Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: DHCP instelling server  (gelezen 12686 keer)

Offline Ron3

  • Lid
    • vanmeijer.nl
DHCP instelling server
« Reactie #25 Gepost op: 2008/03/13, 15:01:31 »
Jozik,

Bedankt voor je opmerking, je hebt wellicht gelijk en ik ben dan weer blij dat ik geen beginner meer ben :)
Ik zal proberen ergens anders verder te gaan okee?

Groeten
Ron

DHCP instelling server
« Reactie #26 Gepost op: 2008/03/13, 16:55:53 »
Ik had toch stellig de indruk dat deze topic  van ronvm was ???
En dat we oplossingen aan het zoeken zijn voor zijn probleem.

Dus zou niet weten waarom ronvm  dan ergens door zou moeten gaan. ???

@jozik
Wie heeft jouw verteld dat dit een beginnersforum is ??
Indien deze topic op dit forum te moeilijk is zal niemand je dwingen het te lezen.

Dit forum behandeld alles betreffende Ubuntu en of Linux gerelateerde zaken en programma's
Hoe simpel of hoe moeilijk dan ook.

BTW Iets is alleen moeilijk als je niet weet hoe het werkt, tis dan zaak dit zo snel mogelijk te leren indien je ermee wilt werken.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Ron3

  • Lid
    • vanmeijer.nl
DHCP instelling server
« Reactie #27 Gepost op: 2008/03/13, 19:00:50 »
@Gandyman: Ik dacht ook dat het zo was, maar wellicht zat ik fout. Niet dus...
We komen steeds verder en nog even en ik heb de hele server draaien !!
Ik zie alleen bij de cliënt (van het ramensysteem) die als cliënt van de testserver draait dat ik als DNS alleen de server heb en geen DNS van de provider waardoor er geen internet mogelijk is. Misschien heb ik verzuimd dat in de dhcp-server aan te geven?
Ik durf nu steeds minder te rommelen op de server want hij draait als de brandweer.
Ik wil het thuis straks ook gaan installeren maar heb op school (m'n werk) een HP 350 G3 Server als 'test-machine' draaien. Thuis draait ook alles in een domein etc. maar ik kan daar testen. Ik onthou heel goed wat ik allemaal (met jullie uitstekende hulp) gedaan heb en het wordt steeds duidelijker.
Een ander die tegen hetzelfde aanloopt kan mijn inziens hier perfect van leren, dus blijf ik hier maar doorgaan.

DHCP instelling server
« Reactie #28 Gepost op: 2008/03/13, 20:02:48 »
Klopt helemaal dat ben je vergeten.

Kijk zodra de pctjes op jouw netwerk afhankelijk zijn van een DHCP server en zelf in hun netwerk config niet handmatig een DNS adres hebben ingevoerd,

Dus met alles afhankelijk zijn van jouw eigen DHCP server zul je in hem de DNSen moeten ingeven waar hij dan info vandaan kan halen.

Zie 1e stukje van mijn DHCP config:

Citaat
# option definitions common to all supported networks...
option domain-name "gandyman.lan";
# option domain-name-servers dns.gandyman.lan, resolver.xs4all.nl, names2.telebyte.nl;
option domain-name-servers 213.211.129.21, 194.109.6.66;
Nu moet je zelf ff kijken of je dit 1 op 1 overneemt, ik zoek namelijk altijd uit vanaf de plek waar zo'n server staat welke de snelste zijn.
Dit hangt echt af van welke provider je hebt en hoeveel hops hij moet maken en of hij zelf wel snelle DNS servers heeft.

NOTE: op dit moment zijn heel veel providers hun DNS aan het dicht timmeren zodat je niet meer van andere netwerken ( lees providers) die DNS servers kan gebruiken.

Maagoe testen dus met ping welke de snelste ping geven vanaf jouw plekje en die ingeven bij de DHCP config.

En ow ik ken dat gevoel van blijdschap als alles goed werkt, zeker als je net begint.
Maar geloof me als je langer bezig bent zie je dat het altijd beter kan, en de keren dat ik een HD formateerde om opnieuw te proberen de perfecte installatie te doen kan ik niet meer tellen...

uiteindelijk weet je gevoelsmatig de toverformule en in welke volgorde alles het lekkerst werkt en dan begint het eigelijk tweaken en finetunen....

But that take a lot time and is a long way....

Gewoon rustig stapje voor stapje.

onthoud ook dat Linux zeer moeilijk te slopen is, en dan het in principe altijd te repareren is indien het stuk is ( er zijn wel grenzen natuurlijk)
Prob in deze is de kennis die je nodig hebt om het te kunnen repareren.

Wat ik hiermee wil zeggen is niet meteen in paniek raken als de boel in de soep draait .....
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Ron3

  • Lid
    • vanmeijer.nl
DHCP instelling server
« Reactie #29 Gepost op: 2008/03/13, 20:37:54 »
Inderdaad, je hebt gelijk...die heb ik niet ingevoerd. Ga ik morgen doen en dan weet ik zeker dat het gaat werken.
Werelds...alweer een stapje verder.

Thanx

Borke

  • Gast
Re: DHCP instelling server
« Reactie #30 Gepost op: 2009/05/18, 09:23:50 »
Maak het jezelf makkelijk en installeer Webmin.

Dan kan je alles beheren op je server via de browser en vanop afstand.
Zelfs als je thuis zou zijn kan je op die server komen en alles weer in orde  maken, server rebooten enz enz enz.

NOTE: deze How To is eigenlijk voor de desktop dus als jij geen desktop hebt zal er een paar dingen iets anders gaan, maar neem aan dat dit geen prob is.

Hier een How To :

Open je internet browser en ga naar:
http://www.webmin.com/download.html

Klik dan op "webmin_1.xxx_all.deb"

(Debian package suitable for Debian, Ubuntu or other derived Linux)

Je wordt dan doorgelinkt naar de site van "sourceforge.net", klik daar op downloaden.
Nu open er een download venstertje met 2 opties
 - Openen met: gdebi-gtk
 - opslaan op schijf

Kies dan voo Openen met: gdebi-gtk

Vervolgens krijg je een venster "pakketinstallatie-webmin"
Klik op de knop "Pakket installeren"
Dan krijg je hoogst waarschijnlijk de melding "administratieve rechten toekennen"
klik op de knop "toekennen"
Geef nu het root wachtwoord in als daar om gevraagd wordt.

Nu gaat hij installeren, als hij klaar is klik je op sluiten.
Sluit nu het venster "pakketinstallatie-webmin"

Open nu je internet browser en ga naar https://localhost:10000
Login als "root" met het root wachtwoord.
[size=9](in plaats van localhost kan je ook het IP adres gebruiken van de computer waarop Webmin draait)[/size]

Oke, nu ben je ingelogd of je kan nog niet in loggen.
Als je niet kan inloggen komt dat doordat je root account nog geen root wachtwoord heeft.

Root wachtwoord aanpassen:

Open je terminal venster en log met de opdracht "sudo -s" in als root en geef het wachtwoord in als daar om gevraagd wordt.
[size=9](Dit is het wachtwoord die je gebruikt bij het aanmelden van je systeem)[/size]

Geef nu de opdracht "passwd root"
Bij de melding "Enter new UNIX password:" typ je het root wachtwoord wat je wil gebruiken.
En bij "Retype new UNIX password:" typ je het zelfde wachtwoord ter controle.

Open nu je internet browser en ga naar https://localhost:10000
Login als "root" met het root wachtwoord.

Hallo iedereen, ik heb bovenstaande geprobeerd op de nieuwe Ubuntu desktop editie, maar als ik dan firefox open en ingeef https://localhost:10000 dan krijg ik een foutboodschap van certifikaten die niet vertrouwd worden en opend hij dit dus niet...  :|

Aangezien ik nieuw ben in het deze OS dacht ik beginnen met desktop editie ipv ineens tekst based server te installeren.

Bedankt al voor je reactie
« Laatst bewerkt op: 2009/05/18, 09:54:13 door Borke »

Re: DHCP instelling server
« Reactie #31 Gepost op: 2009/05/18, 10:30:13 »
dat klopt idd. Hij zegt dat er geen geldige certificaat is gevonden, deze kosten meestal geld. dit certificaat kan je toevoegen als uitzondering in ff en dan kan je wel op de pagina komen :D


Root wachtwoord aanpassen:

Open je terminal venster en log met de opdracht "sudo -s" in als root en geef het wachtwoord in als daar om gevraagd wordt.

Geef nu de opdracht "passwd root"
Bij de melding "Enter new UNIX password:" typ je het root wachtwoord wat je wil gebruiken.
En bij "Retype new UNIX password:" typ je het zelfde wachtwoord ter controle.


Ik heb dit zelf nooit gedaan, ik kon met het account dat bij de installatie van het systeem wordt gemaakt inloggen in webmin.

Groetjes,
BadBoy4live
« Laatst bewerkt op: 2009/05/18, 10:33:33 door .~|-BadBoy4Live-|~. »


Borke

  • Gast
Re: DHCP instelling server
« Reactie #32 Gepost op: 2009/05/18, 10:44:35 »
Ik heb wel het rootww aangepast.
wat bedoel je met :
Citaat
dit certificaat kan je toevoegen als uitzondering in ff en dan kan je wel op de pagina komen
Als ik bij uitzonderingen 127.0.0.1 ingeef krijg ik geen verschil....

Re: DHCP instelling server
« Reactie #33 Gepost op: 2009/05/18, 11:50:52 »
Klopt , het certificaat heeft ook nix met het IP adres te maken.
FF zal vragen om een uitzondering te maken voor dit certificaat en dan hoef je alleen maar op de knop voor bevestiging te klikken, nu kom je wel op die webpagina van Webmin.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Borke

  • Gast
Re: DHCP instelling server
« Reactie #34 Gepost op: 2009/05/18, 12:42:43 »
Dat is het hem juist, FF doet dit niet :|

Re: DHCP instelling server
« Reactie #35 Gepost op: 2009/05/19, 02:13:59 »
Sja ? en dan ?

Bij mij doet hij het wel, geeft eerst een melding over het certificaat, vervolgens klik ik doorgaan,
dan krijg je een nieuw veld waarin hij vraagt weg te gaan of het certificaat te accepteren/ uitzondering te maken.

Nadien kan je er gewoon op.
Ik zou niet weten hoe je dit verder in FF moet omzeilen......
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Borke

  • Gast
Re: DHCP instelling server
« Reactie #36 Gepost op: 2009/05/19, 08:06:53 »
'k Heb het probleem ondertussen opgelost gekregen door een herinstall van FF.  O0

thx voor de reactie

Re: DHCP instelling server
« Reactie #37 Gepost op: 2009/05/19, 08:09:22 »
Je hebt FF toch wel herstart na aan mogelijke upgrade? Anders gaat FF raar doen.

Borke

  • Gast
Re: DHCP instelling server
« Reactie #38 Gepost op: 2009/05/19, 12:16:26 »
jajaja had ff herstart...

Nu straks eens kijken of ik de dhcp aan de praat krijg....
moet ik de router die aan mijn kabelmodem zit op accespoint zetten of mag die gewoon als router blijven functioneren?

Re: DHCP instelling server
« Reactie #39 Gepost op: 2009/05/19, 16:59:55 »
Je kan/mag geen 2 routers gebruiken achter elkaar op 1 netwerk, oftewel LAN.

Indien je dit wilt blijven behouden zal je nog een aantal extra stappen moeten ondernemen, en kan je vertellen het word er niet makkelijker op.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Borke

  • Gast
Re: DHCP instelling server
« Reactie #40 Gepost op: 2009/05/19, 19:14:18 »
Dus het beste is mijn router als accespoint instellen... Dan heb ik geen 2 routers. Probleem is dat ik niet rechtstreeks mijn server kan aansluiten op de kabelmodem van telenet zonder kabels te trekken en dat is nu juist wat mijn ouders nu niet willen, dus moet draadloos van modem naar server gaan.

Re: DHCP instelling server
« Reactie #41 Gepost op: 2009/05/20, 02:28:11 »
Ik wil je niet helemaal depri maken maar wil wel wat feiten opsommen....... :'(

*Een server die 24/7 aan het WWW hangt is erg kwetsbaar en zal je goed moeten opzetten/configureren en beveiligen zodat je niet iedere week gehackt word.

*Wireles is zo onveilig als je maar kan bedenken, hetgeen hackers nog het meest vertraagd is WPA2.

Met dit in het achterhoofd is het dus niet zo slim om een server middels een wireles verbinding aan het WWW te hangen, omdat je nu 2x het risico loopt dat iemand de boel hackt.
Hacken kost tijd, en aangezien het een server is die 24/7 up is hebben ze dus tijd zat om een deur te vinden en die in te trappen.

Oplossingen ?

Eigenlijk maar 2 goede in jouw situatie.

1. Of je sjouwt die server naar de plek waar ook de router staat, meterkast ??, en verbind hem met een netwerk kabel.

2. Of je koopt een setje waarmee je de netwerkverbinding over de 230Volt huisinstallatie verstuurd.
Ook in deze situatie hoef je maar een kort netwerk kabeltje te gebruiken.

Voorbeeldjes:
http://shop.conrad.nl/kantoor-software-pc-hardware/pc-computer-hardware/netwerk-datacommunicatie/netwerk-over-de-230v/
BTW Conrad is een dure zaak.

Deze shop is erg goed met goede service.
http://www.routershop.nl/products/bekabelde-componenten/powerline-homeplug/


Let wel op dat je geen USB shit koopt maar met gewone UTP kabel aansluiting....
« Laatst bewerkt op: 2009/05/20, 02:30:26 door Gandyman »
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D