Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Probleem ubuntu en windows  (gelezen 1262 keer)

Offline Luukiee09

  • Lid
Probleem ubuntu en windows
« Gepost op: 2011/10/08, 17:21:53 »
Ik heb even een vraagje: Mijn computer start windows niet meer op. Bij system checking ( van HP zelf ) zegt hij dat de harde schijf gewoon goed werkt. Maar de Boot Path het niet meer doet. Dus ik kan niet meer in windows komen.... Maar ik heb nu dus ubuntu op een cd geïnstalleerd en die "live" gedraaid. Maar hoe kan ik nu via ubuntu op de C: schijf komen?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Probleem ubuntu en windows
« Reactie #1 Gepost op: 2011/10/08, 17:27:38 »
Ik begrijp dat op die computer zelf niets van linux/ubuntu staat?

Vanaf een Ubuntu sessie met de live CD zou je via bestandsbeheer op de schijf moeten kunnen komen, en de gegevens eraf kopiëren. Links in een venster bestandsbeheer vind je alle datapartities van je computer die niet aangekoppeld zijn. Met een klik wordt die aangekoppeld.

Als de Windows partitie evenwel "beschadigd" is, dan gaat dat niet zomaar: je krijgt een foutmelding. Dan heb je systeemcommando's nodig om de partitie "geforceerd" aan te koppelen.

Offline Luukiee09

  • Lid
Re: Probleem ubuntu en windows
« Reactie #2 Gepost op: 2011/10/08, 17:30:08 »
Nee op de pc staat alleen windows. Maar de schijf is niet beschadigd. Maar hoe kan ik dan op die schijf van windows komen? Heb ubuntu in het engels trouwens..

Re: Probleem ubuntu en windows
« Reactie #3 Gepost op: 2011/10/08, 17:35:28 »
als je met een live-cd (of live-usb) opstart, dan open je een soort 'uittestversie' van ubuntu. normaal gesproken gebruik je die om even te testen of al je hardware ondersteund wordt, maar die kan je dus ook gebruiken om al je data van de windows partitie op een externe hd te zetten.

dit doe je zo:

stel de bios in dat je opstart vanaf de live-cd / live-usb
start op vanaf de live-cd/live-usb
ga via 'locations' naar 'computer'. daar staan dan als het goed is alle partities van je pc.
klik de juiste partitie aan (dus bijvoorbeeld "WINDOWS XP" en kopieer daarvan alle persoonlijke bestanden die je wilt bewaren naar een externe hd.

vragen zijn natuurlijk altijd welkom :)


succes!

dex
The box said: "Requires Windows XP or better."
So i installed Linux.


Steunpunt Leiden en omstreken


Offline Luukiee09

  • Lid
Re: Probleem ubuntu en windows
« Reactie #5 Gepost op: 2011/10/08, 17:43:41 »
als je met een live-cd (of live-usb) opstart, dan open je een soort 'uittestversie' van ubuntu. normaal gesproken gebruik je die om even te testen of al je hardware ondersteund wordt, maar die kan je dus ook gebruiken om al je data van de windows partitie op een externe hd te zetten.

dit doe je zo:

stel de bios in dat je opstart vanaf de live-cd / live-usb
start op vanaf de live-cd/live-usb
ga via 'locations' naar 'computer'. daar staan dan als het goed is alle partities van je pc.
klik de juiste partitie aan (dus bijvoorbeeld "WINDOWS XP" en kopieer daarvan alle persoonlijke bestanden die je wilt bewaren naar een externe hd.

vragen zijn natuurlijk altijd welkom :)


succes!

dex

Dankjewel voor de reactie! Maar waar staat locations? Want ik zie alleen home folder, en dan ubuntu/desktop/file system/network/trash.

Re: Probleem ubuntu en windows
« Reactie #6 Gepost op: 2011/10/08, 19:17:58 »
met locations bedoelde ik het uitklapmenu 'locations' dat nog in 10.10 gebruikt wordt (die gebruik ik momenteel). heb er niet bij stil gestaan dat 11.04 unity gebruikt :)

dus nu iets anders:

als je een map opent (gelijk welke), dan staat er als het goed is (hoop ik, want ik gebruik 11.04 zelf niet) links een zijbalkje met daarin een aantal shortcuts, zoals bijvoorbeeld home, desktop, evt aangekoppelde usb apparaten, etc.
ik neem aan dat hierin ook de partities van de pc staan. als je de juiste aanklikt dan lukt het als het goed is allemaal :)


kan iemand die zelf 11.04 gebruikt dit bevestigen?


dex
The box said: "Requires Windows XP or better."
So i installed Linux.


Steunpunt Leiden en omstreken

Offline heir4c

  • Lid
Re: Probleem ubuntu en windows
« Reactie #7 Gepost op: 2011/10/08, 19:27:36 »
Hier in 11.10 kan je op de "windows-toets" klikken en dan gaat het menu open. Tik gewoon b (van bestanden) (in het engels zal dat de f van files zijn denk ik) en klik daar dan op het Map icoontje dat in de rij te zien is.
Als het venster opent dan zie je dus links een hele lijst met mappen. Daar moet ook je harde schijf tussen staan. (Meestal benoemd met iets als bestandssysteem of in het engels: filesystem.)
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Luukiee09

  • Lid
Re: Probleem ubuntu en windows
« Reactie #8 Gepost op: 2011/10/08, 23:06:14 »
Bedankt voor alle reactie's, maar ubuntu start nu soms helemaal niet meer op of het duurt eeuwen. En ik heb nog een ander probleem: ik kan de harde schijf/partitie niet zien. Dus misschien herkent de pc de HD niet meer?

Re: Probleem ubuntu en windows
« Reactie #9 Gepost op: 2011/10/08, 23:17:17 »
Je hebt niet een Windows cd waar vanaf je een repair actie kan uitvoeren? Met andere woorden wat wil met die Ubuntu cd? Of gaat het je alleen om het redden van bestanden.

Offline Luukiee09

  • Lid
Re: Probleem ubuntu en windows
« Reactie #10 Gepost op: 2011/10/08, 23:24:03 »
Je hebt niet een Windows cd waar vanaf je een repair actie kan uitvoeren? Met andere woorden wat wil met die Ubuntu cd? Of gaat het je alleen om het redden van bestanden.

Gaat alleen om het redden van de bestanden, dat is het belangrijkst.

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Probleem ubuntu en windows
« Reactie #11 Gepost op: 2011/10/09, 00:24:04 »
Beste Luukiee09,

Het lijkt erop dat je MBR (de starter van Windows) niet correct (meer) werkt.

Volg de link van Jan11000 (herstellen via de Windows schijf). En anders kan je Ubuntu volledig installeren (d.w.z. naast elkaar, dus een dual-boot), dan wordt Windows gestart via GRUB.
« Laatst bewerkt op: 2011/10/09, 01:09:55 door asphyxia »
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: Probleem ubuntu en windows
« Reactie #12 Gepost op: 2011/10/09, 23:25:59 »
Ubuntu zou die schijf zonder problemen moeten kunnen zien.

Open een terminal en geef het commando
fdisk -l Die laatste l is een kleine L.
Post de uitkomst.
Als het goed is zou je hdd ertussen moeten staan.

Betreft het moeilijk opstarten van de live-cd.
Het kan zijn dat de schijf alsnog stuk is en dat dit het opstarten verstoord.
Geeft de system checking van HP nog steeds weer dat alles oke is?