Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: thunderbird en firejail  (gelezen 3902 keer)

Offline rietje

  • Lid
thunderbird en firejail
« Gepost op: 2017/07/23, 20:08:52 »
Xubuntu 16.04

Ik wil alleen mijn emailprog.(thunderbird) zandbakken in firejail. Ik weet hoe je dat moet instellen, maar wat zijn de nadelige gevolgen zoals snelheid van werken en kun je nog alle bijlagen meesturen met je berichten? Hoe moet je ongeveer tewerkgaan tijdens dagelijks gebruik van thunderbird.
Kan iemand mij daar iets meer over uitleggen?
B.v.d. Groet,

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: thunderbird en firejail
« Reactie #1 Gepost op: 2017/07/23, 21:21:19 »
Het enige waar je waarschijnlijk rekening mee moet houden, is dat je bestanden die je als bijlage bij een bericht wil meesturen, eerst in de map Downloads moet zetten. Want de rest is buiten bereik door de zandbak.

Offline rietje

  • Lid
Re: thunderbird en firejail
« Reactie #2 Gepost op: 2017/07/24, 10:35:47 »
Ik dacht dat dit wel was bij het in de zandbak zetten van Firefox. Maar dat alleen met Thunderbird dit misschien niet gold.
Bedankt voor je reaktie.

Offline h2o

  • Lid
Re: thunderbird en firejail
« Reactie #3 Gepost op: 2017/07/24, 11:09:23 »
Ik heb bij de firejail Firefox en Thunderbird het volgende toegevoegd de download directory:
Bijlages
Verzenden

Alle bijlages laat ik dus in /Download/Bijlages komen en als ik iets verstuur kopieer kopieer ik het eerst naar /Downloads/Verzenden

Werkt prima, alleen goed bijhouden en dat vergt een goede discipline.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline rietje

  • Lid
Re: thunderbird en firejail
« Reactie #4 Gepost op: 2017/07/24, 11:18:22 »
h2o,
Leg me nog even goed uit hoe je deze constructie implementeerd in het systeem. Het klinkt goed en extra veilig, denk ik.
Groet,

Offline h2o

  • Lid
Re: thunderbird en firejail
« Reactie #5 Gepost op: 2017/07/24, 11:35:04 »
Dat is niet zo ingewikkeld. Je maakt eerst in /Downloads de mappen Bijlages en Verzenden aan.

Daarna open je Thunderbird. Als je een bijlage opslaat navigeer je naar /Downloads/Bijlages. Als het goed is onthoudt Thunderbird dat voor de volgende keren.
Hetzelfde geldt voor /Downloads/Verzenden. Je stuurt een mail met bijlage en navigeer dan naar /Downloads/Verzenden.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline rietje

  • Lid
Re: thunderbird en firejail
« Reactie #6 Gepost op: 2017/07/24, 15:47:30 »
h2o,
Nog een laatste vraag: Thunderbird zit in Firejail en ik ontvang een mail met bijlage. Deze bijlage komt dan in Downloads/Bijlagen.
Daar kan ik deze bijlage (na controle op rottigheid)  dan openen en kopieeren naar een persoonlijke map. Kan dit zonder eerst Thunderbird los te koppelen van  de zandbak?

Via synaptic heb ik firejail 0.9.38.10 gekregen. Is dit de nieuwste versie? Het geeft niet aan dat het een LTS-versie is.
Groet,
« Laatst bewerkt op: 2017/07/24, 16:14:07 door rietje »

Offline h2o

  • Lid
Re: thunderbird en firejail
« Reactie #7 Gepost op: 2017/07/24, 18:18:36 »
h2o,
Nog een laatste vraag: Thunderbird zit in Firejail en ik ontvang een mail met bijlage. Deze bijlage komt dan in Downloads/Bijlagen.
Daar kan ik deze bijlage (na controle op rottigheid)  dan openen en kopiëren naar een persoonlijke map. Kan dit zonder eerst Thunderbird los te koppelen van  de zandbak?
Als je bestanden in /Dowloads/Bijlagen staan kun je ze daar gewoon weghalen en ermee doen wat je wilt. Ze zijn namelijk niet gekoppeld aan Thunderbird maar als het ware 'uitgepakt'.

Als je heel slim bent maak je van die locatie een aparte snelkoppeling naar je bureaublad evenals de verzend locatie...
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline rietje

  • Lid
Re: thunderbird en firejail
« Reactie #8 Gepost op: 2017/07/25, 09:52:24 »
Bedankt h2o,

Nu het volgende: ik heb een proef uitgevoerd en geconstateerd dat het geen verschil uitmaakt of ik met een emailbericht een bijlage meestuur vanuit de Downloadsmap of vanuit een persoonlijke map. Ik dacht dat het meesturen van bijlagen vanuit persoonlijke mappen niet mogelijk was.

Offline HWE64

  • Lid
Re: thunderbird en firejail
« Reactie #9 Gepost op: 2017/07/25, 12:52:05 »
Bedankt h2o,

Nu het volgende: ik heb een proef uitgevoerd en geconstateerd dat het geen verschil uitmaakt of ik met een emailbericht een bijlage meestuur vanuit de Downloadsmap of vanuit een persoonlijke map. Ik dacht dat het meesturen van bijlagen vanuit persoonlijke mappen niet mogelijk was.
@rietje, bij mij lukte het ook nog niet. Later heb ik Firejail weer uit TB verwijderd. Ik heb nu een test pc en zal hem nog eens proberen met het toen opgegeven advies van h2o want dat had ik nog niet uitgevoerd  :evil:. https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=102415.0. In de beschrijving van Pjotr vind je daar niet veel over terug https://sites.google.com/site/computertip/zandbak punt 10 :|.
Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline rietje

  • Lid
Re: thunderbird en firejail
« Reactie #10 Gepost op: 2017/07/25, 19:20:15 »
Wat nu? Is Firejail nu wel of niet toe te passen in xubuntu? Weet iemand het antwoord?

Offline h2o

  • Lid
Re: thunderbird en firejail
« Reactie #11 Gepost op: 2017/07/25, 20:37:43 »
Probeer het eens vanuit een terminal op te starten:
firejail thunderbirdAls dat lukt, dan is je starten niet goed.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline rietje

  • Lid
Re: thunderbird en firejail
« Reactie #12 Gepost op: 2017/07/26, 09:09:08 »
Vanuit de terminal opstarten lukt. Welke vorm van starten zou dan niet goed zijn volgens jou?

Re: thunderbird en firejail
« Reactie #13 Gepost op: 2017/07/26, 09:17:19 »
Probeer het eens vanuit een terminal op te starten:
firejail thunderbirdAls dat lukt, dan is je starten niet goed.

Misschien een typefout?

starten = starter
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline rietje

  • Lid
Re: thunderbird en firejail
« Reactie #14 Gepost op: 2017/07/26, 09:25:56 »
/home/rietje/Werkmap/Schermafdruk_2017-07-26_09-32-32.pngWelke starter?  Ik heb gewoon firejail ge-installeerd, daarna thunderbird in de terminal gekoppeld aan firejail. Nu verwacht ik gewoon te kunnen werken.

Zie bijlage, thunderbird.profile/

Werkt dit programma misschien alleen voor thunderbird als ook firefox in firejail wordt opgenomen???
« Laatst bewerkt op: 2017/07/26, 10:01:38 door rietje »

Offline h2o

  • Lid
Re: thunderbird en firejail
« Reactie #15 Gepost op: 2017/07/26, 10:06:52 »
Hallo Rietje, welke desktop omgeving gebruik jij? Bij XFCE (wat ik gebruik) maak je de starter op deze manier aan:



En dit is het resultaat als ik een bijlage wil opslaan:



De rest zie ik echt niet, laat staan dat ik die kan benaderen...
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline HWE64

  • Lid
Re: thunderbird en firejail
« Reactie #16 Gepost op: 2017/07/26, 10:11:53 »
/home/rietje/Werkmap/Schermafdruk_2017-07-26_09-32-32.pngWelke starter?  Ik heb gewoon firejail ge-installeerd, daarna thunderbird in de terminal gekoppeld aan firejail. Nu verwacht ik gewoon te kunnen werken.

Zie bijlage, thunderbird.profile/

Werkt dit programma misschien alleen voor thunderbird als ook firefox in firejail wordt opgenomen???
@rietje, ik heb al een hele tijd Firejail in FF en dat werkt heel goed. Ook de starter aangemaakt in de werkbalk incl Firejail en een op het bureaublad zonder Firejail zoals beschreven door Pjotr. Tb krijg ik alleen nogniet voor elkaar. Ik weet niet waar je de tekst van h2o tussen moet plakken maar dat probeer ik wel :evil:.
Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline rietje

  • Lid
Re: thunderbird en firejail
« Reactie #17 Gepost op: 2017/07/26, 10:35:11 »
Ik gebruik XFCE.
Nog iets ik zie geen output bij opdracht: firejail --tree in terminal.

Offline h2o

  • Lid
Re: thunderbird en firejail
« Reactie #18 Gepost op: 2017/07/26, 10:40:36 »
Hallo Rietje, als je een starter op het bureaublad aanmaakt en daar bij het veld Naam 'Thunderbird' in typt, dan vult XFCE alles vanzelf in. Je moet dan alleen firejail toevoegen voor /usr/bin/thunderbird %u en als doelmap /Downloads. De rest gaat dan vanzelf als het goed is.
Ik gebruik Debian Stretch met XFCE 4.12
« Laatst bewerkt op: 2017/07/26, 10:42:22 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline rietje

  • Lid
Re: thunderbird en firejail
« Reactie #19 Gepost op: 2017/07/26, 11:12:19 »
Zie bijlageprint van huidige starter  Zou niets mis mee moeten zijn.

Offline rietje

  • Lid
Re: thunderbird en firejail
« Reactie #20 Gepost op: 2017/07/27, 09:45:23 »
Dus er zit niets anders op dan Firejail er maar weer af te halen en zonder deze beveiliging verder gaan.
Of weet iemand nog een oplossing??

Offline HWE64

  • Lid
Re: thunderbird en firejail
« Reactie #21 Gepost op: 2017/07/27, 11:25:24 »
Dus er zit niets anders op dan Firejail er maar weer af te halen en zonder deze beveiliging verder gaan.
Of weet iemand nog een oplossing??
@rietje, ik ben vorige keer ook hierop vastgelopen en nu ook weer. Eigenlijk zou ik aan Pjotr willen vragen om de beschrijving aan te passen omdat in Xubuntu het echt niet werkt :evil:. Misschien werkt ook bijna niemand met Firejail in Thunderbird. In FF en Chromium werkt het perfect :).
Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: thunderbird en firejail
« Reactie #22 Gepost op: 2017/07/27, 11:44:23 »
Ik werk er in ieder geval niet mee.

Vind het allemaal een beetje overkill maar dat is mijn persoonlijke mening  :|
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline Henkp

  • Lid
Re: thunderbird en firejail
« Reactie #23 Gepost op: 2017/07/27, 12:27:40 »
Ik heb Firejail ook geïnstalleerd staan in LM 18.2 Cinnamon 64Bit, zie hier onder,



henk@henk-SATELLITE-C875-100 ~ $ firejail --list
2727:henk:/usr/bin/firejail google-chrome-stable
3385:henk:firejail opera
11985:henk:firejail firefox
12142:henk:firejail thunderbird
henk@henk-SATELLITE-C875-100 ~ $


Offline HWE64

  • Lid
Re: thunderbird en firejail
« Reactie #24 Gepost op: 2017/07/27, 15:52:08 »
Ik heb Firejail ook geïnstalleerd staan in LM 18.2 Cinnamon 64Bit, zie hier onder,



henk@henk-SATELLITE-C875-100 ~ $ firejail --list
2727:henk:/usr/bin/firejail google-chrome-stable
3385:henk:firejail opera
11985:henk:firejail firefox
12142:henk:firejail thunderbird
henk@henk-SATELLITE-C875-100 ~ $
2Henkp, In de browsers heb hem ook zitten maar in TB lukt het bij Rietje en mij niet Want ik kan gewoon wat uit documenten halen en dat is dus niet de bedoeling. Bij sommige opdrachten in de starter wordt TB helemaal niet meer geopend :evil:.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)