Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] .run bestand (driver) uitvoeren als SU  (gelezen 1419 keer)

Offline icehawk

  • Lid
[OPGELOST] .run bestand (driver) uitvoeren als SU
« Gepost op: 2008/12/21, 20:52:57 »
Ik heb voor mijn graka (ATI) een nieuwe driver binnengehengeld om zo mijn VLC player echt helemaal smooth te krijgen. Ik als fervente lezer op tweakers.net, las dat veel andere mede ubuntero's vooruitgang hebben geboekt!

Heb jij ook een ATI kaart, en je wilt upgraden met nieuwe drivers kijk even op http://ati.amd.com/support/drivers/linux/linux-radeon.html

Maar zodra ik het bestand genaamd "ati-driver-installer-8-12-x86.x86_64.run" open en het laat uitvoeren in de Terminal, stopt hij al na een paar seconden dat de gehele install van de driver uitgevoerd moet worden door "super-User" (SU geloof ik.)  Tot nu toe heb ik nog nooit als SU in de terminal gewerkt, dus een account hiervoor is er nog niet lijkt me.

De vraag.......

Hoe moet ik een SU- account aanmaken
en hoe kan ik bijvoorbeeld vanuit Nautilus het betreffende driver in 1 keer gelijk als SU in de terminal laten uitvoeren?

 
« Laatst bewerkt op: 2008/12/21, 21:13:57 door icehawk »
Ubuntu verbrijzelde de kop van Windows. Windows beet slechts de hiel van Ubuntu.

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
Re: .run bestand (driver) uitvoeren als SU
« Reactie #1 Gepost op: 2008/12/21, 21:13:05 »
Simpel: in Ubuntu is het zo dat je elk commando dat je wil uitvoeren als Super-user (of SU dus) gewoon moet laten voorafgaan door 'sudo'.

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

Offline icehawk

  • Lid
Re: .run bestand (driver) uitvoeren als SU
« Reactie #2 Gepost op: 2008/12/21, 21:13:42 »
Simpel: in Ubuntu is het zo dat je elk commando dat je wil uitvoeren als Super-user (of SU dus) gewoon moet laten voorafgaan door 'sudo'.

Solved... gksudo nautilus :)

TNX!
Ubuntu verbrijzelde de kop van Windows. Windows beet slechts de hiel van Ubuntu.

Re: [OPGELOST] .run bestand (driver) uitvoeren als SU
« Reactie #3 Gepost op: 2008/12/22, 16:46:50 »
niet dat het wordt aangeraden om zo een driver te installeren. Wacht gewoon op de update via de update manager, bespaart je een hoop problemen.