Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Videobewerking, opnemen en kwaliteit  (gelezen 3821 keer)

Offline Math.

  • Lid
Videobewerking, opnemen en kwaliteit
« Gepost op: 2011/10/28, 13:00:16 »
Sinds gisteren heb ik een Sony Handycam HDR CX130-E.
Een erg leuk dingetje, maar kan er op het moment nog niks mee doen, aangezien er nog geen geheugen kaartje inzit.
Een firewire kabel heb ik ook helaas niet liggen, dus kan niet vanaf m'n pc opnemen, tenzij het mogelijk is dit via USB te doen, maar dat betwijfel ik.

Ben daarom in de tussentijd maar is wezen rommelen met m'n oude analoge camera en het is me gelukt om zowel beeld als geluid op te nemen.
Ik gebruik hiervoor een Conrad DVD-Creator VS-USB2800D en doe dit momenteel met mencoder op deze manier:
mencoder -oac mp3lame -ovc x264 -x264encopts subq=5:8x8dct:frameref=2:bframes=3:weight_b -tv driver=v4l2:norm=pal:input=1:width=640:height=480:alsa:adevice=hw.0:amode=1:audiorate=44100:forceaudio:immediatemode=0 -o test.avi tv://
Ik weet niet helemaal exact wat deze regel doet, ben nml. met behulp van iemand anders, d.m.v. testen aan deze regel gekomen. Maar het werkt in ieder geval.
Met Cheese kan ik ook wel opnemen, maar hij neemt helaas geen geluid op.

Nu ben ik heel toevallig een mooi programmatje(OpenShot) tegengekomen om films mee te bewerken.
Echt een heel eenvoudig programmatje, waarmee je toch aardig wat mee kunt doen. Zeker goed voor beginners.
Het bewerken van een filmpje is ook verder geen probleem, maar...
Ik heb toch wel een aantal vragen omtrent de kwaliteit van het filmpje.

Een aantal vragen op een rijtje:
(Het materiaal is over het algemeen 16:9 cinema(zwarte balken onder en boven) en het geluid is gewoon analoog.)

- Welke resolutie is standaard, of goed genoeg om analoog beeld mee op te nemen? (720x576 ?)
- Met hoeveel frames kan ik het beste opnemen en opslaan?
- Met welke compressie(s)/codec(s) kan ik het beste opnemen en opslaan?
- Welke compressie(s)/codec(s), frames, geluid etc. zijn het best te gebruiken voor bijv. Youtube?
- Wat zou ik aan de regel voor mencoder nog kunnen aanpassen voor een betere kwaliteit?
- Zijn er behalve mencoder nog alternatieven met een GUI om op te nemen?

Heb hier helaas erg weinig verstand van en hoop dat iemand me hier mee kan helpen.
Alle tips zijn ook erg welkom.

Alvast bedankt! :)
« Laatst bewerkt op: 2011/10/28, 13:03:12 door Math. »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Videobewerking, opnemen en kwaliteit
« Reactie #1 Gepost op: 2011/10/28, 13:40:51 »
- Welke resolutie is standaard, of goed genoeg om analoog beeld mee op te nemen? (720x576 ?)
Wat goed genoeg is, is wat jij in functie van de behoeften geod genoeg vindt. De maximale kwaliteit die je potentieel kan halen, wordt bepaald door je opnameapparratuur. 720x576 is DVD kwaliteit.
Citaat
- Met hoeveel frames kan ik het beste opnemen en opslaan?
hangt weer af van wat je wil en wat de bedoelingen zijn. Indien voor DVD: 25 fps is standaard voor PAL video.
Citaat
- Met welke compressie(s)/codec(s) kan ik het beste opnemen en opslaan?
Met een codec en instellingen die real time compressie toelaten. Met de moderne computers zal dat geen grote beperking meer zijn. Hoe dan ook is de normale gang van zaken dat opnames gebeuren met een snelle codec, waarbij niet te veel naar besparing van schijfruimte wordt gekeken. Prioritair is immers, dat alle beelden tijdig weggeschreven kunnen worden tijdens de opname. Dan wordt de ruwe video bewerkt tot een "filmpje", en dat zal je dan uitschrijven met instellingen die geoptimaliseerd zijn naar schijfruimtegebruik.
Citaat
- Welke compressie(s)/codec(s), frames, geluid etc. zijn het best te gebruiken voor bijv. Youtube?
Volgens mij zijn de vereisten die youtube stelt aan de video die je oplaadt, op hun website weergegeven.
Citaat
- Wat zou ik aan de regel voor mencoder nog kunnen aanpassen voor een betere kwaliteit?
Dat is een vraag voor de guru's  ^-^
Citaat
- Zijn er behalve mencoder nog alternatieven met een GUI om op te nemen?
Mencoder heeft zo het voordeel dat je enkel processortijd nodig hebt voor het eigenlijke werk, de opname en compressie, en niet voor een gui. Ik weet ook niet van oplossingen met een GUI, maar kijk eens in softwarecenter, en documenteer je eens omtrent video op linux op het internet.

Offline Math.

  • Lid
Re: Videobewerking, opnemen en kwaliteit
« Reactie #2 Gepost op: 2011/10/28, 14:19:34 »
Hoi vanadium, bedankt voor je reactie.

Op zich zie ik niet zo'n grote kwaliteitsverschil tussen 640x480 en 720x576 wanneer ik opneem van m'n analoge camera.
Het beeld is namelijk best wel wat korrelig in verhouding tot een digitale opname. Met een digitale camera zie je denk wel een duidelijk verschil in resolutie.

Mijn idee was om al m'n oude tapes eerst te digitaliseren en deze later nog te gaan bewerken, maar het zou natuurlijk jammer zijn als ik er later pas achterkom dat ik het veel beter op een andere manier had kunnen opnemen.

Misschien moet ik gewoon maar is wat gaan digitaliseren en de kwaliteit zo goed mogelijk genoeg voor het oog houden.
Wil het allemaal denk iets te perfect doen voor een beginner. :)

Re: Videobewerking, opnemen en kwaliteit
« Reactie #3 Gepost op: 2011/10/28, 14:41:45 »
Met Openshot kan je eventueel rechtstreeks naar Youtube uploaden, dan zijn er enkele keuzemogelijkheden al aangemaakt waardoor het dus wat gemakkelijker voor je word.
En al doende leert men zou ik zeggen, dus probeer vanalles uit.
Wat ik o.a. geleerd heb is dat als je een film opneemt met 30 f/s dat je dan ook best de film met Openshot exporteerd met 30 f/s want anders krijg je een schokkerig beeld heb ik ondervonden.
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Offline Math.

  • Lid
Re: Videobewerking, opnemen en kwaliteit
« Reactie #4 Gepost op: 2011/10/28, 16:38:39 »
Hè jammer, net alles omgezet naar digitaal, blijkt OpenShot een vervelende bug te hebben.
Hij speelt al een preview af, nog voordat ik dat wil. Als ik de preview probeer te stoppen, dan blijft ie gewoon doorgaan....

Re: Videobewerking, opnemen en kwaliteit
« Reactie #5 Gepost op: 2011/10/28, 18:12:15 »
En als je tijdens die preview het filmpje (of een ander) naar de tijdlijn trekt, kun je dan het filmpje stoppen?
Welke extensie heeft dat filmpje?
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Offline Math.

  • Lid
Re: Videobewerking, opnemen en kwaliteit
« Reactie #6 Gepost op: 2011/10/28, 19:14:10 »
En als je tijdens die preview het filmpje (of een ander) naar de tijdlijn trekt, kun je dan het filmpje stoppen?
Welke extensie heeft dat filmpje?
Het lijkt idd misschien iets te maken te hebben met het formaat, ik heb zojuist een .ogv geprobeerd te importeren, maar die pakt ie al helemaal niet.
Het formaat waarmee ik bezig was is een H264 MPEG-4 AVC 720x576 25 fr formaat.
Als ik alleen met een geïmporteerd mp3-tje in de timeline werk, met wat effecten en een tekst erin, dan gaat het wel goed.
« Laatst bewerkt op: 2011/10/28, 20:24:06 door Math. »

Offline Math.

  • Lid
Re: Videobewerking, opnemen en kwaliteit
« Reactie #7 Gepost op: 2011/10/28, 20:24:11 »
Ok, dit is heel vreemd.
Ik heb 19 fragmenten opgenomen, allemaal met dezelfde code hieronder:
mencoder -oac mp3lame -ovc x264 -x264encopts subq=5:8x8dct:frameref=2:bframes=3:weight_b -tv driver=v4l2:norm=pal:input=1:width=720:height=576:alsa:adevice=hw.0:amode=1:audiorate=44100:forceaudio:immediatemode=0 -o test.avi tv://6 van de 19 filmpjes lijken het wel te doen.

edit
Ik kwam er net achter dat in mijn regel achter tv://lear stond.(had een keer clear in de terminal in getypt), ik weet niet of het daardoor is gekomen dat hij het ene filmpje wel en het andere filmpje niet pakt. Ik ga het nog eens een keer opnemen.

edit 2
Heb nog eens alles opgenomen, zelfs zonder m'n X op de achtergrond, maar weer hetzelfde probleem.
Ik maak hier wel even een nieuw topic over aan.
« Laatst bewerkt op: 2011/10/29, 07:53:17 door Math. »

Offline Whyaken

  • Lid
Re: Videobewerking, opnemen en kwaliteit
« Reactie #8 Gepost op: 2011/11/08, 20:53:58 »
Hoi Math,

ik ken jouw camera niet, maar ik kan je wel mijn ervaringen delen, misschien heb je er iets aan.

Ik heb zelf een Sony Handycam, Hi-8 volgens mij, met bandjes. In elk geval geen opties om digitaal op de PC te zetten, dus ik gebruik een omweg via mijn TV kaart. Ik sluit de camcorder met een tulpkabeltje aan de ingang van de TV kaart aan. Beeld kan ik nu bekijken met het programma TV-Time. Bedienen moet gewoon via de camcorder. Om beelden op te nemen gebruik ik XawTV, met voor mij de beste instellingen. Als je wilt, kan ik je zeggen welke voor mij goed werken.

Bewerken, knippen, filteren van de beelden doe ik met Avidemux. De codecs die ik gebruik, verschillen nogal, afhankelijk van de eisen die ik aan het filmpje stel. Sommige opnames moeten nou eenmaal meer kwaliteit hebben dan andere.

Ondertussen heb ik een Highspeed HD camera, die gewoon met een SD kaartje werkt. De extensie van deze filmpjes zijn helaas .mov, waardoor ik ze niet met avidemux kan bewerken. Hiervoor gebruik ik WinFF om ze te converteren naar avi, waardoor ik weer wel kan bewerken.

Mocht je vragen hebben naar aanleiding van dingen die ik verteld heb, hoor ik ze graag.

Gr. Sven