Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: reset van /etc/resolv.conf  (gelezen 2149 keer)

Offline granaet

  • Lid
reset van /etc/resolv.conf
« Gepost op: 2012/01/04, 17:48:37 »
Ha

Na iedere reboot ben ik de instellingen van /etc/resolv.conf kwijt. De inhoud is gereset en is gelijk aan die van direct na de installatie van het basissysteem.

De inhoud die ik de /etc/resolv.conf had gegeven is de volgende:

domain mijndomain.local
search mijndomain.local
nameserver 192.168.1.100

ter info
192.168.1.100 is de eth1 van mijn Ubunto server. Via deze eth1 krijgt een windows netwerkje via DHCP zijn IP#. Dat uitdelen van IP# aan windows PC' s lijkt goed te functioneren.


En na de reset ziet de /etc/resolv.conf er als volgt uit

domain fritz.box
search fritz.box
nameserver 192.168.178.1

nb
Het is uiteindelijk de bedoeling dat de Ubuntu server als router gaat fungeren, maar zover ben ik nog niet. Stapje voor stapje ga ik.

ps.
mijn kennis an unix/linux/ubuntu is gering

groet



met vriendelijke groet
Granaet

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: reset van /etc/resolv.conf
« Reactie #1 Gepost op: 2012/01/04, 19:16:51 »
Draai je toevallig ook een desktop op die server, en gebruikt die ook de network manager?

Offline granaet

  • Lid
Re: reset van /etc/resolv.conf
« Reactie #2 Gepost op: 2012/01/04, 21:26:41 »
... gaat het nu om de Ubuntu server of om weer een andere, losse Ubuntu machine?

Ja het gaat over mijn Ubuntu server. Die is via de eth0 met mijn FritzBox verbonden en via de eth1 moet deze Ubuntu server mijn windows netwerk van een IP# voorzien en als fileserver fungeren.

Ik heb maar 1 Ubuntu machine en dat is m' n server. Wellicht volgt later nog Ubuntu op een laptop. Maar voorals nog alleen windows PC' s in m' n thuisnetwerk.

De eth0 van mijn Ubuntu server krijgt zijn IP# van de FritzBox (deze FrtizBox heeft een dhcp server en die werkt goed). De eth1 van mijn Ubuntu server heeft een vast IP# (via /etc/network.interfaces).

DNS heb ik nog niet geinstaleerd. Dat moet nog wel, maar later. Heb wel ff naar bind gekeken en dat ziet er erg ingewikkeld uit en de how-to' s die ik tot nu toe heb gezien zijn mij nog niet duidelijk..

Je zegt ' instellen welke machine de DNS resolving moet doen' . Een beetje kort door de bocht, wat bedoel je en hoe?

En ja mijn Ubuntu server hangt direct aan de FritzBox.


Open DNS ??? Moet ik eerst ff op studeren, zegt me nl nog niets.


groet
Granaet
met vriendelijke groet
Granaet

Offline granaet

  • Lid
Re: reset van /etc/resolv.conf
« Reactie #3 Gepost op: 2012/01/04, 21:30:54 »
Ha

tanx voor de reactie


Draai je toevallig ook een desktop op die server, en gebruikt die ook de network manager?

ja ik heb met
sudo apt-get install xorg gnome-coreeen GUI op de server gezet. Helemaal zonder GUI is er geen leven mogelijk. Of die ook gebruik maakt van de network manager weet ik niet. Zelf heb ik die network manager niet opgestart.

groet
Granaet
met vriendelijke groet
Granaet

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: reset van /etc/resolv.conf
« Reactie #4 Gepost op: 2012/01/04, 21:35:30 »
Dan moet je dat even uitzoeken.
Kijk even of er een netwerkicoontje op je paneel staat, en kijk via synaptic of de network manager geïnstalleerd is of niet.
De network manager wil namelijk regelmatig die bestanden aanpassen, en dat is met jouw configuratie niet handig, want dan overschrijft hij iedere keer al jouw instellingen.

Re: reset van /etc/resolv.conf
« Reactie #5 Gepost op: 2012/01/05, 11:03:16 »
Dit is dus fout, je kunt een machine niet instellen zodat hij bij zichzelf DNS gegevens ophaalt.

Hoezo niet? Je moet dan alleen wel een DNS resolver hebben geinstalleerd (van bind bijv.) Standaard heeft ubuntu geen resolver aan boord maar alleen een zgn stub-resolver - die kan het alleen forwarden naar een echte resolver. Nadeel daarvan is helaas dat er dus ook niets gecachet wordt en elk verzoek naar de dns resolver gaat. Toch al gauw enkele duizenden queries per uur.
« Laatst bewerkt op: 2012/01/05, 12:46:33 door gavinspearhead »
URD - http://www.urdland.com - Usenet Resource Downloader

Re: reset van /etc/resolv.conf
« Reactie #6 Gepost op: 2012/01/05, 12:54:58 »
Je moet dit bestand even aanpassen. resolv.conf wordt door dhcp gezet.
/etc/dhcp3/dhclient.conf

Deze regels uncommenten en aanpassen met de goede informatie
supersede domain-name "fugue.com home.vix.com";
supersede domain-name-servers 127.0.0.1;
URD - http://www.urdland.com - Usenet Resource Downloader