voor nu in ieder geval een tijdelijke oplossing gevonden: Jaunty O0

bedankt!

Offline ruujan

  • Lid
Re: Ubuntu 9.10 grub2 probleem[fresh install] "error: no such device:"
« Reactie #9 Gepost op: 2009/11/25, 00:29:44 »
Citaat
Heb die nog niet geprobeert, heb toen update-grub gedaan en daarmee werkte het niet.

Nee, je hebt gelijk, het is update-grub. Ik ben nogal aan het stoeien geweest ermee en ik heb het niet meer helemaal helder. Heb je een bestand /dev/blkid.tab? En staan daar de goede blkid's in? Als dat niet zo is, moet je dat bestand verwijderden en opnieuw maken. Dat gebeurt tijdens een reboot, maar het moet ook handmatig kunnen met sudo blkid maar pas als die config gewijzigd is, zie boven). Pas als die cache klopt pakt update-grub de goede blkid.