Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ervaringen met Double Commander?  (gelezen 2068 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ervaringen met Double Commander?
« Gepost op: 2016/09/04, 18:54:23 »
Ik ben aan het kijken of Double Commander een geschikt alternatief is voor Gnome Commander. Wie heeft er ervaring met Double Commander?

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Ervaringen met Double Commander?
« Reactie #1 Gepost op: 2016/09/04, 21:02:39 »
Hoi Pjotr,

Hij zit bij mijn Xubuntu niet in de repo, wel een stel help files. Oh, hij staat er wel in als twin-panel of twin-paneel. Dat is niet helemaal wat het zou moeten zijn misschien.

Ik gebruik meestal de midnight commander, maar ik heb hem maar eens geinstalleerd. De vertaling is niet helemaal rond, zo te zien. Erg complete commander. Beetje erg compleet?

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ervaringen met Double Commander?
« Reactie #2 Gepost op: 2016/09/04, 21:18:09 »
Hoi Pjotr,

Hij zit bij mijn Xubuntu niet in de repo, wel een stel help files. Oh, hij staat er wel in als twin-panel of twin-paneel. Dat is niet helemaal wat het zou moeten zijn misschien.

Ik gebruik meestal de midnight commander, maar ik heb hem maar eens geinstalleerd. De vertaling is niet helemaal rond, zo te zien. Erg complete commander. Beetje erg compleet?

groet,

Just
Bedankt voor je reactie! Ja, het is even zoeken: wat je moet installeren is doublecmd-gtk, en om 'm met rootrecht te draaien doe je gksudo doublecmd (uiteraard eerst even gksu installeren). Jammer dat de vertaling niet compleet is, maar ik zal eens kijken wat ik daaraan kan doen.

Het gaat mij om een goede vervanger voor Gnome Commander, want in Ubuntu 16.04 is die beroofd van het handig doorklikken naar andere partities en schijven. Die functie zit wel in Double Commander.

Offline Nero

  • Lid
Re: Ervaringen met Double Commander?
« Reactie #3 Gepost op: 2016/09/04, 21:52:30 »
Dat alle partities getoond worden vind ik persoonlijk een linke boel.

Re: Ervaringen met Double Commander?
« Reactie #4 Gepost op: 2016/09/04, 23:49:41 »
Dat alle partities getoond worden vind ik persoonlijk een linke boel.

Ik vind het pas een linke boel wanneer je dit in 'sudo´ mode niet zou kunnen ;)
Vroeger toen ik nog een dual-boot systeem had kon ik met Nautilus in sudo modus ook gewoon op mijn Windows partitie komen.

Om terug te komen op de daadwerkelijke vraag. Ik ken hem en heb hem ook een poosje gebruikt.
Zoals Just aangaf is hij jammer genoeg niet compleet vertaald, maar qua opties wellicht de meest uitgebreide.
Hij beviel ook goed, maar echt ingewikkelde dingen deed ik daar dan ook niet mee.
Helaas ben ik verknocht aan Midnight Commander, dus kan daarom ook geen uitgebreide verslag doen.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline jan11000

  • Lid
Re: Ervaringen met Double Commander?
« Reactie #5 Gepost op: 2016/09/05, 05:40:48 »
Krusader is ook een goede, met veel mogelijkheden verwerkt in je bestandsbeheer.

Offline peer

  • Lid
Re: Ervaringen met Double Commander?
« Reactie #6 Gepost op: 2016/09/05, 07:30:26 »
een paar jaar heb ik double commander geleden wel geprobeerd. Ik herinner mij dat ik een probleem had bij het lezen van directories op externe schijven. Hij zag de directories wel maar de inhoud kon die niet lezen.
Verder een goede vervanger voor gnome commander.

ik werk met dolphin (in mint kde).
Daarnaast gebruik ik tux commander eenvoudig en dual pane

Re: Ervaringen met Double Commander?
« Reactie #7 Gepost op: 2016/09/05, 10:36:11 »
.....

Het gaat mij om een goede vervanger voor Gnome Commander, want in Ubuntu 16.04 is die beroofd van het handig doorklikken naar andere partities en schijven. Die functie zit wel in Double Commander.

Niet alleen dat,  Gnome-Commander heeft ook problemen Samba Share.
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/gnome-commander/+bug/1396513

PS
Ben ook een verwen mc gebruiker.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ervaringen met Double Commander?
« Reactie #8 Gepost op: 2016/09/06, 00:45:20 »
Goed, ik ben inmiddels druk bezig geweest met het vertalen van Double Commander.... Ik ben inmiddels voor 90 % klaar. Als je de nieuwe vertaling wil toepassen, hij zit hier: https://sites.google.com/site/computertip/bestandenkast/doublecmd.nl.po?attredirects=0&d=1

Zo zet je 'm op de juiste plek:
sudo cp -v ~/Downloads/doublecmd.nl.po /usr/share/doublecmd/language

« Laatst bewerkt op: 2016/09/06, 14:33:38 door Pjotr »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ervaringen met Double Commander?
« Reactie #9 Gepost op: 2016/09/06, 14:33:03 »
Nederlandse vertaling is voor 90 % klaar; meer doe ik er niet aan.... Ik heb m'n eerdere bericht bijgewerkt, zodat je ervan kunt meeprofiteren.  :)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Ervaringen met Double Commander?
« Reactie #10 Gepost op: 2016/09/06, 14:48:06 »
Hoi Pjotr,

Het ziet er subliem uit! Hartelijk dank. Dit kon wel eens mijn favoriete commander worden inplaats van de midnight commander.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Ervaringen met Double Commander?
« Reactie #11 Gepost op: 2016/09/06, 15:18:28 »
Pjotr, het ziet er goed uit.
Hopelijk werkt het net zo goed als Gnome-Commander.  ;)
Ubuntu 22.04 pc 64 bit  en Ubuntu Server 22.04 met Nextcloud 27

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ervaringen met Double Commander?
« Reactie #12 Gepost op: 2016/09/06, 20:16:12 »
Mijn vraag is opgelost. Voor het gemak heb ik er een apart tipdraadje voor gemaakt:
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=97733.msg987737#msg987737

Dus graag daar verder.  :)
« Laatst bewerkt op: 2016/09/06, 20:17:46 door Pjotr »

Re: Ervaringen met Double Commander?
« Reactie #13 Gepost op: 2016/09/07, 16:36:02 »
L.S.
Nog een vraagje m.b.t. DC.
In GNOME Commander kun je via Bestand/GNOME Commander starten als root  als root werken.  Ik heb er naar geduckduckt maar kan die mogelijkheid in DC niet vinden. Is die er niet of zie ik iets over het hoofd?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ervaringen met Double Commander?
« Reactie #14 Gepost op: 2016/09/07, 17:00:36 »
L.S.
Nog een vraagje m.b.t. DC.
In GNOME Commander kun je via Bestand/GNOME Commander starten als root  als root werken.  Ik heb er naar geduckduckt maar kan die mogelijkheid in DC niet vinden. Is die er niet of zie ik iets over het hoofd?
Ik kan dat ook zo gauw niet vinden, maar als je eerst even gksu installeert, dan kun je Double Commander als volgt starten met rootbevoegdheid:
gksudo doublecmd
« Laatst bewerkt op: 2016/09/07, 17:03:51 door Pjotr »

Re: Ervaringen met Double Commander?
« Reactie #15 Gepost op: 2016/09/07, 17:08:19 »
Offtopic:
Heeft Ubuntu 'gksu' niet standaard geïnstalleerd?
Mint wel, net als 'caja-gksu'.....  :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ervaringen met Double Commander?
« Reactie #16 Gepost op: 2016/09/07, 17:11:47 »
Offtopic:
Heeft Ubuntu 'gksu' niet standaard geïnstalleerd?
Nee, helaas niet.... Gelukkig is het nog gewoon installeerbaar vanuit de officiële pakketbronnen.   :)
« Laatst bewerkt op: 2016/09/07, 17:13:48 door Pjotr »

Re: Ervaringen met Double Commander?
« Reactie #17 Gepost op: 2016/09/07, 17:41:46 »
Dank.

N.L.