Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe installeer ik Ubuntu zonder GUI? Dus zonder Unity  (gelezen 1997 keer)

Offline bart85

  • Lid
Hoe installeer ik Ubuntu zonder GUI? Dus zonder Unity
« Gepost op: 2013/04/04, 11:52:53 »
Ik wil graag Ubuntu zonder GUI. Dat er dan bij het opstarten alleen een Shell voor Command Line Interface in beeld komt.
Een aantal jaren geleden heb ik een tijdje Debian gehad. Daar had 7 schermen met alleen een Command Line.
Welk pakket moet ik dan daarvoor downloaden?
Of kan ik in Ubuntu of een andere distributie kiezen om geen GUI te installeren?

Bart
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.


Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Hoe installeer ik Ubuntu zonder GUI? Dus zonder Unity
« Reactie #2 Gepost op: 2013/04/04, 11:59:51 »
Gebruik de installatiemedia voor de server editie, die installeert geen GUI.
Als je niet de serverkernel wil hebben kan je ook de alternate cd gebruiken en zelf kiezen wat je wil installeren.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Hoe installeer ik Ubuntu zonder GUI? Dus zonder Unity
« Reactie #3 Gepost op: 2013/04/04, 18:19:00 »
Hij bedoelt waarschijnlijk de TTY's die onder control-alt-F1 t/m control-alt-F7 zitten :)

Re: Hoe installeer ik Ubuntu zonder GUI? Dus zonder Unity
« Reactie #4 Gepost op: 2013/04/04, 20:19:40 »
Hij bedoelt waarschijnlijk de TTY's die onder control-alt-F1 t/m control-alt-F7 zitten :)

Of een terminal met split screen verdeeld over meerdere schermen zoals Terra of Terminology.

Re: Hoe installeer ik Ubuntu zonder GUI? Dus zonder Unity
« Reactie #5 Gepost op: 2013/04/04, 20:38:47 »
Hij bedoelt waarschijnlijk de TTY's die onder control-alt-F1 t/m control-alt-F7 zitten :)

Of een terminal met split screen verdeeld over meerdere schermen zoals Terra of Terminology.
Dat zijn echter grafische toepassingen.

Re: Hoe installeer ik Ubuntu zonder GUI? Dus zonder Unity
« Reactie #6 Gepost op: 2013/04/04, 20:52:11 »
Hij bedoelt waarschijnlijk de TTY's die onder control-alt-F1 t/m control-alt-F7 zitten :)

Of een terminal met split screen verdeeld over meerdere schermen zoals Terra of Terminology.
Dat zijn echter grafische toepassingen.

Terminology kun je ook zonder GUI starten maar in essentie heb je wel gelijk.

Offline bart85

  • Lid
Re: Hoe installeer ik Ubuntu zonder GUI? Dus zonder Unity
« Reactie #7 Gepost op: 2013/04/05, 14:30:05 »
Ik bedoelde de tty's. Het is een hele tijd geleden dat ik met linux heb gewerkt. Ik had alleen maar kennis gemaakt met linux.
Op een oude pc heb ik ubuntu gezet. Hij was erg traag en omdat ik toch alleen command line nodig ben, wou ik zonder GUI werken.
Ik ben nl. met een boek over linux systeembeheer bezig. Hierbij gebruik ik alleen de command line.
Probleem is wel opgelost.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.