Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] geen geluid bij een aantal wav-bestanden  (gelezen 7133 keer)

perro30

  • Gast
[Opgelost] geen geluid bij een aantal wav-bestanden
« Gepost op: 2011/09/12, 11:51:00 »
Er is vreemds aan de hand, ik heb van iemand een aantal wav-bestanden (die persoon heeft trouwens Vista, misschien ligt daar het probleem) gekregen, die zijn allen tussen 10 en 35 Mb groot.
Maar als ik dan kijk bij de Eigenschappen->Audio/Video zie ik totaal niets vermeld, dat is compleet leeg (normaal zie je dan bijv. 44100 Hz 16 bits stereo, wav enz.). VLC of wat dan ook speelt daardoor niets af. En PacPL of SoundConverter pakken ze ook niet.

Heb bij een goed wav-bestand eens in de terminal 'file' ingegeven en zie dan:
Citaat:
Citaat
*.wav: RIFF (little-endian) data, WAVE audio, Microsoft PCM, 16 bit, stereo 44100 Hz
Bij zo'n zgn. fout bestand wordt echter weergegeven:
Citaat:
Citaat
*.wav: data

Kan ik dat dan toch herstellen op een of andere wijze?

« Laatst bewerkt op: 2012/05/23, 21:05:44 door perro30 »

Re: geen geluid bij een aantal wav-bestanden
« Reactie #1 Gepost op: 2011/09/12, 13:22:16 »
Heb je de Ubuntu Restricted Extra's geïnstalleerd? Probeer anders even de w32codecs te installeren (of w64codecs indien 64-bit) uit de Medibuntu-pakketbron. Dat lost meestal het probleem met WAV op.
https://sites.google.com/site/computertip/multimedia#TOC-Optie:-w32codecs-of-w64codecs-en-no

perro30

  • Gast
Re: geen geluid bij een aantal wav-bestanden
« Reactie #2 Gepost op: 2011/09/12, 13:36:58 »
De non-free codecs, de w64codecs en de zgn. rerstricted extra's zijn allang geinstalleerd, en ook volgens de laatste versie, dus daar ligt het probleem niet.
Ik zei al dat een goed wav-bestand wel goed afspeelt, goede eigenschappen heeft en met "file" in terminal ook herkend wordt.

Het zijn alleen een aantal tussen 10 en 35Mb wav-bestanden, gekregen van iemand die Vista draait op zijn desktop, en die geven enkel "data" als men "file" in de terminal ingeeft en worden dus niet afgespeeld door welk programma dan ook noch herkend door SoundConverter of PacPL.

Dus kan ik die zgn. verkeerde bestanden met een syntax of wat dan ook (beslist niet PacPL, of je zou iets hiervoor moeten weten, want PacPL weigert de bestanden met code 256) toch nog omzetten naar "echte" wav-bestanden?

Bedankt vast.

Re: geen geluid bij een aantal wav-bestanden
« Reactie #3 Gepost op: 2011/09/12, 14:02:29 »
Je zou kunnen proberen ze om te zetten naar bijv. MP3 met Sound Converter of Mobile Media Converter.

perro30

  • Gast
Re: geen geluid bij een aantal wav-bestanden
« Reactie #4 Gepost op: 2011/09/12, 16:06:28 »
Je zou kunnen proberen ze om te zetten naar bijv. MP3 met Sound Converter of Mobile Media Converter.

Beste Visaus, ik zei al eerder, lees maar, Sound Converter of welke dan ook opent deze bestanden niet, "file" zegt over deze 'foute' wav-bestanden, kijk maar voor: *.wav: data and that's it.

Andere oplossing??

Offline vanadium

  • Lid
Re: geen geluid bij een aantal wav-bestanden
« Reactie #5 Gepost op: 2011/09/12, 16:20:28 »

Kan ik dat dan toch herstellen op een of andere wijze?


Signaleren aan die persoon om goede bestanden te krijgen, zal wellicht de snelste en beste oplossing zijn. Audio kan soms als "raw" bestand opgeslagen zijn, d.w.z., zonder header, in welk geval je het met een audio editor kan openen op voorwaarde dat je zelf opgeeft welk soort audio het is.

perro30

  • Gast
Re: geen geluid bij een aantal wav-bestanden
« Reactie #6 Gepost op: 2011/09/12, 16:49:39 »
Bedankt, zal dat eens doen, heb overigens wel eens van een bekende gehoord, dat ook avi-bestanden vanuit Vista nogal "raw" zijn, ligt het toch aan dat besturingssysteem of het softwarepakket voor dat besturingssysteem. Hoop in elk geval dat het dan een keer goed gaat.

Re: geen geluid bij een aantal wav-bestanden
« Reactie #7 Gepost op: 2011/09/12, 18:03:13 »
Hier heb ik ook een keer een probleem mee gehad. Ik zal even het topic voor je opzoeken.

EDIT: http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/kan-bepaalde-wav-bestanden-niet-afspelen/

Dit is niet op te lossen met codecs. De oplossing is door het in Audacity te plaatsen (die het wel kan afspelen) en het dan nogmaals als .wav op te slaan.
Het is omslachtig, maar het werkt.
Let wel op dat Audacity vreemd genoeg het bestand niet kan overschrijven, dus eers ergens anders neerzetten en dan knippen plakken ;)
« Laatst bewerkt op: 2011/09/12, 18:06:49 door Cheap Applications »
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

perro30

  • Gast
Re: geen geluid bij een aantal wav-bestanden
« Reactie #8 Gepost op: 2011/09/12, 18:39:31 »
Beste Cheap Applications, dit heb al getracht, Audacity wil het niet laden, alleen maar als een 'raw' bestand, dan weet je wel hoe dat eruit ziet, als twee grote volle balken met een zwaar ruisgeluid. Die kan ik wel exporteren als wav of mp3, maar het blijft een ruisend bestand, de muziek is er niet.

Dus wat dan? Toch maar terug naar die persoon met zijn Vista. Dat lijkt me nu de beste oplossing, weet wel dat hij met Propellerhead Reason naar wav converteert, dus misschien ligt daar het probleem.

Re: geen geluid bij een aantal wav-bestanden
« Reactie #9 Gepost op: 2011/09/12, 19:02:05 »
Dus wat dan? Toch maar terug naar die persoon met zijn Vista. Dat lijkt me nu de beste oplossing, weet wel dat hij met Propellerhead Reason naar wav converteert, dus misschien ligt daar het probleem.
Zeg dat hij ze dan als .mp3 moet exporteren. Zelf gebruik ik liever geen .wav, kost mij teveel geheugen, en mp3 is minder gedoe mee (zoals je hier nu meemaakt).
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

perro30

  • Gast
Re: geen geluid bij een aantal wav-bestanden
« Reactie #10 Gepost op: 2011/09/12, 19:09:14 »
Helpt niet, zelfs die mp3 blijft als een raw bestand klinken, dikke ruis dus, heb ik al geprobeerd. Helaas.

Als ik zo'n verkeerde wav of mp3 wil openen met Audacity krijg ik dit:
Niet-ondersteunende bestandsindeling:
wma-proprietary

en daarom vraagt Audacity om het als "raw" te importeren.

Ik heb alles nagekeken in Synaptic en ik heb beslist allang alle bestanden en files geïnstalleerd, dus zou niet weten wat er nog mist (ook wma drivers zijn geïnstalleerd).
« Laatst bewerkt op: 2011/09/12, 19:32:03 door perro30 »

Offline vanadium

  • Lid
Re: geen geluid bij een aantal wav-bestanden
« Reactie #11 Gepost op: 2011/09/12, 19:33:35 »
Niet-ondersteunende bestandsindeling:
wma-proprietary
Daar zeg je het al. Vraag je vriend dat hij exporteert naar een formaat dat breder ondersteund wordt.

Re: geen geluid bij een aantal wav-bestanden
« Reactie #12 Gepost op: 2011/09/12, 19:36:16 »
Dan is er echt wat vreemds aan de hand met Reason, want mp3 zou geen probleem mee moeten zijn.
Probeer het eens op een Windows computer dan, want ik geloof niet dat mp3s ook niet werken.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

perro30

  • Gast
Re: geen geluid bij een aantal wav-bestanden
« Reactie #13 Gepost op: 2011/09/12, 21:03:47 »
Heb die vriend al gebeld, wil het wel doen, maar zegt wel dat ik Reason zou moeten installeren.
Ik zal vast zeggen dat ik gelukkig geen Windows desktop heb, ik ben sinds jaren niet meer zo geporteerd van Windows.
Dus ik zal beslist geen VirtualBox installeren om daar een Windows-versie in te zetten.
Ik blijf liever verschoond van dat vermaledijde systeem.
Propellerhead is nu wel zo star en eigenwijs om voor die Seattle vervelia's programma's te maken en nu ook voor MAC (corruptie belangen??), maar voor Linux ho maar. Dan is er nog Wine, heb ik al geprobeerd met Reason, maar het werkt niet echt lekker.
Dus inderdaad Vanadium, die vriend moet dan maar "normale" wav-bestanden maken (wav is per slot van rekening geen MS uitvinding, net zo min als GIF, JPG, MPG, MP3, MP4 enz. enz., veel mensen gaan daarmee de mist in).

Zal nog even uitleggen: hij heeft die Reason om muziek te maken, we zitten met een aantal mensen in een band, de een Adobe Audition (versie 2, op XP wil zelf niet hoger), die in A'dam dus Reason op Vista en ikzelf, waarmee ik zeer veel heb overigens: Ubuntu Studio met inderdaad veel muzikale mogelijkheden als ook grafische mogelijkheden voor CD/DVD hoezen te ontwerpen en video-mogelijkheden als bijv. Cinelerra om een volwassen DVD te kunnen maken.
Natuurlijk vinden de anderen dat erg mooi, Ardour, Audacity, Rosegarden enz. enz., maar ze zijn zo verstokt aan die nare Windows en hun eigen proggies.
Kan dus een probleem worden, een wil wellicht over overigens.

Jullie allen begrijpen inmiddels heel goed dat ik niets (meer) van Win moet hebben. Ben geen moslim, maar als je het nieuws heel diep volgt zijn er inmiddels advocaten die Microsoft voor het Int. Strafhof willen brengen voor oorlogsmisdaden (software voor de fragmentatiebommen in Iraq en Afghanistan) en Gates verkoopt plotseling waanzinnig veel aandelen, niettemin blijft de verantwoording. Kan men niet met vele miljarden of biljoenen afkopen hoor. En wat doet de moslimwereld daarmee, hopelijk worden het dan "linoslims" (haha).

Heb trouwens elders dit nog gelezen over Linux:
Citaat
In Nederland is Linux lang niet zo populair dan in de rest van Europa, laat staan in de wereld, China en India zelfs vooroplopend en vergeet vooral ook zeer grote firma's en andere instellingen niet. De complete Google zoekmachines draaien op Linux servers, KNMI als desktop en als serversystem, Pearl Opticiens, Free Record Shop in de winkels, NASA is hier mee bezig, Stichting Vluchtelingenwerk Nederland gebruikt Linux als thin client desktopsysteem, animatiestudio's als DreamWorks maken animatiefilms op Linux (o.a. Titanic, Finding Nemo, Starwars, Shrek, Lord Of The Rings), de agglomeratie Moskou, München, veel websites zijn opgeslagen op Linux servers, zelfs het Microsoft-netwerk is indirect afhankelijk van Linux, ze zijn ooit offline geweest door een flinke DDoS-aanval en sindsdien vertrouwen ze op Akamai, die Linux gebruikt, Shell gebruikt een clusterfarm van enkele duizenden Linux-computers voor het maken van computersimulaties die van belang zijn voor olie- en gasboring, NXP Semiconductors draait bijna geheel op Linux, op de TOP500-lijst van supercomputers draaien de twee snelste op Linux, 371 van de 500 machines draaien Linux, 7 ervan uit de TOP10, enkele hamburgerketens in Amerika gebruiken Linux op hun servers, terminals en desktop-computers, MacDonalds in Duitsland eveneens, en zo kan men doorgaan.
« Laatst bewerkt op: 2011/09/12, 21:12:58 door perro30 »

Re: geen geluid bij een aantal wav-bestanden
« Reactie #14 Gepost op: 2011/09/12, 22:00:03 »
Bij mij werkt FL Studio perfect onder Wine, het is misschien prijzig om het te kopen maar je kan altijd de demo proberen. Maar ik snap goed dat als er met Reason gewerkt word dat het geen makkelijke overstap naar FL Studio zou kunnen zijn. Maar het is maar een tip.
Ik blijf liever verschoond van dat vermaledijde systeem.
Al wil je een verschoond systeem dan moet je geen Wine nemen, want dat zit in Linux, terwijl een virtuele Windows niet buiten zijn grenzen gaat.
Dan blijft je Linux schoon en die Windows heb je binnen 10 seconden weggegooid als je het zat bent.
ps. Verder zijn we hier niet om Windows af te kraken maar om Ubuntu te prijzen ;)

En Propellorhead is niet eigenwijs. Propellorhead is een bedrijf. Een bedrijf wilt geld verdienen. Linux is een (veelal té) kleine markt om software op te verkopen.

"normale" wav-bestanden zijn wav bestanden die naar de indeling van Microsoft zijn ingedeeld, geloof het of niet.

En dat Linux veelgebruikt is in grote bedrijven is nog ouder nieuws dan de uitvinding van het wiel, bijna iedereen hier weet dat.
Je kan wel voorzichtig zeggen dat het internet, al dan niet de wereld op Linux draait.
Het witte huis, de FBI, NASA, het pentagon, Rusland, China, Google en de meeste overheden. Ook allemaal Linux. (wil ik wel even bij zeggen dat Nederland op een gammel Windows systeem werkt)
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

perro30

  • Gast
Re: geen geluid bij een aantal wav-bestanden
« Reactie #15 Gepost op: 2011/09/13, 00:14:20 »
Natuurlijk is het hier niet om Windows af te kraken, maar laten we eerlijk zijn, waarom is er Linux, heeft Torvalds niet voor niets uitgevonden, gebruik makend van Unix.
En de ervaringen blijven: stabiel, veilig, vele mogelijkheden, kantoorpakketten die meer aankunnen dan MSOffice, meer plug-and-play dan dat Windows is, meer multitasking (Windows loopt vast) enz. enz. enz.
FL Studio is geen optie voor ons, het blijft toch langzamerhand de Ubuntu Studio (een is al praktisch over, zoals ik zei, nu nog die Reason man, die ook aan ons moeten denken, en niet enkel in *.rns) en Rosegarden is een hele leuke optie tegenover Reason.

O ja, nog over Linux: ik weet nog dat Matthew Szulik van Red Hat eens zei: onze mensen hier zitten nog met idealistische ideeën, natuurlijk verdienen ze inkomen, maar het is anders dan die commerciële mensen die "even" wat maken om snel rijk te worden en dan "lekker" in de zon gaan liggen (overigens is dit ook niet meer zo veilig, ziektes, zo krijgt geld toch een kwade kant).

Dus Propellerhead: bedrijf of niet, aan Windows en MAC verdienen ze al genoeg, dus kunnen ze ook voor de Linux muzikanten (zijn er ook, er is zelfs http://linuxmusicians.com/ met al 2117 leden in korte tijd) best wel iets maken, ook daaraan verdienen ze. Omdat MacOS X min of meer "onder het dak" van Unix zit, is de stap naar een Linux versie niet zover.

Linux kent ook bedrijfsversies (SuSe, Red Hat), die kosten ook geld, heb vaak iets gezien, en toch beter in prijs dan Windows.

Die vriend weet het al, hij maakt nieuwe wav-bestanden (nee, wav is niet van Windows, dat ze iets aanpassen, maar zal me rot lachen als die zaak voorkomt). Ken nog vele andere voorbeelden van de arrogante Windows, maar goed. De wereld is met hen er niet beter op geworden.

Nee, geen Reason op Wine, geen Windows virtuele bij mij.
« Laatst bewerkt op: 2011/09/13, 09:03:52 door perro30 »

perro30

  • Gast
Re: geen geluid bij een aantal wav-bestanden
« Reactie #16 Gepost op: 2011/09/14, 22:55:34 »
Eindelijk de wav-bestanden van die vriend uit A'dam ontvangen, nu zijn ze goed, qua eigenschappen en ze spelen keurig af.
Alles opgelost, lag inderdaad aan zijn systeem, zoals hij zei.
Gelukkig maar.
Allen bedankt voor de adviezen.

Offline vanadium

  • Lid
Re: geen geluid bij een aantal wav-bestanden
« Reactie #17 Gepost op: 2011/09/15, 08:59:23 »
(nee, wav is niet van Windows, dat ze iets aanpassen, maar zal me rot lachen als die zaak voorkomt).

Citaat van: Wikipedia
Waveform Audio File Format (WAVE, or more commonly known as WAV due to its filename extension),[3][6][7][8] (also, but rarely, named, Audio for Windows[9]) is a Microsoft and IBM audio file format standard for storing an audio bitstream on PCs.

perro30

  • Gast
[Opgelost] geen geluid bij een aantal wav-bestanden
« Reactie #18 Gepost op: 2012/05/23, 21:07:05 »
(nee, wav is niet van Windows, dat ze iets aanpassen, maar zal me rot lachen als die zaak voorkomt).

Citaat van: Wikipedia
Waveform Audio File Format (WAVE, or more commonly known as WAV due to its filename extension),[3][6][7][8] (also, but rarely, named, Audio for Windows[9]) is a Microsoft and IBM audio file format standard for storing an audio bitstream on PCs.